Android går om Windows som det mest använda operativsystemet

Permalänk
Medlem

Det är ju detta förändrade användarbeteende som delvis drivit fram W10 som cross-device och planerna för Universal Windows Platform (UWP). Lite sådär på telefonsidan ännu, men tack gode lades projekt "Astoria" på hyllan. Det var rätt beslut tror jag.

Det är så ledsamt med androidenheter som fastnar vid specifik androidversion långt före hårdvaran egentligen är utdaterad, samtidigt som apputvecklarna fortsätter framåt så att man förr eller senare sitter med ”för låg androidversion” vilket i effekt gör enheten obrukbar för variationsanvändning. För min androidbaserade surfplatta finns exempelvis inte appar för alla mina VOD-tjänster tillgängliga längre, och inte heller fungerar dessa VOD-tjänster i webbläsarna tillgängliga för installation på androidversionen.

Detta problem har jag inte på min W10-baserade hybrid/surfplatta, som i princip är en vanlig W10-PC. W10 är som bekant ett OS med surfplatteläge inbyggt. Skapar egna "Google Chrome-appar" för VOD-tjänsterna. Eller använder en webbläsare. Vilken som helst. Hybriden streamar lika bra till min Chromecast som till min Microsoft Wireless Display Adapter.

Lyckas Microsoft räta ut bångstyriga kodknappare och får till en hävstång även för Windows 10 Mobile så köps sannolikt inga fler androidtelefoner för min del.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Det gör du rätt i! Själv gick jag över till Android i samband med att min iPhone blev stulen för ett antal år sedan.

Själv gillar jag att optimera mina prylar, men samtidigt finns det ett stort värde i något som "bara fungerar".

Android har gett mig huvudvärk flera ggr om och framför allt är det Google som satt käppar i hjulet för mig. Då jag haft enheter från främst Asus, HTC, Samsung och Sony Ericsson, så har jag ofta blivit övergiven på en äldre version av Android. Det kan vara allt ifrån Gingerbread, Honeycomb, Jellybean och Kitkat. På ett par enheter kör jag därför Custom-ROM med exempelvis Marshmallow (Android 6.0).

Google levererar långt ifrån en optimal upplevelse och appar som Youtube, Instagram (kör iofs beta där) och Google Play strular i var och varannan uppdatering. Tappat stöd för HD-video, Google Play Service som kraschar oavbrutet m.m. Att då inte kunna installera/avinstallera valfri version utan root är nära nog vansinne. Det är även detta som tvingat mig till att köra root, vilket nu gör att andra appar inte fungerar.

Här är en kort lista av saker jag inte klarar mig utan på Andriod (varav samtliga appar kräver root för att fungera optimalt):

* AdAway (blockera reklam)
* CCleaner (rensa temp-filer)
* Greenify (sätta valda appar i dvala samt spara batteri)
* Helium (backup mellan enheter)
* RootCloak (dölj root för valda program)
* SuperSU (root)
* Titanium Backup (inaktivera appar samt backup)
* Trimmer (fstrim)
* Xposed (ramverk)
* AudioPrivacy (dölja albumart från låsskärmen)
* Wanam Xposed (tweaks för TouchWiz)
* AppOpsXposed (sätta rättigheter för appar)
* Obb On SD (köra appar från SD-kort)

På iOS såg jag aldrig det behovet, utan där funkade det bara.

För att hoppa tillbaka till topic lite, så verkar många glömma bort att Android i dagläget är störst i lågprissegmentet. Dvs det är plånboken som styrt utvecklingen, inte att den stora massan föredrar Android som system.

En liten jämförelse hur stort övertag Apple har mot exempelvis Samsung:
http://bgr.com/2017/02/03/apple-vs-samsung-sales-2016/

Samt lite statistik på hur många som kör senaste versionen av Android (som kom för ca 7 månader sedan):
https://developer.android.com/about/dashboards/index.html

@walkir: Kanske läge att tagga ner på att installera smutsprogram som förhindrar telefonens förmåga att fungera normalt. Sony, Nexus/Pixel och One plus funkar helt perfekt out of the box. Precis som säkert en iphone gör, men med stora skillnader. Samsung/LG och resten är förvrängda androidutgåvor som aldrig borde upplevas, enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det gör du rätt i! Själv gick jag över till Android i samband med att min iPhone blev stulen för ett antal år sedan.

Själv gillar jag att optimera mina prylar, men samtidigt finns det ett stort värde i något som "bara fungerar".

Android har gett mig huvudvärk flera ggr om och framför allt är det Google som satt käppar i hjulet för mig. Då jag haft enheter från främst Asus, HTC, Samsung och Sony Ericsson, så har jag ofta blivit övergiven på en äldre version av Android. Det kan vara allt ifrån Gingerbread, Honeycomb, Jellybean och Kitkat. På ett par enheter kör jag därför Custom-ROM med exempelvis Marshmallow (Android 6.0).

Google levererar långt ifrån en optimal upplevelse och appar som Youtube, Instagram (kör iofs beta där) och Google Play strular i var och varannan uppdatering. Tappat stöd för HD-video, Google Play Service som kraschar oavbrutet m.m. Att då inte kunna installera/avinstallera valfri version utan root är nära nog vansinne. Det är även detta som tvingat mig till att köra root, vilket nu gör att andra appar inte fungerar.

Här är en kort lista av saker jag inte klarar mig utan på Andriod (varav samtliga appar kräver root för att fungera optimalt):

* AdAway (blockera reklam)
* CCleaner (rensa temp-filer)
* Greenify (sätta valda appar i dvala samt spara batteri)
* Helium (backup mellan enheter)
* RootCloak (dölj root för valda program)
* SuperSU (root)
* Titanium Backup (inaktivera appar samt backup)
* Trimmer (fstrim)
* Xposed (ramverk)
* AudioPrivacy (dölja albumart från låsskärmen)
* Wanam Xposed (tweaks för TouchWiz)
* AppOpsXposed (sätta rättigheter för appar)
* Obb On SD (köra appar från SD-kort)

På iOS såg jag aldrig det behovet, utan där funkade det bara.

För att hoppa tillbaka till topic lite, så verkar många glömma bort att Android i dagläget är störst i lågprissegmentet. Dvs det är plånboken som styrt utvecklingen, inte att den stora massan föredrar Android som system.

En liten jämförelse hur stort övertag Apple har mot exempelvis Samsung:
http://bgr.com/2017/02/03/apple-vs-samsung-sales-2016/

Samt lite statistik på hur många som kör senaste versionen av Android (som kom för ca 7 månader sedan):
https://developer.android.com/about/dashboards/index.html

Jo, blev också förvånad när min dotter bytte telefon ifrån Samsung > Sony > Samsung (S6 senast), så följde kontakter och kalender med, men väldigt märkligt nog inte alla foton och appar.

På mina telefoner med iOS och Windows så har detta fungerat helt automatiskt och transparent när jag bytt enheter (behöver bara logga in på rätt konto hos Apple eller Microsoft, så tar de hand om resten).

Precis som dig är jag också irriterad över hur dåligt uppgraderingar hanteras på Android-sidan ifrån de flesta tillverkare. Är inte perfekt hos varken Apple eller Microsoft, men har haft bra mycket sämre upplevelser med våra Sony och Samsung-telefoner med Android.

Skulle jag någon gång komma tillbaka till Android igen (min första touchsmartphone var en enkel ZTE Blade med vanilla Android 2.1 och 2.2, så det hade ju varit att sluta cirkeln) så vill jag ha en telefon med vanilla Android, och där telefontillverkaren ger löften/garantier om framtida uppdateringar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

@walkir: Kanske läge att tagga ner på att installera smutsprogram som förhindrar telefonens förmåga att fungera normalt. Sony, Nexus/Pixel och One plus funkar helt perfekt out of the box. Precis som säkert en iphone gör, men med stora skillnader. Samsung/LG och resten är förvrängda androidutgåvor som aldrig borde upplevas, enligt mig.

Problemet med Sony är att de slänger på sina egna skal (ivf på de telefoner vi haft), och att de precis som Samsung är lika dåliga på att uppdatera Android (kom mycket uppdateringar på deras egna appar, men inte mycket gällande bassystemet). Skulle nog inte gå tillbaka till Sony igen.

Sedan, som jag skrev i en annan post, så fungerar verkligen inte allt med backuper och återställning lika smidigt hos Sony (med Android) som hos telefoner med iOS eller Windows. Google (och Sony, Samsung, etc) har lite kvar att jobba på användarupplevelsen där tycker jag. De kommer förhoppningsvis dit i #framtiden, men den upplevelsen jag haft än så länge har inte varit alls lika enkel och smidig.

Förvånande nog just med tanke på hur stora och dominerande Android är på marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast vad folk känner till eller inte spelar ingen roll här. Utan det är statistiken som räknas.

Tror Linus blir glad även Microsoft med tanke på att de får licenspengar de skrämt företagen på.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken statistik? Denna i artiklen?

Är den verkligen medräknad där? Vad tillför den isf. att ta med "dumma" GPS:er i samma mätning som datorer och telefoner?

Skall vi när vi räknar marknadsandelar på CPU:er på datorer och telefoner, även ta med alla miljontals PIC-processorer som sitter i möss och andra enklare inbyggnadsenheter?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Problemet med Sony är att de slänger på sina egna skal (ivf på de telefoner vi haft), och att de precis som Samsung är lika dåliga på att uppdatera Android (kom mycket uppdateringar på deras egna appar, men inte mycket gällande bassystemet). Skulle nog inte gå tillbaka till Sony igen.

Sedan, som jag skrev i en annan post, så fungerar verkligen inte allt med backuper och återställning lika smidigt hos Sony (med Android) som hos telefoner med iOS eller Windows. Google (och Sony, Samsung, etc) har lite kvar att jobba på användarupplevelsen där tycker jag. De kommer förhoppningsvis dit i #framtiden, men den upplevelsen jag haft än så länge har inte varit alls lika enkel och smidig.

Förvånande nog just med tanke på hur stora och dominerande Android är på marknaden.

ingen aning vad du snackar om. Det finns i olika skalor på förstörelse. Sony håller sig väldigt nära stock android. Samsung har en påle i röven med bloatware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Det är skillnad på att begära root-åtkomst och att peta in en custom-ROM.

Att Sony skulle vara segare än Samsung på uppdateringar stämmer väldigt dåligt oxå.

Tror inte det är många modeller som får uppdateringar från tillverkaren i mer än 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske har rätt där.

Fick rådet (bla. här på Sweclocker) så jag klagade på bristen på uppdateringar på Androidsidan att byta till just Samsung. Blev även rekommenderad att inte satsa på "budgettelefoner". Så även om dottern inte ens var 10 så gick jag för något år sedan och köpte just en topspeccad Samsung S6.

Själv så vill jag varken roota mina enheter (tycker man kan ha nog med säkerhetshål ändå) och inte pilla med custom-ROMs heller.

Jag vill ha telefoner som är OK fungerande och UPPDATERAR sig automatiskt "out of the box", utan en massa pill.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

ingen aning vad du snackar om. Det finns i olika skalor på förstörelse. Sony håller sig väldigt nära stock android. Samsung har en påle i röven med bloatware

De Sony vi har haft har kommit med eget grafiskt skal och design som är SONY-specifikt, och som skiljer sig ifrån stock vanilla Android direkt ifrån Google (det jag föredrar om jag skall behöva använda eller administrera Android-telefoner).

Håller däremot med att Samsung är betydligt värre i det perspektivet med appar som inte går att ta bort.

Ingen av de har dock gett speciellt bra kundupplevelser för mig. Bara olika grad av aska eller eld (eller förstörelse som du själv benämner det).

Skall se om jag kan googla fram en bild som visar på hur det såg ut i gränssnittet på Sony-telefonen (har kvar den hemma i någon flyttlåda, och är tveksam om jag snabbt kan rota fram den och ta en skärmdump).

Fördelen med iOS och Windows är att, även om de inte heller står stilla i tiden och uppdaterar/förnyar sig, så är det iaf. konsekvent på alla enheter.

Med Android så känner jag inte igen mig när jag switchar mellan telefoner med vanilla Google Android, Sony Android och Samsung Android. Alltid samma helvete och tidsåtgång när jag snabbt skall hjälpa dottern med någon inställning på telefonen, och de alltid ligger på olika ställen på olika telefoner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

Sony, Nexus/Pixel och One plus funkar helt perfekt out of the box.

Vid val av telefon är minneskort samt hårdvaruknappar viktigt för mig, vilket gör att samtliga lurar du listat går bort.
Sedan har vi nog olika syn på vad som räknas som "perfekt".

Själv har jag uppgraderat från en iPod Touch Gen 2 -> iPhone 3GS -> iPhone 4S -> iPhone 5 -> iPad 2 med fullständig backup i varje led. På Android har jag haft stora problem av att bara synka appar mellan olika Samsung Galaxy-lurar.

Utan mina "smutsprogram" så hade jag exempelvis aldrig kunnat flytta min sparfil från Final Fantasy III mellan mina olika enheter (när HTC övergav min enhet). Visst har Google Play Services löst dessa saker delvis, men det är långt ifrån alla appar som använder det.

Faktum kvarstår att det fortfarande inte går att ta en fullständig backup på en Android-enhet utan ADB eller "smutsprogram". Hoppas på att bli motbevisad på detta, då iOS haft detta stödet i många år nu, där iCloud fortfarande håller backup på mina gamla iOS-enheter.

Vad jag förstått, så kräver Googles backuplösning att apparna utvecklas mot API 23 (dvs Marshmallow). Så länge inte samtliga (lär aldrig hända) av mina Android-appar motsvarar det kravet, så kommer jag bli tvingad till "smutsprogram" för att kunna säkerställa min data.

Skrivet av martinot:

Med Android så känner jag inte igen mig när jag switchar mellan telefoner med vanilla Google Android, Sony Android och Samsung Android.

Låter som Linux i ett nötskal! Inte något fel på kärnan i sig, men avsaknaden av en tydlig standard har satt sina spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Han kanske tänker på hur iOS fungerade 2007?

@Haker:
Intressant att du förespråkar en version av Android som finns på färre än 3% av enheterna i världen
Kan även upplysa dig om att kravet på iTunes försvann för över 5 år sedan (med iOS 5.x).

Haha tack för att du upplyser mig. Måste erkänna att jag inte hållt mig up to date när det kommer smartphones
Min senaste iPhone var en 3GS som blev brickad av en ios uppdatering, runt 2011 tror jag? Kört android sen dess

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilken statistik? Denna i artiklen?

Är den verkligen medräknad där? Vad tillför den isf. att ta med "dumma" GPS:er i samma mätning som datorer och telefoner?

Skall vi när vi räknar marknadsandelar på CPU:er på datorer och telefoner, även ta med alla miljontals PIC-processorer som sitter i möss och andra enklare inbyggnadsenheter?

Fast nu är det OS statistik där de räknar från webben. PlayStation har webbläsare likaså Xbox så att de är med statistiken är inte omöjligt dock ser det ut som de har egna useragents om de presenterar mer OS information vet jag inte.

Räknar man marknadsandelar får man avgränsa efter tycke och val så länge man kan motivera men att exkludera vissa enheter bara för att folk inte känner till det eller vet är lite tvetydligt och konstigt resonemang. En TV kan surfa in på en sida och förmodligen räknas in som Android eller Linux eller båda, skall man exkludera dessa för att många inte vet vad för OS dessa kör? Hur skall det vara med bilar som har inbyggd webbläsare som kör nått OS, exempelvis Linux på den?

Är man intresserad av marknadsandelar är det upp till intressenten att visa upp statistik och sedan ta upp vad de inkluderar eller inte. CPUer kan allt från Intel, AMD men också Tegra, Qualcomm, Samsung mm vara av intresse...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast nu är det OS statistik där de räknar från webben. PlayStation har webbläsare likaså Xbox så att de är med statistiken är inte omöjligt dock ser det ut som de har egna useragents om de presenterar mer OS information vet jag inte.

Därav att jag just tycker GPS:er känns lite utanför scopet i detta sammanhanget, och att din tidigare kommentar därmed föll på det (såvida inte moderna dedikerade GPS:er har webläsare inbyggda, vilket jag själv inte upplevt på de jag använt).

Dessutom; precis som du själv erkänner ovan, så räknas nog inte konsoller och andra embeddedenheter, normalt, in i statistiken, som tex. till FreeBSD för PlayStation/Nintendo eller Linux som i fallet med Android och telefoner.

Så känns inte riktigt konsekvent med det upplägget/kommentaren som du tidigare var inne på.

Sedan kan man självklart föra statistik på helt annat sätt, och alla möjliga sätt, men det är ju lite OT för denna nyhetsartikelns statistisk (tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Vid val av telefon är minneskort samt hårdvaruknappar viktigt för mig, vilket gör att samtliga lurar du listat går bort.
Sedan har vi nog olika syn på vad som räknas som "perfekt".

Själv har jag uppgraderat från en iPod Touch Gen 2 -> iPhone 3GS -> iPhone 4S -> iPhone 5 -> iPad 2 med fullständig backup i varje led. På Android har jag haft stora problem av att bara synka appar mellan olika Samsung Galaxy-lurar.

Utan mina "smutsprogram" så hade jag exempelvis aldrig kunnat flytta min sparfil från Final Fantasy III mellan mina olika enheter (när HTC övergav min enhet). Visst har Google Play Services löst dessa saker delvis, men det är långt ifrån alla appar som använder det.

Faktum kvarstår att det fortfarande inte går att ta en fullständig backup på en Android-enhet utan ADB eller "smutsprogram". Hoppas på att bli motbevisad på detta, då iOS haft detta stödet i många år nu, där iCloud fortfarande håller backup på mina gamla iOS-enheter.

Vad jag förstått, så kräver Googles backuplösning att apparna utvecklas mot API 23 (dvs Marshmallow). Så länge inte samtliga (lär aldrig hända) av mina Android-appar motsvarar det kravet, så kommer jag bli tvingad till "smutsprogram" för att kunna säkerställa min data.

Låter som Linux i ett nötskal! Inte något fel på kärnan i sig, men avsaknaden av en tydlig standard har satt sina spår.

Då kanske inte android är något för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

Då kanske inte android är något för dig

Jag gillar Android, men vill själv ha kontroll över vilka appar jag använder samt när dessa ska uppdateras.
Mitt svar var mer en replik ang. det du kallar "smutsprogram", samt att telefonerna du listade är bland de sämre sett till hårdvarufunktioner.

Då väljer jag mycket hellre LG, Huawei, Xiaomi eller Samsung. Då får jag den hårdvara jag vill ha och kan senare välja att anpassa mjukvaran efter behov.

Tyvärr så är Google Pixel samt OnePlus 3 funktionsfattiga mobiler enligt mig. Även Sony som var kända för gimmicks har numera relativt tråkiga lurar. Jämför exempelvis med Huawai Honor 8, så ser man snabbt hur lite man får för pengarna hos Sony, Google och OnePlus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag gillar Android, men vill själv ha kontroll över vilka appar jag använder samt när dessa ska uppdateras.
Mitt svar var mer en replik ang. det du kallar "smutsprogram", samt att telefonerna du listade är bland de sämre sett till hårdvarufunktioner.

Då väljer jag mycket hellre LG, Huawei, Xiaomi eller Samsung. Då får jag den hårdvara jag vill ha och kan senare välja att anpassa mjukvaran efter behov.

Tyvärr så är Google Pixel samt OnePlus 3 funktionsfattiga mobiler enligt mig. Även Sony som var kända för gimmicks har numera relativt tråkiga lurar. Jämför exempelvis med Huawai Honor 8, så ser man snabbt hur lite man får för pengarna hos Sony, Google och OnePlus.

Ok. Du kommer också till en punkt i livet där du värderar att saker bara ska gå snabbt och fungera, snarare än att du kan ta bokéliciously bilder med din nya carl zeiss-lins för 9000 kr. Din definition på tråkiga telefoner är precis det jag gillar med en telefon. Jag gillar inte heller stora telefoner. Dom ska bara fungera lika bra dagen före som dagen innan. Men jag kanske gått och blivit tråkig pensionär på det här området eller nåt. Enduro och hemautomation är mer skoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det där beror ju helt och hållet på telefontillverkaren och deras Custom Rom av Android, vissa har ju knapparna i själva ramen runt telefonen och inga i skärmen, och därmed ta bort knapparna på skärmen i deras Custom Rom build av Android.

Android rockar för oss programmerare, vi kan göra fan UMJ custom Rom som är speciell anpassad för just mig, och ingen annan har den builden på sin telefon än jag, och så kan jag så klart ta bort och lägga till egna funktioner och anpassa den efter hur den ska funka.

Gjorde ofta Custom Roms till mina mobiler innan jag gick över till Nexus och Pixel serien, hatade Samsung Touch Wiz i deras version av android.

Det räcker inte med att byta laucher till en custom sådan. Det som @RPGwizard beskriver i WP bygger på att mycket av att apparna helst skall ha stöd för "live tiles" för att det skall vara någon mening med det (och inte bara just "dumma" statiska ikoner).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att Android är en Linux-dist så är det väl ganska relevant att nämna Linux?

Nej. Folk i gemen köper inte telefoner med Android för att de bygger på Linux. De flesta vanliga människor, även om det är normal allmänkunskap för oss SweC:are, känner inte ens till det faktumet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/