Permalänk
Medlem

Får bara 60hz på min 144hz skärm.?

Jag har precis köpt en ny dator med ett geforce 1080ti.
Och jag har den här skärmen: Asus vg248QE (det är en 144hz skärm.)

När jag går in och ska välja Hz på skärmen så kan jag bara välja mellan 59 och 60.

Jag har dom nyaste drivrutinerna till grafikkortet.
Jag använder DVI kabeln.

Nån som vet varför jag inte kan välja högre Hz?
Är det nått mer jag måste göra?
Som det är nu får jag 30-40fps när jag lirar csgo.

Permalänk
Hjälpsam

1080 TI har väll bara DP och HDMI ut, och du kan inte få dual link via HDMI DVI adapter. Använd displayport kabel istället

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSwe:

Jag har precis köpt en ny dator med ett geforce 1080ti.
Och jag har den här skärmen: Asus vg248QE (det är en 144hz skärm.)

När jag går in och ska välja Hz på skärmen så kan jag bara välja mellan 59 och 60.

Jag har dom nyaste drivrutinerna till grafikkortet.
Jag använder DVI kabeln.

Nån som vet varför jag inte kan välja högre Hz?
Är det nått mer jag måste göra?
Som det är nu får jag 30-40fps när jag lirar csgo.

Kabeln måste vara en DVI Dual link, och det är inte säkert ens det räcker för 144Hz, dock 120Hz.

Använd helst en DP kabel för att vara säker på att du får 144hz

Och som ovan har verkligen ditt grafikkort någon DVI port?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Får du dessutom 30-40 fps i Csgo är det nåt annat fel också. Jag gissar att du kopplat skärmen i det integrerade grafikkortet. Du måste koppla den i grafikkortet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Jag har bara 1 uttag att koppla in kabeln på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Får du dessutom 30-40 fps i Csgo är det nåt annat fel också. Jag gissar att du kopplat skärmen i det integrerade grafikkortet. Du måste koppla den i grafikkortet.

Skrivet av MikeeSwe:

@Nioreh83: Jag har bara 1 uttag att koppla in kabeln på.

På grafikkortet? vilket är dess uttag du måste använda, ej på moderkortet...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:

Vid närmare efterforskning så har jag inget sånt uttag på grafikkortet precis som nån i tråden skrev.
Men jag fick med en adapter så jag kan använda DVI kabeln till ett uttag på grafikkortet men då får jag ändå bara 60hz.

(är inte så data kunnig )

Permalänk

Du kopplar säkert in skärmkabeln i moderkortet

Permalänk
Medlem

@MikeeSwe: Det är för att du använder fel typ av kabel. Ditt grafikkort stödjer ej DVI. Du måste stoppa kabeln i en av portarna på grafikkortet, och då förslagsvis en Displayport-kabel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Fluf:
Jag måste alltså införskaffa displayport kabel. Suck

Varför kan man inte bara koppla in allt och allt fungerar på en gång. .

Permalänk
Medlem

Testat det här?

"On Windows 10, head to Settings > System > Display > Advanced Display Settings > Display Adapter Properties. Click the “Monitor” tab, choose your monitor’s advertised refresh rate from the “Screen Refresh Rate” list, and click “OK”."
Källa: https://www.google.co.uk/amp/s/www.howtogeek.com/267650/how-t...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Kabeln måste vara en DVI Dual link, och det är inte säkert ens det räcker för 144Hz, dock 120Hz.

Att folk fortfarande inte vet att DVI-D stödjer 144hz, och har gjort det sedan 144hz skärmarna kom ut.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Läste något liknande tidigare idag på Reddit - https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/63t0sg/csgo_cappe... om det kan vara till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Att folk fortfarande inte vet att DVI-D stödjer 144hz, och har gjort det sedan 144hz skärmarna kom ut.

Du menar väl DVI-D DL?
bara DVI-D funkar inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Bildexpert 📺

DP-till-DVI-D-adaptern som följer med 1080Ti-kortet är en single-link-adapter och når i praktiken till 60 Hz. Displayport är det som gäller, alternativt HDMI ifall skärmen är tillräckligt modern. För Asus vg248QE är det Displayport eller DVI-D DL som gäller för 144 Hz. Med tanke på grafikkortet är det som skrivet Displayport som gäller.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lothbrok:

Att folk fortfarande inte vet att DVI-D stödjer 144hz, och har gjort det sedan 144hz skärmarna kom ut.

DVI-D säger endast att det är bara Digital signal på den, DVI-I har både digital och analog signal. Det är SL (Singel link) eller DL (dual-link) som avgör om man kan köra 1080P >60Hz

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI