Permalänk

Bygga streaming nas

Hallå!

Har en 2-bas nas med märket Asustor nu, men vill uppgradera mig och vill ha 4-bay nu istället. Först kollade jag en del på HP Microserver gen8, men vill bygga egen istället.

Vad ska min nas kunna göra?
* Lagra
- Ska ha 4 x WD Red 4TB i RAID 5
* Vara backup
* Streama med plex (även när jag inte är hemma)
* Transcoda 1080p (Sällan jag spelar på mer än 1 samtidigt)
* Torrents

Detta är väl huvudsyftet i alla fall.

Jag har tänkt att köra på Xpenology (Nej jag vill inte köra freenas/Nas4free osv) då jag känner mig bekväm vid det.

Har lite frågor ang val av hårdvara:
* Moderkortet - Behöver själva kortet ha RAID för att man ska kunna ha diskarna i Raid på Xpenology?

* Osäker hur mycket RAM jag behöver.. Vet att för Freenas ska man gärna ha ECC minne och 1GB/TB lagring? Men då jag ej tänkt köra zfs så kanske det inte krävs lika mycket RAM? Tänkte ha vanliga RAM-minnen.

*CPU, hur stark processor krävs för mitt ändamål?

* Nätaggregat - Finns det strömsnåla aggregat? Vilken egenskap ska man kolla på för att det ska vara strömsnålt? Är det fel att stirra sig blind på Watten?

Kollade lite snabbt på Inet, och la ihop lite grejer:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10234392/

Behövs ej stöd för RAID så kanske jag kan gå ner i kostnad på moderkortet?

Synpunkter?

Tack för er tid!

Permalänk
Medlem

1. Raid: Nej du behöver ingen raid funktion på moderkortet utan tvärtom. Se till att stänga av den och köra AHCI på diskarna så att Xpenology får sköta diskarna själv.

2. Pass

3. Den CPU:n borde vara snabb nog. Jag har testat med en 3470T och den funkade för mig

4. Det är certifieringen som avgör hur effektivt nätaggregatet är. Så ett mindre aggregat med bättre certifiering kan ge mer nyttig effekt än ett "större"

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

@mats42:

AHCI har jag aldrig hört om.. Var slår man på detta när det är aktuellt?

Tack för dina svar!

Permalänk
Avstängd

@Rickykling: Under inställningarna i moderkortets BIOS,by default kör alla moderkort på IDE.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014:
Ah okej, tack så mycket! Ska komma ihåg det

Permalänk

Intel Pentium är inte för dålig för mitt ändamål då? Hur vet man om i3 eller i5 är mer lämpligt?

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

Borde inte denna fungera? 7100+ passmark score, räcker åtminstone till tre 1080p strömmar.

Permalänk
Skrivet av Ziwe:

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

Borde inte denna fungera? 7100+ passmark score, räcker åtminstone till tre 1080p strömmar.

Är det bara passmark score man kollar på när det gäller processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Är det bara passmark score man kollar på när det gäller processorer?

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...-

The Guideline
Very roughly speaking, for a single full-transcode of a video, the following PassMark scores are a good guideline for a requirement:
1080p/10Mbps: 2000 PassMark
720p/4Mbps: 1500 PassMark

Dold text
Permalänk

@Ziwe:
Okej tack!
Då har jag klart ang processorn i alla fall.
Men till det sista nu. Hur vet jag hur mycket RAM som behövs? När behövs egentligen mycket RAM i en NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

@Ziwe:
Okej tack!
Då har jag klart ang processorn i alla fall.
Men till det sista nu. Hur vet jag hur mycket RAM som behövs? När behövs egentligen mycket RAM i en NAS?

Ingen aning faktiskt, det är bättre någon annan får svara på den frågan.

Jag är själv sugen på T20 och använda som NAS/Plex Server/Sonarr/Couch Potato m.m. men kommer aldrig i mål..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickykling:

@Ziwe:
Okej tack!
Då har jag klart ang processorn i alla fall.
Men till det sista nu. Hur vet jag hur mycket RAM som behövs? När behövs egentligen mycket RAM i en NAS?

Du behöver inte mycket RAM. Min Synology DS412+ hade som standard 1GB RAM. Jag har utökat till 2GB. En 4GB sticka lär funka, 8GB om du vill lyxa till det. Så vida du inte ska köra några andra grejer på NAS'en som webserver, spelserver osv. så lär det funka bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för era svar. Har dragit iväg en beställning på delar nu.
Blev processorn samt RAM-minnet jag länkade från början. Bytte dock till ett Fractal Design Node 304 chassim samt ett annar moderkort!
Blir nog bra..

Tack för era svar åter igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Tack för era svar. Har dragit iväg en beställning på delar nu.
Blev processorn samt RAM-minnet jag länkade från början. Bytte dock till ett Fractal Design Node 304 chassim samt ett annar moderkort!
Blir nog bra..

Tack för era svar åter igen!

Hej,
Går själv i samma tankar som dig.
Mina val ligger antingen i att köpa en färdig Dell T20 mini för 3700kr eller bygga egen. Bygger jag själv blir det likt din.
Undrar hur det har gått för dig och XPEnology? Har du fått till det?
Vilket annat moderkort valde du tillslut?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hej,
Går själv i samma tankar som dig.
Mina val ligger antingen i att köpa en färdig Dell T20 mini för 3700kr eller bygga egen. Bygger jag själv blir det likt din.
Undrar hur det har gått för dig och XPEnology? Har du fått till det?
Vilket annat moderkort valde du tillslut?

Hej!

Min server fungerar klockrent.

Det blev:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10319533/

Samt ett RAM-minne: HyperX FURY DDR4 2133MHz 4GB

Blev annan processor mot vad jag tänkte från början. anledningen till det var att den jag ville ha vekrligen var slut överallt. Men är helt klart nöjd med den jag har nu

Xpenology fungerar klockrent. Kör för närvarande Version: DSM 6.0.2-8451 och har inte stött på problem alls. Med denna server kan jag även streama stora bluray utan problem via plex!

Den är riktigt tyst också, även när den får tugga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Hej!

Min server fungerar klockrent.

Det blev:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10319533/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10319533/

Samt ett RAM-minne: HyperX FURY DDR4 2133MHz 4GB

Blev annan processor mot vad jag tänkte från början. anledningen till det var att den jag ville ha vekrligen var slut överallt. Men är helt klart nöjd med den jag har nu

Xpenology fungerar klockrent. Kör för närvarande Version: DSM 6.0.2-8451 och har inte stött på problem alls. Med denna server kan jag även streama stora bluray utan problem via plex!

Den är riktigt tyst också, även när den får tugga!

Hej,

Jag var precis iväg och köpte mig ett fractal design 304 . Men chassit är på tok för stort för platsen jag hade tänkt mig.. Så det gick inte tyvärr.. Nice chassi annars..

Tror jag kommer köra på liknande som dig vad gäller cpu, ram och nätagg.. Moderkort tror jag att jag kommer välja en med 2 ethernet portar istället.. För att få högre hastigheter då synology mjukavarn kan slå ihop nätet som jag förstått det.. Vet dock inte om detta verkligen behövs eller hur mycket skillnad det gör..

Jag sitter nu och funderar på chassi.. Hittade denna:
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811108...

Kommer iofs med medföljande nätagg också..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Efter några timmars research verkar det som jag kommer behålla min node 304 . köra på samma moderkort ram cpu och psu som dig... Lustigt va?
Hur var det att bygga allt i chassit? Hur gör du med fläktkontrollern? Har du en ssd för cache?
Hur är nätverkshastigheten om du t.ex flyttar fil från din dator?
Var har du ditt usb minne för xpenology?
Hur många diskar kör du?
Hur funkar standardkylaren för cpun? Låter mycket? Ja funderar på att använda något simpelt vattenkylningskit bara för att få utrymmet

Tack!! . svara bara på det du orkar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Efter några timmars research verkar det som jag kommer behålla min node 304 . köra på samma moderkort ram cpu och psu som dig... Lustigt va?
Hur var det att bygga allt i chassit? Hur gör du med fläktkontrollern? Har du en ssd för cache?
Hur är nätverkshastigheten om du t.ex flyttar fil från din dator?
Var har du ditt usb minne för xpenology?
Hur många diskar kör du?
Hur funkar standardkylaren för cpun? Låter mycket? Ja funderar på att använda något simpelt vattenkylningskit bara för att få utrymmet

Tack!! . svara bara på det du orkar

Det låter bra!
Tänk dock på att nätaggregatet endast klarar av 4 hårddiskar (enligt specifikationerna), så planerar du o ha mer än 4 diskar så bör du kolla på annat nätagg så du slipper köpa nytt

Själv har jag 4 x 4TB WD RED, kommer räcka lång tid för mig Ingen ssd till cashe! (Antar att det krävs fler SATA-uttag på kortet samt annat nätagg om man vill ha 4 diskar + ssd?).
Allt fick plats bra i chassit tycker jag, det var inga problem.. Ang fläktkontrollern så har jag den på low hela tiden. Har inte haft några problem med tempen alls. SKulle dock kunna ha medium då de knappt låter något alls i alla fall!
Fläkten till cpun fungerar bra tycker jag, och låter inget alls. Tar inte heller mkt plats på höjden så att säga. Så skulle rekommenderao börja med den medföljande fläkten o se om du gillar den eller inte

Vad hastigheten är vet jag faktiskt inte!

Har en sticka som sitter på baksidan av burken som OS ligger på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Det låter bra!
Tänk dock på att nätaggregatet endast klarar av 4 hårddiskar (enligt specifikationerna), så planerar du o ha mer än 4 diskar så bör du kolla på annat nätagg så du slipper köpa nytt

Själv har jag 4 x 4TB WD RED, kommer räcka lång tid för mig Ingen ssd till cashe! (Antar att det krävs fler SATA-uttag på kortet samt annat nätagg om man vill ha 4 diskar + ssd?).
Allt fick plats bra i chassit tycker jag, det var inga problem.. Ang fläktkontrollern så har jag den på low hela tiden. Har inte haft några problem med tempen alls. SKulle dock kunna ha medium då de knappt låter något alls i alla fall!
Fläkten till cpun fungerar bra tycker jag, och låter inget alls. Tar inte heller mkt plats på höjden så att säga. Så skulle rekommenderao börja med den medföljande fläkten o se om du gillar den eller inte

Vad hastigheten är vet jag faktiskt inte!

Har en sticka som sitter på baksidan av burken som OS ligger på!

Jösses nu sa du något viktigt!! Tur det! Måste definitivt kolla upp detta med nätagget.. Ska köra fler än 4 diskar antingen direkt eller i framtiden. Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur kan nätaggregatet vara begränsat till 4 diskar? 300W borde räcka till några fler tycker jag. Är det antalet kontakter det hänger på kan man ju alltid köpa en Y-kabel/splitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Hur kan nätaggregatet vara begränsat till 4 diskar? 300W borde räcka till några fler tycker jag. Är det antalet kontakter det hänger på kan man ju alltid köpa en Y-kabel/splitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så kan det mycket väl vara! Eller ah, borde vara så Trodde de mena på specen att det ej är tillräckligt med kraft för fler eller vad man ska säga.. Men isf är det som du säger bara att köpa splitter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Hur kan nätaggregatet vara begränsat till 4 diskar? 300W borde räcka till några fler tycker jag. Är det antalet kontakter det hänger på kan man ju alltid köpa en Y-kabel/splitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rickykling:

Ja så kan det mycket väl vara! Eller ah, borde vara så Trodde de mena på specen att det ej är tillräckligt med kraft för fler eller vad man ska säga.. Men isf är det som du säger bara att köpa splitter!

http://www.bequiet.com/en/powersupply/757
Där under techincal data och sen Cablemanagement / Connectors och under Sata/HDD

SATA 15-pin (HDD, Drives) - 4

Men någon sa i min andra tråd om tips innan köp för mitt NAS-bygge:
#16762327

Att man kan köpa en sånhär adapter så löser det sig:
https://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-...

Antar att nätagget har ett sånt molex uttag med..?
EDIT:
Efter att laddat ner manualen ser det ut som att det finns ett sånt uttag utöver de 4 sata kontakterna. Så 6 sata diskar kan kopplas in totalt på det nätagget om jag förstått det hela rätt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001: Ja molex finns med , så adapter ska nog inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Diskar drar inte så mycket, och de används väl kanske inte alla på samma gång heller, så 300W borde räcka till rätt många lagringsenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S