Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Behöver tips på olja, schampo och något mjukare vax till mitt skägg som inte kostar skjortan. Gör inget om det är Ebay som gäller

Vet inte om det räknas som dyrt eller billigt men jag använder olja, vax o schampo från "Mr bear family". Svenskt märke som fungerar riktigt bra tycker jag.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av svalle:

Behöver tips på olja, schampo och något mjukare vax till mitt skägg som inte kostar skjortan. Gör inget om det är Ebay som gäller

Säger direkt att balm skulle vara guld för dig. Schampo är mer av "det lilla extra" Ibland kör jag bara helt vanligt även till skägget.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Använder schampo och skäggolja, ibland även vax, men skägget lever ett eget liv och spretar rejält efter en liten stund. ÅtgärdeR?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kanske inte lika vackert som andras, but its something!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Använder schampo och skäggolja, ibland även vax, men skägget lever ett eget liv och spretar rejält efter en liten stund. ÅtgärdeR?

Det där är alltid ett redigt meck. Men det är näst intill omöjligt att få skägget att inte "spreta rejält". Vax är nog bästa sättet att stoppa det på.
Testa något annat märke än det du kör med, kanske fungerar bättre?
Gå gärna in till någon barberare för att få tips, så gjorde jag och vi hittade tillsammans ett märke som funkade bra för just mitt skägg.

Annars, håll det trimmat, dvs ta bort topparna ganska ofta. Jag får klippa sidorna 1-3ggr/månad för att det inte ska spreta för mycket. Försöker även klippa det som är på hakan kanske 1 gång/månad för att jag gillar att det är längre

Den där längden är så jävla skönt att ha. Man behöver inte bråka lika mycket
Nästan lite sugen på att köra trimmern genom skägget så man får 1,5cm runt om... Men det tar emot lite.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SunQ:

Den där längden är så jävla skönt att ha. Man behöver inte bråka lika mycket
Nästan lite sugen på att köra trimmern genom skägget så man får 1,5cm runt om... Men det tar emot lite.

Typiskt "lagom" längd faktiskt. Inte i vägen alltför mycket och man ser inte ut som en tjej hehe.
Låter mitt växa Movember ut, sen får vi se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Typiskt "lagom" längd faktiskt. Inte i vägen alltför mycket och man ser inte ut som en tjej hehe.
Låter mitt växa Movember ut, sen får vi se!

Movember är ju egentligen att börja från scratch väll? Eller är det bara allmänt att man inte ska raka sig?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag vill med odla, men min sambo gillar inte skägg
Nåväl, jag förhandlade iaf till mig att när jag fyller 40 får jag odla. Försökte lura henne när jag fyllade 30, men attans det gick inte. Men om 10 år så!

Permalänk
Medlem

Har haft ganska ordentligt skägg för ett par år sedan, men blev dels lite less på att bli kallad Beppe Wolgers hela tiden och dels blev det varmt och jävligt, så nuförtiden är det bara centimeterlångt.

@XHI: stiligt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SunQ:

Movember är ju egentligen att börja från scratch väll? Eller är det bara allmänt att man inte ska raka sig?

Man uppmanas odla mustach helt enkelt.

Permalänk
Skäggig legend

@backfeed Tackar!

@SunQ Man ska aldrig bara raka av sig ifall man har ett redigt skägg. Man ska alltid tänka igenom några dagar, helt enkelt trottsa morgonskägget som ser fruktansvärt ut med extra vax. x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag har kört orakat ända sen jag fick mina första strån. Och ja, jag förstår nu i efterhand varför jag blev pikad, när jag kom med mina enstaka fjun och låtsades vara en man
Till och från har jag fått raka av det när scenen eller tjänsten krävt det, men annars har det alltid funnits där. Tyvärr känns det inte som det blir mycket längre än så här. Då och då lyckas sambon få iväg mig till en barberare och då ser jag ganska trevlig ut. Oftast är det dock som på bilden, spretigt och stökigt.

Och här några produkter...

Den gröna flaskan från American Crew är egentligen för rakning, men jag tycker den luktar vansinnigt gott så jag kör med den i skägget ibland när jag vill känna mig festlig

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Gandolforf:

Jag har kört orakat ända sen jag fick mina första strån. Och ja, jag förstår nu i efterhand varför jag blev pikad, när jag kom med mina enstaka fjun och låtsades vara en man
Till och från har jag fått raka av det när scenen eller tjänsten krävt det, men annars har det alltid funnits där. Tyvärr känns det inte som det blir mycket längre än så här. Då och då lyckas sambon få iväg mig till en barberare och då ser jag ganska trevlig ut. Oftast är det dock som på bilden, spretigt och stökigt.

http://forumbilder.se/FBKK2/brd.jpg

Och här några produkter...
http://forumbilder.se/FBKK2/brd2.jpg

Den gröna flaskan från American Crew är egentligen för rakning, men jag tycker den luktar vansinnigt gott så jag kör med den i skägget ibland när jag vill känna mig festlig

Haha, jag ska faktiskt till barberaren om någon vecka där det ska klippas hår och skägg. Jag ska till Atlanta på bröllop över nyår och det ska vara en massa press där (kusinen är lite halv kändis från harry potter och GoT etc). Jag måste även skaffa nytt pass så det gäller att se proper ut där också! x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Efter en lång partynatt i Prag så åkte mitt skägg av. Lite av en dare men även skönt att köra lite stubb ett tag. Blev en otroligt dålig trimning då man inte var i perfekt skick direkt när man gjorde det..

Men nu sitter jag här med 9mm istället för 9cm

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Behöver proffsråd!

Far min har mycket hård skäggstubb och har skägg ibland och ibland mer rakat. Han kör alltid med typ engångshyvlar som han tycker fungersr skit (så gubbsnål).

Funderar på att köpa en säkerhetshyvel eller ett bra rak kit nu till farsdag! Då jag själv ej kan få stubb knappt så behöver jag hjälp

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skäggig legend

Fan, igår hände det, jag drog till min barberare och frågade hur vi skulle göra för att få mitt skägg snyggt till fotografering på kusinens bröllop i Atlanta (kändis med massa press). Gick ifrån mitt långa buskiga skägg till ett fintrimmat och rent skägg. Ovan som fasiken men fick bra respons av sambon. Kanon

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend

Hur går det med alla skägg?! Lyckades dra en balleöl i söndags med ny frissa på toppen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Man får väll dela med sig i denna tråden också ^^

Har haft skägg till och från de senaste tio åren i alla möjliga och omöjliga former. Började odla när jag låg i flottan och har gått från helskägg till bara mustaschett tag vilket inte var en vacker syn!

Men nu ser det ut enligt följande sedan ett år tillbaka ungefär när jag trimmade ned helskägget igen:

Ber om ursäkt för en dålig bild, tagen på Malmö Öl och Whisky mässa detta året.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Psy_Lover:

Man får väll dela med sig i denna tråden också ^^

Har haft skägg till och från de senaste tio åren i alla möjliga och omöjliga former. Började odla när jag låg i flottan och har gått från helskägg till bara mustaschett tag vilket inte var en vacker syn!

Men nu ser det ut enligt följande sedan ett år tillbaka ungefär när jag trimmade ned helskägget igen:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17158915_10155062289322354_1217487745310194186_o.jpg?oh=8318084f1cf5e11dbf8374b38b7e3514&oe=59983827

Ber om ursäkt för en dålig bild, tagen på Malmö Öl och Whisky mässa detta året.

Gött! Det roliga är att skägg ofta är lite trevligare mot andra skägg. Tyvärr missade jag Beard party i spånga. Så tråkigt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Om jag inte rakar mig på 10-15 år kanske jag också får så fint skägg
FeelsBadMan

Permalänk
Skäggig legend

@m4gnify hehe, min bror på 32 får mer hår på stortån än hakan, kort är han också, roligt. x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

TJa! hittade just tråden igenom TS sig. Trevligt med en skäggtråd!

själv så gör man sitt bästa (läs: tvingad till) med att ha ett helskägg på runt 6 cm, men tar sig halvdåligt på kinderna:P
Vårdar det med en kam och skäggsax och en drös olika oljor. Har en 12-14 olika lukter på dom

Kan kompletera med en bild på oljesamlingen vid senare tillfälle

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Blev utmanad på "Snyggast skägg 2017" av två polare, så jag har odlat sedan februari (inte så länge alltså).

Än sålänge inga vax eller schampoo, men däremot mandelolja från Apoteket istället för beard oil. Funkar prima till en mycket mindre kostnad.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Ingen mustasch kvar nu dock, älskade den men den va fan alltid i vägen! Helt omöjligt att äta
RIP mustasch...
Använder skäggolja, och testar olika oljor hela tiden.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Maho:

http://i65.tinypic.com/2vkx107.jpg

Ingen mustasch kvar nu dock, älskade den men den va fan alltid i vägen! Helt omöjligt att äta
RIP mustasch...
Använder skäggolja, och testar olika oljor hela tiden.

Grymt!
Drömmen är ju att ha mustasch. Men har tyvärr för tunt för att skaffa en redig rök musche

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Rekordmedlem

Funderade lite på vilken tråd som passade bäst men det fick bli här och inte i "rakning"
Är det nån mer än jag som tycker att skägget också är en nyttosak som skyddar mot vädret så att de reglerar isoleringen och kortar ner skägget nu när det börjar bli varmare ute ?
Jag brukar ha ganska olika längd beroende på årstid och bortsett från mig själv så verkar katten hålla med mig, det lossnar enormt med hår på katterna denna årstiden så det är väl naturligt att även vi människor går över till sommarpäls i ansiktet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funderade lite på vilken tråd som passade bäst men det fick bli här och inte i "rakning"
Är det nån mer än jag som tycker att skägget också är en nyttosak som skyddar mot vädret så att de reglerar isoleringen och kortar ner skägget nu när det börjar bli varmare ute ?
Jag brukar ha ganska olika längd beroende på årstid och bortsett från mig själv så verkar katten hålla med mig, det lossnar enormt med hår på katterna denna årstiden så det är väl naturligt att även vi människor går över till sommarpäls i ansiktet ?

Absolut nyttosak. Jag kör vinterpäls, isolerar troligtvis bättre än vad många tror. Nu på sommaren blir det helrakat.

Permalänk
Skäggig legend

Keep growing beard!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funderade lite på vilken tråd som passade bäst men det fick bli här och inte i "rakning"
Är det nån mer än jag som tycker att skägget också är en nyttosak som skyddar mot vädret så att de reglerar isoleringen och kortar ner skägget nu när det börjar bli varmare ute ?
Jag brukar ha ganska olika längd beroende på årstid och bortsett från mig själv så verkar katten hålla med mig, det lossnar enormt med hår på katterna denna årstiden så det är väl naturligt att även vi människor går över till sommarpäls i ansiktet ?

Skrivet av zybear:

Absolut nyttosak. Jag kör vinterpäls, isolerar troligtvis bättre än vad många tror. Nu på sommaren blir det helrakat.

Själv kör jag helt tvärt om Medellångt till långt på vår-höst och sen ganska kort på vintern.

Detta efter min resa till Japan för 2 år sen.. Så jäkla kallt att åka snowboard med mycket skägg..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Får väl se om man lyckas hålla igång med skägget eller om det blir som allt annat. (Har en tendens att påbörja saker och göra de några få ggr för att sedan bara skita i det)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2