Frågor om nya MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Frågor om nya MacBook Pro

Kör för tillfället en Macbook Pro 13 mid 2012, bytt ut till SSD som fungerar ganska bra. Men den börjar bli seg trots utbyte av hårddisk.

Med det sagt så jag spanar jag lite på en ny. Undrar till de som redan köpt den nya:

  • Hur känns tangentbordet? Tar det tid att vänja sig vid? Något att anmärka på?

  • Finner ni touch baren användbar? Ska man ha det? Något som ni stör er på?

  • Något annat att påpeka från föregående Macbooks?

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är helt galet fantastiskt bra, man skriver sjukt snabbt och enbart knappljudet i sig höjer din IT status till proffs
Nej men seriöst, det är toknice.

Touchbar är en dyr gimmick som jag finner tveksam och mest en kul grej. Det ÄR en bra idé men jag skulle inte märka om den försvann.

Folk gnäller på kablar och donglar, personligen är usb-c kontakten det enskilt bästa sedan SSD.
Att ha en typ av vändbar kabel som kör allt är framtiden. Jag har rs232, nätverk, hdmi och allt annat man kan tänka sig direkt till usb-c vilket är trevligt.

Dockorna är också bra, koppla in ALLT i dockan och en enda kabel till datorn som till och med laddar datorn, hur kan man inte älska det?

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig den nya MBP och hade likadana frågor som dig, så jag hoppas jag kan hjälpa dig med dessa.

Tangentbordet:
Jag var högst tveksam då jag kände att sitta och trycka på knappar i 5 minuter i en affär inte skulle riktigt "bevisa/känna" (kommer ej på rätt ord) hur det skulle vara i vardaglig användning. Det var lite jobbigt de första 2-3h. Nu måste jag dock säga att det är skönare att sitta och skriva på detta tangentbordet än min mekaniska vid min stationära som jag visserligen också älskar. Är du orolig för ljudet på tangentbordet, det har klagats om att de låter mycket, så kan jag säga att det är ett väldigt tillfredsställande ljud och inget störande. Har suttit i helt tysta bibliotek och fått kommentaren: det kittlas i huvudet när du skriver. Lite kul. Själv älskar jag tangentbordet, vilket jag får samma intryck av de flesta användare och reviewers. Kollar man på youtube så säger de flesta att det tar en liten stund att vänja sig men när man väl gjort det så älskar man den.

Touchbaren är definitivt inget revolutionerande dock tycker jag apple gjorde rätt val att byta ut f-knapparna mot dessa. Detta är inget du kommer tänka "wow" på, däremot kommer du långsamt med tiden ta mer och mer nytta av dess funktioner och det är iallafall bättre än de "fasta" f-knapparna som fanns innan.

Nu vet jag inte riktigt hur de andra macbooksen är... Min farsa har en Macbook Air från 2013.. det jag definitivt märkte på en gång var att när man gått över till nya tangentbordet så hatar man den gamla. Min dator är extremt tyst jämfört med hans när man ex kollar streams på twitch. Allround så är det en bättre dator har jag märkt... tystare, snabbare, bättre skärm, bättre batteritid etc. Har även jämfört endast skärmen mot föregående MBP(retina) och kan säga att den nya slår föregående med hästlängder när det gäller bildkvalite.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Inaktiv

Skulle valt Macbooken utan touch bar men ändå den nya pga:
- Större batteri och bättre batteritid än den med touchbar
- Ingen touchbar som känns rätt onödig och oanvändbar, speciellt om man använder esc ofta
- 15W CPU jämfört med 30W CPU håller macbooken svalare, dock har den 1 fläkt mot touchbarens två fläktar
- uppåtriktade högtalare, fördel i knäet nackdel vid bord.
- utbytbar SSD ifall man skulle vilja uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har en 13" Pro med Touchbar, 2,9 GHz Intel Core i5, 16 GB RAM.

Tangentbordet är OK, betydligt bättre än föregångaren i 12" Macbook.

Touchbaren blir bättre och bättre får jag säga. Fler program som får stöd för den och jag tycker jag upptäcker saker hela tiden.

Batteritiden är inte något vidare tycker jag. Har man mycket grejer igång tycker jag det går väl fort att tömma batteriet.

Permalänk
Medlem

Anser att den nya MBP ligger på en omotiverat hög prispunkt, avsaknaden av "reguljära" portar som mer eller mindre tvingar användaren att köpa till adaptrar; samt ett tangentbord som är vidrigt i förhållande till vad övriga premiumprodukter erbjuder (ingen kan på fullaste allvar försvara ett så uselt tangentbord).

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Anser att den nya MBP ligger på en omotiverat hög prispunkt, avsaknaden av "reguljära" portar som mer eller mindre tvingar användaren att köpa till adaptrar; samt ett tangentbord som är vidrigt i förhållande till vad övriga premiumprodukter erbjuder (ingen kan på fullaste allvar försvara ett så uselt tangentbord).

Ja, den är dyr, går ej att argumentera där. Dock finns ingen laptop som ger samma användarupplevelse som osx och mbp (personlig åsikt). Har själv bara köpt en adapter för 399kr som ger mig alla konventionella portar och har bara behövt använda den 2ggr på 4månader. Känns som de som säger att man måste köpa till (flera) adaptrar är väldigt trångsynta, kan ju lika gärna köpa en usb som är dubbelsidig men usb-c och usb-a för 149kr om du vill det. Att säga att ingen kan försvara ett så uselt tangentbord är bara naivt, det kommer ju fram till personlig åsikt, åter igen.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ni verkar ganska nöjda över tangentbordet. Det måste kännas bra. Har hört från vissa att det är lätt att komma åt andra tangenter? Visserligen blir det alltid så när man byter tangentbord, men men.

Permalänk
Medlem

Kör en 15", instämmer även att tangentbordet är superbt. Trodde med att det skulle vara konstigt till en början men inga problem alls. Touchbar är väl okej, använder den mest för spotify, ljudinställningar och skärmstyrka

Permalänk
Medlem
Skrivet av cqo:

Tack för alla svar. Ni verkar ganska nöjda över tangentbordet. Det måste kännas bra. Har hört från vissa att det är lätt att komma åt andra tangenter? Visserligen blir det alltid så när man byter tangentbord, men men.

Har själv aldrig lidit av detta men det kan ju vara olika för andra.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av cqo:

Tack för alla svar. Ni verkar ganska nöjda över tangentbordet. Det måste kännas bra. Har hört från vissa att det är lätt att komma åt andra tangenter? Visserligen blir det alltid så när man byter tangentbord, men men.

Jag tryckte mycket fel i början men men det gjorde jag med mitt K70 också så ser inget konstigt i det.
Jag har basmodellen och älskar den, har aldrig haft en mac innan.

Permalänk

själv sitter jag på en MBP 2014 13" retina och känner att det börjar bli dags för en uppgradering men känner att det inte finns någon anlednign till att uppgradera, gillar verkligen inte det nya tangentbordet, plast morsan har en ny jävel,

Permalänk
Medlem

Har själv en modell från 2013 och avvaktar för o se om nästa modell blir mer lik den gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cqo:

Kör för tillfället en Macbook Pro 13 mid 2012, bytt ut till SSD som fungerar ganska bra. Men den börjar bli seg trots utbyte av hårddisk.

Med det sagt så jag spanar jag lite på en ny. Undrar till de som redan köpt den nya:

  • Hur känns tangentbordet? Tar det tid att vänja sig vid? Något att anmärka på?

  • Finner ni touch baren användbar? Ska man ha det? Något som ni stör er på?

  • Något annat att påpeka från föregående Macbooks?

Tangentbordet är ett av de sämre jag använt, även jämfört med billiga laptops. Skriver ofta fel och snubblar på fingrarna. Då är jag ändå en snabbskrivare och rätt van vid att skriva. Det är för tunt helt enkelt. Sen stör det mig oerhört att det inte finns en dedikerad Delete knapp men det är du kanske van vid om du använt Mac förr.

Touchbaren är totalt meningslös ärligt talat. Att behöva kolla ner på tangentbordet för att trycka på knappar som borde vara uppe i verktygsmenyn på skärmen är konstigt och korkat. Det är dessutom lätt att råka trycka oavsiktligt på en av de 4 snabb "knapparna" längst till höger på touchbaren. Jag mutar ljudet några gånger om dagen oavsiktligt. Känns som att Apple bara krystade fram någon meningslös gimmick för att kunna säga att deras dator har "touch". Det ger inget mervärde. Tro mig!

Adaptrar.... Köpa en adapter för att ens kunna koppla in en USB mus eller ladda sin iPhone??! Och de är inte billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cqo:

Kör för tillfället en Macbook Pro 13 mid 2012, bytt ut till SSD som fungerar ganska bra. Men den börjar bli seg trots utbyte av hårddisk.

Med det sagt så jag spanar jag lite på en ny. Undrar till de som redan köpt den nya:

  • Hur känns tangentbordet? Tar det tid att vänja sig vid? Något att anmärka på?

  • Finner ni touch baren användbar? Ska man ha det? Något som ni stör er på?

  • Något annat att påpeka från föregående Macbooks?

Jag var tidigare i en sits som liknar din: Jag hade en MBP 15" från 2011 som jag uppgraderat minnet på och bytt ut den mekaniska hårddisken till en SSD. Det var egentligen inget fel på den, den räckte till för mina behov och fungerade väldigt väl med tanke på sin ålder. Den började dock kännas lite trött, och innan nya MacBook Pron visades i höstas hade jag mer eller mindre redan bestämt mig för att jag skulle köpa vad Apple än skulle presentera. När den väl var presenterad så var väldigt kluven. Jag tyckte den var alldeles för dyr, TouchBaren kändes som en gimmick och den hade helt fel portar.

Nu har jag haft min (13" snikvariant utan TouchBar, delvis pga pris, delvis för att jag inte tror på TouchBaren och jag använder faktiskt Fn-knapparna på daglig basis som programmerare) sen november/december 2016 och kan dra följande slutsatser:

Bortsett från priset (jag tycker fortfarande att den är för dyr), så är det en fantastisk maskin. *Allt* är bättre jämfört med min gamla MBP. Skärmen, tangentbordet, trackpaden, storleken, vikten. Herregud, högtalarna är i en helt annan klass. Det var kanske det mest otippade. Den är även väldigt mycket tystare, och har väsentligt mycket bättre batteritid.

Den enda nackdelen, som jag ser det, är portsituationen. Jag äger inte enda pryl med USB-C, så vad jag än ska koppla in så får jag använda en dongel (jag har köpt en multidongel: https://www.amazon.co.uk/dp/B01ABT0892/ref=pe_385721_51767431....

Så mina två cents är: Om du kan se förbi priset och portsituationen så är det en fantastisk maskin.

Permalänk
Medlem

Jag vill hålla med de flesta i tråden. Haft min 2016 modell sedan första leveransen till Sverige och kunde inte vara nöjdare.
Tangentbordet tog någon dag att vänja sig vid men idag går de undan när man skriver. Jag gillar däremot att slå ganska hårt på tangenterna så de låter ganska ordentligt när jag skriver.

Hade jag fått önska någon ändring hade det varit att ESC skulle vart en fysisk knapp. Annars börjar jag tycka touchbaren bara blir bättre och bättre. (Använder väldigt sällan f-tangenterna).

Jag har 2 adaptrar. En vanlig usb-a --> usb-c och en multi med hdmi, usb-a, usb-c. Det klarar jag mig bra på.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.