WD Gold 2TB eller WD Red 3TB?

Permalänk

WD Gold 2TB eller WD Red 3TB?

Tjenare!

Planerar ett datorbygge snart och behöver lite hjälp med val av HDD.

Mina behov är inte många förutom att jag gillar att spela tunga spel, samt redigera i Photoshop/Sony Vegas. Värt att nämna att jag kommer använda en SSD som primärhårddisk där Windows är installerat. Så vanliga HDD:en är mest tänkt som lagring av stora spel som GTA V osv.

Eftersom att WesterdDigital släppt en relativt ny serie av hårddiskar så har jag fastnat lite i mitt val, då jag "alltid" vill ha det senaste.

Följande två står jag mellan:
WD Gold 2TB (128MB Cache, 7200rpm, 200MB/s)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794391

WD Red 3TB (64MB Cache, 5400rpm, 147MB/s)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006

Uppskattar all feedback ni kan ge.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt dig att använda mer än 2tb lagring så skulle jag tagit golden snabbare och bättre.

Permalänk
Medlem

WD Gold alla dar i veckan

Permalänk

@Elvispen77:
@cabraja:
Tack för svar.
Lutar åt guld-hållet. Funderar bara på om 7200rpm kommer låta mer, eller har det förbättrats på nyare hårddiskar?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

WD Red är en bra disk, jag hade inte offrat 1TB samt 400-500:- för lite högre prestanda på en lagringsdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@Elvispen77:
@cabraja:
Tack för svar.
Lutar åt guld-hållet. Funderar bara på om 7200rpm kommer låta mer, eller har det förbättrats på nyare hårddiskar?

7200rpm kommer givetvis låta mer men du kommer störa dig på vibrationer. Du bör ha något vibrationdämpande där i HDD-buren.

Permalänk
Skrivet av wille61:

WD Red är en bra disk, jag hade inte offrat 1TB samt 400-500:- för lite högre prestanda på en lagringsdisk.

Ja, precis vad jag också hört. Visste dock inte att prisskillnaden var så mycket.

Skrivet av Lorault:

7200rpm kommer givetvis låta mer men du kommer störa dig på vibrationer. Du bör ha något vibrationdämpande där i HDD-buren.

Jaha, har en inköpt Define C, som är obyggt. Tror den har någon plats för en HDD enligt Sweclockers recension.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Inaktiv

Tänkte föreslå WD RE4 i de prisklasserna.. men efter lite googling så inser jag att Gold är nya namnet för RE4 tydligen, tyckte jag att det lät obekant! För spel och sony vegas hade jag tagit Gold:en alla dagar i veckan. RED diskarna är rätt slöa.

Permalänk
Medlem

Står fortfarande fast vid mitt tidigare resonemang, lägg hellre mellanskillnaden på en större SSD och lägg det som behöver gå fort där istället..

Permalänk
Hedersmedlem

Stor skillnad i prestanda mellan vanlig Red och Gold. Ska disken användas till annat än ren lagring är Gold mycket bättre och väldigt märkbart snabbare (men låter givetvis mer). Gold är också en bättre konstruktion med skyhög MTBF. Jag har båda typerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gold är inte Re4 utan Hitachi HE. Med det undantaget att 2, 4 & 6 TB inte är heliumfyllda.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

För en HDD enhet i ett vanligt datorsystem så skull jag välja WD Black om jag ville ha lite mer kvalitets disk.
Både Gold och Red är mer nätverks/NAS diskar, Black skall vara mer för "high" performance i vanliga dator system.

Red serien: 3års garanti
Red Pro serien: 5års garanti
Black serien: 5års garanti
Gold serien: 5års garanti

Gold har även 24/7 telefon support som jag har fattat det.
Där av priset jämför med Red som har lägre garanti och ingen direkt support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Gold är inte Re4 utan Hitachi HE. Med det undantaget att 2, 4 & 6 Tb inte är heliumfyllda.

Hehe trodde inte på det tills jag läste detta:
"The flagship WD Gold hard drive with 8 TB capacity is Helium based, similar to the HelioSeal platform originally designed by HGST."

http://www.anandtech.com/show/10259/western-digital-introduce...

Det är deras "nya" datacenter disk...

Tysta är den inte som @Lorault säger med de större på 36dB, men denna 2TB verkar ha iaf ner mot 28, så lite bättre. Det verkar dock som att 1-2TB är en annan disk, och ser mest ut att vara någon "re-branded" äldre disk (så specs skiljer så mycket mellan dessa och 4TB+ och sen är 6TB+ med mer udda avvikelser).
https://www.wdc.com/content/dam/wdc/website/downloadable_asse...

5 års garanti är helt klart trevligt att se i HDD igen dock...

Permalänk
Skrivet av wille61:

Står fortfarande fast vid mitt tidigare resonemang, lägg hellre mellanskillnaden på en större SSD och lägg det som behöver gå fort där istället..

Funderar på samma sak. (Lite OT) Men hade planer på en 960 evo 250 GB, tror du att det är bättre med en 850 evo 500GB istället? Och spara på sekundär hårddisken?

Skrivet av Hazardous:

För en HDD enhet i ett vanligt datorsystem så skull jag välja WD Black om jag ville ha lite mer kvalitets disk.
Både Gold och Red är mer nätverks/NAS diskar, Black skall vara mer för "high" performance i vanliga dator system.

Aha, intressant. Insåg nu att färgbenämningarna står för olika användningsområden. Men varför är Black av bättre kvalité? Brukar det inte vara tvärtom? De kostar dock lika mycket, men Gold har lite högre hastighet och cache?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Funderar på samma sak. (Lite OT) Men hade planer på en 960 evo 250 GB, tror du att det är bättre med en 850 evo 500GB istället? Och spara på sekundär hårddisken?
Aha, intressant. Insåg nu att färgbenämningarna står för olika användningsområden. Men varför är Black av bättre kvalité? Brukar det inte vara tvärtom? De kostar dock lika mycket, men Gold har lite högre hastighet och cache?

Det tycker jag absolut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazardous:

För en HDD enhet i ett vanligt datorsystem så skull jag välja WD Black om jag ville ha lite mer kvalitets disk.
Både Gold och Red är mer nätverks/NAS diskar, Black skall vara mer för "high" performance i vanliga dator system.

Red serien: 3års garanti
Red Pro serien: 5års garanti
Black serien: 5års garanti
Gold serien: 5års garanti

Gold har även 24/7 telefon support som jag har fattat det.
Där av priset jämför med Red som har lägre garanti och ingen direkt support.

Jag är nyfiken, så dett är en fråga gällande det och inte kritik emot dig. Men borde inte gold hårddiskar vara anpassade efter datorer? 200MB/s ger en nätverksuppkoppling på 1.6Gbit/s vilket inga hem idag har. Och 128mb cache måste ju vara anpassat efter datorer som accessar väldigt mycket småfiler väldigt snabbt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Windows-95:

Funderar på samma sak. (Lite OT) Men hade planer på en 960 evo 250 GB, tror du att det är bättre med en 850 evo 500GB istället? Och spara på sekundär hårddisken?
Aha, intressant. Insåg nu att färgbenämningarna står för olika användningsområden. Men varför är Black av bättre kvalité? Brukar det inte vara tvärtom? De kostar dock lika mycket, men Gold har lite högre hastighet och cache?

Säger inte att Black har bättre kvalitet än tex Red Pro eller Gold serien direkt, det är bara olika användningsområden.
Blue serien är för måttlig användning i vanliga system, Black serien är lite mer prestanda i form av högra hastighet och kvalite.
Både Black och Gold har samma cache storlek, om man jämför 4-8TB, samt ligger på 7200rpm.

Finns: Green, Blue, Purple, Black, Red, Gold

Alla diskar har olika användningsområden och för delar/funktioner.

Hade jag haft en NAS hade jag kört på Red, men i min gaming burk hade jag kört på Black.
Men klart de kommer funka med tex en Red i ditt system, men Red är byggda för 24/7 NAS/Raid miljö.

Permalänk
Skrivet av Christley:

Jag är nyfiken, så dett är en fråga gällande det och inte kritik emot dig. Men borde inte gold hårddiskar vara anpassade efter datorer? 200MB/s ger en nätverksuppkoppling på 1.6Gbit/s vilket inga hem idag har. Och 128mb cache måste ju vara anpassat efter datorer som accessar väldigt mycket småfiler väldigt snabbt

Är inte så insatt, men Gold serien ligger under kategorin business hos WD.
Funkar säkert bra/bättre i vissa funkrioner jämfört med andra färg serier.

De jag har lärt mig är att Blue är för normal användning i vanliga hemdatorer, Black är för folk som har lite mer krav och hårdare användning.
Sedan kanske de andra har fördelar som inte Black har, men den serien riktar sig inte till hemdatorer.

Men som sagt, är inte grymt insatt utan går på min åsikt och vad jag har lärt mig.

Permalänk

@Hazardous:
Jaha, då förstår jag lite bättre. Uppskattar förklaringen.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Sorry för off topic.. Sitter själv och funderar på att köpa en WD RED HDD.
Såg att de var nästan 500kr billigare på amazon.de .. Detta är pga copyswede skatterna vi fått i Sverige? För amazon.de vägrar skicka det till Sverige. Så andra skatter hade ju förklarat det..

Om man beställer till en vän i tyskland som sedan skickar till mig, får man betala tull då trots att de är inom EU...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Sorry för off topic.. Sitter själv och funderar på att köpa en WD RED HDD.
Såg att de var nästan 500kr billigare på amazon.de .. Detta är pga copyswede skatterna vi fått i Sverige? För amazon.de vägrar skicka det till Sverige. Så andra skatter hade ju förklarat det..

Om man beställer till en vän i tyskland som sedan skickar till mig, får man betala tull då trots att de är inom EU...?

http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/...

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Tack! Undrar varför amazon.de inte vill skicka diskarna till mig då..

Vad finns det mer för bra butiker i tyskland då det verkar vara mycket billigare att köpa sina diskar där

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack! Undrar varför amazon.de inte vill skicka diskarna till mig då..

Vad finns det mer för bra butiker i tyskland då det verkar vara mycket billigare att köpa sina diskar där

https://www.mindfactory.de/