Synology DiskStation - Backup av WinServer

Permalänk
Medlem

Synology DiskStation - Backup av WinServer

Hej

Behöver hjälp med Synologys NAS DS916+

Vad jag har i nätverket idag:
Windows server
Klienter

Hur vi har strukturerat nätverket idag:
Windows server delar ut mappar, "network folders" via SMB som samtliga klienter har tillgång till och arbetar på.

Vad jag vill åstadkomma:
Vi har köpt ett stycke NAS, en Synology DS916+. Vi vill att denna NAS ska via SMB/cifs göra backup på befintlig huvudserver (windows servern).
Vi vill använda "Hyper backup" från synology då den har fina finesser med bl.a. smart versioning vilket "cloud station server" med klient programmet "cloud station drive" inte har.
Genom att göra backup från NAS:en som en klient till windows servern så kan vi ha en read only access av servern via SMB, föredrar detta framför program/agents.

Problemet:
Synology "Hyper backup" vill inte göra backup på mounted folders (SMB/cifs). Mitt enda workaround som jag har lyckats komma med är:
1) synka men cloud station drive från windows server till NAS:ens egna "shared folder" (alltså göra en synk-kopia av windows servern)
2) kör hyper backup från NAS:ens synkade mapp till ytterligare en annan mapp på samma NAS och då få tillgång till den versioning vi vill ha.

Nackdelen är:
1) att man får då en extra kopia av windows serverns innehåll på NAS:en
2) vid backup så kör vi egentligen en indirekt backup på det vi vill göra backup på d.v.s. synk-kopian av windows servern, vilket kan eventuellt leda till problem.

Frågan är, kan vi använda hyper backup utan att först behöva skapa en synk-kopia av serverns innehåll lokalt på NAS:en?

Vi vill behålla vår windows server som huvudserver (p.g.a. licensprogram etc) och låta NAS:en agera som en backup till den med versioning. Hyper backyp har versioning som smart kan ha intervall från en timma upp till veckor beroende på hur gammal filen är, alltså ju yngre fil desto fler versioner finns det av den, sen raderas några versioner allt eftersom så att intervallet går från timme till veckovis efter typ en månads tid. Detta är var jag kallar "smart versioning" som "cloud station drive" inte har, den har "bara" upp till 32 versioner.

Tror mig har läst att DSM 5.x kunde göra det jag vill åstadkomma, stämmer det?
Har ni några andra tips som eventuellt en annan typ av NAS som kan lösa mitt bekymmer?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skulle det funka med Veeam Endpoint Backup Free på servern och använda schemalagda snapshots på NASen (på så vis bör man väl vara skyddad mot kryptolocker-liknande skit?

Men kör BTRFS isf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

varför inte köra Windows backup bara? Den kör en backup på hela datorn du har.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |