Linux fortfarande år 2017 ljusår efter Windows

Permalänk
Medlem

Linux fortfarande år 2017 ljusår efter Windows

Jag har nu faktiskt inte använt Linux på över ett år. I Normala fall brukar jag som minimum testa varje ny Ubuntu version som kommer ut och kanske andra Distributioner också, men inte senaste året.

Testade nu (x)Ubuntu 17.04 och märkte direkt problem.

1. Att ansluta med bluetooth till Mina Bluetooth lurar funkar inte. Sökning i forum visar att många har samma problem.

2. Ett "fel" som funnits så många år att det börjar bli pinsamt är video tearing. Windows kan per default och har gjort det så länge jag kan minnas, hantera detta och visa video och andra rörliga saker utan problem. Linux kan fortfarande inte det år 2017.

Alltså om du typ scrollar snabbt eller kollar på en video där saker rör sig så ser du linjer i videon eller scrollen eller vad du nu gör.
För nåt år sedan googlade jag fram någon lösning på det i en tidigare distribution och löste det. Det konstiga är att per default så är det fortfarande ett problem år 2017. Detta känns så 90-tal eller tidigare.

Finns så klart mycket positivt med Linux, men att saker som dessa två inte fungerar rakt av utan massa googlande och trixande i timmar är riktigt dåligt.

Vad har ni för erfarenheter av självklara saker som bara borde funka, men som inte gör det?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

Har inga problem med tearing när jag använder gnome. Kör Fedora Workstation och Antergos som båda använder Gnome. Däremot har jag haft tearing på andra distros och då brukar det hjälpa att installera compton display manager. Är enig i att sådant bör vara förinstallerat by default så man slipper pilla med det själv. Linux Mint har compton och flera andra display managers förinstallerat i MATE och Xfce versionerna, så då är det lätt att bara byta display manager i inställningarna.

Permalänk
Avstängd

Att säga att Linux är ljusår efter är en överdrift. Och det är inte alltid relevant att jämföra med Windows. Linux är bara en kärna, Windows är ett komplet OS. Det finns många olika Linux-baserade system som har för och nackdelar. Även Microsoft använder linux på Windows 10 och Azure. Varför använda det om det är dåligt?

Och Windows har ju också sina problem, med buggar, virus, uppdateringsproblem, etc. Så på vissa områden är det Windows som ligger efter.

Permalänk
Medlem

När det kommer till hårdvarukompatibilitet är det ju egentligen tillverkarens ansvar att tillhandahålla drivrutiner, även om det ofta också kämpas flitigt i form av fria tredjepartsdrivrutiner som ger en upplevelse som inte direkt kan jämföras med Windows, då det inte direkt är en grej under Windows. När tredjeparts och/eller fria drivrutinerna dessutom är riktigt bra (vilket ändå inte är helt ovanligt) så är de ju ofta inkluderade i Linuxkärnan. Då överträffar ju oftast Linuxupplevelsen Windows, då man inte behöver leta reda på och installera några drivrutiner, utan hårdvaran bara fungerar "out of the box".

Win XP hade väl också tearing som standard tills man installerat en grafikdriver som forcerade V-Sync (vilket man vissa fall själv fick slå på genom dess kontrollpanel)?

Men ja, tycker det är lite löjligt att det inte är löst i alla distros (eller åtminstone de som är tänkta som lättanvändliga skrivbordsdistros) vid det här laget. Har en känsla av att det hänger ihop med den långsamma utfasningen av X. Har själv testat Compton och Compiz (en och en såklart) som båda kan åtgärda tearing, och det funkar nästan till 100%. Men bara nästan. Ser ändå nån enstaka tearing nån gång ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har nu faktiskt inte använt Linux på över ett år. I Normala fall brukar jag som minimum testa varje ny Ubuntu version som kommer ut och kanske andra Distributioner också, men inte senaste året.

Nice! Jag har kört Linux allena i 4 år, och vid sidan av min Mac innan dess.

Skrivet av Bejje:

1. Att ansluta med bluetooth till Mina Bluetooth lurar funkar inte. Sökning i forum visar att många har samma problem.

Jag har till och med fått mina Bose QC35 att fungera med Linux -- vilket ska vara lite jobbigt enligt många. Följande paket är installerade på min antergos-installation och jag använder Bluetooth Adapter för att ansluta lurarna. Efter att ha anslutit dem en gång fungerar de som väntat (bara starta bluetooth adapter och sätt på lurarna så parar de automatiskt).

Skrivet av Bejje:

2. Ett "fel" som funnits så många år att det börjar bli pinsamt är video tearing. Windows kan per default och har gjort det så länge jag kan minnas, hantera detta och visa video och andra rörliga saker utan problem. Linux kan fortfarande inte det år 2017.

Jag vet inte vad tearingen beror på. Kanske är det drivrutiner, kanske är det dåligt optimerade fönsterhanterare. Jag kör antergas + i3 och har inga problem med tearing, men däremot lite problem med att ex. text inte renderar riktigt som det ska alla gånger. Eftersom det främst är i "inte native Linux-appar" som Spotify så har jag inte bemödat mig att dyka djupare, men prova Compton som diskuterades ovan!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag uptäckt Tearing på vissa distar på min laptop. Men inte min desktop. På min laptop så hade jag tearing och lite andra små problem med mint och arch(Förståligt då man bör hitta alla drivare själv för grafikkortet och det orkade jag inte då den kör optimus eller vad det heter.) Men nu har jag fedora 25 installerat har inte märkt av någon tearing eller dom andra små problemet. Förutom om jag kopplar in ett tagent bord och har igång numlocken och sen sliter ur tagentbordet och glömer att stänga av numlocken så är P ett * och 0 är ett /. Lite random tog mig ett tag att fatta varför den gjorde så åt mig.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med tearing. Men så kan ju det bero på att jag konfigurerar mina drivrutiner också.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är sjukt trist att desktop-varianterna av Linux inte kommit längre utan ändlösa timmar konfigurerande. Inte verkar det finnas någon vilja att göra något samspelt mellan de olika distributionerna heller.

Kan rekommendera kolla in "linux sucks" presentationerna: https://www.youtube.com/watch?v=SMKeWTVYBUo

Permalänk
Inaktiv

Att hålla på o trixa o mixa för att få nån hårdvara att funka i Linux gav jag upp redan för femton år sen. Det kommer inte bli bättre med tanke på hur mycket ny hårdvara som tillverkas idag.

Det finns massor med spännande saker man kan göra med Linux ändå som gör Linux värt att använda i många situationer. Men om det gör en frustrerad och besviken som för TS, installera Windows. Slösa inte bort tiden på nåt som bara känns hopplöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dioxys:

Det är sjukt trist att desktop-varianterna av Linux inte kommit längre utan ändlösa timmar konfigurerande. Inte verkar det finnas någon vilja att göra något samspelt mellan de olika distributionerna heller.

Kan rekommendera kolla in "linux sucks" presentationerna: https://www.youtube.com/watch?v=SMKeWTVYBUo

Kan det ha att göra med att en sådan samspelning skulle förstöra samhörighetskänslan av att inte behöva göra som alla andra, utan att vara tvungen att pilla själv?

Mitt största problem är att filer som överförs antingen via nätverk eller mellan foldrar lyckas försvinna. Det vill säga framstegsräknaren säger att filer förs över, men sedan är de borta. Således saknas det någon grundläggande kontrollmekanism i filöverföringen som säkerställer att det som påstås göras verkligen görs.

Detta har gjort att jag slutat flytta filer i Linux och endast kopierar dem.

Hur de stora bolagen som erbjuder molntjänster lyckats fixa det i sina distributioner är verkligen något jag skulle vilja veta. De kan inte använda standardbibliotek eller program utan måste ha klurat ut egna lösningar.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Inaktiv

De har lite olika användningsområdet, linux blir bättre för varje år tack varje molnet. Att personers applikationer inte finns i Linux minskas varje år när folk kör dem i Webbläsaren.
Ta bokföring och mail, den stora skaran kan göra detta från vilken surfplatta som helst idag.

Jag själv skulle beskriva mig som en person "Dissociativ identitetsstörning" när det handlar om Linux för svaret blir beroende på när man frågar. Och det hela handlar om hat emot de extrema kostnader som Microsoftprodukter kostar, nej jag syftar ej på Windows Pro full för 2300kr då den är gratis i sammanhanget. En RDP cal går på nästan lika mycket och ofta ska man ha 50st.
Bortsett från OS relaterade programvaror så är många andra programvaror sjukligt dyra, 10, 50 t.o.m 100 000kr för en mjukvara i Windows är inget konstigt. I Linux upplever jag raka motsatsen, även om undantag finns.

Men många ska ha flera datorer idag och då bli kostnaden hög, jag själv körde med linuxmaskiner som hostade WM burkar (vmplayer), men tyvärr fick jag ut sämre prestanda ur dessa än att göra likadant i Windows.

Vad framtiden med linux kommer bli är intressant, jag tror att linux kan vinna andelar för att folk ej behöver ha windows överallt. Både privat och inom företag. Att linux inom vissa områden är bättre(kostnad borträknad som faktor), så tror jag det är en väldigt liten skara som detta gäller för när det kommer till persondatorer.

Men som jag skrev allt mindre andel kör applikationer på sin egen dator, linux med sin enkelhet skulle kunna vinna, men på laptops så är stödet sämre.
-För att ta de HP EliteBook som jag kör linux på, i windows är det enbart att plugga i 3st skärmar i laptoppens dockningsstation och det blir bild direkt. Inte precis samma sak var det i debian.. Hårddiskar, alla ntfs diskar jag har pluggat in har fungerat direkt i windows, inte samma sak kan jag säga om linux osv, jag vet aldrig när linux plug and play har fungerat bättre och jag har testat runt 5 distributioner innan jag tvingas gå tillbaka till debian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Jag uptäckt Tearing på vissa distar på min laptop. Men inte min desktop. På min laptop så hade jag tearing och lite andra små problem med mint och arch(Förståligt då man bör hitta alla drivare själv för grafikkortet och det orkade jag inte då den kör optimus eller vad det heter.) Men nu har jag fedora 25 installerat har inte märkt av någon tearing eller dom andra små problemet. Förutom om jag kopplar in ett tagent bord och har igång numlocken och sen sliter ur tagentbordet och glömer att stänga av numlocken så är P ett * och 0 är ett /. Lite random tog mig ett tag att fatta varför den gjorde så åt mig.

Hade screen tearing på Linux mint (Mate), men fick bort det genom att köra compiz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dioxys:

Det är sjukt trist att desktop-varianterna av Linux inte kommit längre utan ändlösa timmar konfigurerande. Inte verkar det finnas någon vilja att göra något samspelt mellan de olika distributionerna heller.

Kan rekommendera kolla in "linux sucks" presentationerna: https://www.youtube.com/watch?v=SMKeWTVYBUo

Jag slutade använda Linux-distros primärt för 10 år sedan nu, riktigt trist att se att det fortfarande knappt har hänt något under alla dessa år. Visst var det kul att sitta i timmar och fippla med att få basic-funktionalitet att fungera när jag var yngre men idag? Nej, det ska bara fungera.

Förhoppningsvis innebär Canonicals nya planer för Ubuntu att vi kanske kan se en liten knuff framåt igen. Men jag har rätt låga förväntningar. Och någon direkt konkurrent finns fortfarande inte och Linux-distros marknadsandelar är fortfarande runt 1%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag har aldrig haft problem med tearing. Men så kan ju det bero på att jag konfigurerar mina drivrutiner också.

Precis, men hela poängen med tråden var ju att på Windows behövs inte det.

Skrivet av Sandia:

...Förutom om jag kopplar in ett tagent bord och har igång numlocken och sen sliter ur tagentbordet och glömer att stänga av numlocken så är P ett * och 0 är ett /. Lite random tog mig ett tag att fatta varför den gjorde så åt mig.

Kan rekommendera paketet numlockx
Med hjälp av det kan du stänga av och på numlock med de enkla kommandona
numlockx on
numlockx off
eller
numlockx toggle

Om du inte vill ta upp terminalen varje gång så kan du förslagsvis göra en genväg som kör toggle-kommandot.

Skrivet av wereaz:

Mitt största problem är att filer som överförs antingen via nätverk eller mellan foldrar lyckas försvinna. Det vill säga framstegsräknaren säger att filer förs över, men sedan är de borta. Således saknas det någon grundläggande kontrollmekanism i filöverföringen som säkerställer att det som påstås göras verkligen görs.

Detta har gjort att jag slutat flytta filer i Linux och endast kopierar dem.

Du får gärna berätta mer, vilken distribution och vilka program du använt när detta inträffat. Kan inte påstå att jag nånsin skulle upplevt något liknande i någon Linuxdistribution efter flera års användande. Du menar alltså att filen helt och hållet är borta när det inträffar? Inte ens originalet ligger kvar? Standard för alla filflyttningsfunktioner ska vara att filen tas bort från sin ursprungliga plats efter att den kopierats till sin nya plats och sedan jämförts med originalet så att den inte skadats vid överföring så att detta aldrig ska kunna inträffa.

Permalänk
Medlem

Tror folk går vilse av att man inte installerat om Windows på länge. Sist jag gjorde det tog det 2-3h innan det var drägligt användbart (exkl. programinstallationer). Arch med Gnome Shell tog 1-1:30. Inget letande efter drivisar heller.

Sen håller jag med om att xserver och tearing är hemskt. Gnome kör ju dock Wayland som standard och då funkar det. Men xserver är tyvärr kvar.

Men värst är ju att Windows (iaf 8.1 som jag kör) inte har virtuella skrivbord. Det är ju basal funktionalitet på både Linux och OSX sen minst tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Det är sjukt trist att desktop-varianterna av Linux inte kommit längre utan ändlösa timmar konfigurerande. Inte verkar det finnas någon vilja att göra något samspelt mellan de olika distributionerna heller.

Kan rekommendera kolla in "linux sucks" presentationerna: https://www.youtube.com/watch?v=SMKeWTVYBUo

Det är väl bara joina valfri distrocommunity och börja koda för att fixa problemen? Eller skall någon annan lösa dina problem?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VSD.9024:

Tror folk går vilse av att man inte installerat om Windows på länge. Sist jag gjorde det tog det 2-3h innan det var drägligt användbart (exkl. programinstallationer). Arch med Gnome Shell tog 1-1:30. Inget letande efter drivisar heller.

Sen håller jag med om att xserver och tearing är hemskt. Gnome kör ju dock Wayland som standard och då funkar det. Men xserver är tyvärr kvar.

Men värst är ju att Windows (iaf 8.1 som jag kör) inte har virtuella skrivbord. Det är ju basal funktionalitet på både Linux och OSX sen minst tio år.

Windows tar verkligen inte så lång tid att installera, vad är det du behöver göra efter installationen som tar så lång tid? Det är gjort på ett par minuter med modern och tillräckligt snabb hårdvara. För mig tar det nog 30 minuter, och då har jag räknat in installation av drivrutiner, en del snabba inställningar, montering av nätverksenheter samt eventuell partionering och installation av de absolut viktigaste programmen (Firefox och Thunderbird).

Windows 10 har virtuella skrivbord, standardutförandet har en ikon bredvid Windows-logon/knappen som gör att man kommer åt aktivitetsvyn som visar alla öppna program på alla skärmar men också har en knapp som gör det möjligt att skapa nya skrivbord. Finns även knappkombinationer för att hantera virtuella skrivbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VSD.9024:

Tror folk går vilse av att man inte installerat om Windows på länge. Sist jag gjorde det tog det 2-3h innan det var drägligt användbart (exkl. programinstallationer). Arch med Gnome Shell tog 1-1:30. Inget letande efter drivisar heller.

Windows 10 installation på min senaste dator typ 15 minuter. Körde från usb 3 och rätt in på en 960 evo m.2 disk.
Installation av grundläggande program som teamviewer, vmplayer, uppsättning av RDP typ ingen tid alls. Få nödvändiga drivrutiner, bara besöka tillverkarens sida och jag kunde ladda hem färdiga paket med allt som behövs för både moderkort och grafikkort.

I linux däremot så fick jag bråka och det tog med en helg att få upp basic funktionalitet, Där inte ens VMplayer idag fungerar lika bra som på Windows. (jag får ej ut samma prestanda) RDP lösningen i all ära, men lika bra som windows är den ej.

Windows i dag har nämligen blivit superenkel att installera, snabbt som tusan går det också. Så jag tycker ej argumentet håller.
Sedan finns det besvärliga hårdvaror, men dessa brukar vara besvärliga i Linux också. Jag tänker framförallt på ny hårdvara som PCIe hårddiskar som var strul med för något år sedan som bootdisk.. (jag vet ej hur det är idag)

Permalänk
Medlem

Är tyvärr inte bara saker som är fel inställda utan också en hel del som är trasigt. Ett exempel http://www.sweclockers.com/forum/trad/1463147-ubuntu-fryser-s...
Kan inte heller begripa hur en sådan här bugg kom med i en LTS release.

Tyvärr så har Linux desktop inte utvecklats särskilt väl de senaste åren. Framförallt är det fortfarande en hel del drivrutinsproblem och avsaknad av att kunna sälla in vissa saker enkelt. Jag hoppas att Canonical kan ändra på det nu när det skrotat Unity och Ubuntu mobile borde det kunna satsa på Ubuntu Destkop igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är väl bara joina valfri distrocommunity och börja koda för att fixa problemen? Eller skall någon annan lösa dina problem?

Jag kan tillräckligt mycket om utveckling för att inse att jag bara hade gjort skada på den fronten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dioxys:

Jag kan tillräckligt mycket om utveckling för att inse att jag bara hade gjort skada på den fronten.

Och även om du vore bättre på att utveckla måste man räkna på kostnader.
Den windows som vanliga personer kör kostar 1000kr, räknar man ut hur många timmar man får lägga ner på att få Linux som man vill ha det, så kan kan windows bli väldigt billigt.

Detta problem tycker jag även visar sig i övrig "gratis mjukvara", där folk brukar säga att det finns gratisalternativ så varför köpa? Men kostnaden i kronor för mjukvaran är bara ofta en bråkdel.
Ta t.ex. fotografer så kostar Adobes-bugetpaket 96 kr/mån exkl moms, nu vet jag inte vilka rörelsekostnader de har men säg 50 000kr/månaden om personen vill få ut 25 000kr/mån i lön. (kostnader är utrustning, resa, hotell etc)
Dessa 96kr är då totalt försumbart och blir resultatet markant bättre och snabbare gjort än i Gimp, ja vad är bäst val?
(olika personer jobbar såklart olika bra i programmen)

Och så är det i princip med alla programvaror inklusive cad som jag jobbar med nu, omsättningen per månad ligger för mig över 200 000kr, om nu cadprogramvaran kostar någon 1000lapp per månad eller gratis är i sammanhanget försumbart. Det viktiga är vad jag producerar, att använda ett enklare gratisprogramvara och halvera omsättningen är det som kostar pengar.

Det är detta som leder till att linux har svårt att komma in fast det är gratis, när användarens tid inte är detsamma.
Däremot skaffar folk allt fler datorutrustning och det blir dyrt med licenser för de alla, jag tänker på tvapparater, mobiler, surfplattor etc. Där Microsoft bland surfplattorna inte precis tar 1000kr per licens.

Permalänk
Avstängd

Kör linux på min laptop och htpc utan problem och tycker Linux är likvärdig windows och föredrar det oftast mot windows och är väll en del spel det inte är kompis med men är trots allt windows spel och ska man gnälla är det drivrutiner som jag skulle hugga på som kan jävlas ibland

Men i övrigt är Linux riktigt solid och lättanvänt med alla program jag behöver utan bloat och ser lika snyggt ut så har inte mycket att gnälla på annars och tycker det är ett fullgott även bättre alternativ i många fall

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det är två olika operativsystem som hanterar problem på olika sätt. Själv switchar jag mellan windows 10, 8.1 och Ubuntu Mate varje dag och det är olika problem som slår mig.
W8.1 är nästan helt problemfritt. Det kommer inte så mycket nytt som blir fel men många gillar ju inte designen (även om jag älskar den) men vissa menyer är helt korkade

W10 är den konstigaste. Varje vecka kommer det uppdateringar som jag har inget val att vänta med (även om jag stängt av windows update så kommer de). Efter varje uppdatering är det inställningar som ändras och saker som slutar fungera. Saker i W10 idag fungerar sämre än W7 vilket inte är som det ska och bluetooth som TS nämnde så har jag ALLDRIG fått det att fungera på någon dator någonsin. Ubuntu mate har varit närmast att faktiskt para men inte lyckas spela musik.
I batterispararläge (på batteri) så tycker windows att det är lämpligt att köra saker som drar mycket batteri vilket är helt korkat. Jag kan en dag ha 9 timmar batteri medans nästa dag bara ha 4 för att någon skitsak jag inte kan stänga av kör i bakgrunden. Den skiter i vad man gör och gör sin grej ändå vilket är fruktansvärt frustrerande när man har viktiga saker att göra (ofta i nöd av batteritid).
Glöm inte att Windows är en stor datasamlande mask för en produkt jag betalat långt över 1000 spän för.

Problem med Linux (i det här fallet Ubuntu Mate) är rätt få. Bara att ploppa in stickan och köra och 10 min senare så är man på desktop. Detta kan skilja beroende på vad för dator man har. Jag hjälpte kompisar installera det med (vi behöver det för en kurs) och vissa företag (*host asus) gillade inte linux. En kompis MSI hade secureboot och annat skit som man var tvungen att stänga av så vissa kan ha mer problem än andra beroende på märke och modell. Tearing är ett problem som finns men det ska ju lösas med att wayland kommer. Sedan har jag ett konstigt problem med att CD läsaren poppar ut då och då, vet inte varför.

Alla har sina problem och man väljer vilka problem man vill kämpa med. Linux problem är ofta mer direkta men också lösbara med en enkel googling. Windows problem är alltid där och det finns inget man kan göra åt dem och påverkas man av dem så är Windows en stor hög med skit. Tyvärr är det mycket professionell mjukvara och spel som bara finns på Windows och då är man tvungen att köra det ändå. Har man inte det behovet av sådana applikationer så är ofta Linux ett väldigt bra val (eller MacOS om man vill ha ett polerat operativsystem på feldesignad hårdvara för alldeles för mycket pengar).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

W10 är den konstigaste. Varje vecka kommer det uppdateringar som jag har inget val att vänta med (även om jag stängt av windows update så kommer de). Efter varje uppdatering är det inställningar som ändras och saker som slutar fungera. Saker i W10 idag fungerar sämre än W7 vilket inte är som det ska och bluetooth som TS nämnde så har jag ALLDRIG fått det att fungera på någon dator någonsin. Ubuntu mate har varit närmast att faktiskt para men inte lyckas spela musik.

Hmm, mystisk version av Win 10 du har. Får uppdateringar vanligtvis en till två gånger i månaden och har aldrig upplevt att saker slutat funka eller inställningar som ändras. Använder Bluetooth nästan dagligen på två olika Win 10-maskiner, en Surface Pro 4 och min egenbyggda HTPC.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

...på feldesignad hårdvara...

"feldesignad"? utveckla gärna.

Permalänk
Medlem

Happ, en till sån här tråd.
Jag provar att anmäla den så kanske den kan bli sammanflätad med "en" av de tidigare.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465630-finns-det-nagon...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Windows 10 installation på min senaste dator typ 15 minuter. Körde från usb 3 och rätt in på en 960 evo m.2 disk.
Installation av grundläggande program som teamviewer, vmplayer, uppsättning av RDP typ ingen tid alls. Få nödvändiga drivrutiner, bara besöka tillverkarens sida och jag kunde ladda hem färdiga paket med allt som behövs för både moderkort och grafikkort.

I linux däremot så fick jag bråka och det tog med en helg att få upp basic funktionalitet, Där inte ens VMplayer idag fungerar lika bra som på Windows. (jag får ej ut samma prestanda) RDP lösningen i all ära, men lika bra som windows är den ej.

Windows i dag har nämligen blivit superenkel att installera, snabbt som tusan går det också. Så jag tycker ej argumentet håller.
Sedan finns det besvärliga hårdvaror, men dessa brukar vara besvärliga i Linux också. Jag tänker framförallt på ny hårdvara som PCIe hårddiskar som var strul med för något år sedan som bootdisk.. (jag vet ej hur det är idag)

Tror du har rätt. Installerade 8 från DVD så är lite annorlunda. Windows 10 är tyvärr inte aktuellt för mig. Det som framförallt tog tid var Windows update i Metro för att få ett aktuellt system. Orkar inte uppdatera längre p.g.a. det.

Har haft betydligt​ mer drivrutinsproblem med Windows, men har lite udda ljudkort.

Främst är det gött att slippa spridda nedladdningssajter. Skönare med repos och aur som hämtar allt åt mig.

Permalänk

Sist jag satt vid windows var när jag var hos chefen och försökte få hans skrivare att fungera. Jag gav upp efter ca 1 timme. Det gick inte att installera drivrutinen varken från cd-skivan eller nätet. Nån sorts rättighetsproblem? Provade utan antivirus också men blev ingen skillnad. Fy fan vilket skit.
Hur felsöker man ens på windows?

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden då det redan finns en nyligen skapad tråd med ungefär samma frågeställningar. Se http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465630-finns-det-nagon...

/KimTjik