Permalänk
Inaktiv

Spelstol till 14 åring på 178cm

Hejhej!

Jag har ont i ryggen med min nuvarande ikea stol. Jag är cirkus 178, väger 63kg. Tittat lite på DXRacer och fanns bra pris på siba innan de la ner :/, budget runt 2000kr.

Permalänk
Medlem

Jag fick en DXRacer i julklapp fOr tvA Ar sedan. Jag tycker inte att det Ar en obekvAm stol, men jag kAnner absolut att det finns mer att hAmta i prisklassen.

Kommer med ett mycket generic svar, begagnad Kinnarps, Malmstolen eller liknande.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Hitta dig en ordentlig kontorsstol. Jag gjorde misstaget att sitta i flera år med dåliga stolar. Nu sitter jag med en kinnarps 9000 och mår klart bättre. Nackstöd är viktigt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Har du ont i ryggen är det svaga ryggmuskler det ofta handlar om! Sitter själv som en hösäck men p.g.a rätt träning påverkar det ej ryggen eller nacken nämnvärt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ikeas Markus är bra också

Permalänk
Medlem

Börja träna istället.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Börja träna istället.

Går 3 gånger i veckan på gymmet

Permalänk
Inaktiv

Har en kusin som spelar i Fnatic så han kanske kan få rabatt på deras sponsor, men vet inte riktigt om deras nuvarande sponsor har särskilt bra stolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Har en kusin som spelar i Fnatic så han kanske kan få rabatt på deras sponsor, men vet inte riktigt om deras nuvarande sponsor har särskilt bra stolar.

Det är väl DXSeat som bl.a sponsrar fnatic?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

Det är väl DXSeat som bl.a sponsrar fnatic?

De har en ny sponsor, quersus

Permalänk
Medlem

Gamingstolar är skit rent ergonomiskt, köp en begagnad kinnarps

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Gamingstolar är skit rent ergonomiskt, köp en begagnad kinnarps

Har en Kinnarps på jobbet, galet obekväm.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adnerhill:

Gamingstolar är skit rent ergonomiskt, köp en begagnad kinnarps

Testat en dxracer i butik någon gång för länge sedan, satt väldigt bra och oerhört avslappnat samtidigt uprätt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon273333:

Jag har ont i ryggen med min nuvarande ikea stol. Jag är cirkus 178, väger 63kg.

Jag är själv 17 år, 175cm och väger 63kg och hade tidigare ont i ryggen när jag satt ned länge.
Jag sitter i dagsläget i två (mina föräldrar är separerade) begagnade Kinnarps stolar och min rygg har aldrig mått bättre!
Om du kan spendera lite mer pengar och köpa en riktig kontorsstol så skulle din rygg tacka dig. Testa att gå till dina föräldrar och säg att du vill spara din rygg istället för att köpa en flashig gamingstol så kanske du kan höja din budget lite sen.

Skrivet av Adnerhill:

Köp en begagnad kinnarps

Lite över TS budget (brukar landa på 3000:-) såvida man inte får en bra deal när ett företag lägger ned eller liknande situation,men annars en fantastisk idé!

Skrivet av Dreijer:

Börja träna istället.

Skrivet av anon273333:

Går 3 gånger i veckan på gymmet

Gymma mer! ;P
Att bygga upp en ordentlig core muskulatur är väsentligt för att kunna ha en bra position som avlastar ryggen vid sittande.

Med din budget så skulle jag vilja rekomendera IKEA VOLMAR.
Absolut bästa stolen man kan köpa ny för under 2000:-

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StenmanJones:

Har en Kinnarps på jobbet, galet obekväm.

Har 2st kinnarp nu efter min jyskstol gick bort men kikar på en akaracing premium.

Det bästa tipset ja har är att inte spela för mycket o ha en stol man själv gillar.

Permalänk

Är du i närheten av Malmö så titta på denna https://www.xxxlutz.se/arbetsrum/kontorsstolar/arbetsstolar/c...

Ungarna har liknande denna och de är mycket nöjda. https://www.xxxlutz.se/arbetsrum/kontorsstolar/arbetsstolar/c...

Permalänk
Medlem

14 år och redan problem med ryggen ?

32 år här, inte gymmat på 6 år, sitter typ 8h om dagen i halvliggande position och har gjort i typ 20 år, inte det minsta problem med ryggen eller något annat

HAr en kinnarps ståendes här brevid som jag aldrig använder för jag kan inte sitta i chill position i den direkt.
Sitta i snälla fröken position i en stol som kinnarps osv är aldrig något jag gillat.
Alltid ena benet under andra låret och chill ställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

32 år här, inte gymmat på 6 år, sitter typ 8h om dagen i halvliggande position och har gjort i typ 20 år, inte det minsta problem med ryggen eller något annat

Samma här, 31 nu och i princip bott framför en skärm sen högstadiet, själv sitter jag I en recliner här hemma med lite yolo mods för att kunna ha tangentbord/mus på armstöden, själv finner jag normala stolar i alla dess former obekväma oavsett kostnad.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kortleken:

Varför? Dyr och inte alls ergonomisk.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@anon273333: Tänk på att du troligen kommer att växa mer under de kommande åren så köp en du kan växa i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@nibla0: Tänk på att du troligen kommer att växa mer under de kommande åren så köp en du kan växa i!

Beroende på hur lång pappa och mamma är så skulle jag köpa en stol för någon som är snarare 190 cm än 180 cm, dvs en stol för långa. Är någon av föräldrarna tydligt över normallängd kanske en än större stol redan nu vore bra. Men, prata med en läkare som kan bedöma hur länge tillväxttakten sitter i.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Arozzi monza tycker jag är skön! Du har alltid bytes rätt så du har faktiskt möjlighet att testa dig fram.

Permalänk
Inaktiv

Blev en AKRacing K7012, köpte den begagnad av min polare för 1000kr. Sitter till skillnad från min ikea stol skönt även när jag sitter rak i ryggen.

Permalänk
Medlem

Om du gillar att sitta stelt och som en robot och inte få belastningsskador skulle jag säga Kinnarps.

Om du vill "dega" ner i stolen och sitta konstigt skulle jag säga DxRacer, själv testat några Kinnarps och de är mest "kontorstolar" där man ska sitta i perfekt position hela tiden, så fort man sjunker ner lite eller sitter som man gör hemma tycker jag dem är sjukt obekväma.

Kommer aldrig mer köpa en Ikea stol och absolut inte en Jysk eller NetOnNet budget "gamingstolar".

Nästa stol kommer absolut bli en Dx eller AkRacing. Haft min stol i 3 år nu och ser fortfarande ut som ny, ingen nötning och skumgummit har inte sjunkit ner eller ngt alls, ser fortfarande perfekt ut. Stolen tillsammans med SSD är de bästa datorköpen jag har gjort!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧