Reda ut Telias technicolor en gång för alla! Kunniga hit!

Permalänk
Inaktiv

Reda ut Telias technicolor en gång för alla! Kunniga hit!

Hej alla här på sweclockers!

Har läst mig tokig på alla trådar om denna technicolor router som telia säljer in.

Vi har en av den äldre modellen
http://imgur.com/bMYqvih

Vi är trötta på denna multi skräp router. Och som någon kunnig tidigare nämnt i telia forumet så gör telia lite som att sälja en bil utan ratt!

Vi köper in oss för 100mbit per sekund och denna router har tydligen när det gäller den trådlösa biten bara kapacitet för hastigheter upp till 65mbit/s! Som då alla surfplattor och bärbara datorer ska dela på här i huset. Vi kan alltså inte ens få ut 100mbit/s

Då kommer vi till det jobbiga vad det verkar på ALLA som också tänkt tanken att byta till egna grejor! Att man måste konfigurera alla grejor själv då telia självklart fråntar sig allt ansvar fast dom vet att fler och fler gör det för deras grejer är skit! Och dom har gjort det så svårt vad de verkar på folk att komma ifrån deras skit grejer >utan alltför mycket krångel< för att de vill att man ska använda deras prylar! Självklart..

Men i alla fall om man då vill ha kvar ip tv och telefoni och inte krångla allt för mycket så föreslår folk att man BRYGGAR routern till vad jag förstår blir routern agerande som en switch istället för en router och låter dig koppla in en egen router efter den... MEN att man fortfarande behåller technicolor routern för IP-TV och telefoni!

Men här är då mitt problem och fråga!
VARFÖR ska jag ha kvar routern? Jag kan inte ens koppla in IP-TV i porten på routern för det laggar konstant då! Jag måste koppla in den i den gula porten på fiberkonverterboxen för att få bra stabil bild! Vad har då technicolor routern att för funktion om den inte ens orkar med iptv eller vad det är för fel! Och att jag kan plocka ut iptv direkt i fiberkonverterboxen!
( http://imgur.com/8GbT428 )

sen så finns ju resterande portar på den konvertern också?? en röd port för internet och en grön för telefon? Är det inte bara att köra?
( http://imgur.com/6Xk4yWn )

Så kan någon kunnig snälla svara? Är jag ute och cyklar eller kan någon bara dunka rätt detta i skallen på mig? Blir tokig. Mvh Leo

Permalänk
Medlem

Beror på vilket stadsnät man har. Kan du köra din TV-box i din CPE istället behöver du inte telias router alls

Permalänk
Inaktiv

@jocke92: Sluta leka, ingen utanför datorkommunikationsvärlden har en aning om vad CPE betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Hej alla här på sweclockers!

Har läst mig tokig på alla trådar om denna technicolor router som telia säljer in.

Vi har en av den äldre modellen
http://imgur.com/bMYqvih

Vi är trötta på denna multi skräp router. Och som någon kunnig tidigare nämnt i telia forumet så gör telia lite som att sälja en bil utan ratt!

Vi köper in oss för 100mbit per sekund och denna router har tydligen när det gäller den trådlösa biten bara kapacitet för hastigheter upp till 65mbit/s! Som då alla surfplattor och bärbara datorer ska dela på här i huset. Vi kan alltså inte ens få ut 100mbit/s

Då kommer vi till det jobbiga vad det verkar på ALLA som också tänkt tanken att byta till egna grejor! Att man måste konfigurera alla grejor själv då telia självklart fråntar sig allt ansvar fast dom vet att fler och fler gör det för deras grejer är skit! Och dom har gjort det så svårt vad de verkar på folk att komma ifrån deras skit grejer >utan alltför mycket krångel< för att de vill att man ska använda deras prylar! Självklart..

Men i alla fall om man då vill ha kvar ip tv och telefoni och inte krångla allt för mycket så föreslår folk att man BRYGGAR routern till vad jag förstår blir routern agerande som en switch istället för en router och låter dig koppla in en egen router efter den... MEN att man fortfarande behåller technicolor routern för IP-TV och telefoni!

Men här är då mitt problem och fråga!
VARFÖR ska jag ha kvar routern? Jag kan inte ens koppla in IP-TV i porten på routern för det laggar konstant då! Jag måste koppla in den i den gula porten på fiberkonverterboxen för att få bra stabil bild! Vad har då technicolor routern att för funktion om den inte ens orkar med iptv eller vad det är för fel! Och att jag kan plocka ut iptv direkt i fiberkonverterboxen!
( http://imgur.com/8GbT428 )

sen så finns ju resterande portar på den konvertern också?? en röd port för internet och en grön för telefon? Är det inte bara att köra?
( http://imgur.com/6Xk4yWn )

Så kan någon kunnig snälla svara? Är jag ute och cyklar eller kan någon bara dunka rätt detta i skallen på mig? Blir tokig. Mvh Leo

Dom har en nyare modell av TG799 som kallas 799VAC, denna stöder även 802.11AC standard om eran utrustning klarar denna.

Är rätt säker på att alla TG799 som byggts har stöd för 802.11N, får du max ut 65Mb/s så är det något annat, 802.11G är 54Mb/s medans 802.11N är 600Mb/s eller 75MB/s detta är teoretisk maxhastighet. 65Mb/s som maxhastighet på ett tomt nät betyder att det är dålig täckning på det trådlösa där du mäter ifrån. EU har regulationer för hur hög signalstyrkan får lov att vara så en ny router fixar inte magiskt att ni har för lite Accespunkter i huset. Sitter du i en lägenhet så kan det vara andra trådlösa nät som stör. Tänkt på att telia inte ger er extra bandbredd för IP telefoni eller Bredbands TV och speciellt TV slukar nät. Så mät när enbart mätningen är vad som använder nätet.

Telia gör det inte svårt med vilja, att du inte besitter de kunskaper inom nätverk/vlan som krävs är inte telias fel. De skickar med förkonfigurerade routrar med bakdörrar så att dem kan komma in och titta och hjälpa till. Allt för att göra något komplicerat lätt för slutanvändaren. Vill du gå den komplicerade vägen får du räkna med att det blir komplicerat.

Dom kan inte sitta och supporta 1000tals olika routrar via telefon, det är inte möjligt. Därför får du ingen support på egna routrar.

Portarna på convertern är olika VLAN.

Routern skickas även till folk utan fiberconverter och då behöver man använda routerns egna portar för VLAN.

Jag ser följande alternativ.

1. Be telia om en TG799VAC. ( Konfiguration av denna är stört omöjlig gränssnittet är begränsat, sinnessjukt långsamt och de funktioner som finns fungerar knapphändigt om alls)
2. Köp en annan hemmarouter gjorda för folk med din kunskap, jag vet ASUS har några modeller med stöd för enklare VLAN configs för TV och IP telefoni. Kolla där, annars läs dig till det du saknar. Skaffa även AP's om huset är stort.
3. Ring ett företag som kan och be dem köpa in och konfigurerar allt år dig.

Telia är skit rakt igenom, undvik bäst du kan.

EDIT:

Hör med ASUS i deras subforum om dem har någon router som kan tänkas passa dig.

http://www.sweclockers.com/forum/146-asus

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv

@mini-ryttge:
Hej! Tack för ditt informativa svar! Telias routrar är helst helt uteslutet eftersom jag inte måste använda den utan större problem right?

Självklart förstår väl jag också att telia inte hjälper kunder med andra prylar än deras egna lågbudget skit? Det kostar både pengar och tid och inget som de måste ta ansvar för. Men de säljer in skitgrejer till okunniga personer är min poäng. Jag har ju insett att jag får ta tag i det här själv och lära mig för att lösa det här.

Jag har ju färdiga vlan i fiberkonverterboxen som du nämner. Då behöver jag ju inte technicolor routern. Så även om jag inte besitter någon speciell kunskap inom nätverk måste det väl gå att ha en egen router som du även säger. Som är bättre och snabbare. Men någon enklare rekommenderar du som exempelvis en asus där jag hyfsat lätt kan administrera efter lite påklädning. För routern är ju själva hjärtat i nätverket? Känns inte värt att dra om hela villa nätet och behålla en sådan skit router. Om den är skit blir närverket skit självklart. Så Telias är uteslutet om jag absolut inte måste ha deras.

Har redan två stycken accesspunkter.
Tror de är D-link DWL 3500AP
Här är en bild på vårt befintliga nät
(förutom garderoben där du ser switch och patchpanel vilket är något vi kommer skaffa men ej har i nuläget)

http://imgur.com/fIyKeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Har redan två stycken accesspunkter.
Tror de är D-link DWL 3500AP

Håller till stora delar med mini-ryttge utom att Telia skulle vara skit allt rakt igenom. Vad som är skit däremot är dina AP, vilket kan förklara din dåliga värden. Mer instabila AP får man leta efter. Rekommenderar Ubiquiti UniFi Pro, inte är världens bästa AP den heller med så slår ändå DWL med hästlängder.

Telia kan även brygga din Technicolor om du vill använda en egen router.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

@mini-ryttge:
Hej! Tack för ditt informativa svar! Telias routrar är helst helt uteslutet eftersom jag inte måste använda den utan större problem right?

Självklart förstår väl jag också att telia inte hjälper kunder med andra prylar än deras egna lågbudget skit? Det kostar både pengar och tid och inget som de måste ta ansvar för. Men de säljer in skitgrejer till okunniga personer är min poäng. Jag har ju insett att jag får ta tag i det här själv och lära mig för att lösa det här.

Jag har ju färdiga vlan i fiberkonverterboxen som du nämner. Då behöver jag ju inte technicolor routern. Så även om jag inte besitter någon speciell kunskap inom nätverk måste det väl gå att ha en egen router som du även säger. Som är bättre och snabbare. Men någon enklare rekommenderar du som exempelvis en asus där jag hyfsat lätt kan administrera efter lite påklädning. För routern är ju själva hjärtat i nätverket? Känns inte värt att dra om hela villa nätet och behålla en sådan skit router. Om den är skit blir närverket skit självklart. Så Telias är uteslutet om jag absolut inte måste ha deras.

Har redan två stycken accesspunkter.
Tror de är D-link DWL 3500AP
Här är en bild på vårt befintliga nät
(förutom garderoben där du ser switch och patchpanel vilket är något vi kommer skaffa men ej har i nuläget)

http://imgur.com/fIyKeee

LAN 3 (grön) på konvertern borde vara VLAN 855 alt 237 och fungera med IP telefoni, byt uttag på telefonerna från router till converter och se om det funkar, borde vara enklast.

I sådana fall används router enbart till internet. och du kan då smärtfritt byta ut din router till vad du än behagar.

DLINK accesspunkterna är inte det vassaste som finns. Jag kan rekommendera ubiquitis produkter varmt. De har även en router som heter Edge Router Lite som har en egen tråd på forumet som ska vara vass. Det är dock enbart en router/brandvägg ingen switch eller AP inbyggt.

Fungerar telefonerna rakt i converter så kör på vad du vill egentligen. Ingen extra konfiguration borde vara nödvändig. Hade dock tittat på att byta ut dina AP's och fördelaktigen stängt av wifi i din router och ersatt den med en tredje AP. Är det Ubiquiti grejer så lirar dom extremt väl med varandra. Har du router wifi på så kan du bli problem med handoff av enheter och så vidare.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Rekordmedlem

Om jag förstått det hela rätt så handlar det i detta fall om att tvn är från Viasat och inte Telia eller Viaplay, det är alltså kabeltv via lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slå av wifin på telias router, och kör bara med AP istället (och skaffa gärna andra bättre)!
Vilka kanaler har kör du AP:arna på?
Vad får du för fart om du testar med bredbandskollen när du kör med kabel? Hackar TVn då?
Sen skall ju inte TV från Viasat påverka den övriga datatrafiken då den ju går på ett annat VLAN genom Intenon.

Återigen kan jag tycka att det liksom 80% av alla här som gnäller över att "internettet går segt" uteslutande kör wifi. Hur dj-a svårt skall det vara att förstå, att wifi inte är något att gnälla över när det börjar att sacka. Vissa TSare här lastar ner routrarna med mobiler, plattor, PS4, tvboxar och datorer och kör rubbet trådlöst, i vissa fall säkert över 20 klienter, och sen har mage att gnälla att man bara får ut 50% av den utlovade hastigheten, när det samtidigt streamas YT och spelas CS:GO. Varje uppkopplad enhet mot ett wifinätverk får ju sin lilla tidslucka i RF-kanalen som alla skall dela på. Inse att radiovågor i etern är en begränsad resurs! Visst det är ju inte lätt för kreti och pleti att fatta att även DECT telefoner, microvågsugnar, grannarnas nät, grannens moppe m.m. stör radiomiljön något ohyggligt!

Ursäkta gnället, men var bara tvungen att skriva av mig...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Håller till stora delar med mini-ryttge utom att Telia skulle vara skit allt rakt igenom. Vad som är skit däremot är dina AP, vilket kan förklara din dåliga värden. Mer instabila AP får man leta efter. Rekommenderar Ubiquiti UniFi Pro, inte är världens bästa AP den heller med så slår ändå DWL med hästlängder.

Telia kan även brygga din Technicolor om du vill använda en egen router.

Skrivet av mini-ryttge:

LAN 3 (grön) på konvertern borde vara VLAN 855 alt 237 och fungera med IP telefoni, byt uttag på telefonerna från router till converter och se om det funkar, borde vara enklast.

I sådana fall används router enbart till internet. och du kan då smärtfritt byta ut din router till vad du än behagar.

DLINK accesspunkterna är inte det vassaste som finns. Jag kan rekommendera ubiquitis produkter varmt. De har även en router som heter Edge Router Lite som har en egen tråd på forumet som ska vara vass. Det är dock enbart en router/brandvägg ingen switch eller AP inbyggt.

Fungerar telefonerna rakt i converter så kör på vad du vill egentligen. Ingen extra konfiguration borde vara nödvändig. Hade dock tittat på att byta ut dina AP's och fördelaktigen stängt av wifi i din router och ersatt den med en tredje AP. Är det Ubiquiti grejer så lirar dom extremt väl med varandra. Har du router wifi på så kan du bli problem med handoff av enheter och så vidare.

Skrivet av mrqaffe:

Om jag förstått det hela rätt så handlar det i detta fall om att tvn är från Viasat och inte Telia eller Viaplay, det är alltså kabeltv via lan.

Skrivet av Gaist:

Slå av wifin på telias router, och kör bara med AP istället (och skaffa gärna andra bättre)!
Vilka kanaler har kör du AP:arna på?
Vad får du för fart om du testar med bredbandskollen när du kör med kabel? Hackar TVn då?
Sen skall ju inte TV från Viasat påverka den övriga datatrafiken då den ju går på ett annat VLAN genom Intenon.

Återigen kan jag tycka att det liksom 80% av alla här som gnäller över att "internettet går segt" uteslutande kör wifi. Hur dj-a svårt skall det vara att förstå, att wifi inte är något att gnälla över när det börjar att sacka. Vissa TSare här lastar ner routrarna med mobiler, plattor, PS4, tvboxar och datorer och kör rubbet trådlöst, i vissa fall säkert över 20 klienter, och sen har mage att gnälla att man bara får ut 50% av den utlovade hastigheten, när det samtidigt streamas YT och spelas CS:GO. Varje uppkopplad enhet mot ett wifinätverk får ju sin lilla tidslucka i RF-kanalen som alla skall dela på. Inse att radiovågor i etern är en begränsad resurs! Visst det är ju inte lätt för kreti och pleti att fatta att även DECT telefoner, microvågsugnar, grannarnas nät, grannens moppe m.m. stör radiomiljön något ohyggligt!

Ursäkta gnället, men var bara tvungen att skriva av mig...

Tack för alla svar!!

kommer nog byta ut mina AP som ni föreslår och ska helt klart titta på dessa "Ubiquiti UniFi"
Tagit reda på vilken router jag har nu och det är Technicolor TG799vn v2 vilket verkar vara den nya trots allt och inte den gamla som jag skrev först.
Här är de VLAN id som telia använde på min switch,

Port 1– No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD
Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL
Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN
Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ

Port 3 (grön) som är för Telefonen har ju rj11 modularjack så får väl byta den till en rj45 om den ska passa i intenoswitchen. Så får prova om det ens funkar först. Kanske bara går ha telefon i router. Ingen aning

har fått förklarat varför det ej funkar att ha tv'n inkopplad på Telias router! Av @mrqaffe Och det är följande: har ju olika operatörer och kabeltv via Viasat, Viasat kommer inte att gå i Telias utrustning eftersom den inte har med dem eller internet att göra, däremot kan du köra Viaplay via Telias utrustning eftersom det är baserat på internetåtkomst.

Mvh Leo

Permalänk
Inaktiv

@Dr.Mabuse: fast varför ska jag hålla på med bryggning när jag får internet direkt ur wanporten (röd) från intenoswitchen? Tv'n kör jag också direkt i intenoswitchen IP-TV (gul)? Så det är väl i så fall bara telefonen man förlorar? Eller kanske inte, för det finns en grön port i intenoswitchen för telefon också. Ska prova det. Har ju ingen användning för routern ens då.

Permalänk
Medlem

@anon193183: Nej, då finns det ingen anledning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

http://imgur.com/Q0fUIF2 Funkar denna lösning??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Tack för alla svar!!

kommer nog byta ut mina AP som ni föreslår och ska helt klart titta på dessa "Ubiquiti UniFi"
Tagit reda på vilken router jag har nu och det är Technicolor TG799vn v2 vilket verkar vara den nya trots allt och inte den gamla som jag skrev först.
Här är de VLAN id som telia använde på min switch,

Port 1– No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD
Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL
Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN
Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ

Port 3 (grön) som är för Telefonen har ju rj11 modularjack så får väl byta den till en rj45 om den ska passa i intenoswitchen. Så får prova om det ens funkar först. Kanske bara går ha telefon i router. Ingen aning

har fått förklarat varför det ej funkar att ha tv'n inkopplad på Telias router! Av @mrqaffe Och det är följande: har ju olika operatörer och kabeltv via Viasat, Viasat kommer inte att gå i Telias utrustning eftersom den inte har med dem eller internet att göra, däremot kan du köra Viaplay via Telias utrustning eftersom det är baserat på internetåtkomst.

Mvh Leo

Du kan mycket riktigt använda port 3 (grön) till bara telefoni, koppla telias router dit, bara, så körs den som telefoni adapter, endast. Då får du skaffa en annan egen router. En del har tidigare genom telia fått en tilgin telefoni adapter, som körts mot port 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon193183:

Om jag förstått rätt så där det där från din Intenoswitch (fiberkonverter)?
Då behöver du nog en router mellan den och 24P switchen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gaist:

Du kan mycket riktigt använda port 3 (grön) till bara telefoni, koppla telias router dit, bara, så körs den som telefoni adapter, endast. Då får du skaffa en annan egen router. En del har tidigare genom telia fått en tilgin telefoni adapter, som körts mot port 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanon! Tror jag skaffar en tilgin telefon adapter i så fall. Känns klumpigt att ha technicolor routern kvar för att endast ha telefonen i den.

@crille alldeles riktigt glömde rita dit routern.

Provade slå av det trådlösa på routern som någon föreslog och mätte med BBK, visar sig att jag har samma SAMMA hastighet när den är av/på. Vad beror det på? Sitter här på nedervåningen med min bärbara, visserligen en bra bit från min närmaste AP och router som är på övervåningen och får ynka 7mbit ner och 8 upp oavsett om routerns wi-fi är av/på.

Direkt i den röda wanporten på fiberkonvertern har jag 311,19 mbit/s och upp har jag 67,94. Betalar visst för 250mbit Mvh Leo

Permalänk
Inaktiv

Provade ansluta en Netgear router i wanporten men det fungerar inte. Så antar att jag måste brygga technicolorn ändå.. eller ha kvar den. Mäter jag på övervåningen precis vid technicolor routern när wi-fi är på så får jag 90 upp och 32 ner över min bärbara dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

http://imgur.com/Q0fUIF2 Funkar denna lösning??

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver en router mellan din switch och internet.
För telefonin behöver du en ata-adapter, typ en sådan tilgin från telia.

Sedan om inte internet kommer igång direkt utan telias router så kan det vara mac-adress lås eller begränsningar i IP-adresser. Koppla ur den över natten och plugga i nästa dag är en enkel lösning som inte stör dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Provade ansluta en Netgear router i wanporten men det fungerar inte. Så antar att jag måste brygga technicolorn ändå.. eller ha kvar den. Mäter jag på övervåningen precis vid technicolor routern när wi-fi är på så får jag 90 upp och 32 ner över min bärbara dator

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara att maclåset i andra änden måste släppa. Det tar en halvtimme ca.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Du behöver en router mellan din switch och internet.
För telefonin behöver du en ata-adapter, typ en sådan tilgin från telia.

Sedan om inte internet kommer igång direkt utan telias router så kan det vara mac-adress lås eller begränsningar i IP-adresser. Koppla ur den över natten och plugga i nästa dag är en enkel lösning som inte stör dig.

Då får jag köpa en adapter om jag byter router.

Okej då förstår jag! Min technicolor klarar 130mbit och den gamla Netgear bara 75mbit tror jag det stod på status. Så det är inte lönt då den är sämre än technicolor men kan ju prova om det fungerar i alla fall. Mvh leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, Vi har 30mbit adsl och har en typ likadan router som du visar på bild i första inlägget.
Funkar inte så bra men vi tar oss runt så att säga, MEN nu är det så att vi ska ha lite hyresgäster och vi vill först och främst att wifi't ska räcka i hela hus men väl ute i trädgården också. Sedan vill vi ju få ut så mycket som möjligt av nätet vi betalar för.
Är det jätte svårt att byta ut routern?
Mvh
Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Lånar tråden lite, Vi har 30mbit adsl och har en typ likadan router som du visar på bild i första inlägget.
Funkar inte så bra men vi tar oss runt så att säga, MEN nu är det så att vi ska ha lite hyresgäster och vi vill först och främst att wifi't ska räcka i hela hus men väl ute i trädgården också. Sedan vill vi ju få ut så mycket som möjligt av nätet vi betalar för.
Är det jätte svårt att byta ut routern?
Mvh
Martin

Finns ingen anledning att byta ut routern.
Behåll routern och slå av WiFi.
Komplettera sedan med Accesspunkter (AP) för att få ett bra WiFi.
En per våningsplan brukar bli bäst.
Dessa skall placeras mitt i våningsplanet för bästa täckning.
Varje AP måste anslutas med en nätverkskabel.

Själv har jag Ubiquiti Networks UniFi AP AC, en PRO och en LR. Dessa skall monteras i taket för bästa täckning.
Så gott som alla routrar går också att använda som AP om man känner sig mer bekväm med sådana.

Ett annat alternativ är ett så kallat mesh system.
Fördelen med detta är att enbart en burk behöver nätverkskabel.
Det mesh system som verkar bäst är Netgear ORBI.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns ingen anledning att byta ut routern.
Behåll routern och slå av WiFi.
Komplettera sedan med Accesspunkter (AP) för att få ett bra WiFi.
En per våningsplan brukar bli bäst.
Dessa skall placeras mitt i våningsplanet för bästa täckning.
Varje AP måste anslutas med en nätverkskabel.

Själv har jag Ubiquiti Networks UniFi AP AC, en PRO och en LR. Dessa skall monteras i taket för bästa täckning.
Så gott som alla routrar går också att använda som AP om man känner sig mer bekväm med sådana.

Ett annat alternativ är ett så kallat mesh system.
Fördelen med detta är att enbart en burk behöver nätverkskabel.
Det mesh system som verkar bäst är Netgear ORBI.

Hej,
Detta låter väldigt avancerat. Jag vill bara ha en dator inkopplad med sladd sedan att wifi't ska räcka över hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Hej,
Detta låter väldigt avancerat. Jag vill bara ha en dator inkopplad med sladd sedan att wifi't ska räcka över hela huset.

Du har nog missförstått vad som är enkelt och vad som är avancerat.

Det är enkelt att koppla in en eller flera extra accesspunkter.
Det är avancerat är att få en WiFi-AP att fungera över över större sträckor.

Och det finns som sagt ingen som helst anledning att byta ut routern eftersom du inte har problem med routing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du har nog missförstått vad som är enkelt och vad som är avancerat.

Det är enkelt att koppla in en eller flera extra accesspunkter.
Det är avancerat är att få en WiFi-AP att fungera över över större sträckor.

Och det finns som sagt ingen som helst anledning att byta ut routern eftersom du inte har problem med routing.

Okej, det var därför jag vände mig hit för att jag inte kunde någonting om detta.
Länka ist något som ni tror passar mig då.
Jag har ett 3 våningshus 300kvm inget wifi används på övervåning så det är endast:
1 Dator som i nuläget är inkopplad med nätverkskabel
flera telefoner samt surfplattor som är uppkopplade på wifi men når inte alls runt i huset särskilt bra.
Det får inte kosta för mycket, en fattig tvåbarnspappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Okej, det var därför jag vände mig hit för att jag inte kunde någonting om detta.
Länka ist något som ni tror passar mig då.
Jag har ett 3 våningshus 300kvm inget wifi används på övervåning så det är endast:
1 Dator som i nuläget är inkopplad med nätverkskabel
flera telefoner samt surfplattor som är uppkopplade på wifi men når inte alls runt i huset särskilt bra.
Det får inte kosta för mycket, en fattig tvåbarnspappa

Behåll routern och sätt i stället ut flera accesspunkter, börja med en accesspunkt per våningsplan. Och läs på här:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

När det gäller vilket AP man ska välja är det lite knepigare med tanke på din budget, man får normalt vad man betalar för. Ett bra val är någon av Ubiquiti's accesspunkter, tex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875
Ett billigare men något sämre val är att du köper en router som du konfigurerar om till AP, t.ex den här:
https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/204027...

Se även Prelaturs svar till dig:
#16755180

Permalänk

Fungerar telefoniuttaget på TG799vac?

Hej,

Felsökning varför internettelefoni inte fungerar hos bekant med Telia fiber och telia intetnettelefoni. Routern är TG799vac. Internet funkar 250/100.

Det var helt tyst när jag anslöt en telefon till grönt RJ11 uttag på routern. Kollade spänningen: Noll volt. På mina egna AVM routrar som är aktiverade för VoIP mäter jag 36,6 volt över RJ11 utgången (mittledarna). Normal spänning i kopparnätet är 48 volt men den lägre fungerar uppenbarligen också. Ingen telefoni är möjlig vid noll volt. Under samtal brukar spänningen i kopparnätet vara ca 5 volt.

Frågan är då: är det fel på Telias router eller kommer det spänning på uttaget först när internettelefoni aktiveras?

Teliakvalitet: Telia hade stängt av kopparabonnemanget den 23 sept som var den dag internettelefoni skulle igång med porterat nummer. Samtal till kundjänst visade att de har åtta dagars försening på inkoppling av internettelefonin. Medflyttning av kopparabb till mobiltelefon är inte möjlig för då avbryts processen med manuell inkoppling av internettelefoni. Jaha. Inget besked till kund hade lämnats.

Bara att vänta. Men vill gärna ha koll på det där med fungerande telefoniuttag på routern så att vi inte behöver se oss om efter en annan router.