Köpa/Bygga server för hemmabruk(Labbmiljö, Filserver, CS:GO servrar m.m.)

Permalänk

Köpa/Bygga server för hemmabruk(Labbmiljö, Filserver, CS:GO servrar m.m.)

Hej!

Bakgrund
Jag jobbar idag som IT-tekniker(Primärt med SCCM etc.) och skulle i första hand vilja ha en server som kan hantera en System Center labbmiljö. Jag är också en gamer och tycker det är kul att sätta upp t.ex. CS:GO servar och drifta dom. Jag skulle också gärna vilja nyttja servern för lagring m.m. Jag själv har väldigt lite kunskap om server hårdvara och vad man ska tänka på när man ska köpa/bygga en server för virtualisering.

Vad jag vill kunna köra på servern:
*Labbmiljö som innehåller följande - 1st AD-server, 1st SCCM-server, ca 5-10 Windows 7/10 klienter. Detta är absolut minimum, jag vill gärna kunna sätta upp ett 10 tal servrar till utöver dessa.
*CS:GO Servrar, mellan 1-10 st.
*Filserver eller liknande

Min budget skulle jag säga ligger på mellan 5000-10.000kr och jag vill gärna att servern ska vara s.k. framtidssäker d.v.s. att den ska ha plats för 2 CPUer, gott om minne och disk. Servern behöver inte vara fullutrustad från början utan jag tänker successivt uppgradera den. Jag vill gärna att servern ska vara i ett tower chassi. Servern kommer stå på 24/7 är tanken.

Servern kommer köra Hyper-V till och börja med då jag kommer nyttja min MSDN prenumeration som jag har genom jobbet.

Jag är alltså ute efter att få hjälp med vilken hårdvara jag ska använda för att kunna köra ovan, hoppas ni kan hjälpa mig!

Permalänk
Vila i frid

För 10k kommer du tyvärr inte speciellt långt med din önskelista. För 15k har Dustin en instegsserver som kan bestyckas som du vill. Betänkt att även med raid5 på väldigt snabba diskar kommer det gå som sirap när 20 talet VM'ar pockar på uppmärksamhet. Jag t.ex. kör istället med flera billiga servers som har SSD och en stor NAS där sällan-VM'ar får slåss om uppmärksamhet via NFS.

Permalänk

@hasenfrasen: Tack för ditt svar!

Nej det var det jag var lite rädd för. Jag har på egenhand sneglat mot ebay och kikat lite på vad jag skulle kunna bygga ihop själv för runt 10k. Här är listan som jag kommit fram till:

CPU: 2x Intel Xeon E5-2650 SR0KQ CPU 2.00GHz Eight Core Processor 20MB Smart Cache (ca 600kr/st på ebay)
Motherboard: Supermicro X9DR3-F-B Dual LGA2011 (ca 4000kr på ebay)
Memory: Samsung 32GB 8x4GB 2Rx4 PC3-12800R DDR3-1600Mhz 240Pin ECC REG (ca 900kr på ebay)
PSU: EVGA Power Supply 650W GOLD (1000kr Komplett.se)
SSD: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD (1600kr Komplett.se)
HDD: WD Red 1TB 3.5" NAS HDD (800kr Komplett.se)
HDD Dock: Icy Dock Cremax Icy Dock Tougharmor MB994SP-4Sb-1 (1000kr Dustin)
Chassi: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl (1300kr Komplett.se)
Summa för ovan: 11800kr

Vissa produkter ovan kommer troligtvis inte köpas in direkt, t.ex. Hårddisk dockan. Jag vet också att jag kommer behöva utöka både minne och disk ganska snart men det är något som jag har planerat att göra efter hand.

Vad tror du om ovan, skulle det fungera?

Permalänk
Permalänk

@hasenfrasen: Tack för tipset, ska ta en titt!