Nvidia introducerar Titan XP – nytt flaggskepp med fullskaliga GP102

Permalänk
Medlem

När kommer en Titan med vettig kylare som egentligen borde ingå för >13000:-

Permalänk

vilket skämt inte alls rimligt pris på prestandan som man kommer få från denna.. Jag nöjer mig med mina 1080ti sli istället

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Men för i helvetet era jävla nollor, sparka hela marknadsföringsgruppen om ni inte kan lyssna på communityt. Titan XP finns redan, det är Titan X-Pascal eftersom att ni misslyckades med namnsättningen på förra Titankortet. Ni kan inte bara sno vårat namn och sätta de på Nästa produkt, för då kommer vi kalla den för Titan XP 2, och sen kommer ni säkert släppa Titan XP 2 om någon månad.

Det här ser desperat ut

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Vilken blåsning för dem som köpte första Titan... ouch heart.

Det blir inte riktigt korrekt att säga blåsning. När det första Titan X kortet kom så fanns inte den fullskaliga varianted i någon sådan utsträckning att de kunde sälja den så billigt. Sen har ju de som haft Titan korten kunnat nyttja sitt kort kanske nästan ett år nu (kan ha lite fel med tiden). Jag förstår dock att det känns lite tungt för dom eftersom priset är ju desamma som de fick betala. Det har dock aldrig varit prisvärt att ligga på topp.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Förmodligen runt 5-10% mer prestanda än Ti för 50% procent högre pris?

Please take my money!

Ett vattenblock på det och sedan lite go oc och det börjar gå undan ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Vilken blåsning för dem som köpte första Titan... ouch heart.

Det tror jag inte, det lär inte va några fattiga studenter som drabbas

Permalänk
Medlem

Intressant. Nvidia vill väl hinna mjölka detta lite också, så det kanske dröjer till Computex för Vega.

Skrivet av scara:

Oväntat. Hade trott att de skulle kontra VEGA med denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är väl kontringen. Nvidia passar på att mjölka innan Vega pajar festen (förhoppningsvis).

Skrivet av SeF.Typh00n:

?

Titan Xp är den fulländade kretsen. Titan X Pascal släpptes såpass tidigt för det var då det fanns yield som var vettig nog för massproduktion för konsumenter. Fulländad GP102 har ju redan funnits ett tag i Tesla exempelvis.

Som ovan. Men ja, det känns lite krystat för prestandan. Som Titan och Titan Black.

Tesla P40 heter den. Skriv gärna ut sådant för oss dödliga som inte är insatta i deras företagsprodukter

Skrivet av NaturMackan:

Varför inget HBM minne? Vad jag hört kostar det mer, men dessa grafikkort ligger ju redan på astonomiska summor. Vad jag vill se är energieffektiva kort som Fury Nano, med extremt liten PCB som ju HBM möjliggör.

Du får vänta till Vega helt enkelt

Skrivet av Swedman18:

Kommer säkert ett HBM kort om två månader

Nope, HBM kräver andra minneskontroller vilket inte finns på några av Geforce Pascal-chippen, så i så fall blir det ett helt nytt chipp, vilket jag inte tror kommer hända.

Skrivet av Lunilu:

Vad tänkte Nvidia när de släppte detta kort?? Ska de kontra Vega innan det finns prestanda nummer på det??

Passa på att mjölka innan Vega kommer. Många är ju väldigt skeptiska till AMD och har redan dömt ut Vega.

Skrivet av wounds:

Vilket precis är vad som hänt. Jobbar med detta och får dagligen frågor från pro-användare som vill ha titan x istället för quadro/tesla. Man försöker med argument som långa livscykler, beprövade drivare, stabilitet, certifieringar etc men det hjälper föga när det skiljer 10000-tals kronor. Särskilt forskare och andra som behöver maskiner i enstaka projekt går den vägen. Nvidia kör internkonkurrens så att det smäller om det. Större företag som behöver förutsägbarhet och kontinuitet ligger dock fortfarande kvar på pro-korten, driftstopp kostar för mycket.

Intressant.

Skrivet av Klena:

Tror att Vega kommer prestera något under 980Ti fast med högre TDP, och med mycket mer beräkningskraft..men ändå prestera sämre än GTX1070.

Du tror alltså slutprodukten av Vega kommer prestera sämre än vad ett utvecklingsexemplar av Vega gjorde på gamla drivrutiner ämnade för ett annat kort (Fury) ett halvår innan release? Okej.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej. Kretsarna är avskurna med laser.

Hardcore.

Skrivet av MinscS2:

Väldigt trevligt kort. Helt utanför min prisklass, men ändå...

Tyvärr tror jag att denna releasen inte på något sätt är relaterat inför kommande Vega*, utan det är bara Nvidia som konkurrerar med sig själv. Märkligt att den introduceras så tätt inpå GTX 1080 Ti dock.

*Om Vega presterar som GTX 1080 Ti så gör AMD en helt galen prestandaökning i detta generationsskiftet, nästan en dubblering från sin tidigare prestandakung R9 Fury X. Det hade varit riktigt kul om hoppet mellan Fury X och Vega var så stort, men pessimisten (realisten?) i mig har lärt mig att aldrig hoppas för mycket...

"Titanium".
Har använts rätt länge av Nvidia för att visa att en krets är lite bättre/mer premium än icke-Ti.

Har inte sett "SE" (Slow Edition?) sedan GTX 560-tiden dock.

Titanium är bara angliska namnet för titan. Så det är samma sak.

Skrivet av scimanyD:

Gillar faktiskt ändå hur dem bara släppte det kortet utan att tala om det Nvidia är ett företag som vet var dem har sina kunder.

Jen Hsung Huan är en duktig fåraherde

rättning. Och förtydligande
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Nope, HBM kräver andra minneskontroller vilket inte finns på några av GP1xx-korten, så i så fall blir det ett helt nyt chip, vilket jag inte tror kommer hända.

GP100 har ju HBM

Permalänk
Medlem

Nvidia är kanske lite nervösa nu inför Vega 10 som är runt hörnet, eller ca 1 mån bort Lite kul för dom som vill slippa köpa ett Quadro 6000 för att få en full GP102. Dock väldigt nära släpp av detta kort innan AMD ska kontra med Vega. Det är ett ganska uppenbart trick av nvidia samtidigt som många nog kan tänka sig vänta 1 mån till för att se om Vega blir det monster som det ser ut.

Rent spontant så tror jag att Vega kommer skina något helt otroligt på ett Ryzen system, men vi får se hur effektivt Infinity Fabric och HBC fungerar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Linus (vad han nu heter) vilket jag iofs absolut inte är något fan av pratade om det där. I hans mening var den enda skillnaden och fördelen med Quadrokortet mängden VRAM.
Så för applikationer där det behövdes (rendering av animerad film, mm, vadvetjag) så var det bara Quadro som gällde så då var det bara att punga ut.
Men som sagt, jag har ingen aning och gillar inte honom som källa heller.

Rent hårdvarumässigt så är det enda skillnaden men egentligen är det inte det som kostar, det är alla de mjuka värdena runtomkring som bidrar till stabilitet, extrem prestanda är i de flesta fall underordnat. Om det inte är det så är det inga problem för stora företag att slänga ut 150k i grafikkort på en nod om det krävs, det är ofta småpotatis mot vad mjukvaran kostar. När det gäller filmrendering använder man än så länge oftast cpu-rendering då de flesta program är skrivna för det och då har man server/workstationkluster med många cores som tuggar data. GPU-rendering är egentligen mer effektivt pga massa cores men det har inte riktigt slagit än vad jag har märkt, kan dock vara skillnad vid just animerad film kontra vanlig film. Jag jobbar med några produktionsbolag men ingen av dessa sysslar så mycket med animation.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

?

Titan Xp är den fulländade kretsen. Titan X Pascal släpptes såpass tidigt för det var då det fanns yield som var vettig nog för massproduktion för konsumenter. Fulländad GP102 har ju redan funnits ett tag i Tesla exempelvis.

Det är väl ändå GP100 som är Tesla med HBM2 minnen? Det är den fulländade Pascal.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Måste ju vara några helt hjärndöda människor som jobbar med att namnge grafikkorten...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Det är väl ändå GP100 som är Tesla med HBM2 minnen? Det är den fulländade Pascal.

Tesla P40 använder GP102 och har 3840 CUDA-kärnor. (Quadro P6000 finns också)

Tesla P100 har "bara" 3584 CUDA-kärnor. (GP100 har DP i 1/2 istället för 1/32)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Det mest intressanta med hela releasen var ju att de äntligen fixar drivrutiner för hela Pascal-serien för Mac OS!

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Det mest intressanta med hela releasen var ju att de äntligen fixar drivrutiner för hela Pascal-serien för Mac OS!

Eller hur?
Kanske värt att sätta i ett 10xxx i min Mac Pro och sälja det gamla (spelar lite spel ibland i både Windows och MacOS). Eller kanske inte. Undrar när processorn börjar bli flaskhalsen…?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Du tror alltså den kommer prestera sämre än vad ett utvecklingsexemplar gjorde med gamla (Fury) drivrutiner ett halvår innan release? Okej.

Vart slår ett Fury (gamla) ett GTX980TI?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Mjölka Mjölka mjölka mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Tycker detta var rätt bra, Jag orkade inte vänta på att asus strix 1080ti ska komma in i lager hos inet igen så det fick bli en beställning av detta

Hmm Kommer heltäckande vattenblock för vanliga titan att passa detta kortet?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Eller hur?
Kanske värt att sätta i ett 10xxx i min Mac Pro och sälja det gamla (spelar lite spel ibland i både Windows och MacOS). Eller kanske inte. Undrar när processorn börjar bli flaskhalsen…?

Vänta, kan man smälla i vilket grafikkort som helst i en Mac Pro tower numer? Behövs det bara rätt drivrutiner för att köra? Inte något specifikt BIOS/UEFI-tjafs? Jag har läst din signatur.

Skrivet av Klena:

Vart slår ett Fury (gamla) ett GTX980TI?

Vet ej, tror inte jag sett det. Citerade du verkligen rätt person?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns redan GP100 16GB HBM2 och Titan XP mängd cores

Japp, men minns jag rätt så saknar GP100 stöd för grafik eller bildhantering öht då det inte ens har TMU/ROP på kislet. Så GP100 lär ju aldrig trilla in på konsument marknaden iaf. (Antar däremot du menar GP100 som ett exempel på att dem redan sysslat med det.) Är inte till och med GP100 en utav dem äldsta Pascal kretsarna?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Skönt Nvidia har släppt detta nu.
Då vet Amd måttstocken till vad dom ska tillverka.
För att fånga intresse.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klena:

Tror att Vega kommer prestera något under 980Ti fast med högre TDP, och med mycket mer beräkningskraft..men ändå prestera sämre än GTX1070.

Finns absolut noll som tyder på det. Angående TDP så drar HBM minnen betydligt mindre ström än GDDR5..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Fast väntar du en vecka kan du ju köpa ett 1080 TI++.

Och själv sitter jag här rätt nöjd med min TI-83+

Dold text
Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Vad tror ni. Kan vi få se en prissänkning på 1080Ti inom den närmsta månaden? Ska man ha lite is i magen och vänta?

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Titanium är bara angliska namnet för titan. Så det är samma sak.

?
Förstår inte vad det är du försöker påpeka. Jag svarade bara på vad "Ti" stod för i Nvidias namnschema.

Dessutom så är ju "Titanium" snarare det latinska namnet för Titan, och det som står uppskrivet i periodiska systemet (Ti). Att sen engelsmännen lånat ordet gör inte ordet angliskt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Vart slår ett Fury (gamla) ett GTX980TI?

Du missförstod vad @GilbertG skrev.

"Utvecklingsexemplar" syftar på Vega såklart.
"(Fury)" syftar på "drivrutin för Fury", vilken användes vid testet av Vega.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

så om någon månad kommer säkert 2000 serien ut och sen blir det samma sak igen..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Holy makaroni! Äntligen kan man maxa Crysis!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hoppas Vega blir bra. Man lär inte stödja den här typen av beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Hoppas Vega blir bra. Man lär inte stödja den här typen av beteende.

Titan är riktat mot prosumer och proffsmarknader såsom deep learning, video-grade och dylikt, där communityn är tacksam att det nu finns ännu mer prestanda att få tag på. Fattar inte varför gamers whinear. Ser ni ett Titan Xp Strix någonstans?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI