Ingen signal ifrån DisplayPort eller HDMI... typ.

Permalänk
Medlem

Ingen signal ifrån DisplayPort eller HDMI... typ.

Grafikkort: MSI GeForce GTX 980 Ti
Skärm: Asus ROG 279Q

Hej,

Imorse hände det en grej, helt plötsligt, utan förvarning.

Spelade Mass Effect och skärmen slocknade, och den lilla rutan kom upp som säger att det inte fanns någon signal ifrån DisplayPorten.

Märkligt tänkte jag, men sånt kan ju hända och startade om datorn, men skärmen var... tja död? Ingen signal iallafall. Bytte till den andra displayporten på grafikkortet och fick tillbaka bilden i c:a en minut innan den försvann igen och fick samma grej, ingen signal ifrån displayporten.

Efter lite pillande utan att få tillbaka bilden så bytte jag kabel till en HDMI kabel. Fick tillbaka bilden i kanske två minuter den här gången? Sen så försvann den igen och skärmen visar rutan med: "Ingen signal ifrån..." yada yada yada.

Provade en annan HDMI kabel men ingen skillnad, startade om datorn, ingen skilland, stängde av skärmen, drog ut strömkabeln etc. det känns som att jag provade allting, men inget verkade fungera.
Jaja, dags för nytt grafikkort tänkte jag, och fortsatte dagen som vanligt.

Nu... några timmar senare, är vi hemma igen efter att ha varit borta, så tänkte jag bara prova och se ifall den helt plötsligt fungerar, p.g.a. magi eller något. Det skumma är att det gör den ju? Nu är den som den var innan, men bild och hela grejen.

Min fråga är enkel egentligen men har förmodligen inget enkelt svar.

Vad tusan kan ha varit fel? Nätagget är ett gammalt Corsair på 750W, jag tänkte först att det är det som sjunger på sista versen och helt enkelt inte orkar ge kräm till grafikkortet längre? Men eeeeh? Tja, Jag bara gissar.

Jag vill vara förberedd helt enkelt, på vad som kan behöva bytas ut inom en snar framtid, så jag frågar om tips och råd innan jag en dag står där med svart skärm och hjälplös.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gratzner: Nästa steg i uteslutningsmetoden är att testa med en annan källa än din dator. Då vet du om det är datorn eller skärmen som krånglar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Helt rätt. Var nära på att göra det också. Dagen efter så krånglade den igen, skärmen var igång i någon minut sen försvann bilden. Eller, "ingen signal ifrån Displayport" eller vad tusan det står.
Pillade lite med kablar och grejer, så kom bilden tillbaka igen när jag startade datorn efter att den stod avstängd en kort stund. Då hoppade jag in i BIOS, ungefär för att kolla om jag kunde ha den bilden uppe ett tag, eller om den också skulle försvinna.

Så jag lät datorn stå och tugga i BIOS i en sisådär 20 minuter. Jag bläddrade mellan menyerna och ryckte lite i kablarna och inget hände. Bilden var kvar, och den har varit kvar sedan dess.

Blir inte klok

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II