Nintendo upphör med produktionen av NES Classic Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vänta lite här, har nintendo 21000 miljarder Kronor i kassa eller är du bara kass på engelska och svenska?

Sen kan man ju önska att Switch krashar och dör ungefär som Wii U och att de överger hårdvara och ger ut sina spel på andra plattformar.
Nu vet jag inte hur mycket de har i kassa, men tyvärr har de så mycket att de kan köra sitt race åtskilliga år framåt.

Jag som hade otur när jag tänkte, de har "bara" 2,2 miljarder dollar.

Sen, var påhoppet om att vara kass på engelska och svenska verkligen nödvändigt?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Jag som hade otur när jag tänkte, de har "bara" 2,2 miljarder dollar.

Sen, var påhoppet om att vara kass på engelska och svenska verkligen nödvändigt?

Nej det var inte nödvändigt, jag gick för långt och ber om ursäkt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Då blir det tillbaka till Raspberry Pi och emulator. Jag har väldigt lite moraliska bekymmer med det om Nintendo inte ens vill använda sin IP.

Permalänk
Medlem

Håll koll på mediamarkt, beställde min där idag klockan 14.00 och de fanns i lager

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Jaha, då står det nu alltså helt klart att detta bara var en teaser för att få folks uppmärksamhet till Nintendo som på den gamla goda tiden och bygga en positiv känsla inför Switch i en tid på deras tidigare konsol, floppen Wii U, redan var avdankad och höll på att smusslas undan.

Uppenbarligen såg Nintendo själva detta mest som en gimmick och blev fullkomligt tagna på sängen över hela retrointresset.

Skrivet av kaput:

Fast man når ju helt olika målgrupper. Tror få 70-talister som vill återuppleva sina gamla barndomsspel slantar 3500 spänn för en Switch, som dessutom är mycket längre från originalhårdvaran än NES Classic när det kommer till känslan. En R-Pi med Retropie för en femtedel av det priset, eller varför inte en beggad Wii för några hundringar, ter sig mycket rimligare i sådana fall.

Den som skiter i det där med originalkänsla, och inte har några problem med att klabba runt på E-shop och mecka sig runt i menyer innan de får spela, har väl i sådana fall sedan länge redan skaffat en Wii till ändamålet, eller kör i emulator på datorn.

Kort och gott finns det massor av alternativ som både är bättre och billigare än Switch/VC om man bara vill lira gamla NES-spel. Det finns ingen intern konkurrens att tala om. Classic och Switch är i så gott som samtliga relevanta hänseenden helt olika produkter.

Grejen med NES Classic är att det är en plug & play-lösning som kommer jäkligt nära originalet, till ett rimligt pris. Skulle man prissatt den högre börjar det plötsligt röra sig om sådana pengar att det börjar bli värt besväret att kolla på alternativen, och spontanköparna skulle dessutom försvunnit.

Skrivet av elajt_1:

Den här förklaringen ligger förmodligen väldigt nära sanningen. Dock så tror jag inte dom hade kunnat själva mini nes för dubbla priset. Den enda målgruppen som jag ser det är sådana som egentligen inte har eller gillar TV-spel längre men som tycker det är kul att få återuppleva gamla minnen, ja eller nåt i den stilen.

Så ser vi det ja. Men det var inte så Nintendo avsåg med detta.

Skrivet av Swedish Berserk:

Man kan undra hur Nintendo tänker egentligen? Lyssnar de ens på sina kunder? Där är fortsatt hög efterfrågan på produkten varför slutar man då att tillverka den?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dagas:

WTF varför slutar man tillverka en produkt som är så efterfrågad att den inte går att få tag på? Jag väntade på att den skulle bli allmänt tillgänglig men antar man får skippa den helt istället. Tänker inte leta fram nån till överpris.

Skrivet av Christley:

Måste vara det enda företaget på jorden som slutar producera något som säljer som smör

Skrivet av Icte:

Två månader tidigare: "Produktionen av NES Classic fortsätter, ni vill ha dem och vi vill ha era pengar!"
http://www.sweclockers.com/nyhet/23393-nintendo-produktion-av...

Idag: "Hmm, NES säljer ju riktigt bra än idag. Vi slutar producera dessa, har fått nog med pengar. Tack o hej leverpastej!"

>.<

Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte. Nintendo är i akut behov av pengar. NES classic edition var en garanterad kassako, och de lägger ner den. Helt sjukt.

Jag ville ju ha en

Skrivet av Immersion:

Ja man kan undra vad dom röker ? eller har dom fått för mycket fukushima strålning i sig ?
Jag skulle gärna vilja höra deras uttalande varför dom slutar sälja skiten...blir svårt att hitta någon logisk förklaring till detta.

Nintendo vill att ni köper Switch istället. Det är det allt handlar om.

Skrivet av Mortac:

Finns egentligen bara tre möjliga anledningar till säljstoppet som jag ser det:

1) Det kommer en ny version av NES Classic i framtiden som har fler spel och ett betydligt högre pris. Nintendo vill helt enkelt inte "kasta bort" den extrema vinst de skulle kunna göra på en odödlig konsol som NES.

2) De vill inte att folk köper en NES Classic istället för en Switch. Kan vara så att de anser att produkterna konkurrerar med varandra, och att de vill allokera all produktionskapacitet till Switch eftersom den endast kan säljas just nu, medan en NES Classic skulle kunna säljas när som helst.

3) De är helt enkelt dumma i huvet.

Så frågan är vilken som är sann.

Nummer 2.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vänta lite här, har nintendo 21000 miljarder Kronor i kassa eller är du bara kass på engelska och svenska?

Sen kan man ju önska att Switch krashar och dör ungefär som Wii U och att de överger hårdvara och ger ut sina spel på andra plattformar.
Nu vet jag inte hur mycket de har i kassa, men tyvärr har de så mycket att de kan köra sitt race åtskilliga år framåt.

Jag skulle gärna se att Nintendo gav ut sina titlar på många plattformar (ju fler, ju bättre), men Switch är ju den absolut bästa bärbara spelplattformen som finns för tillfället (Sony har ju tyvärr konkurrerats ut helt här).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Håll koll på mediamarkt, beställde min där idag klockan 14.00 och de fanns i lager

Det som är tråkigt är att Media Markt verkar ha struntat i att leverera NES Mini till sina kunder som redan betalat/beställt och är på kö för leverans, och istället sälja till ett högre pris åt sin "kundklubb" (som jag iofs. själv är med i och nöjd med).

Lite fult/svinigt gjort emot sina kunder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kaput:

Fast en spelkonsol behöver man knappast positionera som samlarobjekt, i och med att den faktiskt har ett användningsområde. Vad det gäller Amiboos lär man väl inte ha så mycket annat val, hur tusan säljer man annars plastgubbar till vuxna människor liksom?

Japp, så är det nog. Är man ute efter att spela spelen och inget annat finns det mängder av bra och bättre alternativ. Själv ville jag ha en NES Classic för att det mer eller mindre bara är att plugga in den och köra, och att det är ett robust system man vågar lämna i händerna på mindre IT-begåvade kollegor, perfekt att ha på hytten på jobbet

Nintendo's spelkonsoler är i högsta grad samlarobjekt då dessa kan kan säljas för upp till x4 gånger inköpspriset utan problem. Det är bara att kolla på alla "special utgåvor" av 3DS och framförallt Zelda versionen av Switch. Det tog inte ens 2 minuter så var Switch Master Edition slutsåld i hela Japan, och då ska man ha i åtanke att det inte ens gick att förboka den online där.
Sedan med Amiibos är det inte bara själva "leksaken"(figurinen) man köper dem för. Dem innehåller DLC (oftast kosmetisk sådan) som inte går att köpa utanför Amiibo figuren.

Så kan inte annat än att tycka att Nintendo rövkör sina egna fans när dem slutar tillverka saker som absolut skulle sälja som smör, speciellt då det knyter objekt som inte går att få tag till spelen annars (Zelda: BotW's figur kom med en form av DLC som gör att du får en chest varje dag, som exempel). Artificiell ökning och inflation, exklusivitet där det inte behövs - Det är absolut inget annat.

Personligen köper jag inte hela biten med att NES Classic skulle konkurrera med Switchen, då det är 100% helt olika användningsområden och utbud på respektive (speciellt då retro-eShoppen inte finns på Switch som för WiiU (än?)).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag som satt och väntade på att de skulle öka produktionshastigheten..

Aja, mitt gamla NES funkar fint än idag, men hade vart trevligt med sparfunktioner och liknande, förutom de som fanns till exempelvis Zelda. Börjar bli trött på att blåsa i kassetter också..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nintendo's spelkonsoler är i högsta grad samlarobjekt då dessa kan kan säljas för upp till x4 gånger inköpspriset utan problem. Det är bara att kolla på alla "special utgåvor" av 3DS och framförallt Zelda versionen av Switch. Det tog inte ens 2 minuter så var Switch Master Edition slutsåld i hela Japan, och då ska man ha i åtanke att det inte ens gick att förboka den online där.
Sedan med Amiibos är det inte bara själva "leksaken"(figurinen) man köper dem för. Dem innehåller DLC (oftast kosmetisk sådan) som inte går att köpa utanför Amiibo figuren.

Så kan inte annat än att tycka att Nintendo rövkör sina egna fans när dem slutar tillverka saker som absolut skulle sälja som smör, speciellt då det knyter objekt som inte går att få tag till spelen annars (Zelda: BotW's figur kom med en form av DLC som gör att du får en chest varje dag, som exempel). Artificiell ökning och inflation, exklusivitet där det inte behövs - Det är absolut inget annat.

Personligen köper jag inte hela biten med att NES Classic skulle konkurrera med Switchen, då det är 100% helt olika användningsområden och utbud på respektive (speciellt då retro-eShoppen inte finns på Switch som för WiiU (än?)).

Ja, fast det är ju skillnad på att de blir samlarobjekt och att de positioneras som sådana redan från början.

Kör inte Amiboo med nån slags NFC, RFID eller nåt? Måste ju gå att klona/spoofa det där om man bara vill komma åt DLC och sånt.

Yes, instämmer. NES Classic och Switch konkurrerar inte. Helt olika användningsområden, målgrupper och utbud. Den som är intresserad av båda väljer inte, utan skaffar båda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, fast det är ju skillnad på att de blir samlarobjekt och att de positioneras som sådana redan från början.

Kör inte Amiboo med nån slags NFC, RFID eller nåt? Måste ju gå att klona/spoofa det där om man bara vill komma åt DLC och sånt.

Yes, instämmer. NES Classic och Switch konkurrerar inte. Helt olika användningsområden, målgrupper och utbud. Den som är intresserad av båda väljer inte, utan skaffar båda.

http://www.ebay.com/itm/Action-Replay-Powersaves-for-Amiibo-C...

http://www.geek.com/games/80-unauthorized-amiiqo-nfc-emulator...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nintendo fortsätter med helt vansinniga företagsbeslut. Jag begriper mig inte på Nintendo ibland.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Om jag ska spekulera så handlar det här om ett väl kalkylerat affärsdrag. Lär med största sannolikhet dyka upp en uppföljare senare i år (SNES Classic eller motsvarande). Om Nintendo hade mättat marknaden med NES så skulle intresset vara betydligt mindre för nästa konsol som kan säljas med högre vinstmarginal. Nu behåller man hype och intresse genom att stoppa produktionen i ''förtid'' för att kunna utnyttja marknadens intresse till att köpa uppföljaren istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kaput:

Ja, fast det är ju skillnad på att de blir samlarobjekt och att de positioneras som sådana redan från början.

Kör inte Amiboo med nån slags NFC, RFID eller nåt? Måste ju gå att klona/spoofa det där om man bara vill komma åt DLC och sånt.

Yes, instämmer. NES Classic och Switch konkurrerar inte. Helt olika användningsområden, målgrupper och utbud. Den som är intresserad av båda väljer inte, utan skaffar båda.

Fast det blir väl ändå per automatik ett "samlarobjekt" när tillverkning upphör trots väldigt stort antal förbokningar som inte ens fått sin produkt än? Det är vad jag syftar på med artificiell gimpning/markup/exklusivitet.

Amiibo kör med NFC, och den enda riktigt fungerande(kommersiella) klonenheten är N2 Elite(Amiiqo är ett relativt närliggande alternativ). Men den kräver fortfarande fysisk tillgång till Amiibon för att göra en backup på den (så du lär i vilket fall äga/känna någon som äger den Amiibon du vill ha). Alternativet är att köpa "rip-cards" från sådana som säljer det, men det kan kosta upp emot 350kr för ett Amiibo kort beroende på vilket.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patrik441:

Om jag ska spekulera så handlar det här om ett väl kalkylerat affärsdrag. Lär med största sannolikhet dyka upp en uppföljare senare i år (SNES Classic eller motsvarande). Om Nintendo hade mättat marknaden med NES så skulle intresset vara betydligt mindre för nästa konsol som kan säljas med högre vinstmarginal. Nu behåller man hype och intresse genom att stoppa produktionen i ''förtid'' för att kunna utnyttja marknadens intresse till att köpa uppföljaren istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror också att detta är en rimlig förklaring. SNES Classic skapar samma eller mer buzz kring varumärket sen går de vidare mot N64 Classic strax innan Switch börjar bli gammal.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan hålla med om resonemangen i tråden, anser dock att Nintendo ändå skadar sitt anseende som varumärke. Vad hände med "Seal of Quality"? Det var så företaget diversifiterade sig på 80-talet och blev stort.

Permalänk
Medlem

Rätt enkelt. WiiU var dött, 3ds sjunger på sista sången. Förra årets E3 var i princip bara Zelda. Dom kunde inte visa mer. Dom behövde intäkter från julhandeln.

NES mini blev alltså en perfekt lösning.

SNES mini lär inte ske om inte Nintendo återigen hamnar i samma läge med en gammal bärbar och en stationär som varit doa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Jag kan hålla med om resonemangen i tråden, anser dock att Nintendo ändå skadar sitt anseende som varumärke. Vad hände med "Seal of Quality"? Det var så företaget diversifiterade sig på 80-talet och blev stort.

Vad har "Seal of Quality" med nedlagd produktion av NES Classic Edition att göra?

Permalänk
Medlem

Hur kunde NES Classic bli så eftertraktad?

Retropie plus USB-handkontroll finns ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Amiibo kör med NFC, och den enda riktigt fungerande(kommersiella) klonenheten är N2 Elite(Amiiqo är ett relativt närliggande alternativ). Men den kräver fortfarande fysisk tillgång till Amiibon för att göra en backup på den (så du lär i vilket fall äga/känna någon som äger den Amiibon du vill ha). Alternativet är att köpa "rip-cards" från sådana som säljer det, men det kan kosta upp emot 350kr för ett Amiibo kort beroende på vilket.

Hela denna grejen med dockor och leksaker, om även med NFC-chip, är bra gammeldags och sjukt barnsligt (iaf. för mig som vuxen).

De borde, som alla andra, sälja uppgraderingarna/tilläggen som vanliga "In-App Purchases" IMO.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur kunde NES Classic bli så eftertraktad?

Retropie plus USB-handkontroll finns ju.

Kan bara svara för mig själv, men jag gillar enkelheten i en helt färdig produkt, och att det även är en ofticiell originalprodukt och "originalemulator" ifrån Nintendo.

Sedan kan det hända att jag framåt kanske bygger ihop en version med RetroPie, eller med PC/Win10/Intel NUC med RetroArch och/eller EmulationStation (gärna i ett skal ifrån NES Mini hade varit grymt coolt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av martinot:

Hela denna grejen med dockor och leksaker, om även med NFC-chip, är bra gammeldags och sjukt barnsligt (iaf. för mig som vuxen).

De borde, som alla andra, sälja uppgraderingarna/tilläggen som vanliga "In-App Purchases" IMO.

"gammeldags och barnsligt" - Detta är ett koncept jag aldrig förstått som ett argument, framförallt att det skulle vara "barnsligt".
Det känns både trångsynt och nedvärderande - Om inget annat så är väl det ett väldigt omoget sätt att uttrycka sig på?

Vad särskiljer någon som samlar på figuriner, stenar, vinflaskor eller klockor?
Allt är livlösa objekt som (förhoppningsvis) tillför någon form av glädge till individen som väljer att samla på dem, oavsett ålder eller objekt i fråga. Det är väl ändå ett harmlöst utlopp för självtillfredsställelse, speciellt om man jämför det med många andra intressen folk verkar ha (tex. vårdslöst drickande, droger eller våldsbenägenheter).

Det tråkiga med Nintendo är att dem artificiellt gimpar tillgång och gör sina figuriner till exklusiva samlarobjekt istället för en kul addition till en DLC.
Jag personligen får hellre hem en bit plast att ställa på hyllan eller ge till någon som vill ha den, än en kod på mejlen som aktiverar mina kosmetiska saker i spelet.
Men det är en helt annan sak, då jag anser att hela idén med DLC är ett stort mitten finger åt alla som köper ett spel när det lanseras, speciellt då folk 6-12 månader efter släpp kan få spelet+alla DLC's för samma pris som man själv betalat för bara basspelet (som med lite tur representerar 50% av spelet).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

"gammeldags och barnsligt" - Detta är ett koncept jag aldrig förstått som ett argument, framförallt att det skulle vara "barnsligt".
Det känns både trångsynt och nedvärderande - Om inget annat så är väl det ett väldigt omoget sätt att uttrycka sig på?

Vad särskiljer någon som samlar på figuriner, stenar, vinflaskor eller klockor?
Allt är livlösa objekt som (förhoppningsvis) tillför någon form av glädge till individen som väljer att samla på dem, oavsett ålder eller objekt i fråga. Det är väl ändå ett harmlöst utlopp för självtillfredsställelse, speciellt om man jämför det med många andra intressen folk verkar ha (tex. vårdslöst drickande, droger eller våldsbenägenheter).

Var inte meningen att dissa någon, men du måste ju också förstå och hålla med om att det är en ganska stor skillnad om jag köper en Patek Philippe Calatrava till mig själv, eller ett gosedjur eller en plastdocka till min tioåriga dotter?

Sedan så ser jag ingen nackdel i att Nintendo kan göra båda alternativen; dvs. sälja plastdockor med NFC-chip till vissa kunder, oavsett om det är barn eller vuxna som köper (vi skippar att lägga en värdering i detta beteende/behov för undvika metadebatt), och sedan sälja "In-game Purchases" till oss andra som inte är intresserade av dockor/plastleksaker (oavsett vår ålder)?

De har ju redan en infrastruktur med e-shop som kan hantera betalning och dylika transaktioner, så ser inte att det borde vara så tekniskt svårt eller komplicerat för Nintendo att fixa detta.

Alla andra normala speltillverkare, oavsett om på PC, konsol eller mobila plattformar, kan ju erbjuda detta.

Varför skulle inte Nintendo kunna göra samma sak som ett komplement?

Köper inte att det är bara de som vill ha dock/plastleksaker (oavsett att ställa på hyllan eller leka med) som det enda och allenarådande sättet (tror de hade nått en större publik och kunnat tjäna mer pengar på erbjuda fler alternativ).

Valfrihet är alltid bra, och vi kunder har inte alla samma preferenser (vilket är rätt uppenbart, inte minst här).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik441:

Om jag ska spekulera så handlar det här om ett väl kalkylerat affärsdrag. Lär med största sannolikhet dyka upp en uppföljare senare i år (SNES Classic eller motsvarande). Om Nintendo hade mättat marknaden med NES så skulle intresset vara betydligt mindre för nästa konsol som kan säljas med högre vinstmarginal. Nu behåller man hype och intresse genom att stoppa produktionen i ''förtid'' för att kunna utnyttja marknadens intresse till att köpa uppföljaren istället.

Är inte säker på att de som har NES Mini inte automatiskt skulle dissa en "SNES Mini". Tror att många Nintendofans och lätta (inte hard core) retronördar, inklusive mig själv, skulle tycka det vore en grymt kul produkt att ha som komplement.

Hoppas att detta kan bli verklighet, men att Nintendo hanterar kundrelationer, kommunikation och logistik lite tydligare ifrån start denna gången (annars så kommer de nog att förarga ytterligare kunder).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Förstår ändå inte er som resonerar om att Nintendo vill sälja switch istället?
"Jag är sugen på en retro-konsol för 790:- men okej, den har slutats säljas, då tar jag en switch för 3500:- + kostnad för spel istället"?

Nes classic var tamejfasen det ultimata. Visst man kan köra retropie etc, men det är inget färdigt koncept.

Men ett axplock av det folk jag känner som köpt har gjort:

  • Köpt till kidsen, som vill att dom ska spela samma spel som dom själv gjorde när dom var små

  • En polare kör den i baksätet i bilen så kidsen (och vi vuxna) kan gejma on teh road (behövs ingen switch här inte)

  • Sommarstugan

  • Jobbet (vi kör en på tvn i allrummet)

Den avgörande faktorn skulle jag säga var priset, en Switch är inget man impulsköper men ett färdigt koncept för 790:- är klockrent.

Permalänk

ja hittade denna Rasb-pi på youtube.. att han fått kassettfunktionen med NFC-chip att funka kan tycka den är snyggare

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår ändå inte er som resonerar om att Nintendo vill sälja switch istället?
"Jag är sugen på en retro-konsol för 790:- men okej, den har slutats säljas, då tar jag en switch för 3500:- + kostnad för spel istället"?

Nes classic var tamejfasen det ultimata. Visst man kan köra retropie etc, men det är inget färdigt koncept.

Men ett axplock av det folk jag känner som köpt har gjort:

  • Köpt till kidsen, som vill att dom ska spela samma spel som dom själv gjorde när dom var små

  • En polare kör den i baksätet i bilen så kidsen (och vi vuxna) kan gejma on teh road (behövs ingen switch här inte)

  • Sommarstugan

  • Jobbet (vi kör en på tvn i allrummet)

Den avgörande faktorn skulle jag säga var priset, en Switch är inget man impulsköper men ett färdigt koncept för 790:- är klockrent.

Håller med. Ser inte alls samma marknad eller målgrupp för NES Mini och Switch.

Har själv inte så stort behov för bärbart just nu (åker bil till och från jobbet, och på flygresor så jobbar jag eller sover mest). Tycker Switch är en fantastiskt fin bärbar produkt, men som det ser ut nu så är jag för tillfället inte beredd i att investera 4000 pix i basprylar, och sedan flera tusen i ett nytt spel-ekosystem (spelar absolut mest spel på PC/Win10 via Steam, Origin, etc, och lite grand i andra hand på iOS och XB1S, och därefter lite av varje som tex. NES Mini och andra mobila enheter som Android och Windows).

NES Mini är däremot en grymt kul och prisvärd (till ordinarie pris) enhet som man har kul med hemma, eller när man är på stugan vid havet, landet eller i fjällstugan.

Perfekt nu i påskveckan när vi var ett gäng i Trysilstugan att slänga på vid after-ski tillsammans med några öl och lite snacks! Mycket kul, skratt och tillrop när det spelades för fullt!

Samma nu när släkten träffades på pappas lantställe i påskhelgen. En Switch med Zelda hade inte alls varit lika snabbt, kul och enkelt att snabbt komma igång med som klassiska NES-spelen som både nostalgiska 40-50-åringar minns, till barnen och deras kusiner som inte växt upp med NES eller Nintendo Game & Watch.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riporto:

Vad har "Seal of Quality" med nedlagd produktion av NES Classic Edition att göra?

Nintendo diversifierade sig från resten av allt skräp som fanns på 80-talet genom att leverera kvalitet. På så sätt har de byggt upp sitt varumärke att förknippas med just kvalitet.

Att börja tillverka något och sluta tillverka det när det är populärt, anser inte jag vara någonting som höjer företagets anseende i allmänhetens ögon. Dock som jag också nämnde kan det finnas "logiska" resonamang utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv att upphöra med produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja hittade denna Rasb-pi på youtube.. att han fått kassettfunktionen med NFC-chip att funka kan tycka den är snyggare
https://www.youtube.com/watch?v=3dgnD93pwX0

Grymt kul ide, men också grymt ful med dåligt 3D-printade produkter som denna.

(Själv så tar jag hellre och skalet till just en NES Mini och bygger om.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/