Nvidia lanserar beräkningskortet Tesla P100 med HBM2-minne

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar beräkningskortet Tesla P100 med HBM2-minne

Nvidia blir nu först ut på marknaden med en produkt som använder HBM2-minnen. Det handlar om beräkningskortet Tesla P100, vilket ska användas för diverse forskningsområden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med här, för ungefär ett år sedan läste jag detta här:
"Leveranserna av Nvidia Tesla P100 inleds inom kort. När grafikkretsen GP100 kan tänkas hitta ut i grafikkort för konsumenter framgår inte" - http://www.sweclockers.com/nyhet/21964-nvidia-tillkannager-te...

Eller betyder detta att Tesla P100 blir allmänt tillgänglig nu och tidigare behövt specialbeställas på något sätt?

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka detta? Nvidia tillkännagav P100 redan för ett år sedan. GP100 är inte någon nyhet alls.

Jag tolkar det som att tillgängligheten för HBM2-minnen först nu är så hög att Nvidia kan göra en storskalig lansering. Då behöver vi nog inte vänta länge på Vega.

Permalänk
Medlem

8 stycken av dessa och börja med Bitcoin Mining igen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Är HBM något som håller på att bli standard bland "de dyrare grafikkorten" eller är det mer för de extrema korten? Med dyrare grafikkort så syftar jag 5000kr och uppåt.
Jag tycker det för övrigt var snålt med minnesmängd för priset, men HBM2 är säkerligen mycket dyrare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

8 stycken av dessa och börja med Bitcoin Mining igen?

tar nog sin lilla stund att tjäna tillbaks den halva millen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu kommer snart Titan XH.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

8 stycken av dessa och börja med Bitcoin Mining igen?

tar nog sin lilla stund att tjäna tillbaks den halva millen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

GP100 har ju redan 16GB HBM2

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Klarar det Crysis? Eller behövs 8st för att det ska vara spelbart?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan nu och då (http://www.sweclockers.com/nyhet/21964-nvidia-tillkannager-te...) verkar vara att detta är ett instickskort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Vart är PCI Express 4.0?
Standarden är ju redan färdig, vart är produkterna?
Varför stödjer inte Tesla P10 version 4.0 av PCI Express?

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Klarar det Crysis? Eller behövs 8st för att det ska vara spelbart?

Det går inte att spela någonting med dessa kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vart är PCI Express 4.0?
Standarden är ju redan färdig, vart är produkterna?
Varför stödjer inte Tesla P10 version 4.0 av PCI Express?

PCIe 4 är tänkt att komma under 2018 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det går inte att spela någonting med dessa kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det går, du kan bara inte se något

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Klart det går, du kan bara inte se något

Om man vill ha riktig hög flytt/minimalt lagg i ett spel så är det just bilden man ska stänga av. Tänk er senaste battlefield helt utan bild och man enbart går efter ljud.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt låg bandbredd för HBM2. 12GB varianten tangerar Titan XP på 548GB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det går inte att spela någonting med dessa kort.

Du kan ju alltid köra physx på det...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Jag är inte riktigt med här, för ungefär ett år sedan läste jag detta här:
"Leveranserna av Nvidia Tesla P100 inleds inom kort. När grafikkretsen GP100 kan tänkas hitta ut i grafikkort för konsumenter framgår inte" - http://www.sweclockers.com/nyhet/21964-nvidia-tillkannager-te...

Eller betyder detta att Tesla P100 blir allmänt tillgänglig nu och tidigare behövt specialbeställas på något sätt?

Tidigare har man endast kunnat köpa chippet GP100 som "Tesla P100 accelerator", inkopplat via NVLink och avsett för HPC. Det här är ett PCIe-kort, med kylning och allt, att montera in i vilken arbetsstation som helst. Och ja, det är mer än ett år sen nVidia först pratade om den här produkten. Sannolikt är yielden kass och de har fokuserat på HPC-kunder som betalar mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om man vill ha riktig hög flytt/minimalt lagg i ett spel så är det just bilden man ska stänga av. Tänk er senaste battlefield helt utan bild och man enbart går efter ljud.

Tesla P100, ett grafikkort även för synskadade? Schysst att man inkluderar alla i samhället! Att HBM minne som står för Holophonic Binaural Memory vet vi alla vid de här laget. Att räkna ut Holophonic Binaural ljud i realtid är mycket krävande och kräver rätt typ av minne.
Tänk den skicklighet man kan träna upp genom att lokalisera saker i spel av enbart ljud som ex. i battlefield; att kunna navigera runt banan med enbart ljud, undvika fienders skott och finna rätt tillfälle till en attack, detta hade varit riktigt grymt!

För er som är intresserade av Holophonic Binaural Memory kan läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Holophonics

Citat:

Holophonics is a binaural recording system created by Hugo Zuccarelli, that is based on the claim that the human auditory system acts as an interferometer. It relies on phase variance, just like stereophonic sound. The sound characteristics of holophonics are most clearly heard through headphones; though they can be effectively demonstrated with two-channel stereo speakers, provided that they are phase-coherent. The word "holophonics" is related to "acoustic hologram".

( <--- my facial expressions says it all )

Permalänk
Medlem

Spela går nog bra på dessa.
Prestandan lär nog inte bli någon monster men speldugligt lär det vara.
Däremot får man pilla lite innan man kan spela.
Men kör du ESXI eller XEN så blir det inga problem.
Unraid är jag lite osäker på men där borde det också gå att tvinga den som renderingskort.
Rendera video hade varit intressant med ett sådant kort.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Inaktiv

Var det bara jag som tänkte på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om man vill ha riktig hög flytt/minimalt lagg i ett spel så är det just bilden man ska stänga av. Tänk er senaste battlefield helt utan bild och man enbart går efter ljud.

Offtopic.
Pitch Black?
Fast han såg ju ändå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Tesla P100, ett grafikkort även för synskadade? Schysst att man inkluderar alla i samhället! Att HBM minne som står för Holophonic Binaural Memory vet vi alla vid de här laget. Att räkna ut Holophonic Binaural ljud i realtid är mycket krävande och kräver rätt typ av minne.
Tänk den skicklighet man kan träna upp genom att lokalisera saker i spel av enbart ljud som ex. i battlefield; att kunna navigera runt banan med enbart ljud, undvika fienders skott och finna rätt tillfälle till en attack, detta hade varit riktigt grymt!

För er som är intresserade av Holophonic Binaural Memory kan läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Holophonics
( <--- my facial expressions says it all )

Kan inte bevisa det men anledningen till att man medvetet eller omedvetet rör på huvudet då man är osäker på varifrån ett ljud kommer.

On:
Står det fel i nyheten? Om kortet nu är PCIE hur kan de använda NVLINK? Trodde NVLINK var en egen överföringsform.
http://www.nvidia.com/object/nvlink.html

Edit2:
Hade missförstått NVLINK, trodde det även var mellan beräkningsenheterna och systemet, inte bara mellan beräkningsenheterna.
Det ska tydligen gå även till systemet.
Hur går NVLINK mellan korten om de är kopplade till PCIE?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Klarar det Crysis? Eller behövs 8st för att det ska vara spelbart?

8 räcker självklart inte, är du dum eller?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

8 räcker självklart inte, är du dum eller?

Ok! Ja jag vill ju att mitt nya bygge är framtidssäkert får leta efter något moderkort med plats för en 12st P100 kort som minimum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Förvånansvärt låg bandbredd för HBM2. 12GB varianten tangerar Titan XP på 548GB/s.

Det är nog därför Nvidia fortfarande kör GDDR5(X) på sina gamer-kort. När HBM2 börjar komma upp i över 1 TB/s och har kommit ner i pris kan det vara värt det, men än så länge känns det som vanliga minnen ännu hänger med. Risken är att Vega blir väldigt dyr p.g.a. HBM2, utan att erbjuda så mycket mer prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Ok! Ja jag vill ju att mitt nya bygge är framtidssäkert får leta efter något moderkort med plats för en 12st P100 kort som minimum.

Du får hoppas på Vega då också. Såg något test från Jayztwocents och Nvidia var seriösa med att endast två kort i SLI är supportat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det var ju detta som var förväntningen på hela Pascal familjen främst GTX 1080 och över.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fan vad sexigt.
Priset är dock något av en begränsning..