Köpråd: AOC Agon AG352UCG vs. Acer Predator x34a

Permalänk
Medlem

Köpråd: AOC Agon AG352UCG vs. Acer Predator x34a

Nu har jag läst recensioner på jag vet inte hur många skärmar... och lyckats smalna av mina val till dessa två AOC och Acer

Kommer använda skärmen till 90% spel, allt från FPS till RPG.
Det som får mig att tveka är främst dessa två punkter:

1. IPS-glow, har sen tidigare enbart haft TN panel så vet ej hur mycket detta kommer störa mig, men då jag är ett fan av bl.a Dark Souls som innehåller mycket mörka delar så är jag orolig att detta kommer sabba känslan samt dra en hel del uppmärksamhet.

2. Den lite långsammare responsen i VA-panelen på AOC skärmen. Kör inget spel på elit-nivå men lirar en del Overwatch och väldigt mkt BF1 så vad tror ni om detta? Kommer man känna av det?

Skärmen jag kör idag är en BenQ Zowie 2411 144Hz, så ni vet vad jag har att jämföra med.

Skulle vilja veta vad ni tycker? Vilken och varför?

Permalänk

Ips, oslagbart helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer ju annars 4k 144Hz nu i Q2 som ska ligga runt $1199 + moms. 27" dock

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Ips, oslagbart helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det oslagbart? Mycket av det jag läst som går till djupet med de olika panelerna får IPS att låta som de gjort en hel del kompromisser för att leverera bra färger, något som inte är avgörande för mig då jag inte jobbar professionellt med min dator.

Skrivet av Lodisen:

Kommer ju annars 4k 144Hz nu i Q2 som ska ligga runt $1199 + moms. 27" dock

Inte så intresserad av just 4K, men tack för tipset!

Permalänk

Har du gått in i nån butik för o titta på skillnaden mellan IPS/TN/VA? Att du läser på djupet och förstår tekniken i teoerin är inte samma sak. Du bör uppleva det IRL innan du tar ett beslut.

Det är mycket mer än bra färger, skärmen lever på ett helt annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har själv inte någon vidare erfarenhet av skärmar men så vitt jag vet om paneltyper så ligger IPS bäst till för en kort sagt bättre bild, klarare färger och djupare svärta + överlägset bäst betrakningsvinklar. Nackdelen är generellt sett längre responstid för IPS men inget som kommer märkas om skärmen är bra (har under 10ms om jag minns rätt. OBS! Den responstid tillverkaren skriver ut går inte lita på.) och det märks självklart mindre om du inte kör snabba spel heller.

VA tekniken har kvar det bra med snabb responstid från TN tekniken och klämmer även in bra svärta men är fortfarande inte på nivå med IPS vad det gäller färger. Tro inte heller betraktningsvinklar är bättre än TN (osäker).

Bästa du kan göra är kolla recensioner osv, går inte alltid lita på spec till 100%. Precis som det exempelvis finns TN-paneler som har förvånansvärt bra färger och betraktningsvinklar så finns det även horribla TN-paneler.

Rätta mig om jag har fel men det är vad jag lärt mig, hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Har du gått in i nån butik för o titta på skillnaden mellan IPS/TN/VA? Att du läser på djupet och förstår tekniken i teoerin är inte samma sak. Du bör uppleva det IRL innan du tar ett beslut.

Det är mycket mer än bra färger, skärmen lever på ett helt annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte gjort det då jag inte vet någon butik runt mitt område som har dessa skärmar. Panelerna har jag sett men vet att det kan skilja avsevärt från modell till modell. Skiljer dessutom rätt ordentligt från butik till hemmet då de i butik ofta har max ljusstyrka samt dåliga inställningar.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min Asus PG348Q.
34"3440*1440, 100Hz, IPS, G-sync
Webhallen brukar sälja den för 9999 lite då och då, även sett den för 9000 på Komplett en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Nu har jag läst recensioner på jag vet inte hur många skärmar... och lyckats smalna av mina val till dessa två AOC och Acer

Kommer använda skärmen till 90% spel, allt från FPS till RPG.
Det som får mig att tveka är främst dessa två punkter:

1. IPS-glow, har sen tidigare enbart haft TN panel så vet ej hur mycket detta kommer störa mig, men då jag är ett fan av bl.a Dark Souls som innehåller mycket mörka delar så är jag orolig att detta kommer sabba känslan samt dra en hel del uppmärksamhet.

2. Den lite långsammare responsen i VA-panelen på AOC skärmen. Kör inget spel på elit-nivå men lirar en del Overwatch och väldigt mkt BF1 så vad tror ni om detta? Kommer man känna av det?

Skärmen jag kör idag är en BenQ Zowie 2411 144Hz, så ni vet vad jag har att jämföra med.

Skulle vilja veta vad ni tycker? Vilken och varför?

Satsa på VA-panelen. Betydligt trevligare än IPS. Man får rejält mycket bättre svärta, slipper IPS-glow och får nästan lika bra färger. Inte mycket att snacka om.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Personligen är IPS, G-Sync, 1440p och 100hz det bästa man kan få idag om du har ett grafikkort som kan hantera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tråkigt nog har AOC och Omen X grova smearing problem.

Köp en X34A. Men det kan blir ett BLB lotteri.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Tråkigt nog har AOC och Omen X grova smearing problem.

Köp en X34A. Men det kan blir ett BLB lotteri.

Vart har du läst detta?

Ja det lutar åt att hålla tummar och tår o köpa en x34a.. Sjukt svårt att bestämma vad man ska välja bort då ingen panel erbjuder allt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WorriedElk:

Vart har du läst detta?

Ja det lutar åt att hålla tummar och tår o köpa en x34a.. Sjukt svårt att bestämma vad man ska välja bort då ingen panel erbjuder allt..

Det är samma panel som i HP Omen X, bara kika på videor ang Omen X.
https://vid.me/kamf
https://vid.me/UsOp

Här har du AG35.
https://www.youtube.com/watch?v=_TCF_ferYWs

Kika: 4:00, på den vita ikonen så ser du en svart svans liksom.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

MVA har vissa fördelar, men det har också IPS. Beror lite på vad som krävs IPS har bättre färgåtervinning däremot kontrasten är bättre på MVA än på IPS.

Permalänk
Medlem

Kolla lite i detta forum där man snackar skärmar hela tiden...
http://www.overclock.net/f/44/monitors-and-displays

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Kolla lite i detta forum där man snackar skärmar hela tiden...
http://www.overclock.net/f/44/monitors-and-displays

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Kanon forum

Permalänk
Medlem

Hej, jag har hållit koll på dessa skärmar nu då jag också funderat på en UW.

Först och främst vill jag varna för omen x 35, det verkar vara något designfel som gör att du får periodisk ghosting. Kolla här så ser du ett svart spår ungefär var 5:e UFO https://www.youtube.com/watch?v=IR5AiJuwi4A&feature=youtu.be

AG352UCG ska ju har typ samma panel men har inte problemet omen x visar.
När det gäller svarstid på pixlar är ju VA sämst jämfört med TN och IPS. TFTCentral mätte upp till 48ms på den långsammaste övergången. Average ligger dock runt 10ms vilket är mycket bättre. Som videor visar är det just svarta/mörka färger som är lite långsammare.

Den BLB och IPS glow som pg348q och x34/a visats ha är inget för mig. Förhoppningsvis kan jag se AG352UCG så att jag kan avgöra om den duger, annars blir det ingen ny skärm för mig.

Permalänk

@Himcor:

Har precis beställt en AG35. Jag kan ge en detaljerat beskrivning av vad jag upplever inom ett par dagar.
Har skeppat hem och tillbaka 5-6 skärmar de senaste 3 månaderna, så jag vet vad jag pratar om.

För att bemöta Sweclockers forum som blir alldeles för upphetsade av IPS, ja det är fantastiskt, det är svårt att jämföra med något annat. Dock finns det människor som vill ha en OK panel med hög uppdateringsfrekvens utan att behöva genomlida en panel med större problem än rain man på speed dating... Det är helt enkelt inte OK att en skärm blöder mer än en rysk tsar som rakat sig (hoppas folk förstår skämtet).

Va lider av sina problem men det är väntat, de problem dagens IPS paneler lider av verkar bara vara ren lathet och borde bojkottas av princip.

Hur som helst, om intresse finns kan jag som sagt uppdatera inom ett par dagar!

Puss på er

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Himcor:

Hej, jag har hållit koll på dessa skärmar nu då jag också funderat på en UW.

Först och främst vill jag varna för omen x 35, det verkar vara något designfel som gör att du får periodisk ghosting. Kolla här så ser du ett svart spår ungefär var 5:e UFO https://www.youtube.com/watch?v=IR5AiJuwi4A&feature=youtu.be

AG352UCG ska ju har typ samma panel men har inte problemet omen x visar.
När det gäller svarstid på pixlar är ju VA sämst jämfört med TN och IPS. TFTCentral mätte upp till 48ms på den långsammaste övergången. Average ligger dock runt 10ms vilket är mycket bättre. Som videor visar är det just svarta/mörka färger som är lite långsammare.

Den BLB och IPS glow som pg348q och x34/a visats ha är inget för mig. Förhoppningsvis kan jag se AG352UCG så att jag kan avgöra om den duger, annars blir det ingen ny skärm för mig.

AG har dock flimmer och tearingbug, och som sagt rätt grov ghosting.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

AG har dock flimmer och tearingbug, och som sagt rätt grov ghosting.

Vart står det att AG har flimmer och tearingbug? Ghostingen har jag sett i en video med en subjektiv åsikt men inte riktigt läst om. Källa?

edit. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag352ucg.htm finner ingenting här om det du beskriver, ghostingen beskrivs som normal förutom vid black to grey vilket vi alla är medvetna om. Artikeln motsäger dig även på flimmer. IPS fanboy on the move?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk

Jag har AGn och för 7990kr som den går för nu på Inet är det verkligen inget snack om saken. Helt amazing att lira Rainbow på den här.

Permalänk

@farbrorjoakim:

Kul att höra att du fick ett schysst exemplar. Uppdatera gärna här i forumet vad du upplever, bra och dåligt, finns lite väl dåligt med info om denna skärm fortfarande.

Jag beställde också hem min för 7990, får hoppas jag känner likadant som du!

Upplever du någon blb eller ghosting i mörkare scener när du lirar?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk

Det är lite blb i kanterna men jag ser dem bara om jag står ett par m bort åt sidan. Du ser dem inte rakt framifrån. Ett stort plus är ju också hur stilren skärmen är och det passar mig extra bra som har den i vardagsrummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musketör:

Vart står det att AG har flimmer och tearingbug? Ghostingen har jag sett i en video med en subjektiv åsikt men inte riktigt läst om. Källa?

edit. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag352ucg.htm finner ingenting här om det du beskriver, ghostingen beskrivs som normal förutom vid black to grey vilket vi alla är medvetna om. Artikeln motsäger dig även på flimmer. IPS fanboy on the move?

Ghosting är knappast Subjektivt.

Älskar att du slänger ur dig "IPS fanboy" direkt. Om du googlade lite när du ändå höll på så hade du hittat:
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/65fan0/...

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag har AGn och för 7990kr som den går för nu på Inet är det verkligen inget snack om saken. Helt amazing att lira Rainbow på den här.

Kan du filma din skärm med telefonen i en mörkare scen?
Eller flytta runt Steamrutan.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

När jag beställde min laptop, fick jag skicka tillbaka 3 st olika med ips skärmar, hemskt med ipsglow alltså. Köpte sedan en med TN, sjukt nöjd. Värt att notera att alla laptopsen kosta över 25k

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

När jag beställde min laptop, fick jag skicka tillbaka 3 st olika med ips skärmar, hemskt med ipsglow alltså. Köpte sedan en med TN, sjukt nöjd. Värt att notera att alla laptopsen kosta över 25k

Fast med en TN så måste du ha skärmen i en perfekt vinkel för att allt ska se knappt godkänt ut. Övre delen är mörkare än nedre och saker ser helt off ut. Rött ser rött ut där uppe men orange nertil.

IPS Glow beror på din distans och på en laptop bör inte det vara något problem. Känns som att du fick Blödning ist.

Och din signatur visar en Laptop med IPS skärm.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Fast med en TN så måste du ha skärmen i en perfekt vinkel för att allt ska se knappt godkänt ut. Övre delen är mörkare än nedre och saker ser helt off ut. Rött ser rött ut där uppe men orange nertil.

IPS Glow beror på din distans och på en laptop bör inte det vara något problem. Känns som att du fick Blödning ist.

Och din signatur visar en Laptop med IPS skärm.

Blödningar kanske va vad det va isf. Hemskt var det iaf.
Nej min dator i sign har 144hz TN.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Ghosting är knappast Subjektivt.
https://www.youtube.com/watch?v=t5rby2nr_5Q

Älskar att du slänger ur dig "IPS fanboy" direkt. Om du googlade lite när du ändå höll på så hade du hittat:
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/65fan0/...

Jag ser inte ens att det är en aoc ag förutom i titeln. Att jag slänger ur mig ips fanboy? Räcker med att se dina tidigare inlägg, hur du pratar om andra paneltekniker samt att du ens kan äga en pg279q och sedan våga uttala dig öppet om vilka skärmar som är bra. En panel värd 1500 för 10 lax.
Du har fortfarande inte bemött att tftcentral säger emot ditt påstående. Du slänger bara ur dig saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Avstängd

Har varit sugen på AOC skärmen ett tag men har en XB270HU idag och kan nog inte gå från 144hz till 100hz för att det förstör verkligen spelkänslan helt för min del.

Kommer vänta till 120-144hz kommer vilket förmodligen kommer i höst/vinter tråkigt nog.

Att de Rear ut dessa för 8000kr när HP tar 13000kr är lite konstigt med, känns lite som man betalar sjuka summor bara för "ny" teknik.

Har själv varit så nära på AOC skärmen att jag beställde den men avbeställde den med för att vänta med uppgradering av skärm