V-sync av förstör komponenterna?

Permalänk

V-sync av förstör komponenterna?

Hej! För några dagar sedan hörde jag av folk på nätet att om man stänger av v-sync så sliter man mer på komponenterna än om man skulle ha det på, pga att datorn lägger ner mer resurser på det aktiva programmet. Det låter rimligt, men skulle gärna vilja ha det bekräftat ifall någon vänlig själ skulle kunna göra det

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett, mjo, visst.
Praktiskt sett, nej, så länge temperaturerna håller sig bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@Rydisen: Tackar för snabbt svar! Och okej, kan vara bra att veta i framtiden

Permalänk
Medlem

@Jellybones: visst kommer komponenterna att jobba hårdare, men de är ju designade för det, så det ska ju inte direkt innebära några problem.
Oftast hinner komponenterna bli föråldrade innan de havererar, ofta även om man överklockar dom (kör de hårdare än tänkt).

Vsync kan man dra på om man tex kör med en 60hz skärm och känner att man är nöjd med flytet man får.
Ger ju även en lite tystare dator om den inte behöver jobba max hela tiden.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Totalt nonsens.

Permalänk
Medlem

Kör de bara en flik i webbläsaren åt gången också ? För att inte slita på minnet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kör de bara en flik i webbläsaren åt gången också ? För att inte slita på minnet ?

Eller stänger av kärnor för att spara på cpun ;D

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört.

Permalänk
Avstängd

Ligger en del sanning i det och för cpu/minne nej men grafikkortet kommer gå fullt ut med max fps med vsync av och på behöver dom bara dra 60fps mot 260fps t.e.x och tittar du på mining kort är det ganska många som dött rätt tidigt så det finns sanning i det men är generellt inget man behöver oroa sig för men grafikkortet gillar att gå svalt och är i värmen problemet ligger men full gas med bra värme är lugnt men ger full gas väldigt hög värme kan man slita mer på dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hade ett ATI 4890 X2 som jag hade problem med från första dagen pga usla drivrutiner, ena kärnan vägrade klocka upp till 3D clockspeeds is spel ofta och den första körde i lägre hastighet pga crossfire då. Satte custom profil där båda GPU'erna körde i 3D clock speeds 24/7. Det höll i två år innan ena GPUn gav upp och såg ut såhär när den väl lyckades boota http://i.imgur.com/N6BdgXE.jpg

Hade jag låtit kortet gå ned i idle? Jadu den hade förmodligen dött inom ett år från dagen den kastade in handduken.

Nej att köra med Vsync av påverkar ingenting bortsett från FPS låst till refreshrate på skärmen och eventuellt input lag. Dock med vissa moderna titlar ger inte vsync mig till kännes input lag, som ME Andromeda. Fallout 4 har avskyvärt input lag med det på dock.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kanske finns en liten chans för större slitage utan V-sync, men det är nog minimalt.

Den enda gång jag vet att V-sync faktiskt har skyddat datorer från att ta skada var när Starcraft 2 var nytt, då det var någon bugg som gjorde att vissa grafikkort kunde bli överhettade pga en skyhög FPS.
Med V-sync igång så fick man inte det problemet.