Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nu har jag fått mina Corsair Vengeance LPX 3600 minnen.
De är märkta med: CMK16GX4M2B3600C18 ver 4.31

Jag aktiverade först bara D.O.C.P. (XMP) profilen och ställde in 3200 (3600 kan man bara uppnå genom bclk-klockning, väntar på AMD:s uppdatering som löser detta). Den POST:ade men låste sig efter ca. en minut i Windows. Jag ökade då SOC Voltage offset med 0.0125V (en väldigt liten ökning), vilket verkade räcka för att få den stabil. Jag gick sedan in i BIOS och ändrade timings från CAS18 till CAS16-18-18-36 (irriterande bara att man inte kan ändra tRC med Prime X370), för att matcha Corsair LPX 3200, och detta verkar också vara stabilt. Har kört AIDA64:s minnestest, Prime95 blend och lite Memtest86+, men får testa mer under natten.

Mina tidigare Corsair Vengeance LPX 3000 var hyfsat stabila i 2933 (aldrig haft någon krasch i Windows), men de hade problem att POST:a ungefär var fjärde gång ("Overclock failed" och sedan fick man gå in i BIOS och ställa in 2933 igen). Har hittils inte haft dessa problem med de nya minnena, men behöver testa lite mer med cold boots, warm boots och omstarter, men än så länge verkar det lovande. Blir intressant och se om man kan köra dem i 3600 när AMD:s AGESA-uppdatering släpps senare i vår.

Har samma bräda och minnen men når endast 2400mhz. Vilket bios har du? Jag kör inte senaste utan det innan, läst mig till att det senaste kan va lite buggigt. Vore skönt att kunna köra minnena i den hastighet jag betalat för och givetvis prestanda boosten som man får.
Edit:Missade att du hade 3600minnen jag har 3200

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

För att förtydliga lite om Samsung's IC's

Ni kanske märkt att jag skrivit "x-die" i en del poster. Det beror på att värdet beror på vilken typ av revision det är på IC'n. Vi har t.ex "d-die" som har PN K4A4G085WD. e-die har PN K4A4G085WE. Som ni ser är det den sista bokstaven som ger minnet sitt slangnamn "d/e/b-die".

K4A4G085WD är den tidigare revisionen som man hittar på en del tidiga G.Skill DDR3000, DDR3200 Ripjaws, tidiga DDR3466 och DDR3600 Ripjaws V samt Trident Z och vissa Corsair i likande spec.

K4A4G085WE är en senare revision som är en stor förbättring från d-die. Samsung satte dessa i produktion runt mitten av 2015 och frammåt. Svagheten hos dessa var att få ner TRCD-TRP. Detta löste sig senare med den aktuella b-die IC'n:

K4A8G085WB är alltså den senaste revisionen som man kallar för "b-die" Dessa skalar extremt väl med högre spänning, likt e-die, men tillåter samtidigt väldigt låga subtimings och lägre TRCD-TRP.

Begreppet "binning" betyder att man testar klockpotentialen hos varje chip och sorterar dessa för att göra den mest högpresterande produkten. Samsung tillverkar även själva dessa minnen för bl.a OEM marknaden och ser ut såhär:

Dessa är alltså inte binnade och sitter på en konventionell PCB. Det betyder att dom inte går att överklocka lika högt i regel som binnade minnen på en högprestanda PCB som vi ser på t.ex G.Skill minnen m.fl som har en svart PCB på 10 lager. Folk lyckas dock ganska bra ändå och det handlar om lite tur här även om dom flesta kan nå fina resultat utan större jobb:

Binnade minnen med Samsung "b-die" och 10-lagers PCB ser ni på bilden nedan och har produktion i samma fabrik till många olika aktörer såsom Teamgroup, G.Skill, Galaxy, Zadak511 och ev Corsair också på vissa av deras batchar/modeller även om Corsair sannolikt kan ha en egen PCB beroende på version:

Ni som inte har ultrahöga krav kan faktiskt beställa Samsung b/e-die minnen billigt från ebay och liknande, och dom kommer sannolikt att klara DDR3200+ CL16 eller bättre relativt enkelt. Dom skalar som sagt bra med spänning och det är inte helt orealistiskt att uppnå t.ex DDR3600 med CL14-CL16 eller bättre beroende på hur bra eran processor är (den integrerade minneskontrollern i dagens processorer som styr minnena har sin gräns också).

Dessa är alltså som man kan kalla det "ghetto b-die" med grön PCB, men det är egentligen samma skit, bara att dom inte är sorterade och binnade med en något sämre PCB som teoretiskt ger lite sämre elektriska egenskaper.

Det är folk som tror att det är SCAM att uppnå väldigt höga frekvenser och låga timings på dessa minnen. Det är möjligt att nå t.ex DDR4000 med CL12 med dessa minnen av binnad sort med hög spänning. Dom fungerar väldigt bra på Ryzen men det finns även Hynix AFR IC's som fungerar hyffsat väl, dock inte så bra på Ryzen ännu men en senare version av AMD's AGESA microcode kommer förmodligen att möjliggöra att köra minnen baserade på dessa eller andra kretsar högre än vad man kan idag. Oavsett vad så är minnen med b-die överlägset världens bästa DDR4 oavsett plattform, så jag hade uteslutande valt sådana oavsett plattform/ekonomi.

Kör man CL12 på b-die så brukar man kunna se en frekvensskalning på ~133Mhz per ~0.1v

Over and out.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har samma bräda och minnen men når endast 2400mhz. Vilket bios har du? Jag kör inte senaste utan det innan, läst mig till att det senaste kan va lite buggigt. Vore skönt att kunna köra minnena i den hastighet jag betalat för och givetvis prestanda boosten som man får.
Edit:Missade att du hade 3600minnen jag har 3200

Hade redan tagit skärmdumpar så lägger upp dem ändå Hade snarlika inställningar när jag körde mina LPX 3000 i 2933 förutom att jag då inte behövde öka SOC voltage, och jag givetvis hade Memory Frequency på 2933 då istället för 3200.
http://imgur.com/a/ynSAy
Kör BIOS 0515 och gillar det. De har tagit bort den 20C offset som fanns i tidigare BIOS också.

Skrivet av Enigma:

Ni som inte har ultrahöga krav kan faktiskt beställa Samsung b/e-die minnen billigt från e-bay och liknande, och dom kommer sannolikt att klara DDR3200 CL16 eller bättre relativt enkelt. Dom skalar som sagt bra med spänning och det är inte helt orealistiskt att uppnå t.ex DDR3600 med CL16.

Detta är alltså "ghetto b-die" men det är samma skit, bara att dom inte är sorterade och binnade.

Intressant, och detta är ju ett sätt att slippa påslaget som tillverkare som Corsair och G Skill lägger på sina minnen. Dessutom vet man vad man får, istället för att bara hoppas att man får B-die som med t.ex. DDR3000 och 3200 minnen från tredje part.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Intressant, och detta är ju ett sätt att slippa påslaget som tillverkare som Corsair och G Skill lägger på sina minnen. Dessutom vet man vad man får, istället för att bara hoppas att man får B-die som med t.ex. DDR3000 och 3200 minnen från tredje part.

Kan förstå att man tänker så men man får lite vad man betalar för. G.Skill t.ex ger ju livstids garanti och en dyrare och förbättrad PCB med binnade IC's. Vill man ha det bästa så kostar det lite mer

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kan förstå att man tänker så men man får lite vad man betalar för. G.Skill t.ex ger ju livstids garanti och en dyrare och förbättrad PCB med binnade IC's. Vill man ha det bästa så kostar det lite mer

Absolut, men samtidigt finns det många som köpt ganska dyra 3200 minnen från dessa tillverkare och ändå inte får upp dem i mer än 2133-2400 med Ryzen för att de haft otur och fått Hynix IC:s istället. Då kanske ett billigare "Kinaminne" med B-die kunde uppnått 2933 utan problem även om det inte var binnat och hade en fräsig kylfläns...

Förhoppningsvis löser sig dessa minnesproblem med tiden så man bara kan köpa vilket minne som helst och uppnå utlovad hastighet, men så är det tyvärr inte idag.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Absolut, men samtidigt finns det många som köpt ganska dyra 3200 minnen från dessa tillverkare och ändå inte får upp dem i mer än 2133-2400 med Ryzen för att de haft otur och fått Hynix IC:s istället. Då kanske ett billigare "Kinaminne" med B-die kunde uppnått 2933 utan problem även om det inte var binnat och hade en fräsig kylfläns...

Förhoppningsvis löser sig dessa minnesproblem med tiden så man bara kan köpa vilket minne som helst och uppnå utlovad hastighet, men så är det tyvärr inte idag.

Det finns väldigt tydliga guider och info om vilka minnen som är Samsung Köper man DDR3200 med högre CL utan att kolla forumet eller fråga någon techrep så får man skylla lite sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pst...skynda er till Spånga i morgon.

https://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:8840276;c:36213

Personligen tror jag det är 2X4GB, men kan vara värt ett försök. är det 2X8GB är det billigt för Sammy B good.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det finns väldigt tydliga guider och info om vilka minnen som är Samsung Köper man DDR3200 med högre CL utan att kolla forumet eller fråga någon techrep så får man skylla lite sig själv.

Jo nu börjar bilden klarna men första veckorna innan AMD gjorde det känt att just Samsung B-die krävs för att uppnå utannonserad hastighet på minnet var det inte så lätt att veta...och helt säker kan man inte vara. Någon tillverkare kanske lyckats gräva fram Hynix som klarar CL14...

Och som sagt, lite av min poäng är att 3200+ med lägre CL är dyrt. Har man inte så mycket pengar att lägga på minnen och väljer mellan generiska Samsung B-Die eller flashiga G Skill / Corsair med fläskiga kylflänsar, men med Hynix-kretsar, är det kanske bättre att köpa Samsung för samma peng. Även om det bästa såklart är att lägga 2000 - 2500:- på binnade, högt klockade Corsair, G. Skill o.s.v.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Pst...skynda er till Spånga i morgon.

https://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:8840276;c:36213

Personligen tror jag det är 2X4GB, men kan vara värt ett försök. är det 2X8GB är det billigt för Sammy B good.

Står 2x4GB i specen, men titeln säger 2x8 som troligen är fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hade redan tagit skärmdumpar så lägger upp dem ändå Hade snarlika inställningar när jag körde mina LPX 3000 i 2933 förutom att jag då inte behövde öka SOC voltage, och jag givetvis hade Memory Frequency på 2933 då istället för 3200.
http://imgur.com/a/ynSAy
Kör BIOS 0515 och gillar det. De har tagit bort den 20C offset som fanns i tidigare BIOS också.

Tack ska pilla lite med det där i helgen tror jag och våga mig på att köra in nyaste bios.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@Aka_The_Barf: Kör in det via UEFI inte via Windowsappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

För att förtydliga lite om Samsung's IC's

Ni kanske märkt att jag skrivit "x-die" i en del poster. Det beror på att värdet beror på vilken typ av revision det är på IC'n. Vi har t.ex "d-die" som har PN K4A4G085WD. e-die har PN K4A4G085WE. Som ni ser är det den sista bokstaven som ger minnet sitt slangnamn "d/e-die".

K4A4G085WD är den tidigare revisionen som man hittar på en del tidiga G.Skill DDR3000, DDR3200 Ripjaws, tidiga DDR3466 och DDR3600 Ripjaws V samt Trident Z och vissa Corsair i likande spec.

K4A4G085WE är en senare revisionen som är en stor förbättring från d-die. Samsung satte dessa i produktion runt mitten av 2015 och frammåt. Svagheten hos dessa var att få ner TRCD-TRP. Detta löste sig senare med den aktuella b-die IC'n:

K4A8G085WB är alltså den senare versionen som man kallar för "b-die" Det skalar extremt väl med högre spänning som e-die, men tillåter väldigt låga timings och TRCD-TRP.

Begreppet "binning" betyder att man testar klockpotentialen hos varje chip och sorterar dessa för att göra den mest högpresterande produkten. Samsung tillverkar dessa minnen för bl.a OEM marknaden och ser ut såhär:

http://forum.hwbot.org/attachment.php?attachmentid=5508&d=1490732841
http://imgs.inkfrog.com/pix/ebuytech/SAM-8GB-1RX8-2133P-2.jpg

Dessa är alltså inte binnade och sitter på en konventionell PCB. Det betyder att dom inte presterar som binnade minnen på en högprestanda PCB som vi ser på t.ex G.Skill minnen. Folk lyckas dock ganska bra ändå:

http://forum.hwbot.org/attachment.php?attachmentid=5103&d=1483475031

Binnade minnen med Samsung "b-die" och 10-lagers PCB ser ut såhär och har produktion i samma fabrik till många producenter såsom Teamgroup, G.Skill Galaxy och ev Corsair också på vissa av deras batchar/modeller:

https://abload.de/img/b-diepcblyupo.jpg

Ni som inte har ultrahöga krav kan faktiskt beställa Samsung b/e-die minnen billigt från ebay och liknande, och dom kommer sannolikt att klara DDR3200+ CL16 eller bättre relativt enkelt. Dom skalar som sagt bra med spänning och det är inte helt orealistiskt att uppnå t.ex DDR3600 med CL16.

Dessa är alltså "ghetto b-die" med grön PCB, men det är samma skit, bara att dom inte är sorterade och binnade.

Det är folk som tror att det är SCAM att uppnå väldigt höga frekvenser och låga timings på dessa minnen. Det är möjligt att nå t.ex DDR4000 med CL12 med dessa minnen av binnad sort med hög spänning. Dom fungerar väldigt bra på Ryzen och det finns även Hynix AFR IC's som fungerar hyffsat väl, men en senare version av AMD's AGESA microcode kommer förmodligen att möjliggöra att köra minnen baserade på dessa kretsar eller andra lite högre än idag.

Kör man CL12 på b-die så brukar man kunna se en frekvensskalning på ~133Mhz per ~0.1v

Over and out.

Tackar! Mer av sådant!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hejsan alla glada, jag söker lite svar angående min ramminnes konfiguration på min Ryzen plattform.
Jag har dessa minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Black 3600 MHz

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Dom ska enligt Qvl klara 3200Mhz men jag får dom inte stabila i den frekvensen på mitt Asus Prime x370 moderkort.

Frågorna jag har är:

1: är dessa minnen Samsung B-die? jag har sökt men ej hittat info om detta.
2: klarar dessa minnen högre spänning än 1.35v?
3: kan stabiliteten ÖKA om jag sänker timingsen till tex 18 18 18 36 istället för 18 19 19 39? eller bör jag öka till tex 20 20 20 40

datorn klarar alla stresstester men kraschar i spel vid 3200Mhz kör nu 2933Mhz och 16 16 16 16 36

Tack på förhand. Peter

(Specs: Ryzen 1700, Asus Prime x370, Minnen enligt ovan, för tillfället oklockad tills jag löst detta med minnena)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

@p_stman: testa öka SOC Voltage offset med 0.0125V samt CAS 18-18-18-36

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Aka_The_Barf: Kör in det via UEFI inte via Windowsappen.

Kör alltid via bios...gammal vana. Nu slipper man iallafall boota upp med en dos diskett och flasha därifrån, eller dos och dos enbart command.com skulle man ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@p_stman: testa öka SOC Voltage offset med 0.0125V samt CAS 18-18-18-36

Har redan provat det, blev faktiskt ingen skillnad.
Kraschar fortfarande i spel från ca 10 min till 30 min.

Tack för rådet.. vet du om det är B die på dessa..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Hjälpsam

@Aka_The_Barf: En lite kul grej som jag upptäckte av en slump.
Om man lägger den uppackade UEFI-filen, under roten på bootdisken (c:\), hittas den enkelt via verktyget för flashning i UEFI.
Man slipper med andra ord slabba med USB-stickor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@Enigma

Kanonbra poster du gör, min kunskap om hur DDR4 ser ut är extremt begränsad och jag tackar för infon.

Skrivet av Pepsin:

Detta är ju något som varit problem med alla DDR generationer.

Från vissa märken och chip som kunde lätt nå 400Mhz+ på DDR1 med CL2-2.5, medan andra hade svårt att tom få 400Mhz stabilt på CL3.

Eller DDR2 som hade problem i början med allt från två olika 533Mhz versioner till alla möjliga timeing problem. Idag kan du plugga i typ vilket 800Mhz RAM i vilken DDR2 Core2duo/Quad som helst nästan.

Eller DDR3 som slog i taket med 1600Mhz (800 true clock) och man bara såg typ LL minnen som 1600 CL7/CL6, men inget högre, förrän de löste det och för inte så länge sedan kunde du hitta upp till 2666Mhz DDR3, och typ alla 2133Mhz och lägre är ren "plug in and it just works".

DDR4 har sakta kommit med X99, men pga det bara haft ett chipset så har det inte direkt uvecklats, utan stannade på sin 2133/2400 rätt länge. När Skylake kom hade ju folk problem med stabilitet på tom stock klocks, 2133 DDR4, med BSOD och allt.

Så att AMD på en pyrfärsk chipset, DDR4 design (som knappt är mogen än), har problem förvånar mig inte ett dugg. Jag är mer imponerad av alla duktiga klockare och användare här som faktiskt lyckats få igång hela 3200Mhz DDR4 att fungera.

Vet inte var DDR4 kommer "slå i taket", men jag gissar på att 4000Mhz+ är fullt möjligt iaf, då de brukar nå ca dubbla "start frekvensen", (DDR1 266-533), (DDR2 533-1200), (DDR3 1066-2400), (DDR4 2133- ... 4266 (?)). Det brukar ta till man når nånstans i mitten av dessa innan de brukar få ordning på kompatibiliteten.

Permalänk
Medlem

Här är en som nästan nått 3500MHz med GSkill Flare X minnen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå vilka minnen jag kan köpa till mitt framtida Ryzen 5-bygge. Fungerar dessa G.Skill RipJaws F4-3600C16D-16GVK i 3200MHz?

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Smidigt, slipper jag springa runt och leta stickor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tackar! Mer av sådant!

Skrivet av Paddanx:

@Enigma

Kanonbra poster du gör, min kunskap om hur DDR4 ser ut är extremt begränsad och jag tackar för infon.

Skrivet av piller:

Jag har väldigt svårt att förstå vilka minnen jag kan köpa till mitt framtida Ryzen 5-bygge. Fungerar dessa G.Skill RipJaws F4-3600C16D-16GVK i 3200MHz?

Svar ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av piller:

Har beställt dom jag också. Ska paras ihop med en 1700 och ett Gigabyte Gaming G3 moderkort med vanlig EK vattenkylning. Passar egentligen bra. Har inte bytt vatten på tre år och jag kan tänka mig att blocken är lite gröna.

Här skall det biosmoddas och minnepressas deluxe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:
Skrivet av marcusOCZ:

Har beställt dom jag också. Ska paras ihop med en 1700 och ett Gigabyte Gaming G3 moderkort med vanlig EK vattenkylning. Passar egentligen bra. Har inte bytt vatten på tre år och jag kan tänka mig att blocken är lite gröna.

Här skall det biosmoddas och minnepressas deluxe

Byggde precis ihop min och jag kör med dom.
http://valid.x86.fr/a4n2bu
Inte ändrat bios utan har bios 0504
har inte haft något problem hittills alls.
Ja jag har inte rört något annat i bios inte min cpu eller något så därför är den på default x)

Permalänk
Medlem

@Fatty: Härligt!

Skulle vara otroligt intressant att se hur tight man kan köra 3200 med ditt minne på ett moderkort utan BLCK möjligheter.

14-14-14-34-75-1 (tCAS-tRC-tRP-tRAS-tCS-tCR)

Kan dessa inställningar ändras alls i ditt bios?

OM du skall prova nått, börja med 16-16-16-34-75-1 och sätt volt på minne till 1.35. Spara, reboota och sätt PC3200. Spara igen, reboota och se om det funkar. Funkar det så kan vi börja tweaka!

Grunden till att jag undrar är att om det funkar bra på X370 som är straxt under de dyraste korten så misstänker jag att det går precis lika bra på de billigaste B350 korten då det oftast har precis samma regulatorer, bara något mindre biffiga phases vilket inte har någon som helst betydning i de hastigheterna. Grunden till att sätta timings så högt är för att vara säker på att det bootar

Bara om du vill förstås!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Fatty: Härligt!

Skulle vara otroligt intressant att se hur tight man kan köra 3200 med ditt minne på ett moderkort utan BLCK möjligheter.

14-14-14-34-75-1 (tCAS-tRC-tRP-tRAS-tCS-tCR)

Kan dessa inställningar ändras alls i ditt bios?

OM du skall prova nått, börja med 16-16-16-34-75-1 och sätt volt på minne till 1.35. Spara, reboota och sätt PC3200. Spara igen, reboota och se om det funkar. Funkar det så kan vi börja tweaka!

Grunden till att jag undrar är att om det funkar bra på X370 som är straxt under de dyraste korten så misstänker jag att det går precis lika bra på de billigaste B350 korten då det oftast har precis samma regulatorer, bara något mindre biffiga phases vilket inte har någon som helst betydning i de hastigheterna. Grunden till att sätta timings så högt är för att vara säker på att det bootar

Bara om du vill förstås!

Jag satte den mannuellt på
3200MHz
14-14-14-14-34
sen ram voltage på 1.35.
Har mitt moderkort blck?!
Jag trodde det ej hade det : O?
Den använder jag ej isåfall just nu.

Jag prövade först med
3200
16-16-16-16-36
och hade inge problem alls så testade 14-14-14-14-34 istället

Permalänk
Medlem

@Fatty:
Nice!

Ditt kort har inte BLCK, så inte tänk på det.

Kan du se på en benchmark om det gav någon nämnvärd skillnad?

Vilka temperaturer på cpu har du?

Tills vidare, håll dig undan Cas nummer med ojämnt tal. Alltså, 11,13,15 osv. Kör på jämna tal en stund.
Grunden till det är att det är en del rykten om att en bug gör att en del minnekit vägrar posta på en del AM4 med ojämnt tal.

Bara för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Fatty:
Nice!

Ditt kort har inte BLCK, så inte tänk på det.

Kan du se på en benchmark om det gav någon nämnvärd skillnad?

VIlka temperaturer på cpu har du?

cpu (tctl/tdie) 38.
cpu 43 i idle
i full load typ 55 tror jag jag såg?

Jag tänkte testa mer i morgon när jag överclockar cpun och skit.
atm vill jag bara se till att allt funkar i datorn xD
exempelvis vill jag försöka komma på hur fan man inaktiverar windows defender på windows 10.
den sätter igång sig själv automatiskt...

Permalänk
Medlem

Defender är väldigt bra hos mig i alla fall. Låt det köra färdigt med alla uppdateringar.

https://www.tenforums.com/tutorials/5918-turn-off-windows-def...

Det går att slå av, men är absolut inte enkelt och heller inte att rekommendera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Defender är väldigt bra hos mig i alla fall. Låt det köra färdigt med alla uppdateringar.

https://www.tenforums.com/tutorials/5918-turn-off-windows-def...

Det går att slå av, men är absolut inte enkelt och heller inte att rekommendera.

Grejen är att jag kör oftast med andra program men jag har aldrig något som ligger på hela tiden och kör utan jag drar igång dom då och då eller när jag ser att något verkar fel.

Testade att spela playeruknowns battleground i cirka 1 timma.

https://www.dropbox.com/s/5668rzgi1q35ode/HWinfoPUGB1hour.png...

offtopic men vad är "GPU memory errors"? Jag verkar ha ganska högt i den :S
Jag har ett dåligt grafikkor som börjar ge upp. ena fläkten låter som fan när jag flyttar på datorn
så måste dra lite i fläkten för den ej ska låta som en gräsklippare som får typ sten i bladen.