Forskare: "Tizen är en amatörmässigt programmerad säkerhetsrisk"

Permalänk
Melding Plague

Forskare: "Tizen är en amatörmässigt programmerad säkerhetsrisk"

En forskare som granskat Samsungs operativsystemsplattform Tizen påvisar åtskilliga säkerhetsrisker i vad som kallas "den sämsta kod han sett".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte kul att läsa när man själv har en ny Samsung TV som kör just Tizen. Hade hellre haft Android, inte bara för att det är säkrare utan även speciellt eftersom app-utbudet hos Tizen är bland de sämsta någonsin.

Permalänk
Medlem

Det/dom är väl inte värre än någon annan, mesta fokus läggs på pris och sålänge användarna upplever en ok funktion så vem bryr sig om din tv är övertagen.

IoT kommer explodera internet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

IoT kommer explodera internet

Nu häver jag bara ur mig men har det inte redan hänt några gånger... Mirai o liknande typ..?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Skrämmande, framför allt från ett företag som gör både hemelektronik och stridsvagnar, haha.

Permalänk

Ett lysande exempel på vad som händer när samhället alltmer går emot "Smart assets, stupid people". Kontrollen flyttas från oss själva till de "smarta" maskinerna. Föredrar dum-tv alla dar i veckan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det/dom är väl inte värre än någon annan, mesta fokus läggs på pris och sålänge användarna upplever en ok funktion så vem bryr sig om din tv är övertagen.

IoT kommer explodera internet

Skickades från m.sweclockers.com

IoT kommer säkerligen fucka up hela Internet som vi känner till det idag. Kommer bli en helt vansinnig röra med massvis av opatchade, uppkopplade småprylar som skall ha hand om diverse nödvändiga/icke-nödvändiga funktioner. Det närmaste vi kommer i dagsläget är väl kamera-övervakningssystem samt hemmaroutrar.
Ginormous botnets, here we come!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ett lysande exempel på vad som händer när samhället alltmer går emot "Smart assets, stupid people". Kontrollen flyttas från oss själva till de "smarta" maskinerna. Föredrar dum-tv alla dar i veckan.

Speciellt med tanke på att den bara är smart något år i början tills supporten läggs ner och appar inte uppgraderas längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skrämmande, framför allt från ett företag som gör både hemelektronik och stridsvagnar, haha.

TIL att Samsung har tillverkat tanks.

Verkar som dom har slopat den avdelningen nu dock. I alla fall officiellt

Permalänk
Medlem

Internet of things. Detta är bara början och om man tycker att detta är dåligt så är det bara att vänta för Samsung lär inte vara sämst. Min gissning är att om man jämför snittet på produkter om några år så är Samsung bra i jämförelse.

Dags att bli mörkrädd och hoppas på att micron inte har IR kamera och mikrofon

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hade jag fått välja så hade min Samsung varit en "dum TV", känns bara bloatat med appar osv som jag troligen aldrig kommer använda.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

TIL att Samsung har tillverkat tanks.

Verkar som dom har slopat den avdelningen nu dock. I alla fall officiellt

Min grammatik suger efter två dagars magsjuka. 🙈 Men det hade ju varit humor om det börjar användas hackers i krig för att Samsungs stridsvagnar blir hackade, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns lite som:

- Hej Samsung, jag har hittat en del säkerhetsbrister i Tizen. Jag kan fixa dem om jag får bra betalt

Samsung: ---

- Nehej, nu får det bli sensationsartiklar så får vi se om de svarar. Jag kontaktar skvallerpressen!

Senare...
Samsung: Hej, hjälp oss är du snäll...

- Ja fast nu är priset femdubbla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Hade jag fått välja så hade min Samsung varit en "dum TV", känns bara bloatat med appar osv som jag troligen aldrig kommer använda.

Botemedlet är enkelt. Stoppa inte in nätverkskabeln?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ett lysande exempel på vad som händer när samhället alltmer går emot "Smart assets, stupid people". Kontrollen flyttas från oss själva till de "smarta" maskinerna. Föredrar dum-tv alla dar i veckan.

Västvärlden är i en dödsspiral. Nihilism är dess fundament och man har inte bara kapat av så gott som all metafysisk grundning utan man har rykt ut metafysik helt och hållet.

New Age trenden kan inte rädda oss heller. Yoga-kurserna är våran civilisations hospice. Morfin att somna in till. Patetiskt att skåda det som sker.

Permalänk
Medlem

För det första så kommer inte så mycket från Meego utan Tizen kommer från projektet LiMo vilket många Meego anhängare tyckte var dåligt när Meego lades på is.
Sailfish OS har däremot rötter i Meego via Mer projektet.
Att tizen har mycket säkerhetsproblem borde inte förvåna någon då det redan tidigt i Tizen klagades på att Samsungs utvecklare inte tog emot kod som skickades samt att när de väl gjorde detta så ändrade de koden så de varnades för potentiella säkerhetsproblem.
Jag är mest förvånad att det tagit sådan tid för denna diskussionen att åter komma upp till ytan.

Permalänk
Medlem

Men då till frågan, hur många som vet nåt om elektronik köper Samsung? hoppas inte så många då de aldrig har varit speciellt bra.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Botemedlet är enkelt. Stoppa inte in nätverkskabeln?!

Har så klart inte gett den tillgång till nätverk då jag inte använder mig av sådana funktion, men är ju fortfarande förinstallerade appar helt i onödan. Netflix, viaplay osv som stör ens ögon när man startar upp TVn eller tar upp menyn.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv

We Are Doomed!

De som har sett på "dokumentärer" som Terminator och beklagat sig över att robotarna kan ta över har inte vetat att det stora hotet är deras Tv.

Rätt sätt i hemmet är självklart en anslutning in som kanske är vpn, från denna anslutning kan man nå en massa olika saker. Detta är säkrare än att varenda pryl i hela ens hem ska ha en drös med egna tjänster som man kan komma åt direkt utifrån.

Angående smarttv, så har jag ej testat någon nyare, jag prövade en gammal och den sög på allt. förutom det uppenbara kass webbläsare, så var den väldigt trög i navigeringen och att bara höga eller sänka volymen var fördröjt och upplevdes segt. (de nya är garanterat bättre på detta)

Skrivet av LSD:

Men då till frågan, hur många som vet nåt om elektronik köper Samsung? hoppas inte så många då de aldrig har varit speciellt bra.

Menar du tv eller generellt? Just Tv så har de ej varit helt kassa och de brukar få väldigt bra betyg.

Även om man är insatt i elektronik så kanske man inte har tid att sätta sig in i saker som tv-apparater, men där jag skulle vilja påstå att Samsung duger för de flesta.

Frågan jag skulle ställa är snarare vem som köper en tv idag? Och då bortsett från folk som har väldigt stora bostäder eller bor tillsammans med någon. Eller att de har behov av en stor bildvisare, men skärmar i detta pris är så dyra så det blir en tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känns lite som:

- Hej Samsung, jag har hittat en del säkerhetsbrister i Tizen. Jag kan fixa dem om jag får bra betalt

Samsung: ---

- Nehej, nu får det bli sensationsartiklar så får vi se om de svarar. Jag kontaktar skvallerpressen!

Senare...
Samsung: Hej, hjälp oss är du snäll...

- Ja fast nu är priset femdubbla

Det är alldeles för vanligt att företag ignorerar när de uppmärksammas gällande säkerthetshål i deras produkter.
Valet mellan att då hålla tyst eller att söka andra kanaler för att göra företaget uppmärksam är självklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

We Are Doomed!

De som har sett på "dokumentärer" som Terminator och beklagat sig över att robotarna kan ta över har inte vetat att det stora hotet är deras Tv.

Rätt sätt i hemmet är självklart en anslutning in som kanske är vpn, från denna anslutning kan man nå en massa olika saker. Detta är säkrare än att varenda pryl i hela ens hem ska ha en drös med egna tjänster som man kan komma åt direkt utifrån.

Angående smarttv, så har jag ej testat någon nyare, jag prövade en gammal och den sög på allt. förutom det uppenbara kass webbläsare, så var den väldigt trög i navigeringen och att bara höga eller sänka volymen var fördröjt och upplevdes segt. (de nya är garanterat bättre på detta)

Menar du tv eller generellt? Just Tv så har de ej varit helt kassa och de brukar få väldigt bra betyg.

Även om man är insatt i elektronik så kanske man inte har tid att sätta sig in i saker som tv-apparater, men där jag skulle vilja påstå att Samsung duger för de flesta.

Frågan jag skulle ställa är snarare vem som köper en tv idag? Och då bortsett från folk som har väldigt stora bostäder eller bor tillsammans med någon. Eller att de har behov av en stor bildvisare, men skärmar i detta pris är så dyra så det blir en tv.

I stort sett alla köper nog en tv idag. Skulle tro att det är en försvinnande liten andel mediakonsumenter som inte har en tv, eller inte köper en tv den dagen de av olika anledningar står utan en TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

hellre att de fixar Tizen än att man blir tvungen att enbart ha android som alternativ iaf.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skrämmande, framför allt från ett företag som gör både hemelektronik och stridsvagnar, haha.

Har en hel del produkter ifrån Samsung och LG, men litar inte ett dugg på deras säkerhetstänk eller QA-processer. Ofra mycket bra produkter och hårdvara på många sätt (om vi undantar brinnande telefoner), men de slarvar så otroligt på kvalitet på deras mjukvara.

Tyckte det var kul att Tizen fanns som alternativ till Android, men har inte riktigt förtroende för produkten då det är Samsung som står för utvecklingen, och nyheter som denna bekräftar bara mina farhågor om bristande kvalitetsprocesser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kan en bluray från Samsung ha liknande säkerhetsrisker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skrämmande, framför allt från ett företag som gör både hemelektronik och stridsvagnar, haha.

Samsung är väl tekniskt sett inte endast ett företag utan ett konglomerat som består av massor av mindre företag, så det är väl inte samma avdelningar som gör hemelektronik som gör vapen. Men jag hoppas att stridsvagnarna inte kör Tizen då!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Hade jag fått välja så hade min Samsung varit en "dum TV", känns bara bloatat med appar osv som jag troligen aldrig kommer använda.

Lösningen är väl snarare att inte skaffa en tv.

Har inte haft tv på fem år, har inte saknat den en dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

I stort sett alla köper nog en tv idag. Skulle tro att det är en försvinnande liten andel mediakonsumenter som inte har en tv, eller inte köper en tv den dagen de av olika anledningar står utan en TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är min uppfattning att fler gör som jag och väljer att skippa tv helt och hållet. Det finns även många som köper tv, men inte för att 'kolla på tv' som i att se på en sändning, snarare till dator/media center och sen streama film antingen lokalt eller från Netflix och liknande sidor.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

TIL att Samsung har tillverkat tanks.

https://www.youtube.com/watch?v=6Afpey7Eldo (How BIG is Samsung? (They Have a Military Department!) )

Permalänk
Medlem

Jag hade en Samsung kyl/frys en gång, den var helt okej. Dock utan både Tizen och nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Inte kul att läsa när man själv har en ny Samsung TV som kör just Tizen. Hade hellre haft Android, inte bara för att det är säkrare utan även speciellt eftersom app-utbudet hos Tizen är bland de sämsta någonsin.

Vilket tydligen beror på att koden inte bara är osäker utan ett rent helvete att utveckla mot. Ingen lär någonsin utveckla någonting till Tizen frivilligt. Verkar helt enkelt som att den tekniska ledningen för Tizen är farligt inkompetent...

Skickades från m.sweclockers.com