Permalänk

Ir/rf-förlängare

Hej

Jag har nyligen införskaffat mig en ny tv bänk där jag kan gömma all elektronik bakom stängda luckor. Min tanke är nu att införskaffa en ir-förlängare för att på så vis styra främst min förstärkare som ska stå i tv-bänken.

Nu när jag börjat leta har jag till min förvåning upptäck att det inte verkar existera en produkt på marknaden som uppfyller mina krav. Jag skulle vilja ha en ir-förlängare med en liten smidig mottagarenhet som i sin tur kan skicka vidare signal in till skåpet. Tyvärr verkar det som att de enda produkterna som finns på marknaden är stora som datormöss och detta tycker jag är synd då jag vill lyckas gömma samtliga kablar/elektronik.

Jag upptäckte dock att kjell har en rf-förlängare som ska gå att placera i skåpet där man byter ut ett av batterierna i originaldosan och på så vis kan omvandla ir-signalen in i de stängda skåpen. Dock så verkar denna produkt lida av att det medföljande batteriet måste bytas frekvent och vissa uppger till och med att de får byta varje dag vilken jag inte tycker känns hållbart i längden.

Så min fråga till er, har ni tips på vad man bör satsa på? Kanske någon av er sitter inne på lite information om någon av dessa produkter jag pratar om?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Nedis/König har en modell med mottagaringång så om du inte är nöjd med storleken på mottagaren/elektronikenheten så kan du ansluta en extern mottagare som inte innehåller nån elektronik för de är oftast mycket små och du kan ju även bygga ihop nått eget.
det följer med 3 sändare som du kan sätta fast på prylarna som ska styras om du inte har så gott om plats i skåpet at tdet funkar att ha en enda lös sändare

https://webshop.nedis.se/sv-se/55807413/ir-eggs4
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1823

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden (hoppas det är ok med OP?) för jag har lite samma problem. Fast i mitt fall är det så att jag har en mediaspelare i vardagsrummet som jag skulle vilja kunna styra från sovrummet som ligger vägg i vägg med vardagsrummet. Signalen är inte stark nog att skicka mellan rummen tack vare att det ligger en vägg emellan så min undran är, vad är det för typ av produkt jag behöver.
IR eller RF förlängare? Eller kanske nåt annat?

Tips mottages gärna. Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caper:

Jag lånar tråden (hoppas det är ok med OP?) för jag har lite samma problem. Fast i mitt fall är det så att jag har en mediaspelare i vardagsrummet som jag skulle vilja kunna styra från sovrummet som ligger vägg i vägg med vardagsrummet. Signalen är inte stark nog att skicka mellan rummen tack vare att det ligger en vägg emellan så min undran är, vad är det för typ av produkt jag behöver.
IR eller RF förlängare? Eller kanske nåt annat?

Tips mottages gärna. Tack på förhand.

Nedis gör modeller som använder radio och/eller kabel, du menar att ir signalen inte går genom väggen eller menar du att du provat en radioförlängare och att den inte kom igenom ?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fja...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nedis gör modeller som använder radio och/eller kabel, du menar att ir signalen inte går genom väggen eller menar du att du provat en radioförlängare och att den inte kom igenom ?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fja...

Nej, jag har inte provat nåt ännu. Och ja, det stämmer att IR inte klarar att gå igenom väggen så då är det IR förlängare jag ska ha om jag förstår dig rätt.
Hur funkar det i så fall, placerar jag nåt bredvid spelaren i vardagsrummet och sen nåt i sovrummet också förmodar jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caper:

Nej, jag har inte provat nåt ännu. Och ja, det stämmer att IR inte klarar att gå igenom väggen så då är det IR förlängare jag ska ha om jag förstår dig rätt.
Hur funkar det i så fall, placerar jag nåt bredvid spelaren i vardagsrummet och sen nåt i sovrummet också förmodar jag?

Ja det är en ir-mottagare och en ir-sändare som använder radio mellan sig men det finns även modeller som kan använda kabel om det skulle passa bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.