AMD Radeon RX 500-serien butikslistas

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

??Jag svarade på ett inlägg med att Amd redan är ett år efter "till festen" i högprestanda segmentet,vilket dom bevisligen är,så vad är det som är så svårt att förstå?

Det är en helt annan generation. De är inte sena någonstans då de inte ämnat att delta under 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ger mest en indikation på att du kommer gå bananas i forumet.

Visst va en ....
AMD behöver vettiga priser för att käka marknadsandelar och bättra på sitt märke.
Försökte övertyga min syster att vänta några veckor på 480, men vägrade pga att det var AMD så det blev ett 970 istället och det är den övervägande responsen från folk.
Ockerpriser kommer bara att gräva AMDs grav djupare, Fury finns inte ens med på Steams lista.
Snabbt räknat på steam är AMD/Nvidias marknadsandel senaste generationen desktopkort, AMD=13,7% och Nvidia 86.2%.

När jag köpte mitt 290 för drygt 3k var den uppe och nosade på Nvidias Titan-kort. Där behöver AMD ligga, samma sak när de släppte 4850/4870.
Ljudmässigt kanske det sämsta kortet på jorden, är man snål så är man och orkade inte vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Visst va en ....stövel.
AMD behöver vettiga priser för att käka marknadsandelar och bättra på sitt märke.
Försökte övertyga min syster att vänta några veckor på 480, men vägrade pga att det var AMD så det blev ett 970 istället och det är den övervägande responsen från folk.
Ockerpriser kommer bara att gräva AMDs grav djupare, Fury finns inte ens med på Steams lista.
Snabbt räknat på steam är AMD/Nvidias marknadsandel senaste generationen desktopkort, AMD=13,7% och Nvidia 86.2%.

När jag köpte mitt 290 för drygt 3k var den uppe och nosade på Nvidias Titan-kort. Där behöver AMD ligga, samma sak när de släppte 4850/4870.
Ljudmässigt kanske det sämsta kortet på jorden, är man snål så är man och orkade inte vänta.

Absolut så har AMD sina brister, dock komiskt att du drar in "ockerpriser" på AMD. Nvidia har ju inte direkt legat på latsidan när det kommer till det.

Sen det här med att AMD ska släppa högprestandakort som presterar som Nvidias värstingserie men ska minsann kosta så djävulsk mycket mindre, AMD ska visst få tjäna så lite pengar som möjligt. Sen så funkar det ju aldrig för AMD att göra så, varje gång dom har släppt produkter som presterat betydligt bättre både i prestanda och design än konkurrenterna men är betydligt billigare så
så plussar konkurrenterna likt förbannat mycket bättre. Funk ju uppenbarligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Absolut så har AMD sina brister, dock komiskt att du drar in "ockerpriser" på AMD. Nvidia har ju inte direkt legat på latsidan när det kommer till det.

Sen det här med att AMD ska släppa högprestandakort som presterar som Nvidias värstingserie men ska minsann kosta så djävulsk mycket mindre, AMD ska visst få tjäna så lite pengar som möjligt. Sen så funkar det ju aldrig för AMD att göra så, varje gång dom har släppt produkter som presterat betydligt bättre både i prestanda och design än konkurrenterna men är betydligt billigare så
så plussar konkurrenterna likt förbannat mycket bättre. Funk ju uppenbarligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Fury är resultatet när AMD inte pressar priserna, finns fler kort från förra istiden än Fury-kort på Steam.
AMD har haft lite otur historiskt och ett gigantiskt PR-problem.
Problemet med AMD Vega är att alla som har haft 4-8k liggandes har redan köpt ett 1070 eller 1080, är bara brödsmulorna kvar. Tills Nvidia släpper nästa generation och då ligger AMD fortfarande ca 1 år efter.

Förr låg AMD före Nvidia med någon månad dock oftast som papperslansering och Nvidia skruvade lite på HZn och släppte ett "bättre" kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

2016: "Hoppas ni ser fram emot Vega. Först kommer dock Polaris och RX 480, men två sådana i Crossfire smiskar ett GTX 1080, och till ett lägre pris! (Framför allt i Ashes of Singularity.)"

2017: "Hoppas ni fortfarande ser fram emot Vega. Först måste vi dock göra en refresh på Polaris och släpper RX 580. Vi vet att ingen egentligen vill ha detta kortet (dom som vill har redan köpt RX 480), men två sådana i Crossfire smiskar minsann ett GTX 1080 Ti, och till ett mycket lägre pris!"

För helvete AMD, få tummen ur.
Ni va redan för sena till festen med R9 Fury X, bli inte för sena med Vega också.

Skrivet av Loleo:

Så jäkla sant.

Skrivet av tEan:

Klockrent!,dock är Vega redan ett år sent till festen och klockan bara tickar på.

Lugn, kvartal 2 har precis börjat Dessa chip har funnits i "röret" ett tag nu och har inte stulit resurser från Vega. AMD själva har inte sagt ett pip om 500-korten

Skrivet av ramlösa:

Visst va en ....
AMD behöver vettiga priser för att käka marknadsandelar och bättra på sitt märke.
Försökte övertyga min syster att vänta några veckor på 480, men vägrade pga att det var AMD så det blev ett 970 istället och det är den övervägande responsen från folk.
Ockerpriser kommer bara att gräva AMDs grav djupare, Fury finns inte ens med på Steams lista.
Snabbt räknat på steam är AMD/Nvidias marknadsandel senaste generationen desktopkort, AMD=13,7% och Nvidia 86.2%.

När jag köpte mitt 290 för drygt 3k var den uppe och nosade på Nvidias Titan-kort. Där behöver AMD ligga, samma sak när de släppte 4850/4870.
Ljudmässigt kanske det sämsta kortet på jorden, är man snål så är man och orkade inte vänta.

Din argumentation är ju briljant. Först menar du att några placeholderpriser för ett kort som AMD inte sagt nånting om är signifikativt för Vega och menar att det är ett misslyckande och en besvikelse. Sen tar du upp priserna på korten som om de vore en nackdel när det i själva verket är tvärtom. RX 480 8GB går att hitta för 2500 kronor medan 1060 6GB är några hundralappar dyrare. Då ska det sägas att prestandan är likvärdig i DX11 och fördel 480 i DX12 samt Crossfire. Därefter en anekdot om en märkesblind person och du drar slutsatsen att det är AMD:s fel att folk är märkesblinda. Du återgår till priserna som du nu kallar för ocker, tar upp marknadsandelar och avslutar sedan hela härligheten med att fastslå att AMD:s alternativ måste kosta cirka ⅓ så mycket som Nvidias för att vara intressanta. Ridå.

Jag blir gärna kallad för stövel (jag såg nog) när jag får en sådan här föreställning som tack. Åt glass samtidigt som jag skrev här. God kväll.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Lugn, kvartal 2 har precis börjat Dessa chip har funnits i "röret" ett tag nu och har inte stulit resurser från Vega. AMD själva har inte sagt ett pip om 500-korten

Din argumentation är ju briljant. Först menar du att några placeholderpriser för ett kort som AMD inte sagt nånting om är signifikativt för Vega och menar att det är ett misslyckande och en besvikelse. Sen tar du upp priserna på korten som om de vore en nackdel när det i själva verket är tvärtom. RX 480 8GB går att hitta för 2500 kronor medan 1060 6GB är några hundralappar dyrare. Då ska det sägas att prestandan är likvärdig i DX11 och fördel 480 i DX12 samt Crossfire. Därefter en anekdot om en märkesblind person och du drar slutsatsen att det är AMD:s fel att folk är märkesblinda. Du återgår till priserna som du nu kallar för ocker, tar upp marknadsandelar och avslutar sedan hela härligheten med att fastslå att AMD:s alternativ måste kosta cirka ⅓ så mycket som Nvidias för att vara intressanta. Ridå.

Jag blir gärna kallad för stövel (jag såg nog) när jag får en sådan här föreställning som tack. Åt glass samtidigt som jag skrev här. God kväll.

Lol, ursäkta läste ditt inlägg fel.
480 var faktiskt ett ganska lyckat kort och en hyfsad lansering.
Varje generation GPUer har historiskt gett 40-100% prestandaökning och överlag har priserna stått still, förutom när Nvidia har fått fritt spelrum i de högre klasserna.
Det är så marknaden har fungerat och så funkade marknaden också på CPU sidan innan nya FX-serien.
Annars hade ett 1080 kostat ett par hundratusen i stället för några tusenlappar.
Så snabb var utvecklingen och är inget specifikt i sig för AMD, ökar prestandan med 50-100% varje generation så ska priserna ner lika mycket fps/kr. Det var dock AMD som oftast justerade tillbaka priserna till normal värdet.
En 65" 4k TV är idag billigare än en 32" tjock TV för 12-15 år sedan. Inget specifikt för AMD.

Vid varje generationskifte sjunker priserna och en viss % uppgraderar, AMDs problem är att generationsskiftet var för 1 år sedan. Så de flesta sitter och väntar på nästa generation, som inte köpte ett 1080 eller 1070 etc.
Vid varje ny generation ska i princip ett 290/970 prestera som föregående "Titan" men till 290/970 pris, det är det normala det senast årtiondet.
Vad är det du medvetet inte försöker förstå och vill läsa in i det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Lugn, kvartal 2 har precis börjat Dessa chip har funnits i "röret" ett tag nu och har inte stulit resurser från Vega. AMD själva har inte sagt ett pip om 500-korten

Jag håller tummarna för det bästa, som de flesta, alltså en lyckad Vega launch, men det känns bara som att man har hållit ganska tummarna länge. Dock har mina päron alltid varit noga med att bränna in ett ordspråk i mitt minne; "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge."

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, ursäkta läste ditt inlägg fel.
480 var faktiskt ett ganska lyckat kort och en hyfsad lansering.
Varje generation GPUer har historiskt gett 40-100% prestandaökning och överlag har priserna stått still, förutom när Nvidia har fått fritt spelrum i de högre klasserna.
Det är så marknaden har fungerat och så funkade marknaden också på CPU sidan innan nya FX-serien.
Annars hade ett 1080 kostat ett par hundratusen i stället för några tusenlappar.
Så snabb var utvecklingen och är inget specifikt i sig för AMD, ökar prestandan med 50-100% varje generation så ska priserna ner lika mycket fps/kr. Det var dock AMD som oftast justerade tillbaka priserna till normal värdet.
En 65" 4k TV är idag billigare än en 32" tjock TV för 12-15 år sedan. Inget specifikt för AMD.

Vid varje generationskifte sjunker priserna och en viss % uppgraderar, AMDs problem är att generationsskiftet var för 1 år sedan. Så de flesta sitter och väntar på nästa generation, som inte köpte ett 1080 eller 1070 etc.
Vid varje ny generation ska i princip ett 290/970 prestera som föregående "Titan" men till 290/970 pris, det är det normala det senast årtiondet.
Vad är det du medvetet inte försöker förstå och vill läsa in i det jag skriver.

Har inget att invända här mot det mesta. Att varje generationsskifte ger så stora skillnader stämmer dock inte.
Dina tidigare inlägg i trtåden blev dock inte tydligare med detta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian