Apple lanserar Mac Pro med ny design år 2018

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Mac Pro med ny design år 2018

Apple arbetar på en ny version av den stationära datorn Mac Pro, vilken ska vara omarbetad från grunden och lägga större fokus på modularitet och utbytbara komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utbytbara komponenter? In my Mac? It's more likely than you think!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så att de nuvarande modellerna uppdateras. Utan den billigaste har tagits bort och den som var "1 snäpp" dyrare/bättre har gått ner till samma pris som den billigaste, och den som var "2 snäpp" bättre har gått ner "1 snäpp" i pris.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så... Kommer vi kunna sätta i vanliga datorkomponenter, eller måste det vara speciella "Apple-certifierade" delar till skyhöga priser?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Så... Kommer vi kunna sätta i vanliga datorkomponenter, eller måste det vara speciella "Apple-certifierade" delar till skyhöga priser?

troligtvis det sistnamnda, men hoppas kan man ju alltid

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad Apple kommer fram till. Förra generationen, pre-soptunnan, var nog inte helt dum men kanske lite för stor för en "normal" pro-användare. Mac Pro:n riktar sig lika mycket till folk som tror att de klassas som pro-användare som faktiska pro-användare.

Tror dock att det kommer bli svårt att tillfredställa alla pro-användare med en version. En "vanlig" pro kommer antagligen att klara sig långt på en hexa- eller octacore Xeon men det kommer säkert finnas ett fåtal som kräver ännu mer prestanda i form av dubbla Xeons.

Min misstanke redan nu är att det kommer bli två versioner av Mac Pro:n i olika storlekar. Eftersom Apple själva säger att industrin gått mot single GPU-konfigurationer tänker jag mig entry-variant i minitower med 1st Xeon och 1st större GPU. Sen en miditower-variant med stöd för dubbla Xeons och fler än en GPU, dvs mer uppgraderingsvänlig.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

En "professionell workstation" som man knappt kunde uppgradera var ju inte direkt någon hit. Sen att det blir värmeproblem i en sådan liten "låda" (tunna?) med så tätt packade komponenter var väl inte heller någon direkt överraskning.

Att prioritera utseendet och designen i första hand fungerar kanske med iPhones, men en workstation måste få vara lite stor och klumpig för att den ska uppfylla de krav som ställs på en sådan maskin.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

8 kärnor på en workstation, visst om man enbart sysslar med väldigt enkla saker.. Men det kanske kommer en dual E5-2690v2?
Dessa är supperbilliga, observera att moms tillkommer, så tänkt på det innan ni slår till och lägger några i kassan: https://www.dustin.se/product/5010779152/intel-xeon-e5-2690v2...

*edit*

Annars var Apples Workstations rejält utdaterade och det var på tiden att de uppgraderas, men väldigt många kräver lite mer extrema lösningar idag och jag har svårt att se att Apple kan tillgodose detta.

Permalänk
Medlem

Ryzen 7/server-diton? De använder ju uteslutande AMD GPU'er, är det osannolikt att de går för AMD på processorsidan också?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Wow, Haswell på G *ironisk*

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Alltså.. FirePro kort går ju att köpa utanför den här marknaden, så de känns dumt att betala överpris för "meh" delar, DDR3 minnen etc.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Holy bananas, Apple pratar om Mac Pro! Kanske kanske de till och med lyssnar lite på kunderna. Oavsett vad det hela mynnar ut i får man se det som positivt att det finns en plan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså.. FirePro kort går ju att köpa utanför den här marknaden, så de känns dumt att betala överpris för "meh" delar, DDR3 minnen etc.

Tid är pengar, köper de hårdvara som produkter är testade för så sparar de in tid. Om Macbooken kostar 8000kr extra, så är kostnaden för detta ungefär densamma som en dag med datorstrul som istället kunde läggas på faktorisering.
Men det krävs en viss typ av köpare och det är ofta främst denna typ som köper Mac Pro. En bärbar Macbook pro köps dock av mycket större blandning av användare.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Tid är pengar, köper de hårdvara som produkter är testade för så sparar de in tid. Om Macbooken kostar 8000kr extra, så är kostnaden för detta ungefär densamma som en dag med datorstrul som istället kunde läggas på faktorisering.
Men det krävs en viss typ av köpare och det är ofta främst denna typ som köper Mac Pro. En bärbar Macbook pro köps dock av mycket större blandning av användare.

Fast. Det där köper jag inte, datorstrul? Finns ingen anledning till varför en kompetent byggd dator skulle strula mer än en Macbook. Och nu tar du dessutom för givet att Apple produkter alltid fungerar. Jag förstår sentimentet, men det är inte så det ser ut i verkligheten, bara en del av Apple's marknadsföring. Man hade kunnat bygga datorn eller special beställt den någon annanstans och fått en lika bra, eller bättre, för lägre pris.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Pro-användarna har väl lämnat Apple för länge sedan? Deras produkter är så långt efter rent hårdvarumässigt nu så att man blir gråtfärdig.
Apple behöver göra sig av med Tim och hitta en ny entreprenör att driva och leda bolaget framåt. Just nu dödar han märket genom att öka försäljningen av tramsprodukter och instegsmodeller, frångå grundvärderingarna och framför allt bryta upp ekosystemet med samhörighet mellan produkterna.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Fast. Det där köper jag inte, datorstrul? Finns ingen anledning till varför en kompetent byggd dator skulle strula mer än en Macbook. Och nu tar du dessutom för givet att Apple produkter alltid fungerar. Jag förstår sentimentet, men det är inte så det ser ut i verkligheten, bara en del av Apple's marknadsföring. Man hade kunnat bygga datorn eller special beställt den någon annanstans och fått en lika bra, eller bättre, för lägre pris.

Som jag skrev mjukvaror är testade emot vissa produkter, tillverkaren har lagt ner tid och gjort tester på exakt samma hårdvara som man har. Detta minskas risken för vissa fel.

Whiteboxes kommer alltid vara Whiteboxes oavsett hur bra montören är, såvida man inte har valt exakt samma hårdvara som är testat så är denna otestad emot en mjukvara. I Apples fall så är det lite svårt att skaffa exakt samma moderkort.

Det var som när jag nyligen frågade supporten för ett cadföretag om driverstrul där jag hade, där de bara enkelt svarade att ditt grafikkort är ej supportat, testa med ett supportat grafikkort och återkom om problemet kvarstår.
Och de supportade grafikkorten med bra prestanda kostar från runt 20 000kr så jag blev riktigt happy av svaret.

*edit*
Förklaring på White Boxes:
https://en.wikipedia.org/wiki/White_box_(computer_hardware)
Inom servermiljö och workstations, köper man ofta hårdvaror som är testade emot olika saker. detta av flera orsaker, som att man ställer högre krav, en mjukvaror som körs av en mindre skara användare blir inte lika generell testat som en som körs av miljoner användare.
Dessutom är dessa programvaror som körs av miljoner användare ofta väldigt enkla av sig.

Permalänk
Medlem

Vad jag inte begriper är varför Apple inte bara gjorde en "version 1.1" av modellen de redan har - bytte ut Ivy Bridge-E mot Haswell-E och Tahiti mot Hawaii när de lanserades. OK om de tycker att de inte kan utveckla den dit de vill för att de inte har plats eller kylkapacitet, men de kan ju byta ut nuvarande chip mot nästa rakt av?

Skrivet av Aje:

Pro-användarna har väl lämnat Apple för länge sedan? Deras produkter är så långt efter rent hårdvarumässigt nu så att man blir gråtfärdig.
Apple behöver göra sig av med Tim och hitta en ny entreprenör att driva och leda bolaget framåt. Just nu dödar han märket genom att öka försäljningen av tramsprodukter och instegsmodeller, frångå grundvärderingarna och framför allt bryta upp ekosystemet med samhörighet mellan produkterna.

Pro-användare som behöver en MP har nog lämnat, ja. Anekdoter är inte data osv, men jag har hört några exempel på folk som verkligen gett upp. Pro-användare som klarar sig med en iMac eller en MBP är sannolikt kvar - nya MBPn säljer uppenbarligen väldigt bra.

Vet inte om jag tror att det är Tim som är problemet, men Apple har helt klart utvecklingstiden på något annat än Macar det senaste. Mac minin är ju också helt övergiven.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Så... Kommer vi kunna sätta i vanliga datorkomponenter, eller måste det vara speciella "Apple-certifierade" delar till skyhöga priser?

Skrivet av Zache_:

Utbytbara komponenter? In my Mac? It's more likely than you think!

Nya modellen kan ju vara minst lika låst i det avseendet. Jag läser det som att Apple har problem med att uppgradera hårdvaran, alltså kylningen är byggd för säg 100W per GPU så de kan alltså inte släppa nya med kraftfullare varianter (tex firepro modeller som bygger på Hawaii etc).

Mac Pro är en trevlig dator för hemmakontor etc, men som workstation eller i enterprice miljöer så börjar Apple som alternativ försvinna helt enligt mina erfarenheter. Mac Pro funkar uselt i en serverhall och till och med inom mediabranchen så finns det inte mycket som används längre som är Mac-specifikt. Branchen rör sig helt klart bort från Mac och mot PC. Att de sen har låst sig mot AMD är också ett felsteg, direkt där försvinner alla de som jobbar med program som har bättre CUDA-stöd.

@Epic
"Under tiden passar företaget på att uppdatera de nuvarande Mac Pro-varianterna med kraftfullare komponenter, där den billigare går från en fyrkärnig till en sexkärnig Intel Xeon E5-processor samt dubbla AMD Firepro D500. För den dyrare modellen är det istället en åttakärnig processor som gäller, tillsammans med två stycken AMD Firepro D700."

Kom inte late 2013 modellen som åttakärnig med dubbla d700? Så de tar egentligen bara bort den fyrkärninga eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vet inte om jag tror att det är Tim som är problemet, men Apple har helt klart utvecklingstiden på något annat än Macar det senaste. Mac minin är ju också helt övergiven.

Fokus har ju onekligen varit på mobilsidan och bärbara, vilket inte heller är konstigt med tanke på hur lönsamt det varit för Apple samt hur marknaden ser ut.

Det är dock roligt att de tar tag i desktop-sidan nu. Jag hoppas på en Mac Pro med vanlig i7-processor och GeForce-kort för egen del.

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen designen på denna även om jag aldrig skulle köpa en. En cylinder med tre processorer och en triangelformad kylfläns med en stor fläkt som tar luft från botten och ut ur toppen. Skulle gärna bygga en spel-PC som fungerade likadant.

Permalänk
Medlem

Gott!

Väldigt trevligt att Apple återigen satsar på en modulär dator (ändå en stor fördel just med stationära datorer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag håller med dig om att ibland blir man inte klok på varför Apple inte tar de små naturliga stegen medan de hoppar långt och högt andra gånger.

Som det ser ut idag består MP'n av gammal teknik som säljs till ett galet högt pris. Den billigaste MP för 27k och nästa för 37k-ish?
Mac mini som brukarvara ett trevligt insteg har blivit nedlåst, fått sparsmakad teknik som gör att få vill köpa de nya.
Sedan finns det en uppsjö av cafébloggar-datorer i guld, rosé etc. En amma ipads som man inte riktigt vet hur den ena skiljer sig mot en annan. Imacar vilka är allt-i-ett-kassera-skiten när något händer eller du får andra behov.
Utvecklare som behöver en buildserver - vad ska dom köpa? En klen mac mini, en svindyr MP eller en gigantisk iMac?
Lika så är det för de flesta. Oavsett om du är en student som vill spela lite på macen eller en professionell fotograf eller modellerare.

Kvar finns MBP. En bra maskin även om den tenderar att bli en slit och släng-variant den med.
Men den ger en viss prestanda och alla TB-anslutninger ger en del möjligheter till utbyggnad.

Inte undra på att de säljer bra av dem. Allt annat är ju lite av "skräp" på det sättet att det inte har balans i sitt pris/prestanda.
Detta är hårda ord från en som levt Apple sedan tidigt 90-tal men jag ser likheter i den produktproblematik nu som Apple hade under mitten 90. För många alternativ av produkter som köpare har svårt att se behov av och anledning att välja mellan.

Om Apple kan få ordning på sitt ecosystem så kommer de att hålla ihop sin marknad.
Men det har nog aldrig varit lättare att kliva av Apples ecosystem än vad det är idag.

Skrivet av mpat:

Vad jag inte begriper är varför Apple inte bara gjorde en "version 1.1" av modellen de redan har - bytte ut Ivy Bridge-E mot Haswell-E och Tahiti mot Hawaii när de lanserades. OK om de tycker att de inte kan utveckla den dit de vill för att de inte har plats eller kylkapacitet, men de kan ju byta ut nuvarande chip mot nästa rakt av?

Pro-användare som behöver en MP har nog lämnat, ja. Anekdoter är inte data osv, men jag har hört några exempel på folk som verkligen gett upp. Pro-användare som klarar sig med en iMac eller en MBP är sannolikt kvar - nya MBPn säljer uppenbarligen väldigt bra.

Vet inte om jag tror att det är Tim som är problemet, men Apple har helt klart utvecklingstiden på något annat än Macar det senaste. Mac minin är ju också helt övergiven.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

@André
"Under tiden passar företaget på att uppdatera de nuvarande Mac Pro-varianterna med kraftfullare komponenter, där den billigare går från en fyrkärnig till en sexkärnig Intel Xeon E5-processor samt dubbla AMD Firepro D500. För den dyrare modellen är det istället en åttakärnig processor som gäller, tillsammans med två stycken AMD Firepro D700."

Kom inte late 2013 modellen som åttakärnig med dubbla d700? Så de tar egentligen bara bort den fyrkärninga eller?

Jo, det stämmer. Så i praktiken har de egentligen bara tagit bort den fyrkärniga och justerat priserna.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Ny grafikprocessor + ny MacPro. Blir väl av att den nya grafikprocessorn kommer till nya MacPro.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad jag inte begriper är varför Apple inte bara gjorde en "version 1.1" av modellen de redan har - bytte ut Ivy Bridge-E mot Haswell-E och Tahiti mot Hawaii när de lanserades. OK om de tycker att de inte kan utveckla den dit de vill för att de inte har plats eller kylkapacitet, men de kan ju byta ut nuvarande chip mot nästa rakt av?

Pro-användare som behöver en MP har nog lämnat, ja. Anekdoter är inte data osv, men jag har hört några exempel på folk som verkligen gett upp. Pro-användare som klarar sig med en iMac eller en MBP är sannolikt kvar - nya MBPn säljer uppenbarligen väldigt bra.

Vet inte om jag tror att det är Tim som är problemet, men Apple har helt klart utvecklingstiden på något annat än Macar det senaste. Mac minin är ju också helt övergiven.

Woot, hur är det möjligt att senaste MBP säljer? Utan vare sig Magsafe och hörlursuttag är den ju stympad och knappt en Macbook längre, Magsafe var och är ju en av de bästa och mest utmärkande sakerna.

Skrivet av sKRUVARN:

Nya modellen kan ju vara minst lika låst i det avseendet. Jag läser det som att Apple har problem med att uppgradera hårdvaran, alltså kylningen är byggd för säg 100W per GPU så de kan alltså inte släppa nya med kraftfullare varianter (tex firepro modeller som bygger på Hawaii etc).

Mac Pro är en trevlig dator för hemmakontor etc, men som workstation eller i enterprice miljöer så börjar Apple som alternativ försvinna helt enligt mina erfarenheter. Mac Pro funkar uselt i en serverhall och till och med inom mediabranchen så finns det inte mycket som används längre som är Mac-specifikt. Branchen rör sig helt klart bort från Mac och mot PC. Att de sen har låst sig mot AMD är också ett felsteg, direkt där försvinner alla de som jobbar med program som har bättre CUDA-stöd.

@André
"Under tiden passar företaget på att uppdatera de nuvarande Mac Pro-varianterna med kraftfullare komponenter, där den billigare går från en fyrkärnig till en sexkärnig Intel Xeon E5-processor samt dubbla AMD Firepro D500. För den dyrare modellen är det istället en åttakärnig processor som gäller, tillsammans med två stycken AMD Firepro D700."

Kom inte late 2013 modellen som åttakärnig med dubbla d700? Så de tar egentligen bara bort den fyrkärninga eller?

Det kanske istället är dags för mediaproduktionsföretagen att röra sig bort från låsta lösningar om CUDA när det finns öppna standarder som OpenCL som är lika bra.

oops, hörlursuttaget är kvar på MBP
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Woot, hur är det möjligt att senaste MBP säljer? Utan vare sig Magsafe och hörlursuttag är den ju stympad och knappt en Macbook längre.

Håller med.

Var 95% inne i höstas att byta ut till senaste MBP, men när den presenterades så blev jag riktigt besviken både på stympning av hårdvara (inklusive klart sämre tangentbord) och även nästan orimligt kraftig prishöjning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Woot, hur är det möjligt att senaste MBP säljer? Utan vare sig Magsafe och hörlursuttag är den ju stympad och knappt en Macbook längre.

Håller med att det är synd att de tog bort Magsafe, men hörlursuttag har den i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med att det är synd att de tog bort Magsafe, men hörlursuttag har den i alla fall.

På ett sätt riktigt bra och trevligt att de valt en standardkontakt som USB-C (de skall de ändå ha cred för), men samtidigt så är det väldigt synd då jag gillar Magsafe, och det har flera gånger räddat min dator ifrån att åka i backen.

Synd att de och USB-forum inte kunde utvecklat en Magsafe-version av USB-C. Hade varit riktigt trevligt.

Finns visserligen eftermarknadsprodukter (adapters man kan sätta emellan), man har tyvärr hört mycket negativt och problem med de som aldrig Apple haft med sina originalkonstruktioner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att deras tanke är att man skall använda MBPn mer som en iPad - dvs, bara ladda den på natten och aldrig jobba med sladden i annat än vid en fast arbetsplats, eftersom batteritiden är jämförbar med en iPad. Att sladden till laddaren är kortare tyder ju också på det. Om det är det som är tanken, tror jag de har fel - visst kan man surfa och göra lite lätt arbete en hel dag utan sladden i, men då kan man ju lika gärna använda iPadden. Det finns ingen anledning att de inte kunde haft MagSafe också - som det är kan man ju ladda i vilken som helst av fyra portar, kan inte vara så värst mycket svårare att göra det till fem.

På många sätt är den nya MBPn bra, de har bara dragit det lite för långt med att ta bort alla portar på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag misstänker att deras tanke är att man skall använda MBPn mer som en iPad - dvs, bara ladda den på natten och aldrig jobba med sladden i annat än vid en fast arbetsplats, eftersom batteritiden är jämförbar med en iPad. Att sladden till laddaren är kortare tyder ju också på det. Om det är det som är tanken, tror jag de har fel - visst kan man surfa och göra lite lätt arbete en hel dag utan sladden i, men då kan man ju lika gärna använda iPadden. Det finns ingen anledning att de inte kunde haft MagSafe också - som det är kan man ju ladda i vilken som helst av fyra portar, kan inte vara så värst mycket svårare att göra det till fem.

På många sätt är den nya MBPn bra, de har bara dragit det lite för långt med att ta bort alla portar på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande stor skillnad mellan MacOS och iOS så det finns inte en chans att Apple ser MBP som en glorifierad iPad.