Permalänk
Medlem

Vilken IT-utbildning?

Hej.
Har funderat en del på om man ska börja studera nu till höst. Och just nu så lutar det mest på någon sorts IT utbildning. Det finns ju en hel del att välja mellan.
Jag vet inte om programmering är något jag vill hålla på med, hellre kanske åt reparation och sånt.
Har ni nå tips på någon vettig utbildning åt det hållet?
Tack

Permalänk
Medlem

@grodfan:

Vad menar du med "reparation"?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Satsa på Systemvetenskap. Linköping, Stockholm, Uppsala och Lund är alla bra. Är du mest tekniskt intresserad väljer du mycket programmering som fria val.

Det kan kännas som man lär sig mer konkret på en 2 års yrkesutbildning inom IT än 3 års Systemvetenskap men jag rekommenderar ändå högskola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Satsa på Systemvetenskap. Linköping, Stockholm, Uppsala och Lund är alla bra. Är du mest tekniskt intresserad väljer du mycket programmering som fria val.

Det kan kännas som man lär sig mer konkret på en 2 års yrkesutbildning inom IT än 3 års Systemvetenskap men jag rekommenderar ändå högskola.

ja skillnaden är väl lite i vad man lär sig, yrkesutbildning så lär man sig saker som är intressanta nu.
och på högskolan lär man sig lite mer generellt viktiga/intressanta saker men kanske inte alltid lika applicerbart..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Finns en utbildning i Borås (IT-tekniker) två år. Men då är det mycket kundfokus också (vilket är bra tycker jag). Högskolan i Borås alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Offtopic: Fan vad gammal jag är. På min tid fanns inga liknande utbildningar. Jag gick fordonsteknisk. Nu har jag varit IT-konsult över 20 år.
OnTopic: Programmerare får i stort sett alltid jobb. Hårdvarutekniker not so much enligt min erfarenhet och iakttagelse på mina arbetsplatser. Tror man skriker efter java-programmerare nu.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy5547:

Offtopic: Fan vad gammal jag är. På min tid fanns inga liknande utbildningar. Jag gick fordonsteknisk. Nu har jag varit IT-konsult över 20 år.
OnTopic: Programmerare får i stort sett alltid jobb. Hårdvarutekniker not so much enligt min erfarenhet och iakttagelse på mina arbetsplatser. Tror man skriker efter java-programmerare nu.

Jag har varit IT-konsult i 5 år. Jag håller med om att alla java-programmerare får jobb. Men jag har sett andra trender som tagit fart - t.ex. har statliga myndigheter börjat insistera på högskoleutbildningar för anställning på IT-avdelningarna. De har dåliga erfarenheter av att det sker omorganisationer eller systembyten och helt plötsligt är det många som har specifika kunskaper som inte behövs längre men som de inte kan bli av med, då vill de att folk är lite generalister och kan ta andra roller.

Vet dock inte hur utbrett detta är.

Permalänk
Medlem

DevOps-tekniker är eftertraktade. Bra att kunna lite programmering och skripting, virtualisering, klustring, generella linux-kunskaper, Azure och AWS, nätverk. Om du vill ha jobb så satsa på en YH-utbilding, om du vill lära dig mer och fördjupa dina kunskaper så satsa på en högskole-utbildning. Mitt tips är YH.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du kunna välja och vraka mellan jobb och bli headhuntad är det systemutveckling och programmering du skall välja.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Inaktiv

Är också inne på it hållet. Såg en yrkesfilm på arbetsförmedlingens hemsida som handlade om en man som var It-arkitekt. Fastnade direkt, verkade otroligt spännande.

Har hittat en utbildning på Jönköpings Tekniska högskola. Högskoleingenjör Datateknik med inriktning Inbyggda system (3år) där man sedan kan läsa en master inom It arkitektur (2år).

Just IT-yrken och framförallt programmering har en ljus framtid

Permalänk
Medlem

Jag läste programmering (Datavetenskap) men ångrar i efterhand att jag inte satsade mer mot drift istället. Skulle jag välja idag skulle jag ta Nätverk och Systemadministration.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Är också inne på it hållet. Såg en yrkesfilm på arbetsförmedlingens hemsida som handlade om en man som var It-arkitekt. Fastnade direkt, verkade otroligt spännande.

Har hittat en utbildning på Jönköpings Tekniska högskola. Högskoleingenjör Datateknik med inriktning Inbyggda system (3år) där man sedan kan läsa en master inom It arkitektur (2år).

Just IT-yrken och framförallt programmering har en ljus framtid

Rekommenderar JTH. Första året läser inbyggda system (DIS) mycket ihop med DMP (Mobila Plattformar). Många som är osäkra vad de vill läsa byter mellan klasserna under första terminen. Grym inspark och gemenskap om man gillar att engagera sig i det sociala studentlivet

Permalänk
Medlem

Är inne på sluttampen av min utbildning som högskoleingenjör inom elektroteknik, vilket innebär lite mer inslag av hårdvara än datateknik inriktningen (läser många kurser tillsammans med dem). Jag valde elektroteknik för att jag precis som du var mer intresserad av hårdvara än programmering, men det slutade nu med att jag valde inriktningen inbyggda system vilket går mer mot programmering i samverkan med hårdvaran, vilket är väldigt kul och kan rekommenderas. När jag nu snart ska ut på arbetsmarknaden finns det goda förutsättningar att arbeta inom området inbyggda system, finns många företag som söker kompetens inom det området.

Kan tilläggas att utbildningen kräver vissa kurser för behörighet, inte alla program på gymnasiet som har de kurserna. Men det finns tekniskt basår på kth för att erhålla den behörigheten.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har läst en hel del inom nätverk m.m för att nu inrikta mig mot programmering.
Tidigare har jag en hel del dokumenterade utbildnignar m.m inom olika system osv.

För att kunna bli en bra programmerare lär man även veta hur allt runt omkring fungerar och beteer sig.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

IT precis som de flesta jobb förändras. Om man går tillbaka till början av 90talet så var grundläggande datorteknik som i princip alla på swelockers kan riktigt bra kunskaper för att få jobb.
Idag har det blivit mer molnlösningar, saker körs på webben och en massa kommunikation blandas in, skrivaren ska hantera en massa saker som kostnader för utskrifter och liknande. Datorerna har också tillgång till AD och man bör känna till hur man därifrån ska kunna ändra inställningar ner på datorerna.

Så när TS skrev hellre "kanske åt reparation och sånt", så kan det betyda mycket, men felsökning av en vanlig persondator är en utdöende område av flera anledningar. Vissa av samma anledning som att tvreperatör har dött ut.

Mitt allmänna råd till folk som är lite osäkra är att välja en generell utbildning och från denna kan man bli väldigt mycket. Det finns dock bra inriktade KY men då måste man satsa stenhårt, alltså nätverkstekniker, virtualiseringstekniker, C# utvecklare och annat. Man får en väldigt bra grund ifrån utbildningen till ett visst yrke, men andelen virtualiseringstekniker som börjar jobba som .Net utvecklare är inte precis så stor.

Den allmänna utbildning som jag rekommenderar idag är datavetenskap, visst ingår det lite programmering, men typ alla mer krävande it jobb idag kräver att man får koda lite. T.ex folk som jobbar med ekonomi och kommer in på Business Intelligence måste vara duktig på att programmera.

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går mot molntjänster. Många företag har en strategi att över 80% av deras servrar ska ligga i molnet när ni kommer ur skolan. Dvs inte så mycket hårdvaru och infrastruktur kunnande som behövs då (jämfört med för 5 år sedan).
Dock kommer det alltid att behövas folk som är duktiga på nätverk, programering, säkerhet och identiteter.
Så satsa på de områdena så är du framtidssäkrad. Och välj något du brinner för och tycker är roligt! Skit i vad AF säger eller löneläget etc, om du tycker det ör kul så blir du duktig och kan ta ut lön därefter...

// 20+ år i branchen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Satsa på Java och C# så har du garanterat jobb.

Permalänk
Inaktiv

@BiZQan: Hur är det med programmeringen? Har aldrig direkt programmerat tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@grodfan:

Vad menar du med "reparation"?

Hej, det jag menade är typ felsökning, byta delar i datorn osv. inte så mkt åt mjukvaru hålllet.

Permalänk
Medlem

IT arkitekt kan vara kul, men inget man blir efter en utbildning. Krävs många års erfarenhet och förtåelse för hur olika affärsområden funkar, processer, rutiner, etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Satsa på Systemvetenskap. Linköping, Stockholm, Uppsala och Lund är alla bra. Är du mest tekniskt intresserad väljer du mycket programmering som fria val.

Det kan kännas som man lär sig mer konkret på en 2 års yrkesutbildning inom IT än 3 års Systemvetenskap men jag rekommenderar ändå högskola.

Hej, tack!
Har du lust att kortfattat gå in på vad en systemvetare sysslar med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grodfan:

Hej, det jag menade är typ felsökning, byta delar i datorn osv. inte så mkt åt mjukvaru hålllet.

Problemet urartar sig ofta att någon mjukvara ej fungerar korrekt, felet är ofta ett inställningsfel, men ibland är det en hårdvara som är trasig. De datorerna som lagas är ofta inte persondatorer utan servrar, panelPc, klienter med unika program etc. Det finns dock även support till jobbdatorer åt anställda.
Sammanfattningsvis är det en hel del man bör kunna på mjukvarusidan och det är vanligt att man ej felsöker och lagar datorn på distans. Även om felet är ett hårdvarufel, ska man på mjukvarusidan kunna återställa alla inställningar och se så att det är rätt.

Om man nu vill utbilda sig inom detta så finns det ingen bra utbildning, men klassiska nätverkstekniker vill jag kalla för en bra grund, för då kommer man in på arbetsplatserna och kan få stöta på lite jobb utanför området.

*edit*
För att ta ett exempel på ett enkelt fel jag åtgärdade svindyrt, på en billig server hade en hd gått sönder. Och de fick anlita mig 50 mil bort för att byta en en hårddisk. Det kan låta knäppt, men ingen tekniker hur duktig den än är på hårdvarusidan vågar stänga av servern, byta hårddisk i en raid kan typ vilken farmor/farfar som helst göra, men att därefter se så att alla mjukvaror fungerar korrekt. Ja det billigaste var att få en tekniker 50 mil därifrån åka dit och göra jobbet.
Så även om hårdvarujobb kan vara superenkla, så kan man behöva kunna lite om mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Finns en utbildning i Borås (IT-tekniker) två år. Men då är det mycket kundfokus också (vilket är bra tycker jag). Högskolan i Borås alltså.

Hej, tack för svar.
Går du den utbildningen? Vad är det för sorts jobb som man kan syssla med efter utbildningen?

Permalänk
Medlem

@grodfan: En systemvetare jobbar inte med något särskilt, du kan jobba med allt från interaktionsdesign på en reklambyrå till att jobba med säkerhet på FRA - det beror på vad du inriktar dig mot.

Men det absolut vanligaste är att man jobbar på ett IT-konsultföretag eller en IT-avdelning som programmerare, kravanalytiker, testare/testledare, projektledare, implementation av standardsystem mm. Sen alla förvaltningsroller eller supportroller. Det är väldigt brett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Hej, tack för svar.
Går du den utbildningen? Vad är det för sorts jobb som man kan syssla med efter utbildningen?

Hej!
Nej, jag pluggat klart och jobbar. Jag skulle tippa på att du kan få ett jobb som IT-tekniker på kommun eller företag, det handlar om att installera PC-maskiner, dra lite nätverkskabel men det är också mycket kundkontakt och support.

Jag har två jobb kan man säga, IT-tekniker är ett av dem - men jag har läst kurser på distans. bland annat på BTH och Umeå universitet. Annars är jag självlärd. Jag jobbar med implementation av system och mitt specialområde är linux. Men hade jag börjat från började hade jag nog tyckt att just den i Borås var bra. Men om du är smart (dvs intelligent, till skillnad från mig.. haha) så ska du läsa nåt mer avancerat. Men om du trivs med att skita ner nävarna och lösa problem så är tekniker ett självklart val. Många arbetsgivare efterfrågar inte formella utbildningar utan kollar mycket på social kompetens m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera bra högskoleutbildningar inom IT i Stockholm som leder till jobb? Skulle vara väldigt tacksam.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla!
Tycker det är så svårt att veta vad man ska utbilda sig till.
Matematik är väl inte min starkaste sida direkt, så det är kanske bättre att ta en utbildning där det inte är så mkt av det. Jag får göra mer research

Permalänk
Inaktiv

@grodfan: Kanske satsa på en kandidat utbildning inom It-infrastruktur/nätverk?
Om du vill slippa mycket av mattematiken så fortsätt leta kandidater