Permalänk

Tyskt tangentbordslayout

Såhär ska tydligen ett tyskt tangentbords layout se ut:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/36/KB_...

Jag undrar bara, om man köper ett tangentbord i Tyskland och t.ex använder det i sverige kommer det då bli ett Ü när jag trycker på Å knappen eller hur fungerar det?

om det bara är visuellt kan jag ju köpa till extra keycaps med nordisk och byta ut till så de ser svenskt ut. Och i Windows finns det ju språk inställning hur tangentbordet ska skriva, det är ju på SV (nere vid klockan) och ändrar man till ENG av misstag så blir ju tangenterna helt fel när man skriver. kommer det fungera samma om man köper ett tyskt tangentbordslayout men kör SV inställning i Windows att det blir Å när man trycker Ü t.ex?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Ja, det är i grunden ingen skillnad på ett tyskt eller svenskt tangentbord, det är bara trycket på tangenterna som är olika. Om du ställer in svensk layout i Windows så kommer det fungera precis som ett svenskt tangentbord, fast med fel symboler på tangenterna.

Permalänk

Så med andra ord, om vi skulle säga att man köper ett tyskt tangentbord som har blanka keycaps så skulle det fungera precis som ett svenskt tangentbord med SV Windows utgåva och SV språk inställning i Windows.(?)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Så med andra ord, om vi skulle säga att man köper ett tyskt tangentbord som har blanka keycaps så skulle det fungera precis som ett svenskt tangentbord med SV Windows utgåva och SV språk inställning i Windows.(?)

Ja, precis. Men tekniskt sett är det inte ett tyskt tangentbord (om vi inte pratar om var det är tillverkat, hehe) om det har blanka keycaps

Permalänk
Medlem

@Twister86
Får man fråga vilket tangentbord du tänkt köpa?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag har gjort så med flera mekaniska jag köpt från Tyskland.
Det samma gäller vare sig tangentbordet har USB eller PS/2-kontakt eller är inbyggt i en laptop etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tyskt tangentbord med blanka tangenter får mig direkt att tänka på Das Keyboard, vilket inte är tyskt.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

@Twister86
Får man fråga vilket tangentbord du tänkt köpa?

http://www.ebay.com/itm/JiZZ-GX16-Wasserdichte-LED-Hintergrun...
http://www.ebay.com/itm/Ducky-ONE-Year-of-the-Monkey-MX-Black...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Jizz-tangentbordet där ser inte att vara tyskt ... Det är heller inte mekaniskt utan säljs som "mechanical feel" vilket är en helt godtycklig beteckning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.