Några frågor om virtualisering med Esxi

Permalänk

Några frågor om virtualisering med Esxi

Först undrar jag hur det funkar med processorkraft när man kör flera virtuella OS parallelt. Vad jag har förstått så måste man dedikera en viss mängd ram till varje OS som sedan är "låst" till detta OS. Men hur funkar det med processorkraft? jag provade lite med virtualbox för länge sedan och har för mig att man även var tvungen att specificera hu många cores som OS:et skulle ha tillgång till. Men om jag har en fyrkärnig processor kan jag tilldela tex. både windows 10 och debian alla fyra kärnor? så om debian bara idlar så har windows 10 tillgång till typ 99% av processorkraften eller hur funkar det?

Om jag lägger in esxi på en usb-sticka och använder en mekanisk hårddisk för att installera win10 samt debian och sedan vill uppgradera till att ha OS:erna på en ssd. Kan jag bara kopiera över dessa os till en ssd på något smidigt sätt för att sedan bara byta ut HDDn till SSDn och boota upp som vanligt?

Permalänk
Medlem

I ESXI så tilldelar man virtuella kärnor, vilket inte riktigt är samma som att tilldela resurser. Ganska komplicerat och jag förstår det inte 100% själv, men det är hur många trådar den virtuella maskinen ska tro att den har. Du kan tilldela "CPU shares" vilket fungerar mer som en prioritet mellan dina VMs.

Du kan tilldela RAM men det är inte låst. Dina VMs använder bara så mycket dom behöver, och kan dynamiskt gå upp och ner till en viss mängd du anger. Tänk dock på att ESXI är väldigt RAM-hungrigt.

Du kan flytta VMs till olika datastores väldigt lätt, dvs du kan skapa en ny datastore på din SSD, flytta dom virtuella hårddiskarna, peka till det nya stället, och starta dina VMs igen så körs dom från din SSD.

Kom ihåg att byta loggnings-mapp om du installerar ESXI på en USB-sticka annars lär den dö ganska fort.

Permalänk

@tudz: Ok, tackar för info. Kan man sätta upp en liten ramdisk på något smidigt sätt i ESXI så att den loggar till denna istället?

Permalänk
Medlem

@burton666: Vet faktiskt inte, men varför logga till ram disk? Om servern kraschar så försvinner alla loggar eftersom information i RAM inte överlever omstart. Väldigt lätt att skapa en logg-mapp på samma disk du installerar VMs dock.