Hur ansluter man en dator till en gammaldags 54Kb telefonmodem?

Permalänk

Hur ansluter man en dator till en gammaldags 54Kb telefonmodem?

Hur ansluter man en dator till en gammaldags 54Kb telefonmodem? För att använda internet?

MVG.johnthebadboy

Permalänk
Medlem

Via com-porten ifall du har någon

Skrivet av johnthebadbod:

Hur ansluter man en dator till en gammaldags 54Kb telefonmodem? För att använda internet?

MVG.johnthebadboy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk

Tack!

@modaset: Tack!

jag ska pröva !
Det ska bli spännande...

Har en dator från 1997 som jag ska pröva på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnthebadbod:

@modaset: Tack!

jag ska pröva !
Det ska bli spännande...

Har en dator från 1997 som jag ska pröva på!

Du behöver ett abonnemang för att kunna ansluta till internet med ditt modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk

!

Vet du nåt bra abonemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnthebadbod:

Vet du nåt bra abonemang?

Jag vet inte om det finns något. Telia avvecklade sitt för några år sedan. De enda som fortfarande har kvar info om det är Glocalnet, men det kan ju bara råka ligga kvar på hemsidan. Kolla med dem.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

@boogey: Tack ska pröva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag vet inte om det finns något. Telia avvecklade sitt för några år sedan. De enda som fortfarande har kvar info om det är Glocalnet, men det kan ju bara råka ligga kvar på hemsidan. Kolla med dem.

Det är lågt!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns olika typer av modem, de flesta ansluts via RS232 (serieport) men usb förekommer också, däremot är det kanske svårt att hitta nån modempool att ringa upp om du inte redan har nån, det fanns ca 5000 användare av uppringt internet kvar i Sverige 2016 http://pts.se/upload/Rapporter/Tele/2016/STM-forsta-halvaret-... och ingen operatör lär väl ragga nya kunder men det går kanske att fixa nått själv om det handlar om ett "retrotest" man riggar upp det med hjälp av en vän eller så letar man upp eller sätter upp en bbs för att bli ännu mer retro.
Ser att en av våra lokala internetföretag faktiskt har ett modem igång https://www.gotanet.se/kundservice/installningar-guider/uppri...
Glocalnet verkar också ha det.
https://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/Support/Uppringt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@trexake: fast inte lika lågt som glocalnet..

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

😃😊😄😁😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

56K kallade man det.

Du kan ju göra så här: Sätt upp dator någonstans där det finns en telefonlina, koppla modem och konfigurera t.ex. Linux att ta emot samtal. Hette det RAS förr? Koppla datorn till nätet på något sätt, t.ex. med mobilt bredband.

Sen sätter du upp din 1997-dator med Windows 98 och modem och så ringer du till Linux-datorn.

Kunde vara ett kul projekt? Förutsätter ju att du har tillgång till två telefonlinor, dvs hemma och hos mormor t.ex.
Det krävs ju förstås att du minst vet hur man ansluter ett modem till en dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.