Uppgradera till ny 4K LCD från en plasma anno 2013 eller vänta på OLED?

Permalänk
Medlem

Uppgradera till ny 4K LCD från en plasma anno 2013 eller vänta på OLED?

Tjo!

Jag är sugen på att köpa en ny TV i prisklassen 15-20k. Idag har jag en 60" LG-plasma från 2013 som jag inte har några större problem med, förutom att den är väldigt spegelblank vilket blir ett problem när man tittar i ett ljust rum, samt att den surrar en del när den visar ljusstarka bilder. Inga jätteproblem alltså, utan mer några mindre irritationsmoment. Överlag är jag väldigt nöjd med TVn.

Hur som haver, den TV jag har kikat överlägset mest på är en av Samsungs TV-apparater från 2016, närmare bestämt UE65KS8005. Den verkar väldigt prisvärd just nu.

Det är dock några saker som bekymrar mig med det här eventuella köpet:

* LCD kommer troligtvis att börja kännas som en omodern teknik när OLED kryper ner i prisklasserna
* UE65KS8005 är en utgående modell (förra årets)
* Jag äger i dagsläget inte en enda pryl som kan spela upp 4K (har PS4, Mac Mini (HTPC), Chromecast, samt en förstärkare som agerar HDMI-switch -- ingen av dessa prylar kan spela upp/hantera 4K-material)
* Clouding, light bleeding, betrakningsvinklar osv -- inget av detta tänker jag på med min nuvarande TV, men alla reviews jag läser om Samsungs 8-serie tar upp dem. Har LCD märkbart mer problem med dessa saker än plasma?

Summa summarum: Borde jag vänta tills OLED har sjunkit mer i pris innan jag köper ny TV, eller tror ni att jag kommer att bli nöjd med att lägga ~16k på en UE65KS8005? Är det någon som har gjort ett liknande köp som mig, och är du nöjd med ditt val isf?

/W

Permalänk
Medlem

Vänta på OLED du, sitter du på en bra plasma blir du säkerligen bara besviken annars. Själv sitter jag på 50" Plasma från 2010 och väntar på att 65" OLED ska tappa lite i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Vänta på OLED du, sitter du på en bra plasma blir du säkerligen bara besviken annars. Själv sitter jag på 50" Plasma från 2010 och väntar på att 65" OLED ska tappa lite i pris.

Ja, bara av att summera tankarna i ett inlägg här på SweC så insåg jag att det verkar vanvettigt att lägga 16k på en 2016 års Samsung-LCD om jag har en TV jag ändå är hyfsat nöjd med idag, speciellt när OLED blir billigare och billigare. Filtrerar man på OLED och sorterar på pris på Prisjakt så hittar man första 65-tummaren på ca 25k: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s314162610&o=produkt_p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Ja, bara av att summera tankarna i ett inlägg här på SweC så insåg jag att det verkar vanvettigt att lägga 16k på en 2016 års Samsung-LCD om jag har en TV jag ändå är hyfsat nöjd med idag, speciellt när OLED blir billigare och billigare. Filtrerar man på OLED och sorterar på pris på Prisjakt så hittar man första 65-tummaren på ca 25k: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s314162610&o=produkt_p...

Och den kostade 59 000 kr för ett knappt år sen när den kom. Jag hade helt klart väntat, speciellt om man tänkt lägga sig runt 15-20 000.