Hur bra dator behver man för en minecraft server som går i 24/7

Permalänk

Hur bra dator behver man för en minecraft server som går i 24/7

Hej!
Jag har nys gjort en NAS med hjälp av en gammal dator och FreeNas som OS.
Sen så såg jag att det fins MineOS plugin så det slog mig "skulle jag kunna göra en minecraft server/modad server i 24/7".

Då blir min fråga hur bra dator behver man för att driva en son server. Kan man driva en serve med en gammal dator eller blir den lika krävande som ner man spelar singel player?

Helsningar kungen

Permalänk
Medlem

Hej kungen, frågan är vad äger du för hårdvara idag samt hur många spelare du hade tänkt dig att spela på servern?

Annars kan jag redan nu säga att Minecraft älskar ram och CPU kraft.

Permalänk
Skrivet av Kung_Josef:

Hej!
Jag har nys gjort en NAS med hjälp av en gammal dator och FreeNas som OS.
Sen så såg jag att det fins MineOS plugin så det slog mig "skulle jag kunna göra en minecraft server/modad server i 24/7".

Då blir min fråga hur bra dator behver man för att driva en son server. Kan man driva en serve med en gammal dator eller blir den lika krävande som ner man spelar singel player?

Helsningar kungen

Kolla reauirement för vanilla. Modded drar inte väldigt mycket mer såvida det inte är något väldigt hårt moddat du tänkte på.

Men skulle väl rekommendera typ en i5 2500k och 4-8gb ram minst helst mer ram så du kan köra servern från ramdisk då jag märkt att vanlig 7200rpm disk inte hinner med ibland även vanlig sata3 ssd 400MB+ har ibland problem att hinna med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Hej kungen, frågan är vad äger du för hårdvara idag samt hur många spelare du hade tänkt dig att spela på servern?

Annars kan jag redan nu säga att Minecraft älskar ram och CPU kraft.

Det enda som jag kan komma ihåg är att cpu har 2hrtz och 4gb ram. Sen kommer vi bara vara max 5 spelare så det kommer vara en liten server förmodlingen

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla reauirement för vanilla. Modded drar inte väldigt mycket mer såvida det inte är något väldigt hårt moddat du tänkte på.

Men skulle väl rekommendera typ en i5 2500k och 4-8gb ram minst helst mer ram så du kan köra servern från ramdisk då jag märkt att vanlig 7200rpm disk inte hinner med ibland även vanlig sata3 ssd 400MB+ har ibland problem att hinna med.

Om jag fatar det ret så kommer det bli svårt med diskar att jobba som man vill.
Jobbar verklingen diskar så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

Det enda som jag kan komma ihåg är att cpu har 2hrtz och 4gb ram. Sen kommer vi bara vara max 5 spelare så det kommer vara en liten server förmodlingen

4GB ram kommer du långt med kan jag säga, men att din CPU har 2Hertz förklarar absolut inget utan det krävs att du kommer med modell nummer så jag kan ge dig ett fullständigt svar.

Permalänk

@NewCamps: venta lite så ska jag kolla

Permalänk
Medlem

CPU och RAM är det viktigaste. Full specs hade varit bra att veta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

@NewCamps: Det är en Intel e3200 med 2,4ghz
och daton är från windous 7s start tror jag

Permalänk

@Cooling23: Jag vet inte hur jag ska ta reda på mer en vad cpu och ram är i daton plus jag har två RED hodiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

@NewCamps: Det är en Intel e3200 med 2,4ghz
och daton är från windous 7s start tror jag

Absolut men då kan jag tänka mig att du skall klara av att hosta en server för 5 spelare, blir dock lite tungt om du ska hård modda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

@Cooling23: Jag vet inte hur jag ska ta reda på mer en vad cpu och ram är i daton plus jag har två RED hodiskar

Installera Speccy. Det visar vad du har under huven och är helt gratis.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

@Cooling23: kan man ladda ner det till FreeNas? Och i sådana fall HUR?

Permalänk
Skrivet av Kung_Josef:

Om jag fatar det ret så kommer det bli svårt med diskar att jobba som man vill.
Jobbar verklingen diskar så mycket?

På. Den server jag håller var just disken min flashals och när man reste långt fort han inte disken med att läsa/skriva tillräckligt fort enligt serverkonsollen och det började lagga ganska hårt.

Även när vi bara var 2st så kunde min gamla 7200rpm'are om vi började röra oss runt åt olika ställen få krupp zpga för slö läs/skrivhastighet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att säga exakt hur mycket Minecraft behöver då kartan blir större och behövs mer ram och kunna läsa från hårddisken snabbt och som dom andra säger så äter den mycket CPU kraft.

Ladda ner world border och se till att karten ligger på 5000x5000 och ha få plugins och modd då kanske du klara dig med det du har. Gärna med Linux för att kunna hantera kraften på rätt sätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg: tack för tipset med en så kallande begrensning på värden

Permalänk

Nu håller jag på att testa om det funkar med mina saker i daton med MineOS för FreeNas