Någon mening med github konto för egen programmering?

Permalänk
Medlem

Någon mening med github konto för egen programmering?

Ni som använder github, gör ni det för att det underlättar på något sätt eller av andra anledningar?
Hittar man nåt som bara finns på github kan man ladda ner det utan att ha varken konto eller git.
Bara klicka på Clone or download > Download ZIP
Vill man göra en backup, eller skicka något kan man använda google drive, skulle även kunna gå att sammarbeta via drive men i praktiken inte eftersom folk använder github och nån kanske bitbucket. Jag sammarbetar inte med någon på det sättet så det spelar ingen roll för min del.
Har jag missat något?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Tycker det är nice att ha github som samlingsplats för alla sina projekt, och för egen del underlättar det mycket när man programmerar med andra i skolan.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Du har missat det mesta

Det är effektiv backup. Bra samlingsplats för dina projekt. Du kan lägga till meddelanden till själv (issues.) Revisionshistorik. Bra att öva på git även om du inte jobbar i grupp just nu så är det inte omöjligt att du gör det i framtiden och då slipper vara total amatör.

Det finns ingen bra anledning att inte använda github för egna projekt. Man behöver kanske inte vara så extremt petig me commits och branches som om man jobbade i grupp men ändå bra att synca ibland.

"skulle även kunna gå att sammarbeta via drive men i praktiken inte eftersom folk använder github och nån kanske bitbucket. " Wat. Är du en jävla bakåtsträvare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Ni som använder github, gör ni det för att det underlättar på något sätt eller av andra anledningar?
Hittar man nåt som bara finns på github kan man ladda ner det utan att ha varken konto eller git.
Bara klicka på Clone or download > Download ZIP
Vill man göra en backup, eller skicka något kan man använda google drive, skulle även kunna gå att sammarbeta via drive men i praktiken inte eftersom folk använder github och nån kanske bitbucket. Jag sammarbetar inte med någon på det sättet så det spelar ingen roll för min del.
Har jag missat något?

Något som Github eller Bitbucket är ett måste för all typ av programmering, men det kan vara svårt att se innan man kommit till insikt.

Så fort jag skrivit ihop något som inte är trivialt att återskapa hamnar det i ett versionshanteringssystem. Planerar att testa Fossil i framtiden bara för att det verkar kul

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Idag känns det som man bör man ju jobba med någon form av källkodsrepo oavsett om det är eget projekt.

Personligen så kör jag mina projekt på Visual Studio Team Services, både privata och jobb. Det är ju också gratis för upp till 5 användare. Anledningen är mest för att det är rätt smidigt när man jobbar med Visual Studio, de har dock stöd för både Git och TFVC.

Sedan finns det även rätt bra integrerade verktyg för Agil utveckling och issue hantering och så är det rätt enkelt att komma gång och skapa projekt om man redan har ett Microsoft konto.

Hosta projekt på Bitbucket är ju också rätt lockande, framförallt för de som inte använder Visual Studio.

Permalänk

Du måste såklart inte använda det men om du överhuvudtaget kan tänka dig en karriär eller inom programmering eller en hobby där du bidrar till Open Source marknaden så kommer det bli en vital del för samarbete. Därav blir det även en indirekt fördel att du lär dig ett verktyg som är ett praktiskt krav för en sådan framtid.

Några konkreta fördelar med att köra git på egna projekt är nedanstående:
Historik, har du någonsin önskat att du kunnat ångra din kod till ett tidigare läge, gjort en ändring som inte blev bra, velat se hur din kod såg ut i ett tidigare stadie? I alla dessa fallen är git där för dig och är guld värt om man råkar förstöra sin tidigare fungerande kodbas.

Experiment, vill du kunna testa att lägga till en experimentell funktion som du inte är säker på om du kommer vilja ha med i din slutgiltiga produkt. I detta fallet kan du lätt grena ut koden vid en specifik punkt, testa att implementera funktionen samtidigt som du kan jobba vidare på den huvudgren där funktionen ej finns med men som används av dig och ev. andra och därav behöver fortsätta fungera. När du sedan börjar bli klar kan du välja att antingen grena in den experimentella koden i huvudgren eller välja att förkasta den helt eller låta den ligga kvar som en gren för framtida beslut utan att det påverkar din skarpa kod.

Refaktorisering, hur du haft en önskan om att skriva om delar av koden för att se om du kan göra saker bättre nu när det väl fungerar, kanske vill du inte riskera förstöra det du jobbat på fram tills nu som faktiskt fungerar. I detta läge kan du göra på samma sätt som med experimenten, lägga ut det i en ny gren och visar det sig vid ett senare tillfälle att omskrivningen var lyckad så kan du välja att integrera det i huvudgrenen.

När du skriver kod direkt i filerna och sparar lokalt eller på dropbox så existerar din kod endast i en dimension, just här och nu. När du använder dig av ett revisionssystem så som git så existerar din kod i tre dimensioner. Både då & nu existerar parallellt som där & här, sedermera kan dun vandra mellan platser och genom tiden fritt istället för att vara bunden till en specifik punkt i nuet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Använder det både privat & jobb. Är ju ovärdeligt med versionshantering & historik samtidigt som att andra kan gå in och lämna feedback / göra PRs på saker man gjort

Permalänk
Medlem

Ska inom kort 4 veckor börja med c++ programmering sedan kliver jag på Java efter det.
Borde nog börja kolla på github låter det som, jag har faktiskt ett program som jag tror folk kommer gilla som jag tänkte skriva, ett simpelt men effektivt program.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Samma här. Är grymt för egna projekt. Både avseende versionshantering och säkerhet men även när man vill dela med sig av kod på ett enkelt sätt utan att skicka filer fram och tillbaka mellan polare
Använder dock Github desktop mestadels...är inte lika hardcore som man kan vara.