Klona hårddisk eller annan lösning, vid köp av ny dator

Permalänk
Medlem

Klona hårddisk eller annan lösning, vid köp av ny dator

Jag ska för första gången, sen min första PC för 21 år sedan, köpa en färdig och komplett dator med operativsystem och allt (Windows 10) men undrar lite hur jag ska göra med OS:et då jag vill ha över det på en SSD. Jag tänkte köpa en liten smidig ASUS K20BF, som har en traditionell hårddisk på 1000 GB, där jag antar att OS:et redan är installerat och att återställning och sånt ligger. Nu vill jag i samma veva köpa en SSD och lägga OS:et på denna i stället. Vad är då bästa tillvägagångsätt?

1. Klona innehållet på 1000 GB-disken till SSD:n. Hur gör man detta i så fall? Finns det gratisverktyg som funkar bra eller är det bättre att starta upp med Linux och köra dd-kommandot?

2. Kan det vara så att man kan ladda ner en ärlig windows-installation från ASUS eller Microsoft när man köpt en dator med förinstallerat Windows?

3. Går det på nåt sätt att köra en recovery på det förinstallerade OS:et och välja att det ska hamna på SSD:n? Kanske dum fråga men jag har aldrig använt sånt där förinstallerat så jag vet inte hur det funkar.

Tack och bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellgun:

Jag ska för första gången, sen min första PC för 21 år sedan, köpa en färdig och komplett dator med operativsystem och allt (Windows 10) men undrar lite hur jag ska göra med OS:et då jag vill ha över det på en SSD. Jag tänkte köpa en liten smidig ASUS K20BF, som har en traditionell hårddisk på 1000 GB, där jag antar att OS:et redan är installerat och att återställning och sånt ligger. Nu vill jag i samma veva köpa en SSD och lägga OS:et på denna i stället. Vad är då bästa tillvägagångsätt?

1. Klona innehållet på 1000 GB-disken till SSD:n. Hur gör man detta i så fall? Finns det gratisverktyg som funkar bra eller är det bättre att starta upp med Linux och köra dd-kommandot?

2. Kan det vara så att man kan ladda ner en ärlig windows-installation från ASUS eller Microsoft när man köpt en dator med förinstallerat Windows?

3. Går det på nåt sätt att köra en recovery på det förinstallerade OS:et och välja att det ska hamna på SSD:n? Kanske dum fråga men jag har aldrig använt sånt där förinstallerat så jag vet inte hur det funkar.

Tack och bock!

1. Borde fungera utan problem, du behöver en USB-SATA kabel och sedan finns det mjukvara gratis och t ex om du köper en Intel har de färdigt verktyg som fungerar bra!

2. Tror det är svårt då de använder en speciell OEM-Version

3. Varför inte testa detta först innan du provar #1

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inte ett helt lättlöst problem. Möjligt att det kommit något magiskt på senare år, men när jag provade på detta för något år sedan var det ganska mycket pillande.

1. De flesta kloningsmjukvaror kan inte alls klona en disk till en mindre disk. Jag gissar att du inte kommer att köpa en 1TB SSD. Det finns diverse kreativa lösningar på detta, tex klona partition för partition. Tyvärr inget knep som jag fått att funkar tillfredsställande. DD fixar tex inte att klona större till mindre.
2. När du väl hittar ett program som kan klona till en mindre disk så är det väldigt svårt att få kontroll över slutresultatet. De vill gärna göra alla partitioner proportionerligt mindre, vilket inte alltid blir bra med återställningspartitionen. Vissa program tillåter att du manuellt modifierar storlekarna med mycket pillande.

Med detta sagt så lyckades jag framgångsrikt klona större disk till mindre SSD med EaseUS ToDo Backup Free. http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software... Men bered dig på att det är pilligt om du vill kontrollera slutresultatet, dvs storleken på de olika partitionerna.

Trillar ni över bättre programvaror än ovanstående så tipsa gärna.

Du bör kunna skapa återställningsdvd'er eller ett USB-minne från originaldisken. Sedan kan du byta disk och köra återställningen. Så länge du inte raderar partitionerna på originaldisken kan du ju labba friskt med SSD'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt mig av EaseUS todo backup för att klona diverse diskar från hdd till ssd. http://www.todo-backup.com/ Programmet fungerar även om ssd enheten är mindre än den mekaniska enheten, såvida du inte använder mer utrymme på hårddisken än vad ssd'n rymmer (vilket inte borde vara ett problem på en ny dator).

Permalänk
Medlem

Finns risk för att det inte kommer gå bra alls iom ska du köra ssd vill du ändra från IDE-läge till AHCI-läge för att få någon fart på SSD'n. Iom detta kan os krasha och vägra gå igång. Det ska gå teoretiskt och ev går det göra förändrigen som behövs i os och sedan stänga datorn och klona, ändra i bios och sedan gå igång utan problem. - jag har varit med om när det gått bra och dåligt. För att garantera något kan du behöva installera om os.

Ovan gäller ju att du kan klona och har partitionerat eller någon annan variant som går hem

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du ska köpa en helt ny dator så hade jag provat att starta den och sett till att win är aktiverat, sedan stänger du av och plockar ur disken och monterar din ssd och sedan installerar du win på ssdn, datorn borde då aktiveras när den kommer online eftersom licensen är knuten till moderkortet och du har då fått en helt ren wininstallation, du slipper då den mjukvara tillverkarna brukar skicka med.

Skrivet av EDC:

Finns risk för att det inte kommer gå bra alls iom ska du köra ssd vill du ändra från IDE-läge till AHCI-läge för att få någon fart på SSD'n. Iom detta kan os krasha och vägra gå igång. Det ska gå teoretiskt och ev går det göra förändrigen som behövs i os och sedan stänga datorn och klona, ändra i bios och sedan gå igång utan problem. - jag har varit med om när det gått bra och dåligt. För att garantera något kan du behöva installera om os.

Ovan gäller ju att du kan klona och har partitionerat eller någon annan variant som går hem

Ideläge används för optiska enheter, hdder ska köras med ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du ska köpa en helt ny dator så hade jag provat att starta den och sett till att win är aktiverat, sedan stänger du av och plockar ur disken och monterar din ssd och sedan installerar du win på ssdn, datorn borde då aktiveras när den kommer online eftersom licensen är knuten till moderkortet och du har då fått en helt ren wininstallation, du slipper då den mjukvara tillverkarna brukar skicka med.

Ideläge används för optiska enheter, hdder ska köras med ahci.

Det låter intressant men jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag antar att installationen ligger på 1000 GB-disken. Tror inte det följer med installation på DVD-skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hellgun:

Det låter intressant men jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag antar att installationen ligger på 1000 GB-disken. Tror inte det följer med installation på DVD-skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Man hämtar hem rena installationsfiler från MS via deras verktyg och skapar ett usbminne för installationen, använder du dem som ligger på datorn så får du med datortillverkarens paket med "reklamprogram".
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen skaffa en USB>SATA kabel.
Antar att den Optiska enheten använder en SATA kabel för kommunikation, så då är det väl bara att koppla in SSDn temporärt med dess kablar medans man klonar disken.

Tyvärr så hittar jag ingen information på om det är möjligt att installera fler hårddiskar i den datorn, hade det gått så kunde du ju ha både den gamla hårddisken och den nya SSDn installerad samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man hämtar hem rena installationsfiler från MS via deras verktyg och skapar ett usbminne för installationen, använder du dem som ligger på datorn så får du med datortillverkarens paket med "reklamprogram".
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ok, ja det är ju det jag angav som alternativ nr 2 i trådstarten då. Om det funkar är ju det optimalt. Brukar man få med produktnyckel som funkar med standard-windows när man köper komplett dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hellgun:

Ok, ja det är ju det jag angav som alternativ nr 2 i trådstarten då. Om det funkar är ju det optimalt. Brukar man få med produktnyckel som funkar med standard-windows när man köper komplett dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Köper du en "konsumentdator" med Win förinstallerat så är det i 99,9% av fallen en oem licens du får och då medföljer ingen "lös separat nyckel" utan licensen är knuten till moderkortet, beställer du en retail version av win så får du med en kodnyckel du själv får skriva in för att aktivera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellgun:

Ok, ja det är ju det jag angav som alternativ nr 2 i trådstarten då. Om det funkar är ju det optimalt. Brukar man få med produktnyckel som funkar med standard-windows när man köper komplett dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge som du installerar om windows med exakt samma version som följde med datorn (Home, pro, enterprise etc) så ska det gå att aktivera det igen.
Dock så kan det krävas att man går igenom den automatiska telefonaktiveringen -> https://support.microsoft.com/sv-se/help/950929/get-help-acti...
Jag har iaf gjort det på dell och hp som kommer med förinstallerat OS.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10