Samsung: "Ihopvikbara skärmar för telefoner lanseras år 2019"

Permalänk
Medlem

Så vad tror ni, kommer Apple hävda att de var först med vikbara skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nog en kund Man kan ju få dubbelt så stor skärmyta i en sådan telefon, utan att telefonen i sig blir bredare i fickan. Betydligt lättare att surfa med mera med en sådan. Detta är nog en av få saker som i dagsläget skulle kunna få mig att uppgradera, till och med.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Även om tekniken inte får jätte stort genomslag i mobilvärlden så är det utan tvivel mycket fascinerande och kan implementeras inom andra områden med t.ex kartor som kan vikas ut och zooma in på, kanske medicinsk genom olika bilder. Ytterligare ett steg i en mer fulländad vr/ar upplevelse är möjligt.
Bilindustrin detsamma om man kan göra levande glas som kan bli lite gele aktigt/stötdämpande vid krock.
Glas som kan ändra färg/toning beroende på hur ljust det är ute.

I och med att tekniken blir bättre samt billigare så öppnas nya användningsområden upp.
Personligen har jag ingen omedelbar nytta av vikbara skärmar i nuläget men det är ändå riktigt coolt ^^ och beroende på hur bra dom blir så kan dom bli en stor produkt.

Ahh kom nyss på en sak till, om glaset/skärmarna blir helt böjbara så går det kanske att skapa flytande batterier i kemikalie form och få dom att laddas upp med vanligt solljus.
Jag avfärdar inget pga att jag saknar användningsområde men är istället öppen för möjliga tekniker och uppfinningar som det kan leda till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns ju vanliga mobiltelefoner som man veck ihop, ganska smidigt mindre risk att repa skärmen med nycklar i samma ficka etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är något sånt här man vill se i #framtiden.
En enhet som är stor när du behöver, men kan vikas ihop när den inte behöver vara stor så att den lättare får plats i fickan.

mer konceptskoj

Permalänk
Medlem

@Wolfkin: Nja, snarare att de gjort det bättre.

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Samsung är tydligen intresserad av allt annat än platta skärmar. Personligen ser jag detta lika intressant som deras edge hysteri som jag inte ger mycket för.
Idag.... Ska sägas. Mycket möjligt att man ser nåt positivt användningsområde i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tänkt så och även drömt om utdragbara skärmar sen min första smartphone. Det är ju klockrent att kunna ha en stor skärm i väldigt litet format.

Permalänk
Medlem

Känns ganska osmidigt - ärligt talat!

Hur är det tänkt att man ska köra med touchscreen på en vikbar skärm? Det lär ju bli problem med att "clicka" på den delen som viks, samtidigt som hela enheten inte är "fast", utan viker ihop sig när man trycker på den.
Känns rent spontant som att det finns en hel del ergonomiska problem att lösa innan detta blir riktigt bra, och tills dess lär det bli en ganska vansklig upplevelse att använda dessa. Första modellerna lär inte bli någon höjdare att använda. (men jävlar va coolt det ser ut)

Permalänk

Jag skulle tro att en av de största utmaningarna för den här tekniken är slitage. Just där telefonen viks ska den ju klara av det många många tusen gånger utan att den blir dålig. En stor trend nu är ju att minska på rörliga delar (fysiska knappar) och uttag som kan vara känsliga för t.ex. vatten. Och det är ju typiska trender som ökar hållbarheten på telefonerna.

Men om inte detta blir nästa steg i telefoners formfaktor så har jag svårt att se vad som skulle bli nästa steg efter att vi nu svart har våra rektanglar med nästan skärm över hela manicken!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det betyder att skärmarna blir mer stryktåliga om de är böjbara

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Rulla spliffar med mobilen kaxigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Bakåtsträvare!
Personligen tror jag detta kan bli lika stort som 3D-tv, eller rent utav böjda TV-apparater!

3D-tv var ju en flopp, vilket många tv-tillverkare långsamt började överge relativt tidigt efter lansering, och böjda tv-apparater säljs nästan bara av Samsung.

Visa signatur

John

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Många klagar på att 6" är för stort, när det gäller telefoner.
Så med en vikbar skärm så så kan du ha en liten och smidig 5" i fickan som du kan dubbla till 10" om du ska se nån film eller spela nått spel.
Tycker det låter som en bra idé.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Haha så mycket bakåtsträvare det finns som sätter sig emot tekniken direkt, varför är folk anti teknik på en sida som sweclockers? Ser då bara fördelar med detta och hoppas vi får se det redan till nästa note.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]