Vilket moderkort till Ryzen 7 1700?

Permalänk

Vilket moderkort till Ryzen 7 1700?

Hej!

Bakgrund
Det har blivit dags för mig att uppgradera min dator inför släppet av AMD Vega (har Freesynch-skärm). Datorn ska främst spelas på (nyare spel typ BF1), med en jävla massa skit i bakgrunden därför har jag siktat in mig på Ryzen. Minnet är på väg (G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 DC - 16GB) och även nytt chassi (Phanteks Eclipse P400S). Som syns i signaturen har jag ett diskret ljudkort. Pris är inte så viktigt egentligen, mest att jag inte vill kasta pengar i onödan.

Frågor
Vilket moderkort ska jag välja? Har kollat in mig på MSI Tomahawk, X370 känns overkill då jag aldrig kommer köra två GPUer – men kanske finns ett bättre B350 mobo som klarar 3200MHz

EDIT: processor är inhandlad, nu handlar tråden bara om moderkort.

Permalänk
Medlem

@shortleif: För priset som Komplett har på B350 Tomahawk just nu är det oslagbart, det finns inget skäl till att ej köpa det kortet. När det gäller processor hade jag personligen tittat på 1700 eller 1600 beroende på vad du har för budget, hade jag haft råd hade valet fallit på 1700 pga 8 kärnor med 16 trådar. Kylningen som medföljer en 1700 är fullt tillräcklig för att hålla processorn sval och tyst, du behöver ej lägga pengar på en eftermarknadskylare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Hej!

Bakgrund
Det har blivit dags för mig att uppgradera min dator inför släppet av AMD Vega (har Freesynch-skärm). Datorn ska främst spelas på (nyare spel typ BF1), med en jävla massa skit i bakgrunden därför har jag siktat in mig på Ryzen. Minnet är på väg (G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 DC - 16GB) och även nytt chassi (Phanteks Eclipse P400S). Pris är inte så viktigt egentligen, mest att jag inte vill kasta pengar i onödan.

Frågor

  1. Vilken processor ska jag välja? Just nu står det mellan Ryzen 7 1700 eller Ryzen 5 1600X. Är inte supersugen på jag jaga en stabil OC och köra massa stresstest, samtidigt kanske det är värt det?

  2. Vilket moderkort ska jag välja? Har kollat in mig på MSI Tomahawk, X370 känns overkill då jag aldrig kommer köra två GPUer – men kanske finns ett bättre B350 mobo?

  3. Om det landar på 1600X så sitter jag just nu på en Be Quiet Shadow Rock 2, som jag inte är supernöjd med. Förslag på annan luftkylning (under 160mm)?

Cpu:Ryzen 1700 eller Ryzen 1700x
Annars 1600X

Moderkort:
ASRock Fatal1ty AB350 Gaming(eftersom du vill ha ett pris värt moderkort)
Taichi
Fatal1ty X370 Pro
C6H

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@shortleif: För priset som Komplett har på B350 Tomahawk just nu är det oslagbart, det finns inget skäl till att ej köpa det kortet. När det gäller processor hade jag personligen tittat på 1700 eller 1600 beroende på vad du har för budget, hade jag haft råd hade valet fallit på 1700 pga 8 kärnor med 16 trådar. Kylningen som medföljer en 1700 är fullt tillräcklig för att hålla processorn sval och tyst, du behöver ej lägga pengar på en eftermarknadskylare.

MVH

Klart det finns anledningar att inte välja tomahawken.
Förrutom skillnaderna mellan x och b så har ju tomahawken inte intel nic, bara 4 sata platser, inte stöd för sli, ingen usb 3.1 eller spdif.

Sen om det spelar roll i hans läge är en annan sak, men där har du några anledningar till varför man inte ska. Detta är alla saker jag använder. Använder just nu 5 sata, ska använda sli i framtiden, usb 3,1 och spdif för mitt headset

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

Klart det finns anledningar att inte välja tomahawken.
Förrutom skillnaderna mellan x och b så har ju tomahawken inte intel nic, bara 4 sata platser, inte stöd för sli, ingen usb 3.1 eller spdif.

Sen om det spelar roll i hans läge är en annan sak, men där har du några anledningar till varför man inte ska. Detta är alla saker jag använder. Använder just nu 5 sata, ska använda sli i framtiden, usb 3,1 och spdif för mitt headset

Spdif har jag i mitt diskreta ljudkort.
Intel Nic hade varit nice, men vet inte hur stor skillnad det är.
Använder vad jag vet bara två SATA, men 6 hade kanske varit att föredra.
Hur stor skillnad är det på Usb 3.0 och 3.1?
SLI kommer inte vara aktuellt.

Viktigt är att moderkortet stöder ram på 3200MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Åkte till Inet och köpte en av deras sista R7 1700. Men jag har fortfarande moderkort kvar att beställa. Lutar fortsatt åt Tomahawk, de anda B350-korten verkar ha stöd för lägre minnesfrekvenser och/eller kosta mer. Eller om man ska punga ut för X370, då endast för fler SATA samt Intel Nic

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av shortleif:

Åkte till Inet och köpte en av deras sista R7 1700. Men jag har fortfarande moderkort kvar att beställa. Lutar fortsatt åt Tomahawk, de anda B350-korten verkar ha stöd för lägre minnesfrekvenser och/eller kosta mer. Eller om man ska punga ut för X370, då endast för fler SATA samt Intel Nic

Skickades från m.sweclockers.com

Körde på ett Tomahawk, börjar med två SSDs så har två SATA-platser kvar sedan. Duger nog i några år, eller tills jag ev. går upp från 1600an till en åttakärning och då ev passa på att skaffa ett annat moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Mookachacka:

Körde på ett Tomahawk, börjar med två SSDs så har två SATA-platser kvar sedan. Duger nog i några år, eller tills jag ev. går upp från 1600an till en åttakärning och då ev passa på att skaffa ett annat moderkort.

Lutar åt Tomahawk eller möjligen Asus Prime X370 pro, men vet inte om det är värt det särskilt med tanke på att minnena går till 2667.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@shortleif: Vad har du för behov och vad för utrustning vill du ansluta? Det är ett bra moderkort för pengen, dock är ASUS Prime bättre, men det är en annan prisklass.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@shortleif: Vad har du för behov och vad för utrustning vill du ansluta? Det är ett bra moderkort för pengen, dock är ASUS Prime bättre, men det är en annan prisklass.

MVH

Ska inte ansluta något speciellt: mus, tangentbord, två SSDs, kanske lite usb grejer till och från, nätverk. Internt ska det också anslutas GPU och ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@shortleif: Isåfall kommer Tomahawk fungera fint för dina behov.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@shortleif: Isåfall kommer Tomahawk fungera fint för dina behov.

Mvh

Då tar vi det.

Allt beställt, tack allihopa för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com