Permalänk
Medlem

Ubuntu Unity går i graven...

Nej det är inget försenat aprilskämt.

https://arstechnica.com/information-technology/2017/04/ubuntu...

Ubuntu kommer gå över till Gnome och hela telefon/tablet projektet slopas. Canonical väljer att satsa på molnet istället.

Så... vad säger ni om detta? Väntat?

Permalänk
Inaktiv

Fuuuck, jag var en av ubuntus "tysta" användare som faktiskt älskar unity, men gnome..
Då kan man ju lika gärna använda Fedora.

Permalänk
Medlem

Synd på tablet och telefondelen. Tror verkligen på dockningsbara mobila enheter.

Permalänk

Så här i efterhand känns det som att Canonical ödslat en massa resurser på Ubuntu Phone och samtidigt har utvecklingen av Unity för desktop helt stannat av..

Nu var det längesen jag körde Ubuntu men jag gillade verkligen Unity så för egen del är detta riktigt tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag använde Ubuntu vid övergången till Unity och jag tyckte att det blev bra efter några uppdateringar. Jag kommer dock ihåg att jag tänkte att det kändes onödigt att överge Gnome.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Jag använde Ubuntu vid övergången till Unity och jag tyckte att det blev bra efter några uppdateringar. Jag kommer dock ihåg att jag tänkte att det kändes onödigt att överge Gnome.

Skickades från m.sweclockers.com

De övergav gnome av en anledning, testade du gnome när de precis släppte version 3? Det var det sämsta skiten och det är det fortfarande, ett skal som ska husera en miljon plugins som upphör att utvecklas eller blir inkompatibla vid en system update.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att mobildelen och därmed en heltäckande och sömlös Ubuntu-miljö dör. Gilla Unity. Men men, det kanske blir bättre i slutändan ändå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog bra för då kanske man kan använda Ubuntu igen, när Unity kom så blev man ju tvungen att byta till Mint men nu kanske det kan bli mindre splittring igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Härligt! Detta skall firas . Vem ville ha äckel-Mir? Inte jag iaf.
Unity utseendet och beteendet går säker utmärkt att implementera i gnome-shell, om nu någon faktiskt vill ha det.

Permalänk
Medlem

Trist med telefondelen.
Unity kanske fortsätter utan canonicals stöd.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av M3Johan:

Trist med telefondelen.
Unity kanske fortsätter utan canonicals stöd.

"Following up with Mark Shuttleworth's announcement to abandon unity 8 development, we are planning to fork it and continue working with the project."
https://unity8.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

"Following up with Mark Shuttleworth's announcement to abandon unity 8 development, we are planning to fork it and continue working with the project."
https://unity8.org/

De kommer behöva switcha till wayland. Stödet för Mir i olika projekt och toolkit lär börja ruttna ganska fort när projektet saknar backing av canonical. Personligen är jag tveksam, det kommer krävas mycket jobb att få projektet av mattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar som att många av Unity utvecklarna har blivit av med sina jobb samt andra avdelningar. Tolkar jag denna nyheten fel eller vill de börsnotera Canonical?

https://www.theregister.co.uk/2017/04/06/canonical_cuts_jobs_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer unity utvecklarna gå till antingen KDE, XFCE, Gnome eller Elementary eller någon annan obskyr DE. Finns nog med desktops som de kan utveckla till och underhålla istället för att köra en egen fork av hela ekosystemet.

Problemet med Unity var att de fortsatte köra med Gnome GTK men så enormt patchat där Gnome folket vare sig av politiska anledningar eller inte vägrade ta emot en patch bara för en distro's skull. Bara titta bördan att ha Arch fungera med Unity. Sedan inte tala om Compiz det borde dö för länge sedan det också.

Ubuntu kan fortfarande köra eget varför inte tema och skapa plugins etc för gnome shell, på detta vis kommer de fortfarande kunna köra sin egen stil kunna patcha uppstream och slippa ha bördan av NIH (not invented here).

Även om forks och valmöjligheter är bra så finns det en brytpunkt anser jag. MIR var mer eller mindre ett PR jippo, Wayland som suttit i development i 6+ år och Canonical går ut med "vi skall skapa eget för att vi kan bättre" detta och under tiden kasta FUD att Wayland inte går pga x och y där i slutändan inget var sant... Frågan är nu dock vad som kommer ske med Ubuntu snappy, de fick en del drag där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Unity kom ju först med Ubuntuvarianten för Netbooks med 7-10 tums skärmar.
Sedan bestämde dom att det skulle bli deras standard för Ubuntu.

Microsoft gjorde åratal efteråt samma sak men ändå dummare, GUI för mobiler för skrivbordsdatorer och skärmar.

Försökte gilla Unity men de magra (om några) inställningsmöjligheterna och låsta arbetssätt gjorde det omöjligt att leva med Unity.

Värst var versionen där alla programs menyer skulle finnas högst upp på skärmen oberoende var programfönstret var, den "smarta lösningen" kom och försvann lika snabbt.

Designen på Unity. verkade mest som den var gjord av knarkare för knarkare.

Red: Netbooks variantens DE kallades kanske aldrig Unity förrän efter den blev standard på Ubuntu.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Väntat då Canonical aldrig varit seriösa när det gäller konsumenter och skrivbordet, så varför ska de lägga ner resurser på något som de inte tjänar pengar på och inte har någon avsikt att kommersialisera? Vad skulle användningsområdet för Unity och Mir vara? De har blivit någon form av standard för utvecklare, men har i praktiken varit en communitydist fast nu satsat allt på molnplattformar, då är det också väntat att de kommer bli mer renodlade och kan inte längre låtsas som att de kommer vara en kommersiell spelare på skrivbordet. Skrivbordet och telefoner? Det har ju ändå inte funnits någon support för användarna där. Det finns mycket mer mogna alternativ på plattor och telefoner. När det gäller konsumenter så visar ju också Valve hur man upprepar samma misstag som Canonical när de släpper SteamOS utan någon support, utan någon hårdvara som är garanterad att fungera osv, att bara slänga in det på komponenter från hyllan och sälja fungerar inte.

Utvecklare idag som kör Ubuntu i olika molnlösningar eller virtualiserade servrar internt sitter förmodligen inte ens på ett Linux-skrivbord utan Windows eller macOS. Verkar hänga kvar på serversidan, men riktigt varför man ska välja Canonical där är jag tveksam till. Det finns andra communitydistar om man inte vill betala något. Samtidigt finns det säkert folk som är glada att att Canonical slutar utveckla så många egna lösningar. Som hellre ser energin läggas på att få annat att fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkar som att många av Unity utvecklarna har blivit av med sina jobb samt andra avdelningar. Tolkar jag denna nyheten fel eller vill de börsnotera Canonical?

https://www.theregister.co.uk/2017/04/06/canonical_cuts_jobs_...

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft är nog intresserade i att köpa Canonical. Dom har ju redan ubuntu på windows och azure...

Permalänk

Skål!

Permalänk
Avstängd

Mark Shuttleworth Makes More Comments On Ubuntu GNOME, Mir, Convergence
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Shuttlewor...

"We will invest in Ubuntu GNOME with the intent of delivering a fantastic all-GNOME desktop. We're helping the Ubuntu GNOME team, not creating something different or competitive with that effort. While I am passionate about the design ideas in Unity, and hope GNOME may be more open to them now, I think we should respect the GNOME design leadership by delivering GNOME the way GNOME wants it delivered."

"Our role in that, as usual, will be to make sure that upgrades, integration, security, performance and the full experience are fantastic."

Permalänk
Avstängd

Bryan Lunduke om ubuntu och unity

Permalänk
Medlem

Jag hade inget emot unity som GUI när jag körde det på min laptop

Permalänk
Medlem

Ganska väntat egentligen att Ubuntu phone inte skulle kunna bli något seriöst borde vem som helst med insikt förstå. Canonical borde satsa mer på att göra Ubuntu Desktop enklare, buggfritt och mer tillgänglig och inte satsa på egna högrisk projekt som mir och mobilos. Jag gillar Unity 7 och deras Mac liknande beteende . Gnome 3 är alldeles för avskalat ock kräver att man läser instruktioner för att kunna använda. Jag hoppas att Canonical kan ändra på det.

Permalänk
Avstängd

UBports' Fork Of Unity 8 Plans To Eventually Get On Wayland
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=UBports-Un...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Nu finns ju Ubuntu Mate så hur de gör med Unitu vs Gnome spelar ju ingen roll, och skulle inte välja någon av de två när Mate finns.

Kör dock Mint sen flera år vilket jag skifta till när Ubuntu gick över till Unity

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Är det den som har en meny på vänster sida?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Är det den som har en meny på vänster sida?

Ja
https://www.ubuntu.com/desktop

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga om Unity är bättre än Gnome eller tvärtom. Men mindre splittring inom Linuxcommunitiet tror jag är en bra sak. Särskilt om det här tvingar fram wayland-stöd snabbare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Vad bra jag har aldrig tycka om den meny där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666