Permalänk
Inaktiv

Telia höjer priset för 100Mbit

Fick detta trevliga mail idag.

VI FÖRÄNDRAR DIN BREDBANDSTJÄNST
Hej!
Ett snabbt och framtidssäkert bredband är en förutsättning för att kunna dra nytta av framtidens digitala möjligheter – var du än är. Vi vill erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling och jobbar därför ständigt med att utveckla våra tjänster.

Nytt pris på ditt bredband
Vi kommer att höja månadsavgiften på bredbandsabonnemanget 100/100. Ditt nya pris blir 399 kr/mån.

Nyhet – ta med din surf ut på stan med Telia Wifi
Nu kommer du som har bredband från Telia kunna surfa obegränsat i våra wifi-zoner utan extra kostnad. Wifi-zonerna finns till exempel på caféer, hotell och flygplatser. Du hittar dem lätt via vår app Telia Wifi.

Förändringarna gäller från och med 1 juni 2017. För dig med bindningstid eller kampanjpris gäller det när dessa har gått ut.

Läs mer om förändringen här >

Permalänk
Entusiast

Men satfläsk... som om det inte redan var dyrt på 379kr.
Låt mig då byta operatör, nae just det... https://youtu.be/iC65OoXDMvo?t=3s

Telias "öppen fiber" är en väldigt intressant benämning när de är de enda jag kan välja.
Nåja, jag har ju fiber och skall inte klaga antar jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Allt under 1000 Mbit/s går bort ändå. Det är 2017 boys!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fick detta trevliga mail idag.

VI FÖRÄNDRAR DIN BREDBANDSTJÄNST
Hej!
Ett snabbt och framtidssäkert bredband är en förutsättning för att kunna dra nytta av framtidens digitala möjligheter – var du än är. Vi vill erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling och jobbar därför ständigt med att utveckla våra tjänster.

Nytt pris på ditt bredband
Vi kommer att höja månadsavgiften på bredbandsabonnemanget 100/100. Ditt nya pris blir 399 kr/mån.

Nyhet – ta med din surf ut på stan med Telia Wifi
Nu kommer du som har bredband från Telia kunna surfa obegränsat i våra wifi-zoner utan extra kostnad. Wifi-zonerna finns till exempel på caféer, hotell och flygplatser. Du hittar dem lätt via vår app Telia Wifi.

Förändringarna gäller från och med 1 juni 2017. För dig med bindningstid eller kampanjpris gäller det när dessa har gått ut.

Läs mer om förändringen här >

Gäller det endast för de med 100 och inte 250? Vart kan man läsa mer om detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Allt under 1000 Mbit/s går bort ändå. Det är 2017 boys!

Okej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Fick också detta trevliga mail... Men alternativet är ComHem och det kommer aldrig att hända..kommer aldrig ha en tjänst från ComHem igen..

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Allt under 1000 Mbit/s går bort ändå. Det är 2017 boys!

Kanske för dig, här är vi begränsade till max 100 av hårdvaran. Andra har inte ens fiber då är till och med vårt 100 en dröm att få.

Skrivet av anon200632:

Fick detta trevliga mail idag.

VI FÖRÄNDRAR DIN BREDBANDSTJÄNST
Hej!
Ett snabbt och framtidssäkert bredband är en förutsättning för att kunna dra nytta av framtidens digitala möjligheter – var du än är. Vi vill erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling och jobbar därför ständigt med att utveckla våra tjänster.

Nytt pris på ditt bredband
Vi kommer att höja månadsavgiften på bredbandsabonnemanget 100/100. Ditt nya pris blir 399 kr/mån.

Nyhet – ta med din surf ut på stan med Telia Wifi
Nu kommer du som har bredband från Telia kunna surfa obegränsat i våra wifi-zoner utan extra kostnad. Wifi-zonerna finns till exempel på caféer, hotell och flygplatser. Du hittar dem lätt via vår app Telia Wifi.

Förändringarna gäller från och med 1 juni 2017. För dig med bindningstid eller kampanjpris gäller det när dessa har gått ut.

Läs mer om förändringen här >

Ungefär samma pris vi betalar för Bahnhof här, 359 kr / mån.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det är andra gången de höjer för mig, betalade 349 om jag inte minns fel när det var 100/10.
Då stog de i brevet/mailet att de skulle bli 100/100 därav prishöjning till 379.
Nu ska dom bara höja för höjningens skull, för mig blir det Tyvärr byte/uppsägning.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Tror det är tillbaka på det jag betalade runt -99. Men har kört Telia sedan -92 så det blir inget byte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Allt under 1000 Mbit/s går bort ändå. Det är 2017 boys!

Måste man väl punga ut med en 4000:- router för att kunna utnyttja den hastigheten?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Men satfläsk... som om det inte redan var dyrt på 379kr.
Låt mig då byta operatör, nae just det... https://youtu.be/iC65OoXDMvo?t=3s

Telias "öppen fiber" är en väldigt intressant benämning när de är de enda jag kan välja.
Nåja, jag har ju fiber och skall inte klaga antar jag.

Det är väl ändå upp till andra leverantörer att etablera sig på nätet när det är öppen fiber? Givetvis levererar Telia på sina egna ledningar men det ligger väl inte på dom att se till att fler leverantörer finns tillgängligt?

Tråkigt med höjningen dock.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Fick också detta trevliga mail... Men alternativet är ComHem och det kommer aldrig att hända..kommer aldrig ha en tjänst från ComHem igen..

Varför är dom ett sånt bekymmer?

Är faktiskt riktigt impad på deras service, mot för BBB's - som jag har varit mer eller mindre kund hos under >10år(?). Comhem's kundtjänst har varit schysst och hjälpsamma, samt följt upp och ringt när det har varit problem med linan.

Nu har dom höjt priset med ett gäng kronor så, gick ned i hastighet från 250/10MBit till 100/10MBit, då det inte kändes värt dom där 469:-. Man har inte så bråttom mera att den behövs den där extra farten.

Egentligen är väl inte internet så dyrt om man nu tänker hur mycket trix och knix man hittar, och ibland köper via nätet. Man sparar i det stora hela rätt stora pengar, varje år, när man gräver igenom nätets djungel efter bästa deals på XYZ.

Permalänk
Medlem

Jösses bortskämdheten skjuter i taket. Jag betalar ungefär 380 kr per månad och får inte mer är 25/10. Var nöjda med det låga priset och hastigheten ni har i nuläget :/ Ni lever i lyx jämfört med majoriteten här i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klena:

Måste man väl punga ut med en 4000:- router för att kunna utnyttja den hastigheten?

De flesta moderna routrar klarar väl gigabit WAN till LAN idag. (AC68U har klarat det i tre år snart)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Måste man väl punga ut med en 4000:- router för att kunna utnyttja den hastigheten?

nä men säkert 1000-1500kr

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Varför är dom ett sånt bekymmer?

Är faktiskt riktigt impad på deras service, mot för BBB's - som jag har varit mer eller mindre kund hos under >10år(?). Comhem's kundtjänst har varit schysst och hjälpsamma, samt följt upp och ringt när det har varit problem med linan.

Nu har dom höjt priset med ett gäng kronor så, gick ned i hastighet från 250/10MBit till 100/10MBit, då det inte kändes värt dom där 469:-. Man har inte så bråttom mera att den behövs den där extra farten.

Egentligen är väl inte internet så dyrt om man nu tänker hur mycket trix och knix man hittar, och ibland köper via nätet. Man sparar i det stora hela rätt stora pengar, varje år, när man gräver igenom nätets djungel efter bästa deals på XYZ.

Hade inte så mycket problem med tjänsten i sig. Men deras kabelmodem är en katastrof. jag har aldrig vart med om en så instabil produkt. Om dom skulle skärpa sig och satsa på fiber istället så är dom nog inte sämre än någon annan operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Allt under 1000 Mbit/s går bort ändå. Det är 2017 boys!

Helt meningslöst att ha 1000 till ockerpris. Vad använder du den hastigheten till?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Klena:
Nja inte direkt, ubiquitis edgerouter lite för runt 950 kr klarar 1000/1000. Man ligger runt 950/950. Deras Edgerouter X klarar runt 800 har jag för mig och den kostar runt 700 kr.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fick detta trevliga mail idag.

VI FÖRÄNDRAR DIN BREDBANDSTJÄNST
Hej!
Ett snabbt och framtidssäkert bredband är en förutsättning för att kunna dra nytta av framtidens digitala möjligheter – var du än är. Vi vill erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling och jobbar därför ständigt med att utveckla våra tjänster.

Nytt pris på ditt bredband
Vi kommer att höja månadsavgiften på bredbandsabonnemanget 100/100. Ditt nya pris blir 399 kr/mån.

Nyhet – ta med din surf ut på stan med Telia Wifi
Nu kommer du som har bredband från Telia kunna surfa obegränsat i våra wifi-zoner utan extra kostnad. Wifi-zonerna finns till exempel på caféer, hotell och flygplatser. Du hittar dem lätt via vår app Telia Wifi.

Förändringarna gäller från och med 1 juni 2017. För dig med bindningstid eller kampanjpris gäller det när dessa har gått ut.

Läs mer om förändringen här >

Det va ganska dyrt ändå, kan få 1000/1000 för 619/mån i min brf dock Bahnhof.

100/100 kostar 319kr/mån.

Antar att din förening inte har något avtal?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Navicula:

Jösses bortskämdheten skjuter i taket. Jag betalar ungefär 380 kr per månad och får inte mer är 25/10. Var nöjda med det låga priset och hastigheten ni har i nuläget :/ Ni lever i lyx jämfört med majoriteten här i världen.

17/2Mbit/s för 439kr/mån, slå den..! Riktigt tråkigt att flytta ifrån fibern och tillbaka till koppar.

OnT: Det är helt klart tråkigt att de höjer priserna. Jag har för mig att det kostar cirka 330kr/månaden med en 100/100-tjänst inom OU och Zitius så priserna är då inte allt för höga. Sen brukar väl Telia ligga något över konkurrenterna när det kommer till priser.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju lite trist men om man tar hänsyn till att priset sänktes för ca 1 år sedan så är det ju bara 10 kr dyrare än det var då, priset låg ju på 389 innan det gick ner till 339 för att nu gå upp.
Vi har dock fått ett erbjudande om att byta kommunikationsoperatör inom Telia och få en gruppanslutning så att 100/100Mbit/s, 22 tvkanaler och telefon skulle kosta lika mycket som bara datatrafiken..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

10/10 kommer avvecklas.

Permalänk
Administrativ avgift

@anon200632: kostar mig 299kr/mån då ringde jag ringde och hotade med uppsägning , priset gäller 12 mån och bindningstid 12 mån ^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jösses bortskämdheten skjuter i taket. Jag betalar ungefär 380 kr per månad och får inte mer är 25/10. Var nöjda med det låga priset och hastigheten ni har i nuläget :/ Ni lever i lyx jämfört med majoriteten här i världen.

Stämmer det verkligen att majoriteten endast kan få den hastigheten? Känns som att det är långtifrån sant, men jag ka ha fel.

Angående Telia så tycker jag alltid att de ligger ganska högt i pris jämfört med konkurrenterna (i de fall det finns några). Har dock aldrig haft telia så jag vet inte om man får valuta för pengarna eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

17/2Mbit/s för 439kr/mån, slå den..! Riktigt tråkigt att flytta ifrån fibern och tillbaka till koppar.

OnT: Det är helt klart tråkigt att de höjer priserna. Jag har för mig att det kostar cirka 330kr/månaden med en 100/100-tjänst inom OU och Zitius så priserna är då inte allt för höga. Sen brukar väl Telia ligga något över konkurrenterna när det kommer till priser.

Jag betalar 449 (Telia) för 8/1 ADSL, finns alltid någon som är värre

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Fick detta trevliga mail idag.

VI FÖRÄNDRAR DIN BREDBANDSTJÄNST
Hej!
Ett snabbt och framtidssäkert bredband är en förutsättning för att kunna dra nytta av framtidens digitala möjligheter – var du än är. Vi vill erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling och jobbar därför ständigt med att utveckla våra tjänster.

Nytt pris på ditt bredband
Vi kommer att höja månadsavgiften på bredbandsabonnemanget 100/100. Ditt nya pris blir 399 kr/mån.

Nyhet – ta med din surf ut på stan med Telia Wifi
Nu kommer du som har bredband från Telia kunna surfa obegränsat i våra wifi-zoner utan extra kostnad. Wifi-zonerna finns till exempel på caféer, hotell och flygplatser. Du hittar dem lätt via vår app Telia Wifi.

Förändringarna gäller från och med 1 juni 2017. För dig med bindningstid eller kampanjpris gäller det när dessa har gått ut.

Läs mer om förändringen här >

Möjlig konspirationsteori: Telia stryper anslutningarna för Bahnhofs kunder vilket får dessa att byta till Telia för att sedan låsa kunderna och forcera höjning av kostnaden.
Fast om man ska vara lite mer seriös, Telia har ju ett visst rykte och räcker med att läsa nyheterna emellanåt för att se vad de granskas för i olika länder.

Riktigt trist för de som är låsta till Telia. Riktigt dyra abonnemang har de allt, jag brukar kolla handelsportabeln i mitt nät emellanåt och Telia kör en prissättning olikt alla andra. Bahnhof har varit billigast i 8 år nu, och höjer heller inte priserna.

Skrivet av Navicula:

Jösses bortskämdheten skjuter i taket. Jag betalar ungefär 380 kr per månad och får inte mer är 25/10. Var nöjda med det låga priset och hastigheten ni har i nuläget :/ Ni lever i lyx jämfört med majoriteten här i världen.

Större befolkning i Sverige samt att man satsat på att bygga ut infrastrukturen för Internetlösningar. Sverige är, eller iallafall var, i toppen här. Sydkorea är svårslagen dock.

Dock har inte alla möjlighet till att få fiber (även om det grävs ut till ungefär 99% av alla hushåll där jag bor (till och med de som bor mitt ute i ingenstans)) och på andra håll så monteras kopparnätet ner och de stackarna får förlita sig på 4G. :/

Skrivet av AMD-FX:

Helt meningslöst att ha 1000 till ockerpris. Vad använder du den hastigheten till?

Själv kan jag få 1000/1000 för 619kr/månad. Det är typ 250kr mer än mitt nuvarande 250/100 från Bahnhof kostar. Jag är rätt sugen med faktiskt men har inte behov av så höga hastigheter i dagsläget.

För ett par år sedan gick 1000/100 för runt tusenlappen och har sakta krypit neråt. Har för mig Bahnhof erbjöd 1000/100 i höstas för runt 500kr men jag kan inte välja det i dagsläget.

Skrivet av wRRM:

Det va ganska dyrt ändå, kan få 1000/1000 för 619/mån i min brf dock Bahnhof.

100/100 kostar 319kr/mån.

Antar att din förening inte har något avtal?

Vi ser ut att ha samma priser, precis vad det kostar här med. Med rätt behov så är det ändå väldigt prisvärt mot vad det kostat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trunk:

Stämmer det verkligen att majoriteten endast kan få den hastigheten? Känns som att det är långtifrån sant, men jag ka ha fel.

I världen så är nog medelvärdet mycket lägre än 25 Mbit/s.
I Sverige så låg bostäder med tillgång till en fiber-uppkoppling på 60% år 2016.

Skrivet av Trunk:

Angående Telia så tycker jag alltid att de ligger ganska högt i pris jämfört med konkurrenterna (i de fall det finns några). Har dock aldrig haft telia så jag vet inte om man får valuta för pengarna eller inte.

Ptja, jag har ju i alla fall inte haft en endaste downtime under 1½ år nu och routern har skött sig hyfsat bra.
Att få en 5GHz-router gratis är inte helt fel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar är anslutna till "öppen fiber"... men där levererar inte Telia.

Här är det enbart Telia som levererar internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är 2017 boys!

Och som vi alla vet så är argumentet att det är det nuvarande året som vanligt övertygande och relevant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Måste man väl punga ut med en 4000:- router för att kunna utnyttja den hastigheten?

Kabel rakt in i datorn.

Skrivet av AMD-FX:

Helt meningslöst att ha 1000 till ockerpris. Vad använder du den hastigheten till?

Ocker och ocker. Betalar 619:- för Bahnhof 1000/1000.
100/100 går på ~350 pix. Så det är inte fasligt mycket mer direkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3