Måste byta till Linux - använder dessa programvaror

Permalänk

Måste byta till Linux - använder dessa programvaror

Hej,

Det är så att jag sitter på mobilt bredband i ett U-Land och försöker studera, ett problem med win 10 är att det gärna vill uppdatera och det känns så något vis som att nätet när man använder det här OS bara äter upp data.

Jag behöver då byta till Linux, vilket jag mera än gärna också vill men liksom aldrig kommit till skott med att göra. Så jag presenterar för er människor som har kunskap, som sitter med hjärnor, som vet vad som gäller, vad som är hipster i dagsläget.

Den programvara jag använder och gärna vill fortsätta med är:

Webbläsare: Chrome, Firefrox.
Annat: Brackets, Inkscape.

Datorn används i stort sett bara för webbutveckling genom att skriva rader, använder alltså inga WYSIWYG. Frågeställningen är, vad för linux ska jag använda med de begränsade linuxkunskaperna jag har. Kommer det att funka med min dator som är en Lenovo Ideapad 510S-14IBK?

Tack på förhand mina damer och herrar.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Linux Mint eller Ubuntu t.ex, dom är ganska användavänliga, min personliga preferens säger Mint alla dagar i veckan..

Och dom fyra programmen du räknade är ju inga problem att installera

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Webbläsare: Chrome, Firefrox.
Annat: Brackets, Inkscape.

Alla dessa programvaror finns native till Linux, så där är det inga problem.

Hittade en länk från lenovos forum med just Ideapad 510s och linux.
https://forums.lenovo.com/t5/Linux-Discussion/ideapad-510s-linux/td-p/3439606

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Linux Mint eller Ubuntu t.ex, dom är ganska användavänliga, min personliga preferens säger Mint alla dagar i veckan..

Och dom fyra programmen du räknade är ju inga problem att installera

Detta, kan inte bli enklare!

Oddsen är stora att allt funkar rakt av på en valfri laptop, bara att installera och testa.
Vill du ha hängslen och livrem så kör du det först i en virtuell maskin mha. Virtualbox eller Vmware player för att testa.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Detta, kan inte bli enklare!

Oddsen är stora att allt funkar rakt av på en valfri laptop, bara att installera och testa.
Vill du ha hängslen och livrem så kör du det först i en virtuell maskin mha. Virtualbox eller Vmware player för att testa.

Är väl t o m ännu enklare att köra med en "live usb"?

https://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you...

Permalänk
Medlem

@samiranta: Du är medveten om att även Linux behöver uppdateras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Är väl t o m ännu enklare att köra med en "live usb"?

https://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you...

Jovisst.
Det beror ju på hur mycket utrymme, testning och prestanda man känner sig behöva förstås.
Båda funkar för enklare bruk.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kör Linux mint 18.1? På en 510S.
Allt fungerade out of the box vid installation

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@samiranta: Du är medveten om att även Linux behöver uppdateras?

Visst,men då kanske jag får en fråga som lyder: vill du uppdatera ditt OS med en enorm fil, eller vänta tills du når ett internetcafe?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@samiranta: Du är medveten om att även Linux behöver uppdateras?

nu var nog inte detta problemet, utan att om det "måste" uppdatera eller inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Tack för alla svar, imorgon bär det av till ngn bar för plugg i hufvudstaden Phnom Penh, ska då också passa på att ladda ner mint och någon mera variant. Tack åter!

Snus-sug förresten, någon i närheten som har en stock eller dosa att sälja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

nu var nog inte detta problemet, utan att om det "måste" uppdatera eller inte.

Visst är det så, idag ser jag tyvärr inte ens möjligheten att stoppa processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

Det är så att jag sitter på mobilt bredband i ett U-Land och försöker studera, ett problem med win 10 är att det gärna vill uppdatera och det känns så något vis som att nätet när man använder det här OS bara äter upp data.

Varför sätter du inte bara din anslutning till "metered", så slipper du nära nog allt vad uppdateringar heter:
https://www.howtogeek.com/226722/how-when-and-why-to-set-a-co...

Passa även på att plocka hem Windows 10 Creators Update när du för ordentligt bredband nästa gång. Det ger dig ännu bättre kontroll över när uppdateringar sker.

Windows 10 Creators Update finns här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det går även fint att stänga av Windows Update genom "services.msc".

Jag hade inte gått all-in på Linux utan att ha testkört ett par olika Linux-distar först via LiveCD:s.

Permalänk
Inaktiv

Bör gå att neka anslutningar i brandväggen som finns i windows?
Bara att stänga av allt förutom det du behöver där, kanske inte optimalt men bör fungera temporärt tror jag.

Permalänk
Medlem

@walkir: Om alla program han använder finns till linux så finns det ju inte en enda anledning att sitta kvar på Windows.
Enligt mig då förstås.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

@walkir: Om alla program han använder finns till linux så finns det ju inte en enda anledning att sitta kvar på Windows.

Beror lite på varför bytet sker. Jag kan lista 10 nackdelar med Windows 10, men många kommer man runt med exempelvis WinAero Tweaker. Byta OS bör man inte göra i en handvändning.

Ser inget fel med att lämna Windows för Linux, men tycker det är bra att testa ett par olika LiveCD:s först.

Ubuntu, Arch, CentOS etc har alla sina för och nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com