Permalänk
Medlem

Vad för AP bör jag ha?

Hej! Har kollat runt endel med recensioner mm om ap:s men många skriver endel negativa grejer och såklart positiva men vad ska man tro på?! Vill bara kolla här en gång innan jag bestämmer mig, jag behöver ju någon access point (antar jag) för att förlänga min wi-fi räckvidd ute vid altan/tomten för resten av huset har räckvidd till routern.
Där jag vill sätta den där har jag alla mina nätverkskablar från huset inkopplat till portar och switch mm, så det är ju perfekt att ba dra en nätverkskabel till Apn. Jag behöver ju typ Max 15m räckvidd därifrån, vad bör jag ha för en ap och som kanske kostar 500-1000kr Max och inte allt för krånglig att konfigurera?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Unifi brukar rekommendera flitigt här.
Jag har en och kan väl inte annat än att rekommendera dessa accesspunkter

Permalänk
Medlem

Det är dom jag med kollat mest på men många skriver att de är krångliga/ buggiga mm men vissa skriver tr dom funka kanon, vilken är det du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Det är dom jag med kollat mest på men många skriver att de är krångliga/ buggiga mm men vissa skriver tr dom funka kanon, vilken är det du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Krångliga och buggiga? Låter mer som handhavandefel. De fungerar hur bra som helst.

EDIT: Har installerat hur många som helst och de fungerar ypperligt. Allt från den gamla vanliga till de nya UAP-AC PRO och Lite.

Permalänk

Jag har bytt ut alla i mitt nätverk till Unifi prylar och är tvärrnöjd.

Kan helt klart rekommendera deras AP Pro

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör UniFi både hemma och på jobbet, vi kränger sjukt mycket Unifi, riktigt bra instegsprylar. För priset hittar du inget bättre.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma, har Ubiquiti - både deras Unifi och deras rack-routers. Inte ett enda problem hittils.

Själv kör jag Unifi AP AC Pro som mina APs.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wille61:

Kör UniFi både hemma och på jobbet, vi kränger sjukt mycket Unifi, riktigt bra instegsprylar. För priset hittar du inget bättre.

Att folk kallar access-punkter för 700kr+ för "instegsprylar" får min studentplånbok att skrika högt
Det är definitivt bra grejer, det har man ju både hört av bekanta och sett på Prisjakts popularitet men "instegsprylar" vet jag inte om jag skulle kalla det.

Skall snart smälla upp en PFSense-router och då behövs såklart en accesspunkt, funderar starkt på att beställa den här routern och sätta i AP-läge: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165
Är ju bara en liten etta som skall täckas trots allt och 5GHz-bandet löser ju störningar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Då är det inget snack om saken, då får det bli en Unifi AP AC Lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Att folk kallar access-punkter för 700kr+ för "instegsprylar" får min studentplånbok att skrika högt
Det är definitivt bra grejer, det har man ju både hört av bekanta och sett på Prisjakts popularitet men "instegsprylar" vet jag inte om jag skulle kalla det.

Skall snart smälla upp en PFSense-router och då behövs såklart en accesspunkt, funderar starkt på att beställa den här routern och sätta i AP-läge: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165
Är ju bara en liten etta som skall täckas trots allt och 5GHz-bandet löser ju störningar.

Resonerade likadant som dig när jag plugga, men när man har lekt klart på universitet och kommer ut i arbetsvärlden så ändrar man sin uppfattning rätt fort. UniFi är bra grejer men det är samtidigt det billigast som är bra nog, vill man att nätverket ska fungera är UniFi det absolut billigaste man köper.

Sitter många på detta forum som hyllar Asus RT/NT routrar och liknande, skulle inte ens ta i skiten med tång..

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Det är ju ett intresse... Jag köpte Unifi APs och HP Procurve-switchar som student. Å andra sidan hade jag inget fräckt grafikkort istället. Du har både i7 och ett relativt modernt grafikkort...

Sen beror det på, kanske inte insteg till hemnätverk men absolut insteg till proffsnätverk (och en kompetent sådan). Jag har satt upp 10 stycken Unifi-APs - går som klockor hela bunten.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hastighet AC lite

Skrivet av Meizter:

Då är det inget snack om saken, då får det bli en Unifi AP AC Lite

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte testat Ubiquiti AC Lite, men har en AC PRO på jobbet och där fungerar den utmärkt (har 100mbit lina och gamear inte).
Däremot så tycker jag inte att AC PRO fungerade bra hemma med min PS4 PRO via 5Ghz eller 2Ghz bandet, fick lagspikes vid gaming, t.om. Ownits egna wifirouter var stabilare. (satte in en Netgear X4S som AC istället och fungerade utmärkt och var typ 200mbit snabbare över wifi än AC PRO)
Tänk på att AC lite är långsam. Kolla så att den täcker hastigheten som du har på din lina hemma.
Själv har jag 1gbit wifi upp/ned hemma och AC PRO var seg. Finns flera trådar på forum som klagar på att hastigheterna på dessa produkter inte är särskilt bra. Det finns också klagomål på att hårdvaran inte är tillräcklig, då dessa har väldigt klen CPU och RAM (om det nu har med prestandan/stabiliteten att göra vet jag inte).
Den enda AC Ubiquiti har för tillfället med modern hög wifi är AP AC HD för typ 3600kr (den har enterprise versionen av samma wifi-kretskort som Netgear X4S).

Permalänk
Medlem

Jag har fiber 100/100 så de bör gå med den antar jag? Och ps3, ps4, dator, tv m.m får allt trådburet och allt sånt kmr alltid köras med tråd, de vi använder wi-fi till är mobiler/surfplattor så de bör gå med en sån galant gissar jag på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gjorde accesspunkt av en gammal router med wifi. Många har accesspunktsfunktion man kan välja i inställningarna men har den inte det så kan man ändå fuska till det genom att stänga av DHCP-servern i routern, byta ip-adress på webbinterfacet så den inte krockar med befintlig router i nätverket och sedan koppla nätverkskabel till en av LAN-portarna. Duger utmärkt som extra accesspunkt. Man bör byta radiokanal så den inte stör den befintliga routerns wifi. Om man vill kan man sätta samma ssid så väljer enheterna automatiskt den som är närmast. Vill man ha koll på vilken man kopplar upp sig mot har man olika ssid.

Men har man ingen gammal router hemma i gömmorna så är det väl vettigare att köpa en AP om det är det man behöver. Annars kan man ju göra som @Uzanar och köpa något prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Jag har fiber 100/100 så de bör gå med den antar jag? Och ps3, ps4, dator, tv m.m får allt trådburet och allt sånt kmr alltid köras med tråd, de vi använder wi-fi till är mobiler/surfplattor så de bör gå med en sån galant gissar jag på?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan i samma rum få ut 500 megabit genom mina UniFi AP AC Lite's.
10 meter/2 rum bort genom 2*16cm betongvägg så går det fortfarande få ut 200 megabit.
(På en Samsung Galaxy S6)

Permalänk
Medlem

TP-LINK CPE210 Kan man också använda som accesspunkt. Kostar ca: 500:- Dock så har den riktverkan 45 grader. Det finns också 5GHz variant men då heter den något annat. Kanske TP-Link har någon mer lämplig accesspunkt. Värt att kolla för TP-LINK brukar vara billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan i samma rum få ut 500 megabit genom mina UniFi AP AC Lite's.
10 meter/2 rum bort genom 2*16cm betongvägg så går det fortfarande få ut 200 megabit.
(På en Samsung Galaxy S6)

Okej men då kmr den göra suveränt jobb för de jag ska ha den till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Det är dom jag med kollat mest på men många skriver att de är krångliga/ buggiga mm men vissa skriver tr dom funka kanon, vilken är det du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har nu UAP-AC-LR, väntade på PRO varianten men det drog ut på tiden.
Inget bugg eller krångel med den.

Min tidigare UAP-LR var det där emot lite annat med.
Det var dock länge sen och firmwares har blivit bra nu.
Men men.
Först fick jag ssh in på apn för att manuellt sätta var den skulle hitta uppdateringar filen på min server.
Sen kunde jag få in den i kontrollern. Hade funkat om jag hade haft rätt version av kontrollern från början. Men jag visste inte vilken firmware som var på apn.

Sen höll den på och jävlades med att tappa anslutningen 1sec 3-4 gånger om dagen. Men det löste sig efter några uppdateringar.

Men med den nya har jag inte märkt nått konstigt.
I dom nya kan man skippa kontrollern och konfa den via en app.

Hur som kan jag inte annat än rekommendera dom. Billiga, bra och smidiga.

Permalänk
Medlem

Fick hem den igår och satt upp och fått igång, men mycket mer man kan konfigurera och ställa in om man vill men vad jag testat nu än så länge så är jag hel nöjd och den fungerar precis vad jag önskade! Tack för alla svar )

Blir troligtvis fler produkter från dom i framtiden, såsom larm, switch m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

TP-LINK CPE210 Kan man också använda som accesspunkt. Kostar ca: 500:- Dock så har den riktverkan 45 grader. Det finns också 5GHz variant men då heter den något annat. Kanske TP-Link har någon mer lämplig accesspunkt. Värt att kolla för TP-LINK brukar vara billiga.

Bara för dom är billiga så är dom inte automatiskt bra och har tp link hands off funktion etc som är guld värt då man ökar sitt innehav av AP's etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Uzanar:

Att folk kallar access-punkter för 700kr+ för "instegsprylar" får min studentplånbok att skrika högt
Det är definitivt bra grejer, det har man ju både hört av bekanta och sett på Prisjakts popularitet men "instegsprylar" vet jag inte om jag skulle kalla det.

Det är instegsprylar för "prosumers" och för några tusen går du upp på företagsprylar men "värstingar" https://www.xirrus.com/ kan plocka iväg uppåt 100 000 kr för en avancerad accesspunkt och så kan det ju behövas mjukvarulicenser tex obegränsat antal användare för $100'000 och varför inte Premium support på det för $48'000 så det kan allt bli rejält dyrt om man väljer såna system, lite overkill för studentrummet kanske men det borde funka där också
https://www.thinknts.com/wp-content/uploads/2016/01/Xirrus-Pr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte automatiskt bra

@Dax: Har man obegränsat med pengar ska man givetvis köpa det bästa. Men för mej och många andra får man nöja sig med tillräckligt bra. Att det finns billiga prylar är ju en välsignelse för oss vanliga knegare. Jag har en bra samling hobbyverktyg. Duger bra för sådant man använder någon gång ibland. Och vad det gäller accesspunkt kan man väl nöja sig med att det fungerar. Jag använder TP-LINK CPE210. Mitt problem är att det är andra sändare som sänder på otillåten signalstyrka. Men där hade inte hjälpt med andra fabrikat heller. Vad gäller inställningsmöjligheter kanske Du har rätt. Men jag har då inte haft problem med CPE210. Där finns quick setup med guider som är väldigt lätta att följa. Man är igång snabbt. Vad gäller accesspunkter så är det ju bara att ge dom samma SSID och olika frekvens. Hur knepigt är det?