AMD släpper nytt energischema för bättre prestanda med Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Herregud så nu ska man inte få jämföra saker och ting..

Klart man får jämföra saker, men du verkar ha misuppfatat det hela fån början.
Vi tar det hela igen, om MS balanced energi shema är 100% så ger AMD Ryzen Energishemat 105% och MS high performance 105,4% prestanda om man kollar på "average vs balanced", alltså så är det riktigt bra jobbat av AMD, då det nya balanced energishemat tillåter CPUn att använda energisparfunktionerna och fortfarande prestera nästan lika bra som MS high performance, vilket är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Klart man får jämföra saker, men du verkar ha misuppfatat det hela fån början.
Vi tar det hela igen, om MS balanced energi shema är 100% så ger AMD Ryzen Energishemat 105% och MS high performance 105,4% prestanda om man kollar på "average vs balanced", alltså så är det riktigt bra jobbat av AMD, då det nya balanced energishemat tillåter CPUn att använda energisparfunktionerna och fortfarande prestera nästan lika bra som MS high performance, vilket är riktigt bra.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/50976?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTA5NzYiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNjhjMDM4OWQ1NjU5YTEwMmNjMTA3Yzc4ZTg3MTZjNzIifQ%3D%3D

Fast energischemat funkar korrekt på andra processorer va? Jag har använt balanserat flera år och alltid trott att det varit optimerat att köra på max när behövs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

???
Jag har bara pratat om High Performance läget.
Eller är det något du missade att uppfatta i min första kommentar.

Så du menar att AMD misslyckats med något de inte ens försökt fixa? Hur går det ihop egentligen?'

Skrivet av Mimematis:

Herregud så nu ska man inte få jämföra saker och ting..

Självfallet får du jämföra saker och ting men du kan ju börja med att jämföra saker som är menade att jämföras.. dessutom borde du även acceptera att folk kritiserar dig om du ena sekunden menar en sak men den andra vill påstå att du menat något annat. AMD har fixat balanceprofilen i Windows med en egen konstruerad sådan.. Med andra ord så jämför du äpplen och päron här..

Skrivet av ClintBeastwood:

Fast energischemat funkar korrekt på andra processorer va? Jag har använt balanserat flera år och alltid trott att det varit optimerat att köra på max när behövs.

På redan beprövade arkitekturer (som Intels) så fungerar de nog korrekt men eftersom Ryzen leverar en sprillans ny arkitektur som skiljer sig en del från Intels så är det inte direkt oväntat att man behöver uppdatera vissa former av profiler och annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast energischemat funkar korrekt på andra processorer va? Jag har använt balanserat flera år och alltid trott att det varit optimerat att köra på max när behövs.

Vet inte vad det är du försöker att säga här, klart att energischemat har fungerat korrekt på de flesta CPUer, Men Ryzen är en ny arkitektur som behöver mindre optimiseringar, därav att dom har släppt en fix för att få balanced energischemat att fungera korrekt på Ryzen CPUerna!
Ryzen är fortfarande en arkitektur som är i barn stadiet, optimeringar och stabilitets patchar behöver fortfarande bearbetas för att få det hela att lira ordentligt, likt många andra nya arkitekturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

På redan beprövade arkitekturer (som Intels) så fungerar de nog korrekt men eftersom Ryzen leverar en sprillans ny arkitektur som skiljer sig en del från Intels så är det inte direkt oväntat att man behöver uppdatera vissa former av profiler och annat.

Tack för svaret! Var lika bra att dubbelkolla så jag inte missade någon prestanda.

Skönt att se att dom löser problemen som uppstått. Ser framemot då-och-nu test om något år.

Skrivet av Oaktree:

Vet inte vad det är du försöker att säga här, klart att energischemat har fungerat korrekt på de flesta CPUer, Men Ryzen är en ny arkitektur som behöver mindre optimiseringar, därav att dom har släppt en fix för att få balanced energischemat att fungera korrekt på Ryzen CPUerna!
Ryzen är fortfarande en arkitektur som är i barn stadiet, optimeringar och stabilitets patchar behöver fortfarande bearbetas för att få det hela att lira ordentligt, likt många andra nya arkitekturer.

Jag försökte inte säga någonting, jag ställde en uppriktig fråga.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Tack för svaret! Var lika bra att dubbelkolla så jag inte missade någon prestanda.

Skönt att se att dom löser problemen som uppstått. Ser framemot då-och-nu test om något år.
Jag försökte inte säga någonting, jag ställde en uppriktig fråga.

Du kan ju prova. Jag har egentligen inte något belägg för att det skulle stämma men samtidigt har jag inte heller sett något som skulle säga emot heller så jag förutsätter att det beror på att det fungerar som det ska. Ryzen däremot lider av de klassiska problemen med en sprillans ny arkitektur. Alltså att saker eventuellt måste optimeras och att diverse buggar dyker upp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag försökte inte säga någonting, jag ställde en uppriktig fråga.

Okej de e lungt, isåfall tror jag att jag förklarade det hela ganska så bra i mitt inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att AMD misslyckats med något de inte ens försökt fixa? Hur går det ihop egentligen?'

Självfallet får du jämföra saker och ting men du kan ju börja med att jämföra saker som är menade att jämföras.. dessutom borde du även acceptera att folk kritiserar dig om du ena sekunden menar en sak men den andra vill påstå att du menat något annat. AMD har fixat balanceprofilen i Windows med en egen konstruerad sådan.. Med andra ord så jämför du äpplen och päron här..

Om dom båda lägena inte var menade att jämföras hade inte AMD inkluderat det till att börja med sen att ni andra inte förstår får ni själva stå för. Bara löjligt att kalla det för äpplen och päron när det handlade om att få ut så mycket kraft det gick från sina CPUer.

Inte direkt förvånad för säger man något negativt om AMD så hoppar det snabbt fram små röda män och ska rätta en och se det från ett annat (korrekt) håll..

Permalänk
Medlem

Kan säga att mirakulöst nog löste detta alla mina problem jag tidigare haft med Ryzen, bland annat försvann alla FPS drops i BF1 vilket jag nu har möjlighet att maxa utan lagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Om dom båda lägena inte var menade att jämföras hade inte AMD inkluderat det till att börja med sen att ni andra inte förstår får ni själva stå för. Bara löjligt att kalla det för äpplen och päron när det handlade om att få ut så mycket kraft det gick från sina CPUer.

Inte direkt förvånad för säger man något negativt om AMD så hoppar det snabbt fram små röda män och ska rätta en och se det från ett annat (korrekt) håll..

Ditt argument håller inte. Hade AMD velat ersätta "High Performance" så hade man gjort det. Men nu gjorde man inte det utan man ersatte Balance mode med sin egna profil. Det är snarare du som försöker komma undan det faktum att du hade fel med att försöka komma med undanflykter. Sedan röda män? Bara för att man ifrågasätter dina påståenden så betyder det inte att man är ett fanboy.

Acceptera att du hade fel och ta det som en vuxen individ istället för att tjurigt försöka påstå att andra har fel trots att det är uppenbart att det snarare du som läst eller tolkat artikeln dåligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ditt argument håller inte. Hade AMD velat ersätta "High Performance" så hade man gjort det. Men nu gjorde man inte det utan man ersatte Balance mode med sin egna profil. Det är snarare du som försöker komma undan det faktum att du hade fel med att försöka komma med undanflykter. Sedan röda män? Bara för att man ifrågasätter dina påståenden så betyder det inte att man är ett fanboy.

Acceptera att du hade fel och ta det som en vuxen individ istället för att tjurigt försöka påstå att andra har fel trots att det är uppenbart att det snarare du som läst eller tolkat artikeln dåligt.

Acceptera att vi ser det från olika synvinklar istället för att ramla ner från in häst i ditt försök att tillrättavisa mig.
AMDs egna läge är fortfarande sämre än High Performance sen kan du hålla händerna för öronen medans du hoppar runt skrikandes att det inte är relevant och att man inte får säga det.

Permalänk
Medlem

På en desktop är ju det första man gör efter installation att sätta allt på hög prestanda. Väldigt stort icke problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Acceptera att vi ser det från olika synvinklar istället för att ramla ner från in häst i ditt försök att tillrättavisa mig.
AMDs egna läge är fortfarande sämre än High Performance sen kan du hålla händerna för öronen medans du hoppar runt skrikandes att det inte är relevant och att man inte får säga det.

Men det är ju irrelevant fortfarande. AMD vill inte mäta sig mot high performance utan mot balance. Förstår inte riktigt vad du har och vinna på att förvränga artikeln till den grad att det ska vara negativt för AMD. För just nu låter det mer som du bara är ute att basha AMD oberoende vad artikeln egentligen handlar om..

Självfallet får du sitta och klaga på att AMD inte lyckats med saker de inte ens försökt sig på men du får för tusan inse att folk kommer att kritisera dig för det. Den enda som hoppar omkring här med händerna för öronen är du själv ironiskt nog.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tobblish: AMD:s Balanced är som mest 1.1 % sämre än Windows High Performance och i snitt mindre än 0.5 % sämre och du klagar???

För de som vill kunna använda AMD:s energisparfunktioner men samtidigt ha bra spelprestanda när det krävs är ju detta bara bra. Att du klagar är ju bara patetiskt när det är nästan obefintlig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men det är ju irrelevant fortfarande. AMD vill inte mäta sig mot high performance utan mot balance. Förstår inte riktigt vad du har och vinna på att förvränga artikeln till den grad att det ska vara negativt för AMD. För just nu låter det mer som du bara är ute att basha AMD oberoende vad artikeln egentligen handlar om..

Självfallet får du sitta och klaga på att AMD inte lyckats med saker de inte ens försökt sig på men du får för tusan inse att folk kommer att kritisera dig för det. Den enda som hoppar omkring här med händerna för öronen är du själv ironiskt nog.

På talan om små röda män.. Lägg ner du har så löjlig låg nivå nu att jag börjar undra ifall du är blind eller ha som mål i livet att förvara AMD till det yttersta.
Bevisligen så tycker du ju inte att jag ska få ha min egen personliga åsikt kring detta för annars så hade du inte fortsatt skriva inlägg utan låtit det stå fast vid vad det alltid handlat om, skilda åsikter.

Att du inte tycker att ett energiläge har med ett annat att göra när ämnet är att kräma ut prestanda från Ryzen är skrattretande.
Men fortsätt du yra runt galen och hes.

På återseende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

På talan om små röda män.. Lägg ner du har så löjlig låg nivå nu att jag börjar undra ifall du är blind eller ha som mål i livet att förvara AMD till det yttersta.
Bevisligen så tycker du ju inte att jag ska få ha min egen personliga åsikt kring detta för annars så hade du inte fortsatt skriva inlägg utan låtit det stå fast vid vad det alltid handlat om, skilda åsikter.

Att du inte tycker att ett energiläge har med ett annat att göra när ämnet är att kräma ut prestanda från Ryzen är skrattretande.
Men fortsätt du yra runt galen och hes.

På återseende.

Verkar som en diskussion med dig är helt överflödig eftersom du verkar envisas med att försöka köra huvudet genom väggen. Så jag ger mig här och nu.

Ha en bra dag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Varför körde ni inte effektmätning? Det är väl väldigt relevant när man ändrar energisparfunktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ska inte ha någon inverkan på Windows 7 då energischeman fungerade annorlunda, ingen core parking i Balanserat läge i Win 7.
Rekommenderas ändå att köra Hög Prestanda läge i Win 7 om du spelar då Win 7 Balanserat bara låter processorn gå upp till 99%.

Tack för svaret. Varför kör windows bara upp till 99% ? Sparar den 1% till nått annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Läst igenom tråden lite och insett att high performance fortfarande är snabbare än ryzen balanced?
Är jätte bra om det implenteras i windows update så peder och lena får mer prestanda men skumt att det inte är snabbare.
Vad är skillnaden mellan windows high performance och ryzen balanced?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

Läst igenom tråden lite och insett att high performance fortfarande är snabbare än ryzen balanced?
Är jätte bra om det implenteras i windows update så peder och lena får mer prestanda men skumt att det inte är snabbare.
Vad är skillnaden mellan windows high performance och ryzen balanced?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte exakt, men High Performance ger ju max kraft, men är dålig på att spara ström, energisparläge gör tvärtom, Ryzen balanced skall lägga sig där i mellan.

Handlar nog mycket om hur snabbt, kärnorna klockas ned och spänningen sänks, vid inaktivitet.
Även kretsar på moderkortet kan ofta gå in i viloläge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för svaret. Varför kör windows bara upp till 99% ? Sparar den 1% till nått annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte en aning, vet bara att det är så i Windows 7.
Kanske att Microsoft har nån bra anledning för det eller kanske det är en begränsning i Win 7 som gör att CPU'n bara kan nå upp till 99% om energisparfunktionerna ska fungera. En fråga för Microsoft helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Har inte en aning, vet bara att det är så i Windows 7.
Kanske att Microsoft har nån bra anledning för det eller kanske det är en begränsning i Win 7 som gör att CPU'n bara kan nå upp till 99% om energisparfunktionerna ska fungera. En fråga för Microsoft helt enkelt.

Får väll söka runt och se om det finns nått svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är skillnaden mellan windows high performance och ryzen balanced?

Som jag förstått det:
High performance => Processorn går inte ner i viloläge.
(Windows standard) Balanced => Kärnorna, individuellt, går ner i ganska djupt viloläge vid sänkt/utebliven aktivitet.
Ryzen balanced => Kärnorna går inte ner i lika djupt viloläge, och inte lika snabbt, som vid det vanliga "balanserade" energischemat. Effekten är att processorn snabbare går upp i full hastighet vid behov.

Energischemat finns inbakat i AMDs senaste chipsetdrivrutin, men lär bara fungera i 64-bitars Windows 10.