Permalänk
Medlem

Datorn laggar ihop (speciellt i spel)

Hej!
Jag har under senare tid haft stora problem med att min dator fryser fast/laggar ihop. Det märks mest av i spel då fps kan hoppa mellan 300-100 fps konstant och när datorn har varit igång en stund har jag lagt märke till att fpsen blir ännu sämre och ligger runt 150-50. Datorn kan bli väldigt ostabil och lagga ihop när jag ser på youtube, surfar, har flera processer igång samtidigt osv.

Formaterat 2 gånger, städat datorn på damm och kollat så alla kompontenter sitter åt, prövat nya minnen och även bytt kylpastan. Alla fläktar kör som vanligt. CPU-användningen går upp till 100% när lagget uppstår kan det verka som, dock är det inget problem med kylningen som jag har kollat i olika software. Temp ligger runt 75C på alla core.

Prints på temp/usage i MSI Afterburner:
Temp 1
Temp2
Temp 3

Jag börjar bli ganska övertygad om att det måste vara ett hårdvarufel men vad mer kan jag testa för att bli övertygad om vilken komponent det är som strular? Har fått tips om att köpa en ny CPU fläkt och överklocka datorn, men varför skulle det hjälpa om det inte är tempen det är fel på? Vad tror ni om grafikkortet?

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 (Har alltid kört win10 tidigare men har testat 8.1 nu pga problem)
Processor: Intel Core i5 4670K 3,4 GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte Z97N-Gaming 5
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 2GB
Hårddisk: Kingston SSDNow V300 120 GB
Nätaggregat:Corsair CX 600W PSU
Övrig kylning: 1x140mm insug och 2x92mm utblås i lådan
Chassi: Fractal Design Node 304 Mini-ITX

Swishar den personen som hittar en lösning som leder till att min dator mår bra igen

Permalänk

Jag vet fsktiskt inte vd problemet kan va eftersom att du har en helt ok dator så jag lämnar över detta till dom riktiga proffsen här.

Det ända jag kan tänka på är grafik kortet som är ganska "out dated" nu men då vore inte datorn hålla på så där.

Men hoppas att du kan fixa den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

* För lite RAM kan göra att datorn segar ihop totalt precis som du upplever. Vet dock inte om cpu usage ökar pga sånt. Utöka till 16gb.
* Halvtrasigt nätagg kan skapa många konstiga problem. Testa med ett annat
* Ett program ligger i bakgrunden och stör. Tex win update. Kontrollera vilka program som har hög cpu usage

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Symptomen verkar väldigt likt att processorn värmethrottlar. Dina temperatursensorer kan visa fel också.

Testa att belasta processorn 100% med t.ex. OCCT och kolla samtidigt i CPU-Z om processorns klockfrekvens ligger fast eller om den sjunker efter ett tag. Det kan tyda på temperaturproblem även om det inte märks annars.

Permalänk
Medlem

@Mooter: Tack för svar! Har testat att belasta både CPU och GPU i olika program. Dippar ingenting alls, ligger på 100% konstant under stress.

Eftersom tempsen är OK bör väl isåfall problemen inte ligga i någon av dessa två komponenterna?

Har prövat lite allt möjligt både i windows/bios nu så är ganska övertygad om att det är hårdvarufel. Kan det vara nätagget som knasar tror du?

Permalänk
Medlem

Jag har 8 gig ram och upplever inte dessa problem så det är inte för lite ram som spökar. Cpu 100% låter som något program trottlar datorn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Skaffa ett program för att kolla HDD'ens smart-värde, kanske på väg att ge upp/sliten?

Memtest på ramminnet, skulle ju kunna vara något där med, fast det borde nog visat sig i blåskärmar osv när jag tänker efter...

Låter onekligen som värme problem i mina öron, säker att cpu-kylaren sitter korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Har testat formatera både till windows 8.1 och windows 10 och kört igång CSGO direkt efter detta, så vore knepigt om något program låg i bakgrunden och drog prestanda. Ser heller inga processer i task managern som sticker ut.

Ja, 8GB håller gott o väl.

Vill förtydliga att jag har samma komponenter som alltid och datorn har fungerat fint tidigare. Detta problemet har uppstått helt random.

Permalänk
Medlem

@Ramsam: Tack för svar! Har kört mem test via USB, inga fel där.

Har kollat health status på diskarna i windows men inte via software. Ska tanka hem något och testa.

Håller med om att det låter som ett kylningsproblem men har gjort rent datorn grundligt med tandborste och tempsen ser ok ut. Lite sugen på att köpa en ny CPU fläkt men känns samtidigt ovärt när det fungerat bra tidigare. Plockade bort CPU kylaren när jag bytte kylpasta och den sitter som den ska.

BIOS uppdaterat till sista version...

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång en hårddisk som var bättre begagnad vilken gav liknande symtom som du har på hela systemet.
Den frös hela systemet några mikrosekunder och orsakade stor frustration. Inget fel visades i SMART.
Kopplade ur hårddisken och allt funkade därefter.
Testa något CD/USB OS och koppla ur hårddiskarna?!

Permalänk

@eliazone: Det är nätverksdrivrutinen som det är fel på, ladda hem killer network drivrutinen utan själva programmet till och sen rensa bort drivrutinen. starta om och installera den nya.
Hade samma problem med min dator i över ett år, det finns en ram läcka i drivrutinen..
T.ex. https://steamcommunity.com/groups/SteamClientBeta/discussions...

Nedladdning: http://www.killernetworking.com/driver-downloads/category/oth...

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

@gylldevik: Detta fungerade tyvärr inte

Permalänk
Medlem

Testa att ladda hem ett program kallat "Process Lasso". Programmet övervakar din dator i realtid samtidigt som du spelar och kommer spara ner information när datorn throttlar eller dippar i prestanda. Om du har lite tur så kan du hitta roten till problemet via det.

Du laddar ner programmet här:
https://bitsum.com/

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

@Slap: Testade programmet med CSGO igång och såhär ser det ut;

http://i.imgur.com/6y9Cen0.png

Går inte CPU användningen onormalt mycket upp och ner?

Permalänk
Medlem

@eliazone: Nä det är normalt, dock ska du hålla koll på den gula linjen som de kallar för "Responsiveness".

Ha på programmet när du kör, varje gång du känner en dipp i prestanda så bör du tabba ut och se om programmet rapporterar någon dipp i den gula linjen.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860