Vad ska jag köpa om jag inte vågar köpa en Asus PG279Q?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa om jag inte vågar köpa en Asus PG279Q?

Hej du som tar dig tid.

En kompis köpte nyligen en PG279Q och självklart hade den en hel del BLB.
Jag känner att jag orkar inte med Asus dåliga QC så nu är frågan: Vad ska jag ha i så fall?

Jag sitter på ett 980ti just nu men planerar på att köpa ett 1080ti inom en snar framtid.

Vad söker jag? Så nära en PG279Q som möjligt spec wise men samtidigt funderar jag på om man inte ska köpa en Ultra Wide eftersom även om ja uppskattar låg ms hög hz osv så är jag mer en snubbe som hellre spelar Doom än CSGO på hög nivå.

PG348Q? eller lider den av samma usla QC också?

MVh

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att Asus har fått lite väl mycket skit i vissa forum. Nu kanske jag har haft tur men mina två senaste monitorer har varit Asus ROG Swift PG278Q som jag köpte precis när den släpptes och nu senaste Black Friday en Asus ROG Swift PG348Q och båda har inte haft några kvalitetsproblem som extrem BLB, kass pixlar eller annat strul.

Jag inbillar mig att alla större tillverkare av skärmar har ungefär samma kvalitetskontroll, annars skulle de knappast vara konkurrenskraftiga.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Du har inte så mycket val, välj mellan Asus PG279Q, Acer XB271LIUGB eller AOC AG271QG.
Dom innehåller samma panel så du får samma fel på köpet, det enda du kan göra är att köpa den som är billigast och hoppas den är bra, duger den inte så är det bara att byta tills du är nöjd.

Långt ifrån alla skärmar är dåliga, men köper du en skärm från en fyndlåda så köper du en skärm som nån lämnat tillbaka just pga dom problemen.

Tyvärr så är det precis så illa när det gäller high end skärmar.

Jag har AOC variant av den skärmen, tar jag ett kort på den med en svart bild så ser jag BLB, men jag har aldrig märkt nån BLB i spel eller film, hade jag gjort det så hade jag inte behållit skärmen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Om du är rädd för BLB så köp en VA-panel. Om du är ute efter en Ultrawide så kan du kika på en AOC Agon AG352UCG. VA, 100Hz, G-sync. Dock så dras ju VA-paneler med sina problem också. Har själv en Acer Predator X34A, IPS Ultrawide med väldigt lite BLB, så jag är nöjd

Permalänk
Medlem

De blev en PG348Q.

Va rätt nervös innan när ja skrev tråden o rätt mkt mer nervös när ja va på väg hem. Tack iaf som vanligt för alla som svarar ni e alltid lika awesome.

Inga döda pixlar, väldigt lite blb. Peppar.

Skillnaden att gå från en gammal Benq 23.6" till detta. Magiskt.

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@pobO: Hur ser det ut om ni sitter i dämpad belysning och håller Brightness-reglaget inom 10-20? Det ger cirka 80-120 nits, lämpligt för alla normala situationer där man inte sitter bredvid ett stort fönster mitt på dagen.

Jag har inte noga studerat mer än två olika exemplar av PG279Q men jag har studerat samma typ av panel i olika versioner i flera olika skärmar. Plus kanske hundratalet olika former av IPS-paneler för datorskärmar. De BLB-blödningar som finns är inte mer än väntat för den här tekniken.

Men det blir så uppenbart därför att kartonginställningen står på en ljusstyrka på cirka 300 nits, 3 gånger mer än lämpligt. Det är nog för att verka bländande även på ett vitt kontor mitt på dagen. Eftersom en LCD-panel har ett fast kontrastförhållande kommer också svärtan och blödningarna lysa 3 ggr starkare.

Mycket av diskussionerna runt BLB-problem kommer av detta, de står felinställda. Samtidigt visas det överexponerade bilder som kraftigt förstärker det små problem som finns.

Ja, det finns exemplar som inte är "små" i fråga om BLB. Men den stora frågan är hur många som verkligen har problem bortom vad tekniken normalt medger?