Hej! Ska börja med vattenkylning på riktigt!Tänkte söka råd o förslag först.

Permalänk

Hej! Ska börja med vattenkylning på riktigt!Tänkte söka råd o förslag först.

Jag har just nu 1x140mm rad a-cool, 1x360mm ek xtx och tänkte införskaffa 2x tunna 120mm rads ytterligare. Har ett gammalt 800d som ska fyllas med allt.

Blir inte ett superkraftfullty bygge men helt ok för mina syften, intro till vattenkylning ! Kommer endast att kyla cpun dessutom !!
-fury nano gpu
-i5 4440 cpu
-16gb ddr3 ram
-mITX z97m m-kort
-840 pro 256gb ssd
-ax860i
-har en massa 140 resp 120mm fläktar, flesta 3-pin f/utom 140mm fläktarna

HTPC -bygge som skall bli intro till custom-loop vattenkylning...

Hoppas på förslag till hur loopen skall gå, praktikalitet med alla radiatorer och upplägg, tips kring sladd-dragandet och för alla fläktar osv...

Tacksam för alla förslag!

OBS! Total newbie här! Jätte-imponerad av hemsidan och forumet och allt annat!

Permalänk
Medlem

Det känns lite overkill med en custom loop för dina produkter. Jag föreslår antingen att du köper ett slutet system för din processor/bra luftkylare, alternativt lägger alla tusenlappar från vattenkylningen till att uppgradera ditt system istället.

Om du trots allt vill köra på räcker det med en 360mm radiator för att kyla ditt system.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Har redan h115i, h100i v2, h110 gt, h80i, h90, antec 650, antec 620 sedan tidigare... Har tröttnat på dem... Kommer att göra en test-build med ett 360 i PUSH-PULL som första projekt faktiskt dessutom. Blev mer än över ivrig när jag fick tag på delar så

Spånar och spånar och spånar

Permalänk

Kolla in JayzTwoCents på youtube, han har väldigt mycket byggen och råd hur man bygger vattenkylning. https://www.youtube.com/user/Jayztwocents/featured

Vill du bygga en custom WC så kör på det. själv byggde jag på ett Fractal Design S chassi, helt underbart chassi att bygga WC i. Det är inte svårt att kyla GPU, med en WC kan du lägga till GPU i loopen senare om du vill.

/Patrik

Permalänk

Absolut! Jayz är riktigt bra! Började kolla lite granna och kunde inte låta bli och beställa ett petg kit efteråt! Ska börja med mjukt först iaf dock... Newb is newb is newb then no more.....

Såg en äldre build från en review på anandtech. Tripple-radiator build! Tänkte spåna vidare för att lyckas få in ett fjärde i samma loop och annan placering för res+pump som min bild ovan

Permalänk

Håller på och spanar in ett thin rad 120mm black ice för 308sek...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av petalsofpain:

Håller på och spanar in ett thin rad 120mm black ice för 308sek...

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du bara kyla CPUn hade jag kört på en 360 rad i toppen (ser snyggare ut och du kan kyla en GPU med den med).

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Råkade impuls köpa ett ryzen 1700x + gb b350 gaming... Har inget ddr4... måste lufsa ihop 5kkr... blir loop materialet iaf 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av petalsofpain:

Råkade impuls köpa ett ryzen 1700x + gb b350 gaming... Har inget ddr4... måste lufsa ihop 5kkr... blir loop materialet iaf 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken otur!

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Verkar som att jag behöver ett am4 adapter kut också..
Ddr4..
Ska vara något dyrt samsung b die också 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frida 🥐

För kylning av enbart processorn borde du klara dig på enbart en 240mm radiator i toppen, med antingen push eller pull. Eller 360mm som tidigare nämnt om du ska köra GPU också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Investera direkt i en bra pump som Laing D5.

Är du ute efter riktigt bra radiatorer så är Alphacools varianter riktigt fina, som t ex UT60. UT60=60mm tjock. Finns även i storlekarna ST30/XT45.

Med UT60 och XT45 har du lite valmöjligheter med och placera åt vilket håll slangkopplingarna ska peka åt.

En 4lit dunk destillerat vatten hos Mekonomen kostar cirka 49:- spänn t ex, sen behöver du bara nånting som mördar alger och så.

Jag kör endast med PULL på mina radiatorer, alltså fläktarna suger igenom radiatorerna. Vetenskapen, förr i världen, sa då att det var bättre...

Kör hårt och testa dig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petalsofpain:

Absolut! Jayz är riktigt bra! Började kolla lite granna och kunde inte låta bli och beställa ett petg kit efteråt! Ska börja med mjukt först iaf dock... Newb is newb is newb then no more.....

Såg en äldre build från en review på anandtech. Tripple-radiator build! Tänkte spåna vidare för att lyckas få in ett fjärde i samma loop och annan placering för res+pump som min bild ovan
http://images.anandtech.com/doci/6910/GenOpen.jpg

Det är inga problem att starta med hard tubing och PETG. Tänk bara på att köpa dubbelt så mycket rör som du kommer behöva för att kunna göra om varje rör iaf en gång samt en avklippare, böjkit och någon slags anordning att böja emot (jag tillverkade en egen av en toapappershållare). Att värma rören och utföra själva böjen är löjligt enkelt, det svåra ligger i att få rätt på måtten. Jag körde mitt första bygge med PETG och är helnöjd med resultatet, hade inte alls blivit samma sak med soft tubing.

För mer tips o råd rekommenderar jag denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/358844-faq-vattenkylnin...

Permalänk
Medlem

Super overkill med så många rads, men häftigt!
Tyvärr tjänar du knappt en grad på att ha mer än den 360 i toppen.
Det allra bästa vore om du kunde ha 360 i fronten så slipper radiatorn fånga all värme i chassit som stiger.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Visar sig att produkten jag impulsköpte var defekt Tillbaks till gamla vanliga...

Har ni någon idé kring hur man kan finna petg rör billigt eller andra rör med samma dimensioner men ej petg? Känns som att jag kommer att pröva hardtube och soft-'tube i två olika lådor för test bara

Permalänk

Har nu börjat att titta in ES processorer på alibaba för de-lid potential... e3-1265l v4 ES! skall gå på asrock z97 vilket jag har. Blir skrämmande ifall det går vägen. Potential för prestanda bra mycket bättre än nuvarande i5 4440...

Tankar? Skall vara Broadwell 5775c ekvivalent

Permalänk

Har mina 3x radiatorer nu...

Permalänk

Push-360
push pull - 140
push pull - 120

Ska gå

Permalänk

Diemate...

Silikon saknas...

Skickades från m.sweclockers.com