Acer Predator XB271Hbmiprz några erfarenheter/åsikter?

Permalänk
Medlem

Acer Predator XB271Hbmiprz några erfarenheter/åsikter?

Sugen på en Acer Predator XB271Hbmiprz för 5290kr.

Mina krav var G-synk och 144hz i storlek på minst 27". Högre upplösning än 1080p är inget krav då jag kör ett GTX 970.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/acer-predator-xb271hbmiprz/227143.8904/

Någon som vet vilka frekvens intervall som g-synk kommer funka? Tycker informationen är bristfällig ofta på skärmar.

EDIT:

Gick och köpte den! Än så länge är det en positiv upplevelse. Enda är att meny systemet är retard men det är det nästan på alla skärmar. Tydligen kan man överklocka till 170hz men jag nöjde mig med 160hz. Flyter på fint i BF1 betan.
Inga pixelfel eller överdriven backlight bleed. Väldigt lätt backlight bleed på vänster sida men jag behövde ha en helt svart bild och verkligen leta för att se det.

+170hz
+G-sync
+Inga pixelfel eller andra defekter
+En skruv för att montera foten
+inkluderad displayport kabel
+ingen powerbrick utan strömkabeln direkt i skärmen.
+5300kr

+/- "bara" 1080p skärm. Räcker gått och väl på 27" enligt mig.

-Värdelöst menysystem
-Bara 60hz via HDMI

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen!!
Är du fortfarande nöjd med skärmen?

Permalänk
Medlem

@flovv: Det var mig en gammal död tråd!

Jag hade dock aldrig köpt denna skärmen. Overpriced. Köp dig en AOC G2460PG eller om du är villig att lägga 5500kr; en Acer XB241YU som har 1440p men bara är 24" så om du vill spela i 1080p går det fint.

Permalänk

Jag kan väl säga jag har lagt lite mer på min dualsetup från ACER predator serien och är nöjd. Dock inte riktigt samma som OP

Har en z321q 32" curved 144hz VA. Trotts det är 1080p så känns inte pixlarna alls dåligt i spel. Lite sämre i ren text. Men min gamla 27" benq hade värdelös kvalitet i 1080P jämfört med denna. Fina färger med VA panel och inga döda pixlar eller så. Nackdelen som jkag sett på flera curves att den har lite backlight bleed i "curvorna"

Kombinerar denna med Predator XB321 IPS 4K versionen för arbete, design och film. Minemalt med ips glow och den hemska gulaktiga backlightbleeden som många IPS paneler lider av. Asus pg279q är ju ett praktexempel. Fick tyvärr en död pixel längst upp i ena hörnet. Försvinner hela tiden då den är så liten på en 4K display så får ha förstoringsglas för att hitta den.

Lol gammal tråd....:(

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nån som har fler åskiter/erfarenheter om den här skärmen?

Den är just nu på ganska bra pris på elgiganten och jag funderar kanske köpa den.

Men jag hittar inte riktigt några recensioner om den här skärmen så vet inte om jag ska köpa eller inte.

Permalänk
Medlem

7500 är lite saftigt för den tycker jag eftersom jag fick min för 6500 vilket också var från elgiganten. Jag skulle väntat på kampanjer. Kanske kan bli nått under påsken?

Jag är väldigt nöjd med min även om den inte är 100% perfekt men det verkar knappt existera en modell som är helt fri från "fel". Jag har lite BLB i nedre vänstra hörnet men inget jag märker nått av när ja spelar. Har inte tänkt på det på ett tag så det kanske till o med har minskat efter alla gaming.

Se till att inte ha lampor eller fönster bakom dig som kan reflektera i skärmen för det är nått som stör mig väldigt mycket då det syns i den matta ytan.

Annars är jag riktigt nöjd med skärmen. 144hz G-Sync är underbart och 27" är verkligen perfekt storlek för 1440p i Windows och många spel som har bra grafikmotor.
Jag spelar mest BF4 och har 100+fps med mitt gtx1080 så flytet är riktigt bra. Så bra att vissa tror man är cheater... Blev tom bannad från en server för han "var säker på att jag hade aimbot" haha!! Sånt hände aldrig med min gamla 60hz skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth:

Det var den här jag kollade på för 3990

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

TN skärm
144 hz
1080p
G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@SpeedRebirth:

Det var den här jag kollade på för 3990

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

TN skärm
144 hz
1080p
G-sync

Får skylla på Acer för sina extremt korkade namnscheman.. XB271HUb vs XB271Hb, inte lätt att se skillnad där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@SpeedRebirth:

Det var den här jag kollade på för 3990

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

TN skärm
144 hz
1080p
G-sync

Funderar på att slå till på denna jag med, men hittar inte så mycket omdömen skriven om den.
Är det nån mer som sitter med denna skärm?

Permalänk

Jag köpte skärmen i dag på påskrea för 3990 bokade uthämtning på Elgiganten och kollade in den i butiken innan jag hämtade ut den. tycker att det ser lite för mycket gaming ut för min smak när man kollade nätet och ville ha en liknande men i butik såg den mer ok ut och tycker att alla data på skärmen är det jag är ute efter och mycket billigare än det priset lär jag inte hitta. Kände lite på den och att tillta går mycket lätt det är bara att vrida och dra den upp och ner känns smidigt som att dra på räls och vinkla upp ner är lika lätt och allt går jämt utan något ryck. tyckte wow... ingen tvekan efter att tittat lite och känt

Stod mellan Asus ROG Swift PG278QR 5990kr

Men det är en 2560x1440 och jag vill inte ha den upplösningen än då jag mest kör FTP spel på ett GFX 970. hade köpt en om den hadde funnits med lägre upplösning men det verkar inte finnas och det är konstigt gjort av Asus... När man har typ femtio modeller men missat just 27 tum med 1920x1080 ?

Asus ROG Swift PG248Q 1920x1080 24 TUM 3784 kr var en stark kandidat men mätte och jämförde med med 22 TUM skärm och kom på att jag behöver en större skärm än 24 då mitt synfel gör att glasögat förminskar synen med 20% den är typ sex CM större om man mäter åt ett håll. 1920x1080 24 tum skall vara det mest optimala sägs det för FTP spel... Men med min 20% förminskning så bör jag ha en 27 tum om det skall motsvara en 24 tum ungefär. Tro mig jag har läst på massor...Med 27 blir det för mig som en 24 tumare

Så det får bli denna skärmen.

Jag är nöjd men har inget att jämföra med då jag spelat med en " tio år gammal 22 Tums skräpskärm..." tyckte det blev jobbigt för ögonen med alla små detaljer(som mitt synfel gör värre) så tyckte det var dags nu. Kört i en svart bakgrund och hittar inga lysande pixlar, kollar nu med vit och ser ingen döda heller. Datorn kända av det och G- synk gick tydligen i gång av sig själv såg jag när jag kollade i inställningarna.

Menysystemet på skärmen är ett jävla dravel att hålla på att ställa in och man fattar inte nått så man får hålla på ett tag men vaddå man ställer ju in det och sen får det väl vara som det är i tio år typ Jag råkade av misstag trycka tre gånger så HDMI skulle användas som ingång och då blir det svart för den används ju inte...

En kul detalj är att skärmen i sig visar uppdateringen på grafikkortet... Visar 144 uppe i högra hörnet och ser ur den visar lägre när man spelar, gott att slippa lägga in något program för att kolla att allt står rätt till.

Har inte pillat i andra menyer än för att kalibrera färger eller ställa in ljuset eller något, tar nog det en helg framöver.

Lite blödning i kanten är det ju så som påpekats... Men det är inget som stör. Man ser det om man lägger en svart bild på skärmen... men i vanliga spel så har jag inte märkt det minsta av det där som folk säger. Sitter är med Sweklockers som ju har en vit webbsida och för jag huvudet åt olika håll så ser man att ljusheten ändras något men inget man tänker på för man sitter ju stilla och i spel lär det man inte se ett skit av något sådant. Det är ju en skärm för reaktionsnabba spel och om jag inte spelat sådana spel så hade jag inte köpt den här skärmen om man kör olika rollspel WOW eller Starcraft av den typen... Då duger nog en skärm som även är bra för film och sånt

Verkar som att felen som alla pratar om på nätet mest är sådant som bara är där om man verkigen tittar efter dem... Så verkar min upplevelse just nu i alla fall. och om man läser på så verkar det uppenbarligen handla om något som alla TN paneler lider av och då är det ju lite missriktat om en filmsnubbe sågar TN paneler,,, Därmed inget man skall lyssna för mycket på för den är till för dem som spelar en viss typ av spel och då är det ju en sådan här skärm man skall ha.

Spelandet blev väldigt bra med den här skärmen nu ser man bättre på alla sätt och det märks att man kan uppfatta mer om det händer något. En betydlig skillnad... invigde skärmen med Squad nu och man ser betydligt mer bland buskar och skräp än vad man kunde urskilja förut så det blev riktigt skojigt.

Blir lite Battlefield senare kanske mest för att kolla skärmen (ger upp det spelet nu helt för att gå över till Squad ett riktigt roligt spel).

Ja än så länge så är jag riktigt riktigt nöjd med den här skärmen och har inte något ont alls att säga om den... mer än menysystemet som man nog får skriva upp en minneslapp att ha på sidan ... men som sagt när allt är inställt så lär man nog ha det så väldigt länge och då blir det ju inget man stör sig på.

Kanske skriver något om den om ett par dagar/Veckor.

Rekommenderar - Köp!!!

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

6 månaders uppdate:

Fortfarande väldigt nöjd. Dock så kör jag bara i standard 144hz och inte 170hz som den klarar av.

En grej som dykt upp nu när jag flyttat är att om man har ett fönster bakom sig så kan det bli lite svårt att se bilden pga reflektioner Men det är inget unikt till denna skärm.

En annan sak är att i vissa spel används inte hela svart skalan utav någon anledning. Märkt det särskilt i Dead by Daylight där det är mycket mörka partier. Blir grå-svart bakgrund men load animationen är väldigt svart så skärmen _ska_ klara av att visa bättre svarta. Detta är också enda spelet jag noterat fenomenet i där det blir väldigt märkbart.

Skulle jag köpt idag så vet jag inte riktigt om jag skulle valt denna skärm (trotts att jag är nöjd).

För mina behov skulle 100hz, g-synk 1440p kanske varit bättre då jag programmerar mera än jag spelar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro