Permalänk
Medlem

Plugga till systemutvecklare?

Jag är 34 år och har sen tidigare en magister examen i ekonomi och flera års erfarenhet som kravanalytiker (alltså IT-relaterat jobb). Jag skulle vilja plugga till systemutvecklare och funderar framför allt på följande alternativ: YH; distansutbildning på Luleås tekniska universitet eller Mittuniversitet (man kan få högskoleexamen efter 2 år).

YH lockar med mycket praktik och kontakt med potentiella arbetsgivare, och det andra alternativet med att få universitetsutbildning på 2 år (jag är inte sugen på att lägga för mycket tid på biämnen som företagsekonomi, projektledning osv. - har både pluggat det och jobbat med det). Min frågan är - "får" en med en hyfsat relaterat arbetslivserfarenhet och universitetsutbildning ta en omväg (plugga kortare tid) och ändå ha en bra chans att få jobb sen? Eller ska man satsa på en fullständig "från början" utbildning?

Har inte möjlighet att lära programmera själv på fritid (har ingen sån då jag har ett litet barn), så jag är efter en formel utbildning och CSN.

P.S. har väldigt lite erfarenhet av själva hands-on programmeringen men tror att det är ett yrke som skulle passa mig, och är motiverat att lägga tid och energi på att lära mig...

Permalänk
Skrivet av Sylvia83:

Jag är 34 år och har sen tidigare en magister examen i ekonomi och flera års erfarenhet som kravanalytiker (alltså IT-relaterat jobb). Jag skulle vilja plugga till systemutvecklare och funderar framför allt på följande alternativ: YH; påbyggnadsutbildning inom datavetenskap (1 år); distansutbildning på Luleås tekniska universitet eller Mittuniversitet (man kan få högskoleexamen efter 2 år).
YH lockar med mycket praktik och kontakt med potentiella arbetsgivare, och de andra två alternativ med att få universitetsutbildning på max 2 år (jag är inte sugen på att lägga för mycket tid på biämnen som företagsekonomi, projektledning osv. - har både pluggat det och jobbat med det). Min frågan är - "får" en med en hyfsat relaterat arbetslivserfarenhet och universitetsutbildning ta en omväg (plugga kortare tid) och ändå ha en bra chans att få jobb sen? Eller ska man satsa på en fullständig "från början" utbildning?

P.S. har väldigt lite erfarenhet av själva hands-on programmeringen men tror att det är ett yrke som skulle passa mig, och är motiverat att lägga tid och energi på att lära mig...

Jag tror du ska satsa på den fulla utbildningen för att slippa små skitprogram som du eventuellt kommer behöva utföra senare i arbetet, men kör hårt!

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på YH 2 år

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64