Apple lanserar Mac Pro med ny design år 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterf:

Jag håller med dig om att ibland blir man inte klok på varför Apple inte tar de små naturliga stegen medan de hoppar långt och högt andra gånger.

Som det ser ut idag består MP'n av gammal teknik som säljs till ett galet högt pris. Den billigaste MP för 27k och nästa för 37k-ish?
Mac mini som brukarvara ett trevligt insteg har blivit nedlåst, fått sparsmakad teknik som gör att få vill köpa de nya.
Sedan finns det en uppsjö av cafébloggar-datorer i guld, rosé etc. En amma ipads som man inte riktigt vet hur den ena skiljer sig mot en annan. Imacar vilka är allt-i-ett-kassera-skiten när något händer eller du får andra behov.
Utvecklare som behöver en buildserver - vad ska dom köpa? En klen mac mini, en svindyr MP eller en gigantisk iMac?
Lika så är det för de flesta. Oavsett om du är en student som vill spela lite på macen eller en professionell fotograf eller modellerare.

Kvar finns MBP. En bra maskin även om den tenderar att bli en slit och släng-variant den med.
Men den ger en viss prestanda och alla TB-anslutninger ger en del möjligheter till utbyggnad.

Inte undra på att de säljer bra av dem. Allt annat är ju lite av "skräp" på det sättet att det inte har balans i sitt pris/prestanda.
Detta är hårda ord från en som levt Apple sedan tidigt 90-tal men jag ser likheter i den produktproblematik nu som Apple hade under mitten 90. För många alternativ av produkter som köpare har svårt att se behov av och anledning att välja mellan.

Om Apple kan få ordning på sitt ecosystem så kommer de att hålla ihop sin marknad.
Men det har nog aldrig varit lättare att kliva av Apples ecosystem än vad det är idag.

Jag kan inte hålla med om kritiken mot iMac. Samma kritik får i så fall stå för alla A-i-O-burkar. Den är ändå relevant fortfarande, till skillnad från Mac Pro och Mac Mini.

Beträffande Mac Pro och Mac Mini är det verkligen på tiden att de gjorde något åt situationen. De har knappast något existensberättigande över huvud taget. De flesta "Pro"-användare skulle förmodligen klara sig lika bra med en iMac, vilket blir billigare samt att de får en bra skärm inbyggd på köpet.

Visst, behöver du oltioelva processorkärnor och en uråldrig GPU till hutlöst överpris så behöver du. Men, den så kallade proffsanvändningen har rört sig allt mer mot att utnyttja konsumenthårdvara samtidigt som Mac Pro har pissdyr serverhårdvara, vilket i de flesta lägen presterar sämre än enkel konsumenthårdvara. En iMac ger i de flesta fall bättre prestanda.

Mac Mini hade kunnat rocka om den bara fick mer modern hårdvara.

Apple har verkligen missat målet där och jag tror de insett det själva. Ge det hela en seriös omarbetning så kan det bli riktigt bra. Jag hoppas som sagt på en Mac Pro utan Xeon- och FirePro-bullshit.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Som jag skrev mjukvaror är testade emot vissa produkter, tillverkaren har lagt ner tid och gjort tester på exakt samma hårdvara som man har. Detta minskas risken för vissa fel.

Whiteboxes kommer alltid vara Whiteboxes oavsett hur bra montören är, såvida man inte har valt exakt samma hårdvara som är testat så är denna otestad emot en mjukvara. I Apples fall så är det lite svårt att skaffa exakt samma moderkort.

Det var som när jag nyligen frågade supporten för ett cadföretag om driverstrul där jag hade, där de bara enkelt svarade att ditt grafikkort är ej supportat, testa med ett supportat grafikkort och återkom om problemet kvarstår.
Och de supportade grafikkorten med bra prestanda kostar från runt 20 000kr så jag blev riktigt happy av svaret.

*edit*
Förklaring på White Boxes:
https://en.wikipedia.org/wiki/White_box_(computer_hardware)
Inom servermiljö och workstations, köper man ofta hårdvaror som är testade emot olika saker. detta av flera orsaker, som att man ställer högre krav, en mjukvaror som körs av en mindre skara användare blir inte lika generell testat som en som körs av miljoner användare.
Dessutom är dessa programvaror som körs av miljoner användare ofta väldigt enkla av sig.

Jo fast, i ditt fall gällde det just CAD-mjukvara, de flesta Apple kunder köper inte datorer för den typen av arbete.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mac Mini hade kunnat rocka om den bara fick mer modern hårdvara.

Apple har verkligen missat målet där och jag tror de insett det själva. Ge det hela en seriös omarbetning så kan det bli riktigt bra. Jag hoppas som sagt på en Mac Pro utan Xeon- och FirePro-bullshit.

Ja, det blir ett lite väl stor gap i "mitten" för oss som inte är intresserade av AIO-enheter (jag gillar att köpa exakt den skärm jag vill ha separat, oavsett om det är en fin Asus 144Hz G-sync för spel, eller en NEC Spectraview reference för foto).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Gillade verkligen designen på denna även om jag aldrig skulle köpa en. En cylinder med tre processorer och en triangelformad kylfläns med en stor fläkt som tar luft från botten och ut ur toppen. Skulle gärna bygga en spel-PC som fungerade likadant.

Ja designen var väll det bästa med den nästan. Det egentliga problemet är snarare att ingen tar tag i att avliva ATX-eländet och standardiserar något liknande.

Tänk bara vad underbart med grafikkort platta som en M-SATA disk som bara skruvas fast mot en megakylare istället för den mest korkade och inefektiva dinosauriestandard som fortfarande överlevt.

Skrivet av star-affinity:

Håller med att det är synd att de tog bort Magsafe, men hörlursuttag har den i alla fall.

Skrivet av martinot:

På ett sätt riktigt bra och trevligt att de valt en standardkontakt som USB-C (de skall de ändå ha cred för), men samtidigt så är det väldigt synd då jag gillar Magsafe, och det har flera gånger räddat min dator ifrån att åka i backen.

Synd att de och USB-forum inte kunde utvecklat en Magsafe-version av USB-C. Hade varit riktigt trevligt.

Finns visserligen eftermarknadsprodukter (adapters man kan sätta emellan), man har tyvärr hört mycket negativt och problem med de som aldrig Apple haft med sina originalkonstruktioner.

Lugna, Apple kommer med en USBC-iMagsafe. Eller ja, de har ansökt om saken iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Lugna, Apple kommer med en USBC-iMagsafe. Eller ja, de har ansökt om saken iaf.

Hihi.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma