Mycket trött på att behöva använda ICC-profiler

Permalänk
Medlem

Mycket trött på att behöva använda ICC-profiler

Har en BenQ XL2420Z sedan några år men har aldrig lyckats få till färginställningarna riktigt bra. Enda som hjälper någorlunda är att använda färdiga ICC-profiler (just nu från PCMonitors.info) men det fungerar si så där. Efter ungefär varannan Nvidia-uppdatering eller Windows-uppdatering slutar det fungera som det ska, och nu efter Creators Update till Win 10 har det lagt av helt. Inte ens extern programvara kan hålla profilerna på plats.

Letar sålunda efter annan lösning. Att justera färginställningarna på monitorn manuellt har aldrig givit det resultat jag velat ha.

Misstänker att jag aldrig borde ha gått ifrån IPS-skärmar, men var nyfiken på 144 hz och kommer nog ha svårt att gå tillbaka igen. Finns det någon bra kompromiss om man både vill ha bra skärmuppdatering och fräscha färger, samt gärna även hygglig betraktningsvinkel (vilket denna är helt värdelös på)? Inte hängt med i industrin de senaste åren...

Undviker gärna att köpa ny skärm i onödan men måste jag så måste jag väl...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sokkan: Du behöver gå till IPS-tekniker vilket begränsar utbudet för 144 Hz till förhållandevis dyra skärmar. Men det kan också vara Buy-once-cry-once-principen här.

VA-paneler ger ytterligare utbud men kan också kräva mer noggrann sondering då en del skärmar ger ganska mer eftersläp än andra och färgmässigt är det också här en stor variation.