Permalänk
Medlem

27" 4K, något nytt på väg?

Jag har för tillfället en Dell U2412M (1920x1200) och en P2415Q (3840x2160), men min U2412M börjar bli lite sliten och jag skulle vilja byta ut den mot en 4K-skärm. Jag har bestämt mig för att jag vill ha 27", och jag är främst ute efter bra färgåtergivning (~100% sRGB) men hyffsade spelegenskaper är också önskvärt. Jag har gått igenom alla skärmar som uppfyller de kriterierna på prisjakt och har hittat två skärmar som uppfyller mina krav:

Dell P2715Q:
+ Typisk bra Dell IPS-skärm.
+ Går att köpa.
- Buggig DisplayPort-implementation (och bara HDMI 1.4 = oanvändbar för 4K).

LG 27UD88-W:
+ Uppdaterad version av panelen från P2715Q.
+ Lite bättre antiglare-coating.
+ HDMI 2.0 och USB-C (inte så viktigt, men bättre än P2715Q).
- Kort garanti (1 år).
- Verkar ha mycket variation mellan exemplar.
- Ej i lager någonstans.
* Freesync, men jag har NVIDIA.

Båda:
- USB-portar otillgängliga på baksidan.

P2715Q uppfyller egentligen alla mina krav, och hade det inte varit för dess kassa DisplayPort-implementation så hade jag köpt en. Men jag har redan en P2415Q som har det typiska problemet att den ibland inte vaknar (och nej, det beror inte kabeln), och är inte så pigg på att förvärra problemet rejält genom att ha två skärmar med det problemet. LG 27UD88-W verkar bättre på många punkter, men lite blandade recensioner oroar mig lite.

Men då är frågan, finns det något bättre på väg? Det snackas ju om HDR hit och kvantprickar dit, men jag har inte sett något särskilt intressant från CES i den här kategorin. P2715Q är ju rätt gammal vid det här laget, men jag har inte hittat något om någon uppföljare än. Jag har inte någon jättebrådska, och kan gott vänta ett tag om det finns något bättre på horisonten.

Permalänk
Medlem

Följer - är också intresserad av ny skärm i detta segment. 1080p gamingskärmar på 120+Hz och blaskiga TN-paneler får någon annan köpa.

Kör idag en glossy X-star Koreaskärm i 1440p och 96Hz (PLS-panel) och jag är faktiskt väldigt nöjd med denna, men 4k lockar...

Permalänk
Medlem

Det blev att jag beställde en LG 27UD88-W, och hoppas att panelgudarna är med mig. Jag kunde inte hitta någon info om andra intressanta skärmar som kommer släppas inom den närmsta tiden. Men det ser ut som att det dröjer minst en vecka innan den kommer in i lager, så skulle någon hitta något annat intressant så tar jag gärna emot tips.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av perost:

Det blev att jag beställde en LG 27UD88-W, och hoppas att panelgudarna är med mig. Jag kunde inte hitta någon info om andra intressanta skärmar som kommer släppas inom den närmsta tiden. Men det ser ut som att det dröjer minst en vecka innan den kommer in i lager, så skulle någon hitta något annat intressant så tar jag gärna emot tips.

Hoppas du blir nöjd!

Gör gärna en uppdatering i tråden när du har hunnit testa skärmen. Kan vara intressant för andra (mig) att få höra lite åsikter om den.

Permalänk
Medlem

@Fedge @Henrik11 Det tog ett tag, men nu har jag äntligen fått min LG 27UD88-W. Det verkar som att LG har problem att leverera skärmar av någon anledning. Jag beställde min från MJ Multimedia, och även om leveransdatumet sköts upp flera gånger så skötte de hela processen bra och uppdaterade mig med vad de hörde från leverantören. Det sista preliminära datumet jag fick var den 24:e feb, men den blev plötsligt skickad den 15:e (tyvärr som företagspaket, så jag fick den först idag). Men om någon annan vill ha en så får ni nog tyvärr vara beredda på att vänta.

Nu har jag bara haft skärmen en kort stund, men första intrycken är goda i alla fall. Foten är stadig och den mekaniska kvalitén på skärmen känns bra. Inget ljusläckage vad jag kan bedömma heller. Man fick också med ett bra urval av kablar, både DP, HDMI, USB-C samt USB 3.1->USB-C.

Det enda problemet jag stötte på är att USB-kabeln som behövs från datorn till skärmen för att USB-uttagen på skärmen ska fungera bara var ~1m lång, vilket är för kort för mig eftersom jag har datorn ståendes på golvet under skrivbordet. Inte hela världen eftersom det är en standardkabel, men man kan ju tycka att de kunde ha matchat längden till DP/HDMI-kablarna eftersom de normalt ska till samma ställe.

Ett annan mindre nackdel är att skärmen har en separat nätadapter som bidrar till kabelhärvan bakom datorn, men jag antar att skärmens förmåga att ladda saker via USB-C är en orsak till det.

Själva bildkvalitén ser bra ut i alla fall, efter att jag pillat runt lite i menyn. Direkt ur lådan var den som vanligt inställd på alldeles för hög ljusstyrka, men det är ju standard. Nu minns jag inte vad den stod på från början, men jag drog ner ljusstyrkan till 30 i alla fall. Färgtemperaturen var också alldeles för varm, så jag fick leka lite med färgreglagen för att få till det hyffsat. Jag lyckades inte riktigt få mina skärmar att matcha, men det är ju inte alltid så lätt.

Jag försökte kalibrera den med min budget-kalibrator ColorHug (v1), men den fungerade som vanligt inte något vidare och resulterade i det vanliga problemet att skärmen fick ett väldigt tydligt rödstick. Det är nog dags att införskaffa en ny kalibrator som faktiskt fungerar istället, det ser ut att bli en X-Rite Colormunki Display.

Jag har inte riktigt haft tid att sätta mig in i menyerna än, men det fungerar i alla fall bra att navigera runt med joysticken. Det finns bl.a. inställningar för att stänga av lysdioden som indikerar att skärmen är på, samt pipet när skärmen t.ex. får anslutning. Sånt där som kan vara lite störande för vissa, och som tillverkarna inte alltid tänker på.

Har ni några frågor om skärmen så är det bara att fråga på.

Permalänk
Medlem

@perost: Några uppdateringar angående dina intryck av skärmen? Stött på några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

@perost: Några uppdateringar angående dina intryck av skärmen? Stött på några problem?

Det enda problemet jag stötte på var att det visst inte var så lätt att hitta en USB 3.1->USB-C kabel längre än 1 meter, så USB-uttagen på baksidan fick vara. Jag hade tänkt sätta mottagaren till min mus i ett av dem, men fick lösa det på annat sätt istället.

Men jag gjorde som tidigare skrev och köpte en ColorMunki Display, och efter att ha kalibrerat skärmen ordentligt så är jag riktigt nöjd med den. Till skillnad från min andra Dell-skärm så vaknar den alltid när man slår på den, och det har inte varit något strul alls med den. Den enda riktiga nackdelen som jag ser det är att den är så svår att få tag på, och priset har också gått upp en hel del sen jag köpte min. Hade den varit lite billigare och gått att få tag på lätt så hade jag troligtvis köpt en till och ersatt den struliga Dell-skärmen (och kört med två skärmar av samma storlek och upplösning för första gången någonsin ).

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra!

Såg att det finns en billigare modell som saknar usb-c men då jag ändå har tänkt att köra en dockningsstation via thunderbolt så kan jag lika gärna använda displayport.

Vet du om det är samma panel i denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3758580 ?