Sony KD55SD8505 eller Samsung 55KS7005 ?

Permalänk
Inaktiv

Sony KD55SD8505 eller Samsung 55KS7005 ?

Hej!

Letar efter en 55 tums 4k hdr tv runt 10000 kr. Har kollat en del och valet står mellan dessa.

Sen finns ju också den platta versionen av sony tvn, men nu när den välvda kostar 9990 kr hos Webhallen känns det som ett bättre val. Den verkar också ha något bättre specs kontrast etc.

Samsung tvn har local dimming till skillnad från sony och va istället för ips panel. Gillar de smalare kanterna också men resten av utseende går till sony enligt mig. Sen är den 200 hz, mot sony 100 hz, men vad jag förstått så kommer det vara 60 hz oftast ändå och man kopplar in datorn osv. Kostar 10490 kr nu hos Elgiganten.

Förutom film och serier planerar jag att gamea på den också. Vilken skulle ni köpt?

Permalänk
Medlem

KS7005 är oftast vinnaren rent bildmässigt.
Tänk också på att en rak TV ofta är bättre bildmässigt än en kurvad.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

KS7005 är oftast vinnaren rent bildmässigt.
Tänk också på att en rak TV ofta är bättre bildmässigt än en kurvad.

Har hört att föremål kan se förvrängda på välvda skärmar men också att de ger en bättre "upplevelse" och kontrast. Finns det nån annan anledning till att inte gå på välvd? Tänkte försöka att se bägge i butik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon279725: Kurvningen kan ge en bättre känsla vid panorering etc om man sitter rakt framifrån.
Där är dock hyffsat mycket kvalitetsproblem med ojämn bakgrundsbelysning på kurvade apparater.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

@ma3wa: Kurvningen kan ge en bättre känsla vid panorering etc om man sitter rakt framifrån.
Där är dock hyffsat mycket kvalitetsproblem med ojämn bakgrundsbelysning på kurvade apparater.

Okej, hur jämför de sig annars i spel och rörelse? Hur är mjukvaran, har de samma stöd för appar mm? Vill ha stöd för canal digital go för satellit kanaler och tillgång till 4k filmer 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon279725: Spel borde de vara rätt likvärdiga i. Rörelser är Sony snäppet bättre på.
Sony kör android TV, Samsung kör Tizen. Där får du själv kolla recensioner
Sonys apputbud är mycket större, med Android. Samsungs är rätt begränsat, men cmore och alla stora streamingtjänster finns.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

@ma3wa: Spel borde de vara rätt likvärdiga i. Rörelser är Sony snäppet bättre på.
Sony kör android TV, Samsung kör Tizen. Där får du själv kolla recensioner
Sonys apputbud är mycket större, med Android. Samsungs är rätt begränsat, men cmore och alla stora streamingtjänster finns.

Ok! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om någon äger nån av tv apparaterna nämnda så skriv gärna era erfarenheter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon279725: Infon du har fått av mig i alla fall baseras på att jag säljer apparaterna och därför kollar på dem dagligen och pillar rätt mycket med operativsystem etc.
Håller dock inte på jättemycket med apparna där eller spelar på dem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köp inte Samsung 55KS7005. Många KS 2016 modeller har problem med att baksidan släpper. Youtube "Samsung KS8000 Back Panel Separation Problem".... Fast har du inte ont av att TVn ramlar isär så köp...

Permalänk
Inaktiv

@Kenjo: Okey, lutar mer åt sony faktist men vet inte om jag ska välja den välvda eller platta. Känns mer unikt med välvd och ger nog en roligare upplevelse, kommer att sitta ganska nära ofta. Men vill ju inte ha backbleed. Verkar finnas ganska dåligt med info om SD modellen. Sen finns ju lg oled men kostar 6000 extra...

Permalänk
Medlem

@anon279725: Blir säkert bra! Äger skälv en Samsung 55KS7005 som dom varit hemma och bytt baksida 2 gånger på för att 3:e gången komma och ta med TV:n som jag sedan fick tillbaka 5 veckor senare utan att dom gjort något , enligt Samsung så var felet inom "Samsungs marginaler" vilket var att baksidan fick vara loss max 1 mm vilket i verkligheten var 2 mm+. Ligger i dispyt om detta nu.

Permalänk
Medlem

Sony > samsung imo.

Skickades från m.sweclockers.com