Server har ballat ut efter avinstall av exchange server 2016

Permalänk
Medlem

Server har ballat ut efter avinstall av exchange server 2016

Som rubriken säger, efter att jag avinstallerade exchange server 2016 och skickade över alla fsmo roles till min andra server.

Just nu vet servern knappt upp eller ner verkar det som, i server manager/system info får jag ingen info om vilka processorer/minnen/hdd's som är i den.

Jag kan ej lägga till eller ta bort roles för den delen heller, servern finns inte i listan...
Hyper-v tjänsten verkar den ej heller hitta, så alla mina vms ligger nere...

Bifogar lite bilder, jag vet att det är sjukt luddig beskrivning men jag vette tusan hur jag ska formulera mig eller vad felet kan vara... just nu känns de som att det är väligt många fel

Egentligen det viktigaste just nu är att jag får igång hyper-v så jag kan ta lite backups på lite grejer, annars är det skitsamma tbh

Som sagt, ursäkta min sjukt dåliga beskrivning av problemen...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Vila i frid

VHD/VHDX filerna kan du väl backa upp utan att Hyper-V är i drift om du har tillgång till servern, antingen t.ex. via iLO (t.ex. virtuellt mountad och bootad Acronis CD) eller inloggad på härket som gått sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

VHD/VHDX filerna kan du väl backa upp utan att Hyper-V är i drift om du har tillgång till servern, antingen t.ex. via iLO (t.ex. virtuellt mountad och bootad Acronis CD) eller inloggad på härket som gått sönder?

jorå det går ju... men då måste jag ju likt förbannat formatera aset och sen köra in hyper-v igen osvosv... kanske är lika bra att göra så ändå

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Vila i frid

Det är väl bara att lägga tillbaks backupen? Det är snart 15 år sedan jag senast brände mig den hårda vägen. I jobbet kör jag med CityCloud (OpenStack, ett flertal instanser av w2k12r2+sql2014) och backar upp mot Acronis Cloud Storage. Break-even för att köra egen hårdvara är runt 7 år, lågt räknat - om man vill ha både server och backup med samma tillförlitlighet. Backupen går via 10Gbit till Tyskland/Frankrike på en pisskvart.

Även om ni har begränsad budget, tänk över sakers ting ett par sekunder. Det är inte om, utan när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är väl bara att lägga tillbaks backupen? Det är snart 15 år sedan jag senast brände mig den hårda vägen. I jobbet kör jag med CityCloud (OpenStack, ett flertal instanser av w2k12r2+sql2014) och backar upp mot Acronis Cloud Storage. Break-even för att köra egen hårdvara är runt 7 år, lågt räknat - om man vill ha både server och backup med samma tillförlitlighet. Backupen går via 10Gbit till Tyskland/Frankrike på en pisskvart.

Även om ni har begränsad budget, tänk över sakers ting ett par sekunder. Det är inte om, utan när.

Det är bara hemmiljö så är inte allt för orolig över backups egentligen, all kritisk data har jag på 3 olika ställen, insåg inte att jag inte hade automatisk sync på vissa mindre kritiska grejer bara

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Vila i frid

Exchange 2016, förrutom att vara en "SP" till 2013 och inte längre supportar Outlook 2003 och 2007, är det något revolutionerade nytt innehåll?

Här hemma när jag labbar gör jag först ett snapshot (vmware) innan man drar till med storsläggan. Så himla bekvämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Exchange 2016, förrutom att vara en "SP" till 2013 och inte längre supportar Outlook 2003 och 2007, är det något revolutionerade nytt innehåll?

Här hemma när jag labbar gör jag först ett snapshot (vmware) innan man drar till med storsläggan. Så himla bekvämt!

Inte vad jag vet direkt, har bara provat 2016, dock alla resultat oavsett vad för problem man googlar så får man bara upp 2010 och 2013 typ så jag skulle vilja säga att det är ont om fördelar

Blir nog en formatering av servern ikväll och ta backup på det jag behöver från mina vms sen ska den servern säljas förhoppningsvis, onödigt mycke prestanda för mail server och databas server

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

jorå det går ju... men då måste jag ju likt förbannat formatera aset och sen köra in hyper-v igen osvosv... kanske är lika bra att göra så ändå

Kör en reparation. Det formaterar inte diskarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kör en reparation. Det formaterar inte diskarna.

Kan inte mounta min windows server iso fil heller.... finns det något annat sätt att reparera på?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över hela uppsättningen som jag ska vara ärlig.
Men detta är ett perfekt läge att göra om och göra rätt
Hade börjat om ifrån början helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har du ändå flyttat över/avinstallerat alla roller så varför inte ominstallera.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag är förvånad över hela uppsättningen som jag ska vara ärlig.
Men detta är ett perfekt läge att göra om och göra rätt
Hade börjat om ifrån början helt enkelt.

Lite det som var tanken med det hela egentligen

Skrivet av Mr_Lazy:

Har du ändå flyttat över/avinstallerat alla roller så varför inte ominstallera.

Det blev så jädra besvärligt bara då servern ska säljas så fort jag får ordning på detta men det lär bli så i slutändan

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Lite det som var tanken med det hela egentligen

Det blev så jädra besvärligt bara då servern ska säljas så fort jag får ordning på detta men det lär bli så i slutändan

Är det hårdvaran som skall säljas behöver du väl inte bry dig om att få windows-installationen fungerande?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det hårdvaran som skall säljas behöver du väl inte bry dig om att få windows-installationen fungerande?!

nej precis, vill bara ha igång hyper-v så jag kan ta ut det jag vill spara från några av mina vm

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

nej precis, vill bara ha igång hyper-v så jag kan ta ut det jag vill spara från några av mina vm

Om det bara handlar om att få ut informationen ifrån dina VMs, Varför inte bara mounta disken och kopiera ut filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Om det bara handlar om att få ut informationen ifrån dina VMs, Varför inte bara mounta disken och kopiera ut filerna?

därför att jag får samma error som när jag försöker mounta min install iso "Sorry there was a problem mounting the file" ska prova på någon annan dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Vad är det för ISO du skall mounta?

Du kommer väl åt maskinen? kopiera ut vhdx och konfig filerna från disken där du lagrar dina vms.
Installera om och importera maskinerna igen.

Och vad gäller din uppsättning.. lägg aldrig AD, DNS på samma server som Exchange (BIG NO)
Du verkar ha missat par roller när du avinstallerade exchange och demota DCn vilket jag antar du gjort.

Installera upp Servern som en ren Hyper-v host, skapa en VM för AD,DNS en för Exchange osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redtooth:

Vad är det för ISO du skall mounta?

Du kommer väl åt maskinen? kopiera ut vhdx och konfig filerna från disken där du lagrar dina vms.
Installera om och importera maskinerna igen.

Och vad gäller din uppsättning.. lägg aldrig AD, DNS på samma server som Exchange (BIG NO)
Du verkar ha missat par roller när du avinstallerade exchange och demota DCn vilket jag antar du gjort.

Installera upp Servern som en ren Hyper-v host, skapa en VM för AD,DNS en för Exchange osv..

installations iso'n, jorå det gör jag. Hade helst sluppit allt det då servern ska säljas mest troligt. måste klura hur jag ska göra

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Kan inte mounta min windows server iso fil heller.... finns det något annat sätt att reparera på?

Missar kanske något här men är det inte hypervisorn du vill få igång? Om så är fallet, har du ingen ODD så kan du alltid skapa en ISB som du bootar ifrån.

Glöm inte konfigurationsfilerna som MS brukar gömma på C: partitionen (för att förhindra att du klonar aktiverade licenser). Utan dem så måste du aktivera OS på nytt, vilket kanske inte är ett problem i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vi höll på och labba med Win server 2012 och Exchange förut i en kurs, många grupper lade ned extrem tid på att få det att fungera. Extra besvärligt om du försöker ta bort Exchange från en befintlig miljö. Mitt tips är att börja om. Vi lärde oss det den hårda vägen..

Någon av kamraterna myntade uttrycket: "One does not simply remove Exchange". Det ligger något i det. ;P

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Vi höll på och labba med Win server 2012 och Exchange förut i en kurs, många grupper lade ned extrem tid på att få det att fungera. Extra besvärligt om du försöker ta bort Exchange från en befintlig miljö. Mitt tips är att börja om. Vi lärde oss det den hårda vägen..

Någon av kamraterna myntade uttrycket: "One does not simply remove Exchange". Det ligger något i det. ;P

Gäller inte bara exchange kan jag meddela, många roller verkar inte alls vara bra att avinstallera

Hur som helst blåste jag skiten och snörde in win 2k12 r2 datacenter igen och importerade mina vm's och allt slutade lyckligt.

Nu ska jag lägga upp ett vm enbart för exchange och ett för AD osv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Hyper-v, domänkontrollant och Exchange. Värre soppa blir det inte. Mycket som krånglar om man vill plocka bort roller. Det bästa är att låta hosten bara köra hyper-v och ha domänkontrollant och exchange i varsin VM. Troligen var det något rättighetsproblem som uppstod när du plockade bort den som domänkontrollant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hyper-v, domänkontrollant och Exchange. Värre soppa blir det inte. Mycket som krånglar om man vill plocka bort roller. Det bästa är att låta hosten bara köra hyper-v och ha domänkontrollant och exchange i varsin VM. Troligen var det något rättighetsproblem som uppstod när du plockade bort den som domänkontrollant.

Aaa skulle tro det gör om gör rätt helt enkelt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)