Får inte mitt GTX1060 och Nad-reciever att lira ihop, bilden blinker helt okontrollerat.

Permalänk
Medlem

Får inte mitt GTX1060 och Nad-reciever att lira ihop, bilden blinker helt okontrollerat.

Hej. Har googlat men inte hittat svar.
Jag har ett msi gtx 1060 6gb armor och vill köra bild och ljud genom samma hdmi till min nad t757 receiver. Vill ha 5.1 ljud. Problemet är att jag tappar bildsignalen hela tiden(får bild, men endast sporadiskt) . Det blinkar okontrollerat!! Tar jag samma hdmikabel och kopplar den direkt från gpu till tv å får då perfekt bild! Inget fel på gpu eller kabel alltså. Men vad tusan är fel?!!

Mvh Tobias.

Permalänk
Medlem

Låter som ett hdmi-handskakningsproblem. Om det finns en sådan funktion, prova att resetta alla inställningar för hdmi och ta bort ev. profiler.

Förresten kolla om den andra hdmi-kabeln du använder mellan två av de tre enheterna verkligen är grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Låter som ett hdmi-handskakningsproblem. Om det finns en sådan funktion, prova att resetta alla inställningar för hdmi och ta bort ev. profiler.

Förresten kolla om den andra hdmi-kabeln du använder mellan två av de tre enheterna verkligen är grej.

På receivern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Skr00ban:

Så många inblandade enheter som möjligt. Du kan behöva resetta hela enheterna till factory default. Bara en tanke vet ej om det är detta problemet du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

@Skr00ban:

Så många inblandade enheter som möjligt. Du kan behöva resetta hela enheterna till factory default. Bara en tanke vet ej om det är detta problemet du har.

Provar det. Blir tokig på detta!! 😁👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Skr00ban *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tyvärr så hjälpte det inte att fabriksåterställa receivern. Ska kontakta hifi-klubben, de kanske kan hjälpa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok synd men har du kollat att båda hdmi-kablarna du använder fungerar om du kör dom direkt utan recievern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ok synd men har du kollat att båda hdmi-kablarna du använder fungerar om du kör dom direkt utan recievern?

Det funkar felfritt när jag kopplar in gpu direkt till tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Hej. Har googlat men inte hittat svar.
Jag har ett msi gtx 1060 6gb armor och vill köra bild och ljud genom samma hdmi till min nad t757 receiver. Vill ha 5.1 ljud. Problemet är att jag tappar bildsignalen hela tiden(får bild, men endast sporadiskt) . Det blinkar okontrollerat!! Tar jag samma hdmikabel och kopplar den direkt från gpu till tv å får då perfekt bild! Inget fel på gpu eller kabel alltså. Men vad tusan är fel?!!

Mvh Tobias.

Du nämner inte vad det är för TV, är det en vanlig 1080p TV ska det ju funka men om du har en 4K TV kan det bli problem under vissa omständigheter då grafikkortet och din t757 receiver. har olika HDCP standard

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle säga att @ggustavsson är något på spåren här. Förstärkaren är en sex år gammal modell och har du en nyare TV kommer dess metadata i handskakningen till stora delar vara främmande för NAD:n. Då skickar den tillbaka godtycklig metadata till grafikkortet och så blir det någon signal som inte TV:n vill visa korrekt eller som saboteras redan i förstärkaren.

Gängse lösningen är att dra ljud och bild separat.

Permalänk
Medlem

@Skr00ban:

Ja men när du kopplar via din receiver använder du väl två kablar. Har du testat båda dessa var för sig eller?

Permalänk
Medlem

Hej igen. Efter att jag sökt på Youtube så hittade jag orsaken. Detta är för mig helt obegripligt, men det var ramminnet som felade! Dålig kontakt med moderkortet orsakade detta fel. Fråga mig inte hur det hänger ihop! 😀 tog låss å satte dit igen, funkar klockrent! Ser bios å hela schajten! 😁
Tack för visat intresse!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Hej igen. Efter att jag sökt på Youtube så hittade jag orsaken. Detta är för mig helt obegripligt, men det var ramminnet som felade! Dålig kontakt med moderkortet orsakade detta fel. Fråga mig inte hur det hänger ihop! 😀 tog låss å satte dit igen, funkar klockrent! Ser bios å hela schajten! 😁
Tack för visat intresse!

Skickades från m.sweclockers.com

va? Kan ju fan inte stämma...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

va? Kan ju fan inte stämma...

Flera som lagt upp klipp när de fixar sina datorer med signal fel på detta vis. Vet inte hur det hänger ihop, men funkar gör det. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Flera som lagt upp klipp när de fixar sina datorer med signal fel på detta vis. Vet inte hur det hänger ihop, men funkar gör det. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Knäppaste jag sett i detta forum, men där ser man.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Knäppaste jag sett i detta forum, men där ser man.

https://youtu.be/OexF3Br77SE
https://youtu.be/yPUVkOdMUK0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idiotiskt inlägg, numera raderat...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Återkoppling. Mitt fel kvarstår. Det lustiga är att det kan fungera långa perioder utan tappad signal. Vad finns det för alternativ för att dela på ljud å bild? Som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Återkoppling. Mitt fel kvarstår. Det lustiga är att det kan fungera långa perioder utan tappad signal. Vad finns det för alternativ för att dela på ljud å bild? Som inte kostar skjortan?

Tänkte väl det.

Bara en fråga. Har du testat med den inbyggda grafiken? Bara för felsökningens skull.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Provar nu med en dyrare HDMI-kabel från gpu till förstärkare. Funkar än så länge bra