Skarpare bild med en i3 530 än en AMD 9590?

Permalänk
Medlem

Skarpare bild med en i3 530 än en AMD 9590?

Ibland lyckas man hitta underliga saker med teknikens hjälp.

Har en BenQ XL2411 som skärm. Är hyffsat nöjd med den, 144hz är gudomligt men den är lite väl pixlig fast jag har allt på max i 1080p. Se youtube i fullstorskärm bli pixligt.

Nu äre så att jag hjälpte en kompis som hade fått en gammal speldator att installera windows. Tog hem datorn till mig och CPU va intel i3 530 och GPU va AMD 5670.

När GPU:n hade fått sin drivrutiner så hajja jag till att min skärm blev väldigt skarp. Koppla in min dator igen och då såg jag att de var mer pixlar än när jag körde på hans. Ville kolla vidare men han ville springa hem och spela CS så jag har nu suttit några dagar och kolla vad de kan bero på. Hittar inget.

Jobba extra på ett ställe och en kollega där ha en likadan skärm som jag och han upplev inga problem med sin och han kör bara intel. Varför jag haka upp mig på intel är för att min GPU är 980TI som jag bytte till efter 280X.

Jag tycker inte att det ska vara nått med min CPU för det är en 9590 och jag har nu Nvidias rekommenderade inställningar men de bli inte bättre.

När jag köpte skärmen så tänkte jag att det är en spelskärm så den visa väl inte filmer så bra, och jag ser inte så mycke film heller dessutom.

Jag är öppen för förslag på vad jag kan göra eller åtminstone vad det kan bero på. Jag är inte så jätteduktig med datorer så det ända som jag ser är att det kan vara CPU men det har jag ändå svårt att tro på.

Permalänk
Medlem

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:VGA_Stecker.jpg

Använder du en VGA-kabel?

Den är analog och ger därför sämre skärpa.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ladda ner t.ex. denna testbild i full storlek, och öppna den i fullskärmsläge med 100% zoom (d.v.s. 1:1, så att den inte skalas till skärmens storlek). Om du då inte kan se spetsen på pilarna så har du antingen någon overscan på, eller för låg upplösning. Om bilden inte fyller hela skärmen så har du på något sätt för hög upplösning (ganska osannolikt, men vem vet...).

Kontrollera också så att du inte har någon skalning på i Windows, det borde finnas något reglage för det bland skärminställningarna i Windows.

Att det skulle bero på CPUn kan du i alla fall glömma. Problemet beror antingen på grafikkortet eller skärmen, eller någon inställning för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ladda ner t.ex. denna testbild i full storlek, och öppna den i fullskärmsläge med 100% zoom (d.v.s. 1:1, så att den inte skalas till skärmens storlek). Om du då inte kan se spetsen på pilarna så har du antingen någon overscan på, eller för låg upplösning. Om bilden inte fyller hela skärmen så har du på något sätt för hög upplösning (ganska osannolikt, men vem vet...).

Kontrollera också så att du inte har någon skalning på i Windows, det borde finnas något reglage för det bland skärminställningarna i Windows.

Att det skulle bero på CPUn kan du i alla fall glömma. Problemet beror antingen på grafikkortet eller skärmen, eller någon inställning för dessa.

Jag provade ladda hem den där testbilden men den bara tuggade på sidan ( gör fortfarande) men de är som du säg att de är nånting med skalningen eller nått för jag har windows 10 och har bytt ett grafikkort och det är fortfarande på samma sätt. Kör med DVI kabel men de är samma kabel som till den gamla datorn som visade skarp skärm.

Men jag har nått att gå på så jag ska prova och se om jag finner problemet.

Tack

Permalänk
Bildexpert 📺

@Airoh85: Kliv in på den här sidan:

http://www.lagom.nl/lcd-test/display_settings.php

I den röda rutan med gul text ser du vilken upplösning som rapporteras till webbläsaren. Den ska vara 1920x1080 för en Benq XL2411

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Airoh85: Kliv in på den här sidan:

http://www.lagom.nl/lcd-test/display_settings.php

I den röda rutan med gul text ser du vilken upplösning som rapporteras till webbläsaren. Den ska vara 1920x1080 för en Benq XL2411

Jo de stämde så de måste vara nått annat.

Har även provat att ställa om i skärmens inställningar och FPS Mode blir det iaf lite bättre men inte som med den andra datorn.

Permalänk
Medlem

Om du kör Win10 och den gamla speldatorn Win7 så ger Win7 skarpare bild. Har något med skalningen i Win10 att göra

Permalänk
Medlem

@NoWin: Men du där ha du det! Tänkte inte på det men nu när du säg det så installera jag Windows 7 på hans för de va den cdn han kom med. Alltså visst de kanske är en skitsak men jag reagera bara på att de va bättre bild på hans dator. Men då är saken klar iaf! Tack ska du ha för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Och tack alla andra som har hjälpt till.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Airoh85:

@NoWin: Men du där ha du det! Tänkte inte på det men nu när du säg det så installera jag Windows 7 på hans för de va den cdn han kom med. Alltså visst de kanske är en skitsak men jag reagera bara på att de va bättre bild på hans dator. Men då är saken klar iaf! Tack ska du ha för hjälpen.

Saken är väl knappast att anse som klar förrän du löst problemet och bekräftat i tråden vad lösningen var.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Se till att du har ställt in skalningen rätt (till 100%) i Display settings. Samt att du kör cleartype, ifall du upplever att text är suddigt.

Du ska ju inte leva med suddig skärm...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H