Blir ni fortfarande imponerade av spel?

Permalänk
Medlem

Blir ni fortfarande imponerade av spel?

Under min uppväxt kom många milstolpar i spelvärlden. Spel där det tekniska överträffade allt annat och verkligen gav den där WOW-känslan.

Tänker främst på spel som Wolf3d och doom men även Ultima7 och vissa andra. Demo-scenen var åsså cutting-edge stundvis. Det första jag minns var barbarian till c64 eller Last Ninja 2.

Det sista spelet jag kan minnas var väl Black & White.

Nu känns kliven mindre och mindre. Visst ser man att spelen blir snyggare, men kanske inte mycket djupare.

Har tekniken stannat av lite, är det konsollernas fel, eller är jag bara gammal och missar det magiska?

Lev väl.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Känner samma sak för det mesta, jag tror det delvis beror på att man blivit äldre, men jag tror också att utvecklingen hade gått fortare utan konsoler som bromsat med begränsade resurser.

Tycker att spelen var mer imponerande förr, minns det första Tomb Raider -96 t.ex. , grafiken, speciellts när man dök i vattnet, var grymt imponerande. Ett sånt stort steg framåt ser man inte i dagens spel, det går mer långsamt fram. Det enda jag kan bli lite imponerad av nu är spelkänslan, som i Dark Souls t.ex.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Håller helt med.. Det enda jag blivit imponerad av nu för tiden är grafiken, inte ens dark souls och bloodborne har imponerat lika mycket som t.ex Outcast (det spel som jag än idag är mest imponerad av).

Tror inte det beror på vare sig konsol-scenen eller åldern utan snarare att utvecklingen gått otroligt fort och vi nu jagar förbättringar som knappt är märkbara (4k, hdr och liknande) jämfört med tidigare då vi på ganska kort tid gick hela vägen från 8bit Nintendo till playstation one.

Något jag dock tycker har gått åt helt fel håll är allt fokus på DLC. Jag spenderar en hel del tid framför datorn och hinner i 99% av fallen spela färdigt spelen långt innan något DLC har hunnit dyka upp, och då är jag sällan så sugen på de små nyheterna i DLCn att jag återupptar hela spelet igen. Personligen tycker jag expansioner funkade myclet bättre, där det i många fall var som ett helt nytt spel vad gäller innehåll och ibland även grafik. Men det är ju olika vad folk gillar

Tror inte människor kommer få uppleva samma wow-faktor som vi i 25+ åldern har fått äran att uppleva.

Men man kan alltid hoppas!

Permalänk
Medlem

Ju mer vi upplever desto mer likt blir allt. VR genom HTC Vive var för mig en otroligt WOW-känsla, och är det fortfarande ibland då jag sätter igång och spelar.

Numera hittar jag dock oftast Wow-känslan i annat än spel. Till exempel satt jag i lördags ute i trädgården och skulle hugga ned en stubbe 10cm under mark. Yxan var slö och det gick fasansfullt långsamt. Hittade en slipad yxa i garaget och provade den i stubben. Kände mig som en ninja med ett sylvasst katana, som hämtat ur en gammal asiatisk kampsportsfilm! Skrattade högt medan jag desintegrerade stubben, tur att vi inte har grannar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Håller med. Det är mest inkrementella uppföljare till spel man spelat tills man kräks. Förra året fick jag en ny "dimension" när jag skaffade mig en HTC Vive. Kul att utvecklingen fortfarande går framåt. Väntar nu på nästa generations VR headset..

Permalänk
Medlem

Jag hade inte fått en "wow-känsla" på ca 10 år innan jag spelade The Witcher 3.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

BF1 imponerade mig.

Permalänk
Skrivet av stenharl:

Jag hade inte fått en "wow-känsla" på ca 10 år innan jag spelade The Witcher 3.

Kan inte annat än hålla med till 100%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Håller helt med.. Det enda jag blivit imponerad av nu för tiden är grafiken, inte ens dark souls och bloodborne har imponerat lika mycket som t.ex Outcast (det spel som jag än idag är mest imponerad av).

Tror inte det beror på vare sig konsol-scenen eller åldern utan snarare att utvecklingen gått otroligt fort och vi nu jagar förbättringar som knappt är märkbara (4k, hdr och liknande) jämfört med tidigare då vi på ganska kort tid gick hela vägen från 8bit Nintendo till playstation one.

Något jag dock tycker har gått åt helt fel håll är allt fokus på DLC. Jag spenderar en hel del tid framför datorn och hinner i 99% av fallen spela färdigt spelen långt innan något DLC har hunnit dyka upp, och då är jag sällan så sugen på de små nyheterna i DLCn att jag återupptar hela spelet igen. Personligen tycker jag expansioner funkade myclet bättre, där det i många fall var som ett helt nytt spel vad gäller innehåll och ibland även grafik. Men det är ju olika vad folk gillar

Tror inte människor kommer få uppleva samma wow-faktor som vi i 25+ åldern har fått äran att uppleva.

Men man kan alltid hoppas!

Just detta med DLCn är ju ofta folks försök att göra spelen rättvisa.
Man ser potentialen. Det blir lite kul när spelen lever sitt eget liv. Kolla bara gamla spel som doom och quake, hur de hottats upp. Förvisso inte DLC, utan patchar/moddar. Men lite samma sak.

Men det visar hur folk fortfarande älskar spelen efter alla år. Tror inte call of duty står sig lika bra.

Skrivet av Zache_:

Ju mer vi upplever desto mer likt blir allt. VR genom HTC Vive var för mig en otroligt WOW-känsla, och är det fortfarande ibland då jag sätter igång och spelar.

Numera hittar jag dock oftast Wow-känslan i annat än spel. Till exempel satt jag i lördags ute i trädgården och skulle hugga ned en stubbe 10cm under mark. Yxan var slö och det gick fasansfullt långsamt. Hittade en slipad yxa i garaget och provade den i stubben. Kände mig som en ninja med ett sylvasst katana, som hämtat ur en gammal asiatisk kampsportsfilm! Skrattade högt medan jag desintegrerade stubben, tur att vi inte har grannar

Just VR är en sak jag fortfarande är sjukt sugen på. Men det är priset som avskräcker för min del. Kan tänka mig att det är väldigt tufft!

Skrivet av stenharl:

Jag hade inte fått en "wow-känsla" på ca 10 år innan jag spelade The Witcher 3.

Va seriöst? Hur tycker du det stod ut? Inget dåligt spel, men wow-känsla?!

Skrivet av non_noutils:

BF1 imponerade mig.

Upphottat BF4... Är jag elak nu?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande ihåg känslan när jag köpte mitt 3fdx vodoo3 kort och stoppade i burken och kunde med det spela Colin Mcrae 1.0 på högsta grafikinställningarna. Nu krävs det väl så mycket att man skall bli imponerad i samma grad som man vart då

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Jag hade inte fått en "wow-känsla" på ca 10 år innan jag spelade The Witcher 3.

Witcher 3 släpptes 2015

2013-10 = 2005.

Spel släppta efter 2005:

2007: COD4: Modern Warfare
2007: Crysis
2007: Portal
2007: Bioshock
2008: Far Cry 2
2008: Crysis: Warhead
2010: BF: Bad Company 2
2010: Mass Effect 2
2011: Skyrim
2011: Crysis 2
2012: Far Cry 3
2013: Bioshock Infinite

Om ingen av dessa gav dig en wow-känsla så har du jävligt hög standard (Crysis och Far Cry var ju woooooooooooooowww)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

witcher 3, den gav verkligen en hög tröskel för framtida spel. Nya mass effect hade jag förhoppningar för, gillade trilogin. Men blev lite av ett meh jämfört med witcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Witcher 3 släpptes 2015

2013-10 = 2005.

Spel släppta efter 2005:

2007: COD4: Modern Warfare
2007: Crysis
2007: Portal
2007: Bioshock
2008: Far Cry 2
2008: Crysis: Warhead
2010: BF: Bad Company 2
2010: Mass Effect 2
2011: Skyrim
2011: Crysis 2
2012: Far Cry 3
2013: Bioshock Infinite

Om ingen av dessa gav dig en wow-känsla så har du jävligt hög standard (Crysis och Far Cry var ju woooooooooooooowww)

Glömde far cry. Ja det va lite wow-känsla helt klart!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Witcher 3 släpptes 2015

2013-10 = 2005.

Spel släppta efter 2005:

2007: COD4: Modern Warfare
2007: Crysis
2007: Portal
2007: Bioshock
2008: Far Cry 2
2008: Crysis: Warhead
2010: BF: Bad Company 2
2010: Mass Effect 2
2011: Skyrim
2011: Crysis 2
2012: Far Cry 3
2013: Bioshock Infinite

Om ingen av dessa gav dig en wow-känsla så har du jävligt hög standard (Crysis och Far Cry var ju woooooooooooooowww)

Inget av ovanstående gav mig wooow känsla. Är väl väldigt personligt vad man gillar De jag fått wow av:

-Zelda ocarina of time
-World of Warcaft

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Kommer fortfarande ihåg känslan när jag köpte mitt 3fdx vodoo3 kort och stoppade i burken och kunde med det spela Colin Mcrae 1.0 på högsta grafikinställningarna. Nu krävs det väl så mycket att man skall bli imponerad i samma grad som man vart då

Ja 3dfx korten va the shit! Min polare köpte ett och vi spelade quake 2. Va ju sjuk skillnad!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

BF1 gav en lite sådan känsla, men jag spelar inte många spel och köper man i princip allt så är det nog svårare att hitta titlar som imponerar mer.

Permalänk
Medlem

Som gammal gamer så är svaret tyvärr, näe, inte alls faktiskt.
Många spel som jag minns det revolutionerade saker och ting för mig. Man hade ju inte alltid så mycket spel heller som nu, även om det var copy frenesi och sådant.. *ahem*

Jag tycker att många spel i dagens läge missar enkla bitar som spelglädje, själva mekaniken bakom spelen blir ibland lidande av för mycket grafik eller klumpiga berättande. För behövdes det så lite och nu blir allt så konstlat, säkerligen just för att man har liksom tänjt ut wow-genen till max redan

Jag tror att de sista spelen som gav mig WOW känsla var Planescape torment, BG2, Neverwinter Nights samt Morrowind. Efter Quake och Unreal Tournament så var wow genen mättad när det kommer till FPS. Det finns många bra spel, men inget som jag fick samma enorma glädje av. Nu blir grafiken en av stötestenarna och det innebär även att det ibland blir rörigt och så på skärmen när alla effekter av regn, löv, ljus och reflexer trängs och gör skiten ospelbart tills man stängt av lull-lullet.

Jag tror att i dagens enorma utbud, är det svårare och svårare av att får just den där WOW känslan man fick första gången man såg TV spelet Tank Duel på en TV apparat och ett par vita streck och fyrkanter var helt fascinerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

2011: Skyrim

Va? Det kom ju nyss ut... *kollar Wikipedia* *känner sig gammal*

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra gamla spel ibland och man får genast den åååhfyfaaaan hur kunde jag spela detta haha.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Som yngre tyckte jag att många spel hade en atmosfär kring sig som gav en speciell känsla, Soldier of fortune, unreal tournament, diablo 1 och 2 och äldre patchar av Tibia, för att nämna några.

har aldrig blivit frälst av bra grafik, jag uppskattar det men det är inte vad som gör spelet.

Inget har imponerat mer på mig än WoW, första gången jag stod framför porten till Ironforge som en liten dvärg kände jag verkligen WOW!! det var maffigt..

Permalänk
Medlem

Jag har bara blivit imponerad av cinematics i spel, senaste var väl:
Diablo 3
innan det:
Bladerunner, diablo, warcraft 2, starcraft, Final fantasy 7

Jag tog ibland screenshots för att använda som skrivbordsunderlägg.. : p

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker Nvidias GameWorks är jävligt "häftigt". Känns som dom är dom enda som försöker utveckla grafiken. Önskar att fler spel företag använder det. Nu när dom gör koden Open source. Ännu bättre

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Ju äldre man blir ju mindre imponeras man av allt, detta eftersom man får en större erfarenhet av saker och det är svårt för något nytt att slå de gamla rekorden.
Dessutom inom spel är det svårt att göra lika stora kliv, jag själv gick från game watch till Nes och där kan man prata om rejäla förändringar. Ett lika stort steg idag måste minst vara riktigt grym VR.

Detsamma gäller lite filmer, förr hade man ej sett så mycket och nya saker som det V kom med imponerade rejält. Det är dock svårare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Upphottat BF4... Är jag elak nu?

du tror för mycket om dig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ju äldre man blir ju mindre imponeras man av allt, detta eftersom man får en större erfarenhet av saker och det är svårt för något nytt att slå de gamla rekorden.
Dessutom inom spel är det svårt att göra lika stora kliv, jag själv gick från game watch till Nes och där kan man prata om rejäla förändringar. Ett lika stort steg idag måste minst vara riktigt grym VR.

Detsamma gäller lite filmer, förr hade man ej sett så mycket och nya saker som det V kom med imponerade rejält. Det är dock svårare idag.

Jo men det kändes som om spelen låg före tekniken förr. En ny pc kändes modern i typ 3 veckor.

Idag känns det ibland som att man handikapp-anpassar spelen så de skall ha så höga fps som möjligt på alla maskiner. Förvisso bra ur många synpunkter.

Men när kommer spelet som gör det svårt för en att skilja mellan spel och film?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

du tror för mycket om dig själv

Flesta säger att jag är på tok för självkritisk. Man är väl någon annan på nätet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Jag brukar köra gamla spel ibland och man får genast den åååhfyfaaaan hur kunde jag spela detta haha.

Jag spelade faktiskt igenom Final Fantasy-serien från FF1 till FF6 (på NES/SNES) för inte så länge sedan (hade bara spelat FF6 tidigare), där kan man verkligen snacka om utveckling. Mina tankar gick ungefär så här då:
FF1: Och priset för långsammaste menyer går till... Bara att härda ut, FF6 hägrar på horisonten.
FF2: Bästa sättet att levla är att attackera sig själv? Bara 4 spel kvar till FF6 efter det här.
FF3: Faktiskt oväntat bra, första spelet som kändes som ett FF-spel. Bara 3 spel kvar till FF6 efter det här.
FF4: Äntligen SNES, betydligt bättre grafik och menyer som inte tar en evighet att navigera. Bara 2 spel kvar till FF6 efter det här.
FF5: Det här var faktiskt riktigt roligt, FF6 kan vänta ett tag.
FF6: FF6!

Man kan nog faktiskt säga att det senaste spelet som imponerade på mig var FF3 till NES, men då enbart för att det inte var så dåligt som jag förväntade mig efter att ha spelat de första två spelen. När det gäller moderna spel så tycker jag att grafiken många gånger blir i vägen. Det senaste spelet som imponerade lite på mig bland moderna spel är nog Darkest Dungeon, p.g.a. spelmekanikerna och stämningen.

Permalänk
Avstängd

Just nu så är nog snyggaste spelet "the hunter - call of the wild". Grafiken på detta spel gav mig en wow känsla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

För egen del hade Dark Souls III ett par sådana ögonblick.
Allt det mörka, den gotiska arkitekturen, det perversa och äckliga i designen, och all misär ställer flera av vyerna och scenerna man snubblar över i stark kontrast.
Jag minns när jag såg Irithyll of the Boreal Valley på min första playthrough när man kommer ut i ljuset. Makalös känsla.

Jag älskade också Witcher III, men jag upplevde inte fullt samma "wow"-faktor där.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE